حمزه شکيب با تاکيد بر سياسي بودن منوريل گفته بود؛ مسوولان وقت شهرداري تهران تنها دو صفحه طرح مطالعاتي را براي اين پروژه ارائه کردهاند.
اعتماد
سخنگوي شوراي شهر تهران در شرايطي از باز بودن پرونده منوريل در شوراي شهر تهران خبر ميدهد که بعد از گذشت 5 ماه به تازگي محتويات نامه شهردار تهران به رئيس شوراي شهر منتشر شده است.
دي ماه سال گذشته در حالي روزنامه اعتماد از اعتراض شهردار به پرونده منوريل خبر داد که با انتشار اين گزارش بسياري منکر وجود چنين نامهيي شدند. اما در نهايت روز گذشته مهر با درج اين نامه اعلام کرد که شهردار تهران خواسته پايههاي منوريل برچيده شود.
قاليباف دي ماه سال گذشته طي نامهيي به رئيس شوراي شهر ضمن بيان ايرادات، ابهامات و نقوص اساسي پروژه نيمه کاره منوريل صادقيه از شوراي شهر درخواست کرد تا ستونهاي اين پروژه نيمهکاره جمعآوري شود. اعضاي شوراي شهر و به طور خاص کميسيون عمران اين شورا بارها از ابهامات و ايرادات پروژه منوريل صادقيه سخن گفته بودند و حتي حمزه شکيب با تاکيد بر سياسي بودن اين پروژه گفته بود؛ مسوولان وقت شهرداري تهران تنها دو صفحه طرح مطالعاتي را براي اين پروژه ارائه کردهاند.
با ادامه اظهارنظر اعضاي شورا مبني بر مخالفت براي جمعآوري منوريل، محمدباقر قاليباف به ناچار به طرح ايرادات پروژه منوريل پرداخت. در نامه شهردار تهران علاوه بر غيرترافيکي اعلام شدن مسير منوريل و همچنين کم ظرفيت بودن اين مسير تاکيد شده بود که پروژه با عجله و بدون نقشههاي دقيق اجرايي و عملياتي شروع و به همين دليل بعد از حدود شش ماه از آغاز فعاليت متوقف شد.
شهردار تهران درباره دلايل توقف اين پروژه مواردي را عنوان کرده است که بالا رفتن هزينهها از 5/3 ميليون دلار به 8 ميليون دلار و بعد به حدود 15 ميليون دلار در هر کيلومتر از جمله آنها است. به اعتقاد قاليباف نبود راهحل قطعي براي عبور از بعضي از موانع موجود، طراحي و اجراي کامل پروژه را دچار مشکل کرده است که از آن جمله ميتوان به عبور از ايستگاه مترو صادقيه و زمين تحت تصرف سازمان آب براي منابع آب تهران و همچنين مشکلات ميراث فرهنگي به دليل عبور از روبه روي برج آزادي اشاره کرد.
در ادامه اين نامه تاکيد شده است که مشخص نشدن ايستگاههاي مربوط به فرودگاه مهرآباد به دليل عدم قطعيت ترمينالها بعد از انتقال پروازها به فرودگاه امام خميني(ره) و مشکلات موجود با اهالي و ساختمانهاي مسير منوريل که بعضاً با جديت مانع فعاليت ساخت و سازهاي پايههاي منوريل ميشوند نيز قابل بررسي است. شهردار تهران در مورد مشکلات ساخت واگنهاي منوريل نيز گفته است؛ در ابتدا قرار بود واگنها با قيمت هر واگن 172 هزار دلار در ايران ساخته شوند، ليکن در مراحل بعدي مقرر شده سه قطار همراه با چند واگن با قيمت 5/1 ميليون دلار براي هر واگن از خارج وارد شود (و موضوع ساخت واگن در ايران نيز منتفي ميشود)، لذا اين اقدام نيز موجب افزايش قيمت پروژه شده است. ناامن بودن ستونهاي ساخته شده پروژه منوريل صادقيه از ديگر مسائل عنوان شده در نامه شهردار به رئيس شوراي شهر بوده که به اين صورت بيان شده است؛ در بررسي اسناد محاسباتي سازههاي ساخته شده، مشخص شد که فونداسيون سازهها از استحکام لازم براي تحمل نيروهاي جانبي حرکتي قطار برخوردار نبوده و خطر سقوط فونداسيون مربوطه وجود دارد، لذا مقرر ميشود با تمهيداتي از قبيل تزريق و... نسبت به مستحکم سازي فونداسيون اقدام شود که البته از محاسبات مربوطه اطلاع و اسناد دقيقي در اختيار نيست و احتمالاً در اختيار سرمايه گذار مربوطه است.
محمدباقر قاليباف موضوع تامين منابع مالي پروژه را نيز مورد ارزيابي قرار داده و تاکيد کرده است با توجه به توقف بيش از 5/2 سال پروژه و مشکلات اهالي و مسافران مترو و همچنين آلودگي ديداري ستونهاي ياد شده، استدعا دارد در صورت صلاحديد اجازه و دستور فرماييد تا نسبت به جمع آوري ستونهاي نصب شده اقدام لازم به عمل آيد.پيش از اين نيز کميسيون عمران شوراي شهر تهران با توجه به درخواست شهرداري تهران مبني بر جمعآوري ستونهاي پروژه نيمه کاره منوريل صادقيه از شهرداري خواست تا آخرين نظرها را پيرامون موضوع منوريل و استفاده از آن در تهران و احتمالاً مسير جديد براي اين پروژه به شوراي شهر ارائه کند.در همين راستا معاونت حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران نظر نهايي خود در اين خصوص را اعلام کرده که به شرح ذيل است؛ 1- درخصوص تقاضاي خط منوريل صادقيه با استفاده از نتايج مدل حمل و نقل شهر تهران و همچنين بررسي تقاضاي موجود خطوط اتوبوسراني عبوري از محدوده و انواع ميني بوس، تاکسي و مسافربر مشخص شد که حجم مسافر جابه جا شده از مبداء صادقيه به سمت ميدان آزادي - فرودگاه مهرآباد حداکثر 9000 مسافر در يک ساعت اوج در يک جهت با يکي از مدلهاي حمل و نقلي فوق است و با توجه به انتقال سفرهاي خارجي به فرودگاه امام (ره) و عدم تمايل بسياري از شهروندان به حذف مدل حمل و نقل مطلوب آنها (اتوبوس، ميني بوس يا تاکسي) سهم ناچيزي براي استفاده از منوريل باقي خواهد ماند. همچنين بررسي سفرهاي انجام شده در اين محدوده نشان ميدهد که اکثر سفرها از مبداء صادقيه به ساير نقاط مهم شهر تهران مثل ميدان انقلاب و وليعصر صورت ميگيرد و تبادل سفر بين صادقيه و فرودگاه و ترمينال غرب بسيار کمتر است. به عبارتي هدف تعداد سفرهاي ياد شده صرفاً براي ميدان صادقيه - ميدان آزادي نبوده و عمدتاً از اين نقاط جهت تبادل سفر استفاده ميکنند.براساس حجم تقريبي مسافر پيشبيني شده، مشخص ميشود تقاضاي اين مسير کمتر از ظرفيت يک سامانه منوريل است و به عبارت ديگر تعداد سفرهايي که از ترمينال غرب به ايستگاه مترو صادقيه و بالعکس قابل پيشبيني است، تکافوي يک خط منوريل را نميدهد.در اين شرايط طبق برنامههاي مصوب درخصوص احداث خطوط مترو، اگر هدف برقراري اتصال مسافران ترمينال غرب به شبکه مترو در تهران باشد، خط چهار مترو به زودي به آن منطقه خواهد رسيد و مسافران ترمينال غرب با وجود خط چهار با سهولت بيشتري (در مقايسه با تعويض اجباري خط با وجود منوريل) به مترو دسترسي خواهند داشت. در حالي که اين قطعه از منوريل حداکثر ميتواند با خط چهار مترو هم افق شود که از اين نظر (اتصال مسافران ترمينال غرب به شبکه مترو) احداث منوريل کمک شاخصي نخواهد کرد و علاوه بر اين طبق طرح جامع حمل و نقل و ترافيک تهران خط ريلي سريع السير شماره 4 در بلندمدت به محدوده ترمينال غرب سرويس خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر