۱۳۸۷ مهر ۱۸, پنجشنبه

تبعيد فاطمه گفتاري به زندان بيجار

کمیته زنان حامی اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و مدنی کرد:
پس از علنی شدن اعتصاب غذای بند زنان در زندان سنندج، دادسرا و مسولين زندان در عملی هماهنگ مبادرت به قطع ملاقات حضوری و تلفنی زندانیان سیاسی سنندج کردند.
پس از چند روز فاطمه گفتاری دبیر کمیته‌ مادران صلح کانون آذرمهر کردستان به دادگاه احضار شده و با تشکیل پرونده جدیدی مواجه شدند،مختواي اتهام ايشان در پرونده ي جديد از این قرار بوده که ايشان اقدام به "اعتصاب غذای غیر قانونی" نموده اند و در همان مورد از طریق نامه ای از طرف زندانیان در خصوص اعتصاب غذا به نشر اکاذیب متهم شده اند.
.همچنین برای ایشان قرار وثیقه ی پنجاه میلیون تومانی صادر شده است
لازم به ذکر است که بنا بر اطلاع خانواده ي خانم گفتاري نام برده را دیروز بدون اطلاع خانواده به زندان شهرستان بیجار تبعید نموده اند،بنا به اطلاعات كميته در بند زنان این زنان هیچ زندانی وجود ندارد.
در بند زنان سنندج همچنان دو فعال زنان روناک صفا زاده و هانا عبدی،چه حضوری و چه تلفنی كماكان ممنوع الملاقات هستند .

بي خبري مطلق از وضعيت پيمان بشيري، فعال هويت طلب بازداشت شده آذربايجاني

پيمان بشيري، فعال هويت­طلب آذربايجاني، 26 روز است كه در بازداشت نيروهاي امنيتي رژيم به سر مي برد.
26 روز پيش ماموران اطلاعات تبريز با يورش شبانه به منزل پيمان بشيري، وي را به همراه مادرش، بدون ارائه هيچ گونه مدرك يا حكمي بازداشت مي كنند. از قرار معلوم، مادر وي فرداي آن شب، پس از تحمل بازداشت 24 ساعته در زندان اطلاعات تبريز آزاد مي گردد، اما خود وي پس از گذراندن حبس 21 روزه و تحمل شكنجه در زندان اطلاعات تبريز، هم اكنون در بند 3 زندان تبريز به سر مي برد.
وي تاكنون تنها يك بار با خانه تماس گرفته است و بنا به گفته مادرش، به هنگام صحبت، سرفه هاي شديدي مي كرده است.
پيمان بشيري، فرزند آقاي بشيري، از نويسندگان بنام زبان و ادبيات تركي آذربايجاني مي باشد و ظاهراً دستگيري وي در ارتباط با فعاليت هاي فرهنگي پدرش بوده است. وي ساكن تبريز و اصالتاً اردبيلي بوده و فوق ديپلم كامپيوتر مي باشد.
دليل بايكوت شدن خبر دستگيري پيمان بشيري اين بوده است كه اداره اطلاعات تبريز، خانواده وي را به بازداشت دسته جمعي و افزايش شكنجه هاي پيمان تهديد كرده بود.

۱۳۸۷ مهر ۱۶, سه‌شنبه

اخبار نگران کننده از وضعیت سعید درخشندی در زندان اوین

خبرنامه امیرکبیر: سعید درخشندی عضو عضو سایق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد که از سال ۸۵ در زندان اوین در بازداشت به سر می برد و در این مدت متحمل شکنجه ها و فشارهای فراوانی شده است، در آخرین اقدام دستگاه امنیتی به سالن ۹ اندرزگاه ۸ منتقل شده است.

این انتقال در حالی صورت می گیرد که از انتقال وسایل شخصی و کتاب های وی ممانعت به عمل آمده است. انتقال درخشندی به چنین مکانی که تبعیدگاه زندان اوین محسوب می شود و محرومیت وی از به همراه داشتن وسایل شخصی در ادامه فشارهایی است که از شکنجه های روحی و جسمی تا ممانعت از ملاقات و مرخصی برای این فعال دانشجویی را در بر می گیرد.

سعید درخشندی مردادماه ۸۵ به اتهام واهی و مبهم تلاش برای براندازی بازداشت شد و در دادگاهی که روند عادلانه دادرسی را طی ننمود به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از گذشت ۲ سال از حبس این فعال سابق جنبش دانشجویی، ۲ روز پیش مأموران امنیتی وی را به سالن ۹ اندرزگاه ۸ که محل نگهداری زندانیان معتاد و بیمار است منتقل نمودند.

بهانه انتقال درخشندی به سالن ۹ اندرزگاه ۸ پرونده سازی صورت گرفته در بند ۳۵۰ زندان اوین بود. در خلال بازرسی حفاظت از این بند این ادعای مضحک مطرح شد که در اتاق سعید درخشندی و محمد فلاحیه (فعال سیاسی و روزنامه نگار) نردبان و ابزار فرار پیدا شده است.

پس از این ادعا، بزرگ نیا مسئول بند ۳۵۰ که سال گذشته در جریان ضرب و شتم مجید توکلی و احمد قصابان در اندرزگاه ۸،حضور جدی داشته است با تهدیدهای مکرر و فشار به سعید درخشندی شرایط بسیار ناگواری برای این زندانی سیاسی ایجاد نمود و در نهایت شرایط این تبعید را فراهم آورد.

یکی از خطراتی که همواره زندانیان سیاسی اوین را تهدید می کند بحث انتقال آنها به زندان رجایی شهر کرج است، زندانی که فاقد استانداردهای اولیه است و وضع بهداشتی بسیار نامطلوبی دارد. زندانیان سیاسی زیادی در این زندان در کنار متهمین به قتل و شرارت و… نگهداری می شوند و از شرایط سخت و غیر انسانی رنج می برند. سعید درخشندی، ابوالفضل جهاندار و سایر زندانیان سیاسی و داشجویان زندانی در اوین بارها به انتقال به رجایی شهر تهدید شده اند.

سعید درخشندی در این ۲ سال از اعزام به مرخصی نیز محروم مانده و از هیچ یک از حقوق عادی سایر زندانیان بهره مند نیست. درخشندی در ۱ سال ابتدایی بازداشت، در بند امنیتی ۲۰۹ اوین تحت بازجویی های وزارت اطلاعات قرار داشت و در این مدت بارها مورد ضرب و شتم و شکنجه بازجوها و نگهبانان این بند قرار گرفت که عوارض و ناراحتی های جسمی آن هنوز هم در وی باقیست.

احضار سه دانشجوی دانشگاه شیراز به کمیته انضباطی

خبرنامه امیرکبیر: در حالی که تنها دو هفته از آغاز سال تحصیلی جدید می گذرد نوید غفاری، امین درستی و اکبر حسن پور، ۳ نفر از فعالین سیاسی-دانشجویی دانشگاه شیراز به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شدند.

از این دانشجویان خواسته شده تا ظرف مدت یک هفته به کمیته انضباطی دانشگاه مراجعه کنند.

با شروع سال تحصیلی جدید دانشجویان دانشگاه شیراز با مسایل و فشارهای مختلفی روبرو شده اند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر تهدید دانشجویان دانشگاه و تلاش مدیریت برای اخراج آموزشی فعالین دانشجویی افزون تر شده است. از سوی دیگر چند تن از دانشجویان نیز به دلیل اعتراض به وضعیت نامناسب سلف، خوابگاه و … به کمیته ی انضباطی احضار و مورد مواخذه قرار گرفته اند.

پس از شروع مهرماه و ورود دانشجویان جدیدالورود، وضعیت اسکان و بهداشت خوابگاه های دانشگاه شیراز با مشکلات زیادی روبرو بوده است. این در حالی است که پس از تحصن یازده روزه دانشجویان دانشگاه شیراز در اسفند ۸۶، کیفیت امکانات این دانشگاه تنزل پیدا کرده است.

لازم به توضیح است که دو نفر از این دانشجویان به نام های امین درستی و اکبر حسن پور در پی تحصن ها، اسفند ماه گذشته نیز به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده بودند. نوید غفاری نیز مدیر مسئول نشریه «وریا» است که در خردادماه بدون برگزاری جلسه بررسی تخلفات نشریات توقیف شد.

انتقال محمد حسن فلاحيه زاده به حفاظت زندان اوين

فعالان حقوق بشر در ايران

محمد حسن فلاحيه زاده، مدير مسئول روزنامه توقيف شده اقلام الطلبه و ‏خبرنگار اخراجي تلويزيون العالم جمهوري اسلامي که با راديو و ‏روزنامه هاي برون مرزي از جمله المستقبل لبنان و راديو دبي نيز همکاري ‏داشته است. از تاريخ 14 مهرماه با نگاشتن نامه اي مبني بر دلايل و درخواستهاي خود دست به اعتصاب غذا زده است.

اين روزنامه نگار زنداني روزجاري به دفتر حفاظت زندان اوين منتقل و با رياست حفاظت (آقاي کورگل) ملاقات نمود.

مسئولين حفاظت ضمن وعده براي پيگيري خواستهاي اين زنداني که حتي از داشتن وکيل مدافع محروم است درخواست پايان دادن اعتصاب غذاي وي را داشتند.

آقاي فلاحيه زاده که داراي محکوميت 3 سال زندان و 30 هزار دلار جريمه مي باشد و از حدود دوسال پيش در اين زندان به سر مي برد ضمن تاکيد بر خواستهاي خود پايان اعتصاب غذاي خود را منوط به احقاق حقوق خود بالاخص داشتن وکيل مدافع عنوان نموده است . نامبرده اعلام نمود تا محقق شدن حقوق خود به اعتصاب خود ادامه خواهد داد. شايان ذکر است اين زنداني از ناراحتي هاي قلبي و بيماري خوني نيز رنج مي برد.

گزارش پزشکی وضعيت ابوالفضل جهاندار

انتشار: فعالان حقوق بشر در ايران

گزارش دکتر حسام فيروزي

ابولفضل (پويا) جهاندار 34 ساله، بيش از دو سال است در زندان اوين دوران محکوميت سياسي خود را مي گذراند و حدود هشت ماه به پايان محکوميت وي مانده است.

ايشان پس از دستگيري دچار درد کمر گرديده است . طبق اسناد موجود در بند 209 زندان اوين، سه بار جهت مداوا به پزشک مستقر در 209 مراجعه نموده و صرفا داروي مسکن دريافت نموده است. ايشان پس از انتقال به بند 350 در تاريخ 15/5/86 به پزشک ارتوپد درمانگاه اوين مرجعه کرده و توسط آقاي دکتر رضي زاده مورد معاينه قرار مي گيرد و عکس ساده از ستون فقرات وي گرفته مي شود و تشخيص سائيدگي مهره هاي کمري گذاشته مي شود و 20 جلسه فيزيوتراپي در بهداري اوين براي ايشان انجام مي گيرد، داروهاي مسکن نيز تجويز مي شود که هيچ گونه بهبودي حاصل نمي شود .

ايشان به علت درد شديد کمري که به پايش کشيده مي شود مجددا به ارتوپد مراجعه مي نمايد و دکتر رضي زاده با آقاي دکتر زالي مشاوره مي نمايند و مجددا تحت عکسبرداري مهره هاي کمري قرار مي گيرد و تشخيص افزايش فاصله بين مهره هاي کمري و بيرون زدگي مهره هاي کمري گذاشته مي شود و مسکن تجويز مي گردد.

با توجه به مطالبي که ذکر شد آقاي پويا جهاندار به دليل درد شديد در ناحيه کمر که به پاها کشيده مي شود و احساس بي حسي که در انگشتان پا دارد ، واجد نشانه هاي بيرون زدگي مهره هاي کمري و تحت فشار قرار گرفتن اعصاب نخاعي است که اين وضعيت هر لحظه خطر فلج شدن وي را افزايش مي دهد.

با توجه به موارد ذکر شده نياز مبرم به عکس برداري MRI جهت تشخيص قطعي و همينطور استراحت مطلق و در صورت نياز عمل جراحي براي ايشان احساس مي شود. .

لازم به ذکر است که اخيرا در زندان اوين ورزش صبحگاهي براي زندانيان اجباري گرديده است . که در مورد ايشان نه تنها فوايد و امتيازاتي براي سلامتي به همراه ندارد ، که بسيار مضر است و باعث عدم بهبودي و تاخير در تسکين درد ايشان مي گردد . و لذا شرکت نامبرده در اين فعاليت اجباري به هيچ وجه مفيد فايده نخواهد بود .

متاسفانه آقاي جهاندار به دليل 2 سال اقامت مداوم بدون مرخصي در زندان شديدا دچار مشکلات رواني از جمله افسردگي، سرگيجه، بي خوابي و دردهاي گوارشي نيز شده است .

طبق ماده 229 آيين نامه اجرايي سازمان زندانها :

" اگر ادامه حبس موجب شدت بيماري يا تاخير در بهبود بيمار باشد و بيمار قادر به تحمل حبس نباشد به پيشنهاد رئيس زندان ، شوراي طبقه بندي موظف است به مدت يک ماه به وي مرخصي اعطا نمايد که در صورت نياز قابل تمديد مي باشد"
. مرخصي جهت درمان در خارج از زندان براي آقاي ابولفضل جهاندار توصيه مي شود.

دو گزارش از خبرگزاری ديده بان حقوق بشر كردستان

كاهش محكوميت هانا عبدی و صدور حكم عليه روناك صفازاده

دكتر محمد شريف وكيل هانا عبدی از كاهش محكوميت موكلش در دادگاه تجديد نظر خبر داد.

وی در گفت‌‌وگوی كوتاهی با خبرگزاری ديده‌بان حقوق بشر كردستان اعلام داشت: يكشنبه چهاردهم مهرماه رای دادگاه تجديدنظر مبنی بر يك سال و نيم حبس برای موكلش به وی ابلاغ شده و زندان محل تبعيد نيز از گرمی اردبيل به شهر رزن در استان همدان انتقال يافته است.

دكتر شريف در پاسخ به اين پرسش كه آيا مدت زمان بازداشت هانا عبدی جزو دوران محكوميت وی محسوب خواهد شد گفت: هر چند در رای ابلاغی چنين موردی ذكر نشده اما تلاش خواهم كرد تا ايام بازداشت در مدت زمان اجرای محكوميت لحاظ گردد.

محمد شريف كه وكالت روناك صفازاده را نيز بر عهده دارد در رابطه با پرونده وی گفت: هنوز حكم دادگاه بدوی روناك در پرونده اصلی كه من وكالت آن را بر عهده دارم صادر نشده و قرار بازداشت موقت وی مرتباً از طرف قاضی پرونده تمديد می‌شود كه اين امر مورد اعتراض من قرار گرفته است.

وی در مورد محكوميت روناك صفازاده در پرونده‌ای ديگر گفت: روناك در جريان پرونده‌ای كه پيش از اين در دادگاه پيرانشهر داشته به دليل خروج غيرقانونی از مرز و نگهداری تجهيزات ماهواره به 9 ماه حبس محكوم شده است. خود روناك در اعتراض به اين حكم درخواست تجديدنظر خواهی داده است.

لازم به ذكر است روناك صفازاده و هانا عبدی از فعالان زن و عضو انجمن آذرمهر كردستان می‌باشند كه يك سال پيش به فاصله‌ی كمتر از يك ماه در سنندج بازداشت شدند و از هفته‌ی گذشته كه به اعتصاب غذای سراسری زندانيان سياسی و مدنی كُرد پيوسته‌اند به سلول‌های انفرادی منتقل و ممنوع ‌الملاقات شده‌اند.

***

بازداشت نگين شيخ الاسلامی

يكی از اعضای خانواده نگين شيخ الاسلامی از بازداشت اين فعال كُرد در تهران خبر داد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ديده بان حقوق بشر كردستان گفت: ساعت 12 شب شنبه سيزدهم مهرماه مأموران امنيتی در مراجعه به منزل خانم شيخ الاسلامی در تهران اقدام به بازداشت وی و يكی از بستگانش كه آن شب را ميهمان ايشان بوده نموده‌اند. هر چند كه پس از يك ساعت فرد ميهمان آزاد می‌شود اما دو تن از مأموران امنيتی برای كنترل رفت و آمدها و تماس‌های تلفنی‌ تا روز بعد در منزل خانم شيخ الاسلامی باقی مانده‌اند.

وی با اعلام بی اطلاعی از محل نگهداری اين فعال مدنی نسبت به وضعيت سلامتی ايشان ابراز نگرانی نمود و گفت: خانم شيخ الاسلامی مدتی پيش تحت عمل جراحی در ناحيه‌ی قلب قرار گرفته بود و هنوز دوران نقاهت خود را طی می‌كرد.

لازم به ذكر است نگين شيخ الاسلامی موسس و دبير انجمن زنان آذرمهر كردستان كه از سال 79 در سنندج فعال است می‌باشد.

اين فعال جنبش زنان كُرد همچنين در راستای فعاليت‌های حقوق بشری همكاری‌هايی را نيز با سازمان حقوق بشر كردستان داشته است.

۱۳۸۷ مهر ۱۴, یکشنبه

گودرز شفیعیان فرهنگی محقق و مولف,و از اعضای کانون صنفی معلمان از سوی واحد تخلفات اداری استان فارس احضار گردید .

در این احضاریه ازآقای شفیعیان خواسته شده تا در روز 14 مهر ماه به واحد تخلفات اداری مراجعه نمایند. این چندمین باری است که شفیعیان به این صورت احضار شده است . در گذشته این فرهنگی محقق و مولف مدتی به اتهام 1- چاپ مقاله!! در مجله چشم انداز ايران ،درتير ومرداد ماه 1386 زيرنام"حركت معلمان وعميق تر شدن مبارزات اجتماعي درايران" 2- اقدام به تحريك معلمان !! به اعتراض وتجمع براي پيگيري خواسته هاي خود، در روز جهاني معلم وهفته معلم وتوزيع اطلاعيه هاي كانون فرهنگيان كشوردرمنطقه. 3- افتخار به چاپ مقاله!! خود درسايت ها و مجلات داخلي و معرفي سايت ها به معلمان و تشويق آنان به بازديداز سايت ها 4- معرفي خود، به عنوان موسس كانون فرهنگيان ممسني !! 5- آوردن موضوع احضارها!! وبازداشتهاي خود درسايت ها ي اينترنتي . همچنين به اتهام، ساده لوح بودن!! به 2ماه انفصال از خدمت روبرو شده است. از طرف واحد تخلفات اداری به انفصال از خدمت محکوم گردید.

حکم 7 سال زندان تعلیقی برای 3نفر از اعضای هیات مدیره ی کانون صنفی معلمان تهران

این 7سال که بطور نسبتا عادلانه ای بین 3 نفر تقسیم شده است،کمتر جای گله گذاری و دلخوری برای آنان پیش اورده است، اما محمد رضا رضایی گرکانی برنده ی 3 سال از این 7 سال شده است،او کمی از دیگران بیشتر سهم برده است. درحالیکه تلاش افتخار آمیز این 3 نفر در کانون نسبتا یکسان بوده است.محمدرضا امیدوار است،درسهام دیگر نیز اینگونه بهره مند شود. علیرضا اکبری افتخار 2 سال را نصیب خود کرده است. علیرضا اکبری پدر الهه اکبری است،همان شیر دختر 11 ساله ای که در جلوی سازمان آموزش وپرورش درسال 86 باسخنرانی کوتاه خود اشک 2000 نفرتجمع کننده را در آورد. وبا سخنان به حق خود بسیاری را به اندیشه وادار کرد. گویاالهه نتوانسته قاضی پرونده را راضی کند که پدرش بی گناه است. الهه در این سخنرانی 5-6دقیقه ای گفت: من همیشه با خودم فکر کرده ام که زندان جای آدمهای بد،آدمهای دزد وقاچاقچی و دروغگو و ریا کار است،اما با رفتن پدرم به زندان احساس دیگری به من دست داد ، و شگفت زده شدم زیرا پدرم مانندمعلمم فردبی گناهی است.چرا او وبسیاری ازهمکارانش به زندان رفته اند، نمیدانم ! اکنون 20 روز است من حتی یک کلام هم با پدرم حرف نزده ام و حتی صدایش را هم نشنیده ام،دلم برایش تنگ شده است.دوست داشتم ازاو بپرسم که چرا به زندان رفته است؟ مگر او معلم نبوده ؟ مگر زندان جای معلمان است؟ رسول بداقی هم به سهم خود از این لطف مسئولین برخوردار شده است،او 2سال ازاین 7 سال را باید به دوش بکشد. بداقی می گوید: این باعث افتخار من است که به خاطر حق و عدالت به زندان بروم. کاش شایستگی این را داشته باشم، که هرچه زودتر راهی زندان بشوم، من در بیرون از زندان احساس اسارت می کنم.بداقی می افزایدسهم زندان برای من از سهام عدالت شیرین تر است.

سياهچالهايي که زندانيان سياسي را به آنجا مي اندازند

انتشار: فعالين حقوق بشر و دمکراسي در ايران سياهچالهايي که زندانيان سياسي را به جهت خرد شدن و تسليم گشتن به آنجا مي اندازند بنام سعادت ملت ايران و با درود به جانباختگان راه آزادي، مدتهاست که زنداني سياسي آقاي منصور رادپور را در سالن 2 اندرزگاه 1 بندي که به سياهچال زندان رجائي شهر معروف است و طبق روال اين سياهچال هيچگونه ارتباطي از قبيل تلفن و يا ملاقات با بيرون از زندان را ندارند. براي من که غريب به 2 ماه را در آنجا سپري کردم خوب ميدانم که آقاي منصور رادپور در زير چه شكنجه سختي بسر مي برد.نگهبانان بي ادب که تنها از طريق باطوم پلاستيکي ،باطوم برقي با زندانيان صحبت مي کنند و زنداني را در سلولي که مجهز به دوربين مادون قرمز مي باشد روزها و شبها دستبند و پابند مي کنند . در اطاق عمومي انتهاي سالن حدود 15 تا 20 نفر بيمار رواني ،مسلول ،هپاتيتي،ايدزي و ساير بيماريهاي عفوني و شخصيتي نگهداري مي شوند. زندانيان غير قابل کنترل که هر کس تنهايي و زجر سلول انفرادي را به آنها بودن ترجيح ميدهد. آيا وقت آن نرسيده که مردم شريف ايران و فعالين حقوق بشري مسئولين زندان رجائي شهر (گوهردشت)را مجبور کنند که يک بار براي هميشه درب اين سياهچالها را لاک و مهر کند. سياهچالهايي که زندانيان سياسي را به جهت خرد شدن و تسليم گشتن به آنجا مي اندازند. به اميد آزادي ملت ايران و تمامي زندانيان سياسي و محاكمه سردمداران و جنايتکاراني که با اعمال خود باعث دوام حکومت ضد بشري ملايان گرديده اند. پايدار وطن هميشه،بهروز جاويد طهراني تنها زنداني سياسي بازمانده از قيام دانشجويان 18 تير 1378زندان گوهردشت کرج8 مهر ماه 1387