۱۳۸۷ تیر ۲۵, سه‌شنبه

یورش به منازل مردم به بهانه مبارزه با "اراذل و اوباش"

کمیته گزارشگران حقوق بشر

آغاز دوباره طرح مبارزه با اراذل و اوباش

با اعلام سرداررادان فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر تداوم اجرای طرح امنیت اجتماعی، از یکشنبه شب نیروهای انتظامی بار دیگر با حمله به منازل افرادی که از آنان به عنوان "اراذل و اوباش" یاد می شود، اقدام به بازداشت آنان نمودند. منابع آگاه می گویند که کلیه بازداشت شدگان به زندان کهریزک انتقال یافته اند.

یکشنبه شب، در بسیاری از مناطق تهران، مأموران سیاه پوش با یورش به منازل افراد، اقدام به ضرب و شتم و بازداشت آنان نمودند. این دستگیری ها که با خشونت زیاد از سوی مأموران همراه بوده است، برخلاف سال گذشته از سوی خبرنگاران، پوشش خبری داده نشد.

سال گذشته همزمان با اجرای این طرح و انتشار تصاویری از برخوردهای خشن صورت گرفته، موج اعتراض های بین المللی، فرمانده نیروی انتظامی را وادار کرد تا با انجام مصاحبه ای برخوردهای خشن صورت گرفته را محکوم کرده و اعلام کند که با مأموران خاطی برخورد خواهد شد. با این حال خانواده های بازداشت شدگان، که تا مدت ها از سرنوشت فرزندان خود بی اطلاع بودند، پس از مدتی خبر از اعمال شکنجه های شدید بر آنان در بازداشتگاه کهریزک دادند.

به گفته ی شماری از بازداشت شدگان که این روزها با شروع دوباره این طرح بیش از پیش احساس خطر می کنند، در جریان بازداشت سال گذشته دست کم 10 نفر در کهریزک جان باختند. این درحالی است که در تمام این مدت دادگاه انقلاب و نیروی انتظامی با رد اخبار مربوط به شکنجه و بدرفتاری با بازداشت شدگانی که پیش از اثبات جرمشان در دادگاه مورد خشونت قرار گرفته بودند، گزارش های منتشر شده در این زمینه را تلاش عده ای جهت مخدوش نمودن چهره ی حکومت عنوان و اقدام به تهدید و احضار شماری از افراد پیگیر در این زمینه کردند.

در جریان این تهدیدها، مأموران امنیتی با تکذیب شکنجه بازداشت شدگان، تعدادی از فعالان حقوق بشر را تهدید نمودند که در صورت ادامه اطلاع رسانی در مورد پرونده های مزبور مورد بازداشت قرار می گیرند.

همچنین به فاصله چند روز پیش از شروع دور جدید این طرح، سالارکیا معاونت دادستان خبر از اعدام قریب الوقوع 6 تن از متهمان به اوباشگری داد. محمود سالارکیا بدون نام بردن از هویت اشخاص یاد شده، اعلام کرد که این افراد از کسانی هستند که سال گذشته بازداشت شده و با قرارهای سنگین در زندان به سر می برند.

اعلام این خبر موجی از نگرانی را در میان خانواده های بازداشت شدگانی که از سال گذشته تاکنون در زندان به سر می برند بوجود آورد. مادر هانی خواندار که پسرش از اردیبهشت ماه گذشته در شرایط بلاتکلفی در زندان نگهداری می شود، طی روزهای گذشته با مراجعات مکرر به نهادهای قضایی مختلف خواهان روشن شدن وضعیت فرزند خود شده است. او می گوید که طی یک ماه گذشته به تمام نهادهای موجود مراجعه نموده ، اما تاکنون با پاسخ روشنی مواجه نشده است.

هانی خواندار پس از حدود 5 ماه بازداشت در بازداشتگاه کهریزک به زندان اوین منتقل و بیش از 10 ماه است که در بند اطلاعات سپاه نگهداری می شود.

عفت قواعدی مادر وی می گوید که قاضی دادگاه در جواب اعتراض او به نگهداری فرزندش در سلول انفرادی، گفته است که در جمهوری اسلامی انفرادی وجود ندارد. وی چنین ادعایی را رد می کند و می گوید:" مرا به دلیل دفاع از فرزندم بازداشت و یک ماه در سلول انفرادی نگهداری کردند، چطور می شود در برابر من بگویند انفرادی وجود ندارد؟" اصل 36 قانون اساسی و ماده 2 قانون مجازات اسلامی عنوان می دارد" هر فعل و یا ترک فعلی که در قانون برای آن مجازات تعیین شده باشد؛ جرم محسوب می شود." بر اساس همین اصل، هم جرم و هم مجازات می بایست دارای تعریف قانونی باشد. حال آنکه واژه " اراذل و اوباش" هیچ تعریف مشخص حفوقی نداشته و لذا مجازات افراد به این اتهام غیرقانونی تلقی می شود.

همچنین پلیس در مقام ضابط قضایی برای بازداشت افراد در وهله نخست می بایست دارای مجوز باشد و تنها می تواند در مورد جرایم مشهود اقدام به بازداشت افراد نماید که پس از 24 ساعت از زمان بازداشت، باید متهم به مقام قضایی معرفی شده و نست به ادامه بازداشت وی تصمیم گیری شود.

مطابق با ماده 18 و 24 قانون مجازات، در مورد جرایم غیرمشهود، پلیس به هیچ عنوان حق تفتیش و بازرسی منزل را ندارد مگر آنکه با مجوز مقام قضایی اقدام به این کار نماید، به گفته ی خانواده های بازداشت شدگان این طرح، نیروهای حمله کننده به منازل افراد بدون هیچ گونه حکمی وارد منازل شده و اقدام به بازداشت، تفتیش و تهدید سایر افراد خانواده نموده اند.

"اقدام علیه امنیت ملی" اتهام دو دانشجوی دستگیرشده

انتقال محمد هاشمی و بهاره هدایت به دادگاه انقلاب جهت تفهیم اتهام و صدور قرار بازداشت

خبرنامه امیرکبیر: طبق اخبار واصله محمد هاشمی و بهاره هدایت که روز یکشنبه، ۲۳ تیرماه، دستگیر شده بودند جهت تفهیم اتهام و صدور قرار بازداشت روز گذشته، دوشنبه، به دادگاه انقلاب منتقل شدند.

این دو عضو شورای مرکزی صبح روز دوشنبه به همراه چند مامور وزارت اطلاعات از زندان اوین به دادگاه انقلاب منتقل شدند و در شعبه یک بازپرسی دادسرای انقلاب توسط متین راسخ تفهیم اتهام شدند.

راسخ اتهام «اقدام علیه امنیت ملی » را به هدایت و هاشمی تفهیم کرد. این دو دانشجو این اتهام را نپذیرفتند. شعبه یک بازپرسی دادسرای انقلاب که حکم جلب محمد هاشمی و بهاره هدایت را صادر کرده بود، قرار بازداشت برای آن ها صادر کرد و دوباره آن ها به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

احضار یک دانشجوی دانشگاه تهران به دادگاه انقلاب

ادوارنیوز: مسعود حبیبی دانشجوی فعال دانشجویی دانشگاه تهران به دادگاه انقلاب احضار شد.

حبیبی که سال گذشته و در جریان حمله نیروهای امنیتی به دفتر سازمان ادوار تحکیم در 18 تیرماه بازداشت و به مدت 24 روز در زندان اوین بسر برد، به دادگاه انقلاب احضار شده است.

این دانشجوی دانشگاه تهران باید در 5 روز آینده خود را به بازپرسی شعبه یک امنیت دادگاه انقلاب معرفی کند.

یورش نیروهای امنیتی به منزل یکی از فعالین دانشگاه زنجان

خبرنامه امیرکبیر: نیروهای امنیتی امروز به منزل اشکان قیسوندی، از فعالین دانشجویی و عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه زنجان رفته و قصد بازداشت وی را داشتند. خبرهای رسیده حاکی از آن است که آنها موفق به بازداشت وی نشدند.

قیسوندی در ۱۸ تیرماه سال گذشته، طی یورش نیروهای امنیتی در دفتر ادوار به همراه ۱۶ تن از فعالین دانشجویی وسیاسی بازداشت شده بود. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، از آن جا که اشکان قیسوندی رابطه نزدیکی با مهدی عربشاهی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، دارد این احتمال نیز وجود دارد نیروهای امنیتی برای بازداشت عربشاهی به منزل این فعال دانشجویی مراجعه کرده باشند.

در بهمن ماه ۸۶ نیز وی به دادگاه انقلاب احضار شد و جلسه رسیدگی به اتهامات وی در اسفند ماه تجدید نظر شده بود. از میان فعالین دانشجویی بازداشت شده در دفتر ادوار مسعود حبیبی نیز روز دوشنبه ۲۴ تیر به شعبه یک بازپرسی دادگاه انقلاب احضار شده است.

بازداشت يک فعال دانشجويی ديگر دانشگاه آزاد

فعالان حقوق بشر در ايران

روز يکشنبه مورخه 23/4/87 ، "حسين رحماني" دانشجوي مقطع کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد کرج در منزل مسکوني خود در شهرستان کامياران بازداشت شد. از علت بازداشت وي که بعنوان مددکار اجتماعي در سازمان بهزيستي فعاليت مينمود اطلاعي در دست نميباشد .

نيروهاي امنيتي پس از بازداشت نامبرده و تفتيش منزل مسکوني ، وي را به نقطه نامعلومي منتقل نمودند که عليرغم پيگيري خانواده رحماني تا کنون هيچگونه اطلاعي از سرنوشت وي به دست نيامده است .

حکم اعدام برای دختری که از 13 سالگی در زندان است

روزنامه اعتماد: صغرا که به عنوان خدمتکار براي خانواده يي ثروتمند کار مي کرد به قتل پسر 8 ساله صاحب کارش متهم شده است. دادگاه عمومي رشت پس از محاکمه مجدد دختري که از سن 13 سالگي به جرم قتل در زندان است، وي را به قصاص محکوم کرد.

مولايي که هم اکنون 31 سال دارد 19 سال از عمرش را در زندان رشت گذرانده است. صغرا سال 68 توسط ماموران پليس رشت به اتهام قتل دستگير شد، زماني که بر دستان اين دختر دستبند زده شد او کارگر خانه يي در شهر رشت بود. او از سوي ماموران متهم به قتل پسر 8 ساله خانواده يي شد که براي آنها کار مي کرد. اولين برگ از پرونده يي که باعث شد صغرا 19 سال از عمرش را در زندان بگذراند و دو بار نيز پاي چوبه دار برود، زماني تنظيم شد که پدر کودکي 8 ساله به پليس مراجعه و ادعا کرد فرزندش گم شده و چند روزي است از او خبر ندارد. ماموران پليس رشت تمامي فرضيه هايي را که ممکن بود سرنخي از پسرک 8 ساله در اختيار پليس قرار دهد مورد بررسي قرار دادند تا اينکه چند روز بعد بوي تعفني که از چاه خانه به مشام رسيد احتمال وجود جسد پسر 8 ساله را قوت داد و وقتي پليس چاه را مورد بررسي قرار داد جسد پسرک را کشف کرد، با انتقال جنازه به پزشکي قانوني روند پيگيري پرونده تغيير کرد و پدر مقتول در شکايتي کارگرش صغرا را قاتل فرزندش معرفي کرد و گفت چون صغرا به پسرش حسادت مي کرده است به نظر مي رسد او مرتکب اين قتل شده باشد.همين شکايت کافي بود تا وي بازداشت شود. او در توضيح زندگي خود به پليس گفت؛ 9 ساله بودم که خانواده ام به دليل فقر شديد من را از روستا به شهر نزد خانواده ثروتمندي فرستادند تا کار کنم. من تمام مدت نزد اين خانواده بودم و کارهاي روزانه را انجام مي دادم اما هيچ وقت با کسي دعوا نکردم و هيچ حسادتي هم نداشتم و من پسرک را نکشتم.

ادعاي صغرا مورد قبول پليس قرار نگرفت و وي چندين مرتبه ديگر بازجويي شد تا اينکه سرانجام گفت؛ با پسرک درگير شدم و او را به زمين کوبيدم وقتي خون از سرش جاري شد و متوجه شدم وي فوت شده جسدش را داخل چاه انداختم و به کسي هم چيزي نگفتم. اعترافات صغرا از سوي پليس دليل محکمي شناخته و وي با صدور قرار مجرميت براي محاکمه به دادگاه عمومي معرفي شد. سرانجام صغرا به عنوان متهم تحت محاکمه قرار گرفت و با درخواست اولياي دم به قصاص محکوم شد. وي به راي صادره اعتراض کرد و اعترافاتش را پس گرفت. اين دختر در لايحه اعتراضي خود نوشت؛ من پسر 8 ساله را نکشتم اما مي دانم چه کسي او را کشته و به درخواست او هم مجبور به سکوت شدم. به من قول داده بود که رضايت مادر مقتول را بگيرد تا من از اين گرفتاري نجات پيدا کنم. صغرا افزود؛ در همان سن 9 سالگي به من تعرض شد و با تهديدهايي که مي شدم، مجبور بودم سکوت کنم، تا اينکه روز حادثه وقتي داشتم انباري را تميز مي کردم باز همان فردي که آزارم مي داد به سراغم آمد. پسرک 8 ساله داشت در آن حوالي بازي مي کرد بي هوا وارد انباري شد و صحنه تعرض به من را ديد. آن مرد پسرک را به سمت ديوار هل داد و در يک لحظه سرش به ديوار برخورد کرد و بيهوش شد. من جثه کوچکي داشتم و نمي توانستم جسد پسرک را حرکت دهم اما آن مرد از من مي خواست جسد را به داخل چاه بيندازم. آن مرد باعث شد تا از من شکايت شود و بعد هم قول داد رضايت بگيرد اما به وعده اش عمل نکرد. مدارک جديد در پرونده صغرا باعث نشد تا او از اتهام قتل تبرئه شود و اين بار او را به خاطر رابطه نامشروع نيز به شلاق محکوم کردند اما فردي که صغرا مدعي شده بود به او تعرض کرده چون به اين جرم اعتراف نکرده بود تبرئه شد. پس از گذراندن تمام مراحل قانوني واحد اجراي احکام دادگاه رشت مقدمات قصاص صغرا را آماده کرد، وي در حالي که 17 سال بيشتر نداشت پاي چوبه دار رفت اما مادر مقتول اعلام کرد فعلاً قصد ندارد حکم را اجرا کند. همين مساله چند سال بعد در 21 سالگي براي صغرا تکرار شد، اما اين بار هم مادر مقتول اعلام کرد رضايت نمي دهد اما قصد قصاص ندارد و چند ماه ديگر اقدام خواهد کرد. پس از آن ديگر خانواده مقتول براي اجراي حکم مراجعه نکردند تا اينکه سال گذشته نسرين ستوده وکالت متهم را پذيرفت و با توجه به اينکه صغرا 18 سال از عمرش را بلاتکليف در زندان گذرانده بود درخواست آزادي وي را مطرح و قاضي تيموري بعد از بررسي پرونده با قرار وثيقه 60 ميليون توماني صغرا را آزاد کرد. آزادي اين زنداني دو هفته بيشتر طول نکشيد و با شکايت دوباره اولياي دم وي به زندان بازگردانده شد. صغرا که هم اکنون نوزدهمين سال زندان را پشت سر مي گذارد به اتفاق وکيل مدافعش تقاضاي اعاده دادرسي کرد و پرونده به دفتر رئيس قوه قضائيه فرستاده و نسرين ستوده وکيل صغرا يک بار ديگر ايرادات پرونده را متذکر شد.چند روز بعد رئيس قوه قضائيه حکم صغرا را نقض کرد و اين دختر يک بار ديگر اميدوار شد بتواند نزد خانواده فقيرش بازگردد. پس از نقض حکم پرونده به شعبه هم عرض فرستاده شد و يک بار ديگر مورد بررسي قرار گرفت با اينکه صغرا دوباره منکر قتل شد و اظهارات خود را در دادگاه تکرار و وکيل مدافع وي نيز ايرادات پرونده را گوشزد کرد، قاضي دادگاه عمومي راي به قصاص اين دختر داد.صغرا که بعد از سال هاي طولاني در زندان باز هم سايه طناب دار را بر گردن خود احساس مي کند، اکنون به اتفاق وکيل مدافعش تلاش دوباره يي را براي اثبات بي گناهي خود آغاز کرده است.


اعدام يک متهم به محاربه در اروميه

فعالان حقوق بشر در ايران

روزگذشته مورخه 24/4/87 در زندان مرکزي اروميه ، "سعيد خلکه" زنداني 27 ساله و اهل مياندوآب که به جرم قتل يک مامور نيروي انتظامي تحت عنوان محارب به اعدام محکوم شده بود پس از تحمل دو سال زندان در محوطه زندان مرکزي اروميه به دار آويخته شد .

عليرغم تلاش وسيع خانواده و صرف هزينه هاي بسيار به علت پافشاري نهادهاي امنيتي و نيروي انتظامي حکم اعدام نامبرده بصورت غيرمنتظره اجرا گرديد.

آلمان به یک تیم ورزشی ایران ویزا نداد

آلمان از صدور ویزا برای بازیكنان تیم فوتبال دستی ایران در مسابقات جهانی در این كشور خودداری كرد.

مسابقات جهانی فوتبال دستی از روز سه شنبه 25 تیرماه آغاز می شود.

مسئولان تیم فوتبال دستی گفتند با كارشكنی سفارت آلمان و صادر نكردن به موقع روادید، سفر تیم ملی فوتبال دستی ایران به مسابقات جهانی لغو شد.

چینی‌ های شكستنی و روس های جاسوس زاده

روزنامه آفتاب یزد در مقاله ای با عنوان "جسارت جوجه كمونیستها یا كوتاهی ایران"؛ کشورهای چین و روسیه (دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل) را به دلیل همراهی با كشورهای غربی و تصویب قطعنامه های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی مورد حمله قرار داد و نوشت "رای مثبت آنها به قـطعنـامـه‌ هـا، مهر تائیدی بر ادعاهای آمریكا و اسرائیل است و نشان می دهد كه چینی ‌های شكستنی و روس های جاسوس زاده نیز مانند اربابان آمریكایی و انگلیسی خود، برنامه هسته ‌ای ایران را تهدیدی برای امنیت و صلح جهانی می دانند."


تهدید معلمان ازطرف ستاد خبری اداره اطلاعات استان كردستان

روز دوشنبه24 تیرماه پیمان نودینیان بنیان گذار انجمن صنفی معلمان كردستان ویكی ازفعالان مدنی شهر سنندج برای چندمین بار متوالی توسط ستاد خبری شهر سنندج احضار ومورد بازپرسی قرار گرفته است. همزمان تعدادی از معلمان شهرهای سنندج ، كامیاران وقروه به ستاد خبری اداره اطلاعات احضار شده اند.

رامین زندنیا ، حیدرزمانی ، علی قریشی ، ناصر محمدی و علی امانی ازجمله معلمانی هستند كه امروز مورد بازجویی قرارگرفته اند.

پیمان نودینیان از دوسال قبل به اتهام شركت درفعالیتهای مدنی وصنفی ازمحل كاروزندگی خود محروم وبه روستاهای استان زنجان تبعید شده است.

آزاد زمانی _انجمن دفاع از زندانیان سیاسی وحقوق بشر ایران
24 تیرماه 87

ناامنی در خوابگاه دخترانه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

خبرنامه شیراز: گزارش رسیده از دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ، خبر از ناامنی های گسترده در خوابگاه دخترانه ی امین این دانشگاه دارد. در روزهای گذشته در مواردی تعرض چند پسر به محیط خوابگاه و نیز شلیک با تفنگ بادی به اتاقهای دختران اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنامه شیراز در روز 16 تیرماه چند پسر با چادر وارد محیط خوابگاه امین می شوند و برای دانشجویانی که با لباس های راحتی در محوطه خوابگاه بوده اند، مزاحمت ایجاد می کنند و به طرف آنها حمله ور می شوند که به دخالت سایر دختران حاضر در محیط خوابگاهی افراد ذکر پا به فرار می گذارند. این در حالی است که خوابگاه دخترانه ی امین دیوارهای کوتاهی دارد و از وجود نرده بر روهای دیوارهای خوابگاه استفاده نشده است. محوطه ی این خوابگاه به وسعت چندین هکتار می باشد و تنها از یک نگهبان در این خوابگاه استفاده شده است.

همچنین گزارش های رسیده حکایت از آن دارد که در روز 19 تیرماه پنج پسر از روی دیوار وارد محوطه ی خوابگاه می شوند و با نگهبان درگیر می شوند و در روز 21 تیرماه نیز چندین نفر پس از تعرض به محیط خوابگاهی با تفنگ بادی به سمت اتاق های خوابگاه شلیک می کنند. مسئولین خوابگاهی تا کنون به اعتراضات دانشجویان جواب مساعدی نداده اند و به نظر می رسد اگر نسبت به امن کردن محیط این خوابگاه اقدامات اساسی صورت نگیرد، مشکلات حادتری برای دانشجویان دختر ساکن این خوابگاه اتفاق بیفتد.

یکی از دانشجویان ساکن خوابگاه امین، در مصاحبه با خبرنامه شیراز گفت: « اعتراضات خود را بارها به مسئولین خوابگاه اعلام کرده ایم ولی یکی از آنها با لحن توام با تمسخر گفته است، این پسرها همان هایی هستند که هر روز گوشی هاتان در دستتان است و با آنها صحبت می کنید.»

خوابگاه امین به علت تعطیلات تابستانی بسیار خلوت می باشد و تنها کارآموزان رشته های مختلف که تعداد آنها کمتر 120 نفر است، در حال حاضر در آن سکونت دارند. تعرض به حریم خوابگاه دختران در سایر شهرها نظیر شیراز و همدان نیز قبلا مشاهده شده بود که به نظر می رسد مورد خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان موردی متفاوت با این ها باشد، که اقدامات جدی برای جلوگیری از چنین حادثه هایی را در اولین فرصت طلب می کند.

چه کسی با احمدی نژاد در عراق عکس يادگاری گرفته؟

سایت حکومتی تابناک: در حالي که سخنگوي نيروهاي ائتلاف در عراق اظهارات احمدي‌نژاد درباره ديدار با يک فرمانده آمريکايي را رد کرده، خبرنگار ما اطلاعاتي درباره فردي که با رئيس‌جمهور ديدار کرده، به دست آورده است.

بنا بر اين گزارش، «عبداللطيف ريان» سخنگوي نيروهاي چندمليتي در عراق در تماس تلفني با شبکه «العربيه»، ملاقات فرماندهان وابسته به اين نيروها در کشور عراق با آقاي احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهوري ايران را نفي کرد و گفت: «اين ادعا بي‌اساس است.»

وي با اشاره به اينكه نيروهاي ائتلاف و فرماندهي آنان اطلاعي از اين موضوع ندارند، گفت‏:‏ رئيس‌جمهوري ايران با حمايت دولت عراق به اين كشور سفر كرد و دولت عراق از برنامه سفر وي آگاه بوده و بر آن نظارت داشت‏.‏

اما بنا بر اظهار يک منبع عراقي، کسي که موفق شده در فرودگاه بغداد با رئيس‌جمهور ايران عکس يادگاري بگيرد، مترجم ژنرال پترائوس، فرمانده ارشد نيروهاي آمريکايي در عراق بوده است.

وي که همچون بسياري از ديگر عوامل ارتش آمريکا معمولا دوربين عکاسي همراه خود دارد، در فرودگاه بغداد متوجه حضور دکتر احمدي‌نژاد شده و خواستار گرفتن عکس يادگاري با وي شده است.

وي يک آمريکايي فلسطيني‌تبار است و به زبان عربي نيز مسلط است.

اين منبع عراقي درباره محتواي سخنان رد و بدل شده ميان اين مترجم ارتش آمريکا با احمدی نژاد اظهار بي‌اطلاعي کرد.

۱۳۸۷ تیر ۲۴, دوشنبه

انور حسين پناهی معلم دهگلانی به اعدام محکوم ش

فعالان حقوق بشر در ايران

انور حسين پناهي از معلمان و فعالان فرهنگي شهرستان دهگلان که پائيز سال گذشته به همراه "ارسلان اوليايي" از سوي نيروهاي امنيتي به اتهام اقدام عليه امنيت کشور بازداشت شده بود بر اساس گزارشات دريافتي روز شنبه مورخه 22/4/87 به اتهام محاربه از سوي دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم و حکم صادره به وي ابلاغ شد. نامبرده متاهل و داراي فرزند ميباشد .

انور حسين پناهي پس از بازداشت در پائيز سال 86 به اطلاعات شهر قروه انتقال و در آنجا مورد شکنجه هاي شديد جسمي و روحي قرار گرفته است . ايشان در اعتراض به بازداشت غيرقانوني خود به مدت 13 روز دست به اعتصاب غذا مي زند ، نامبرده سپس به بازداشتگاه اطلاعات سنندج منتقل ميگردد .

دادگاه انقلاب سال گذشته براي آزادي اين دو فرد اقدام به صدور قرار وثيقه 80 ميليون توماني نموده بود که بعلت عدم توان توديع وثيقه اين افراد در بازداشت ماندند.

شايان ذکر است اويل تيرماه سال جاري ، مردم محل سکونت انورحسين پناهي در دهستان "قوروچاي" از توابع شهرستان دهگلان با امضاي طوماري مبني بر شهرت به صداقت و مسالمت جو بودن وي از مقامات قضائي و امنيتي در سطح استان و کشور آزادي اين معلم و فعال فرهنگي را خواستار شدند.

رژیم از اعلام آمار مربوط به فاجعه اعتیاد خودداری می کن

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت آمار معتادین دختر در استان مرکزی نگران کننده است و باید چاره جویی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کاظم صالحی در نشست خبری با خبرنگاران در اراک افزود نرخ آمار معتادین دختر تحصیل کرده و غیره در استان رو به افزایش گذاشته و این امر در بین دانشجویان و دختران دبیرستانی مشهودتر است.

وی با تاکید بر اینکه اعتیاد زنان خسارت بارتر و آسیب زاتر از مردان است خاطر نشان کرد باید با اجرای برنامه هایی این آمار را کاهش دهیم و از مخدوش شدن فضای اجتماعی جامعه و خانواده ها جلوگیری کنیم.

صالحی بدون ارائه آماری مشخص در این زمینه خاطرنشان کرد آمارهای مدون در این زمینه وجود دارد که به دلیل متشنج کردن جامعه ارائه نمی شود.

اگر با پای خودش نیاید حکم جلب صادر می کنیم

خبرنامه امیرکبیر: صبح دیروز، یکشنبه ۲۳ تیرماه، هم زمان با بازداشت دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، رئیس دفتر شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ضمن تماس های مکرر با منزل علی عزیزی، یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم، به خانواده عزیزی تاکید کرد که وی برای ابلاغ حکم دادگاه باید هر چه سریعتر به دادگاه انقلاب مراجعه نماید.

علی عزیزی ۱۳ آبان ۸۶ و در پی برگزاری چندین تجمع اعتراض آمیز در دانشگاه های تهران، امیرکبیر، علامه و… دستگیر و دو ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت بود. دادستانی پرونده عزیزی را برای رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارجاع داد و جلسه دادگاه این فعال دانشجویی چند هفته پیش برگزار شد.

روز گذشته در حالی که نیروهای امنیتی در ساعات اولیه صبح محمد هاشمی و بهاره هدایت را بازداشت کرده بودند، رئیس دفتر شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب از صبح تا بعدازظهر بارها با منزل علی عزیزی تماس گرفته و به خانواده اش تاکید کرده بود که وی برای ابلاغ حکم صادره بایستی هر چه سریعتر به دادگاه انقلاب مراجعه کند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر فرد تماس گیرنده در اظهاراتی عجیب ادعا کرده بود در صورت مراجعه علی عزیزی به دادگاه انقلاب حکم صادره مشمول تخفیف خواهد شد و در صورت عدم مراجعه، به منظور ابلاغ حکم دادگاه، برای وی حکم جلب صادر می شود.

موارد مشابه در گذشته نشان داده است احضار و مراجعه دانشجویان به دادگاه انقلاب، هم زمان با بازداشت دیگر فعالین دانشجویی، همواره منجر به بازداشت مراجعه کنندگان شده است. به نظر می رسد مسئولین دادگاه انقلاب قصد داشته اند به بهانه ابلاغ حکم دادگاه، علی عزیزی را احضار نموده و بلافاصله حکم بازداشت موقت وی را به او ابلاغ کرده و مانند دو عضو در بند شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، محمد هاشمی و بهاره هدایت، او را نیز روانه بند ۲۰۹ زندان اوین نمایند.

مطابق قانون، احضار افراد به هر منظوری به دادگاه یا دادسرا، تنها با ارسال احضاریه کتبی امکان پذیر است و احضار تلفنی و تهدید فرد توسط کارمندان قوه قضاییه عملی غیرقانونی است. خانواده عزیزی تاکید کرده اند تا زمانی که به صورت قانونی احضاریه کتبی برای فرزندشان ارسال نشود، وی از مراجعه به هر نهادی خودداری خواهد کرد.

یک سخنگو در عراق ادعای احمدی نژاد را تکذیب کرد

شهاب‌نیوز ـ در حالی که رئیس‌جمهور چندی پیش تصریح کرده بود با یکی از فرماندهان ارشد نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق و همچنین معاون وی دیدار کرده و با آن‌ها عکس یادگاری انداخته است، سخنگوی نیروهای نظامی متفقین در عراق این خبر را از اساس تکذیب کرد.

«عبداللطیف ریان» سخنگوی نیروهای چند ملیتی در عراق در یک تماس تلفنی با شبکه العربیه هرگونه ملاقات فرماندهان وابسته به این نیروها در کشور عراق با محمود احمدی‌نژاد را از اساس تکذیب کرد.

سخنگوی نیروهای چند ملیتی در عراق با تکذیب هرگونه دیدار فرماندهان بلندپایه یا پائین‌رتبه نیروهای ائتلاف در عراق و تکذیب هرگونه درخواست ملاقات یا عکس گرفتن، مدعی شد که اظهارات احمدی نژاد اساسا «بی‌پایه» است.


افشاگری جدید احمدی نژاد درباره ربودنش در عراق

خبرگزاری حکومتی مهر: "رئیس جمهور اعلام کرد کسانی که قصد ربایش وی را در سفر عراق داشتند گروهی متشکل از افراد فلسطینی،عراقی، افغانستانی و آمریکایی بودند. احمدی نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اینکه آیا نمی خواهید افرادی را که قصد ربودن شما را داشتند معرفی کنید، گفت : گروهی متشکل از افراد فلسطینی،عراقی، افغانستانی و آمریکایی با شعار ضد آمریکایی و ضد ایرانی می خواستند این کار را انجام دهند که به لطف خدا نتوانستند به اهداف شومشان دست پیدا کنند."

روزنامه حكومتی جمهوری اسلامی در همین رابطه احمدی نژاد را مورد تمسخر قرار داده و نوشته است شبكه اول سیما چهارشنبه شب فیلم سخنرانی رئیس جمهور در جمع فرماندهان بسیج را كه مربوط به یكماه قبل است پخش كرد. احمدی نژاد در این سخنرانی از دیدار دو تن از فرماندهان ارتش آمریكا در عراق و تقاضای آنها برای گرفتن عكس یادگاری با وی خبر داد و چنین نتیجه گرفت كه كار آمریكائی ها تمام است و فرماندهان آنها نیز با ایران هستند. متن این خبر را بخوانید و به این سئوال جواب بدهید: با اینكه فرماندهان نظامی آمریكائی با ایران هستند چگونه قرار بود آمریكائی ها رئیس جمهور ایران را در سفر به عراق بربایند.

۱۳۸۷ تیر ۲۳, یکشنبه

صدور احکام کمیته انظباطی ۳۷ دانشجوی دانشگاه تبریز

خبرنامه امیرکبیر: کمیته انضباطی دانشگاه تبریز پس از پایان یافتن امتحانات پایان ترم، احکام انضباطی ۳۷ نفر از دانشجویان این دانشگاه را صادر کرد. این دانشجویان هفته گذشته به کمیته انضباطی احضار شده بودند.

با وجود صدور احکام انضباطی برای این دانشجویان، معاونت دانشجویی دانشگاه تبریز و رئیس کمیته انضباطی دکتر اعلمی، از صادر شدن احکام اظهار بی اطلاعی می کنند.

نادر مهد قره باغ دانشجوی مهندسی برق دانشگاه تبریز، به یک ترم محرومیت از تحصیل و دیگر دانشجویان به محرومیت از تسهیلات رفاهی و خوابگاه و نیز توبیخ کتبی با درج در پرونده محکوم شده اند. قره باغ از دانشجویان ستاره دار می باشد که با نظر حراست دانشگاه، برای آزمون کارشناسی ارشد با مشکلاتی مواجه شده است. در حکم کمیته انضباطی وی “توهین به شعائر اسلامی و ملی و اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی” و “ایجاد وقفه در نظم خوابگاه ” به عنوان اتهام قید شده اند، اما به نظر می رسد اقدامات و اعتراضات اخیر وی در راستای دفاع از حق مسلم خود برای ادامه تحصیل دلیل اصلی حکم کمیته انضباطی برای وی می باشد.

نادر مهد قره باغ پیش از این در اعتراضات ۱ خرداد سال ۸۶ در تبریز دستگیر شده و به مدت ۱۷ روز تحت بازجویی بود که بعدها حکم تبرئه وی صادر شد. حکم تعلیق وی در حالی برای ترم جاری (ترم دوم ۸۷-۸۶) صادر شده است که او در این ترم با اتمام واحدهای درسی، فارغ التحصیل می شد. همچنین کمیته انضباطی بر خلاف نص صریح آیین نامه انضباطی که در آن قید شده است: “در صورتی که دانشجو پس از شروع امتحانات به کمیته فراخوانده شود، هر گونه حکمی در مورد وی در ترم بعد موضوعیت دارد “، نادر مهد قره باغ را به محرومیت از ترم جاری محکوم کرده است.


غروب دیروز مردم مهاباد با نیروهای رژیم درگیر شدند

کردستان میدیا: در ادامه‌ی اعتصابات گسترده‌ی مردم مهاباد، غروب روز 22 تیرماه مردم این شهر با نیروهای رژیم درگیر شدند.

به گزارش مرکز خبری PDKI، هنگامی که مردم مهاباد جهت ابراز اعتراض خویش به ترور شهید دکتر قاسملو از سوی رژیم آخوندی، از خانه‌های خویش بیرون آمده بودند در میدان شورش، در میان مردم و نیروهای رژیم درگیری به وجود آمد.

این درگیرها تا ساعت 9 شب به درازا کشید که هنوز از شمار بازداشتی‌ها و مجروحان احتمالی اطلاع موثقی در دست نیست.

رژیم برای سرکوب اعتراضات مدنی مردم مهاباد از شهرهای دیگر ایران نیروهای سرکوبگر خویش را به این شهر گسیل داشته بود.

مرکز خبری PDKI، همچنین گزارش داد که در جریان اعتصابات عمومی مردم پیرانشهر، شماری از ساکنین این شهر از سوی نیروهای سرکوبگر رژیم بازداشت شدند که تا لحظه‌ی ارسال این گزارش از سرنوشت دستگیرشدگان خبری در دست نیست.

بازجويی از مسافران ایرانی در فرودگاه دوبی

سایت حکومتی تابناک: عصر روز گذشته، مأموران امنيتي فرودگاه دوبي در اقدامي گستاخانه، به شماري از مسافران ايراني بي‌حرمتي كردند.

روز گذشته، هنگامي كه پرواز ساعت 17:30 هواپيمايي ماهان وارد ترمينال شماره 2 دوبي شد، مأموران امنيتي، پانزده نفر از مسافران ايراني را جدا كرده و پس از آن‌كه آنها را كاملا برهنه كردند، به بازجويي از آنان پرداختند.

آنها همچنين الفاظ ركيكي را نثار اين مسافران و مقامات جمهوری اسلامی كردند و به رغم آن‌كه هيچ نشانه غيرامنيتي نيافتند، از عذرخواهي نيز خودداري كردند.

تاكنون خبري از واكنش حميدرضا آصفي، سفير جمهوري اسلامي در دوبي در دفاع از مسافران نرسيده است.

حکم اعدام برای یک معلم دیگر کرد

گزارش آسو صالح

بعد از دو روز از تائید حکم اعدام فرزاد کمانگر، معلم کرد، انور حسین پناهی نیز به اعدام محکوم شد.

انور حسین پناهی، معلم اهل منطقه لیلاخ کردستان، پاییز سال گذشته به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و روزانه بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر قروه شد.

حکم دادگاه بدوی صبح امروز صادر گردید و طی این حکم ایشان به اعدام مجکوم شده اند.

حسین پناهی طی مدت بازداشت در اعتراض به شکنجه های اعمال شده مدت 13 روز را در اعتصاب غذا به سر برد. به همین دلیل به بازداشتگاه اطلاعات سنندج منتقل شد.

با صدور این حکم، طی دو روز گذشته در کردستان دو معلم حکم اعدام دریافت کرده اند و یک نفر به طرز وحشیانه ای که قادر به ایستادن نبود، اعدام شده است.

دو فعال سیاسی دیگر در تهران بازداشت شدند

کمیته گزارشگران حقوق بشر

بهاره هدایت و محمد هاشمی دو تن از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت ساعتی پیش بازداشت شدند.

بر اساس گزارشهای رسیده ساعت 7 صبح امروز مأموران امنیتی با مراجعه به منزل محمد هاشمی وی را بازداشت و سپس در ساعت 8 صبح، بهاره هدایت را در منزلش بازداشت نمودند.

بهاره هدایت و محمد هاشمی، 18 تیرماه سال گذشته در جریان تحصن در برابر دانشگاه پلی تکنیک بازداشت شده و به مدت 1 ماه در زندان نگهداری شدند.

هدایت پیش تر نیز به دلیل شرکت در تجمع 22 خردادماه در اعتراض به قوانین تبعیض آمیز علیه زنان از سوی دادگاه انقلاب به 2 سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

چهارده ميليون نفر زير خط فقر شديد هستند

آفتاب یزد: عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با بيان اينكه طبق استانداردهاي سازمان ملل افراد زير خط فقر شديد بايد حداقل روزي 2 دلار درآمـد داشـتـه بـاشـند، گفت: افراد تحت‌پوشش كميته‌امداد و بهزيستي به طور متوسط، ماهانه 37 هزار تومان مستمري دريـافـت مـي‌كـنـنـد كـه روزي 1200 تـومان مي‌شود . ثروتي در گفتگو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر 6 ميليون نفر از افراد تحت پوشش كميته امداد امام ‌(ره) و سازمان بهزيستي به طور متوسط ماهانه 37 هزار تومان دريافت مي‌كنند يعني درآمدي نصف خط فقر شديد دارند. اگر اين افراد براي زنده ماندن نيازمند درآمد 2 دلار در روز باشند بايد ماهانه 60 هزار تومان مستمري دريافت كنند. وي تصريح كرد: علاوه بر اين 6 ميليون نفري كه تـحـت پـوشـش نـهـادهـاي حـمـايـتـي هستند6 ميليون نفر ديگر نيز پشت نوبت دريافت حمايتهاي سازمان هستند كه در مجموع12 ميليون نفر مي‌شوند از سوي ديگر بر اساس تورم‌هاي موجود 2 ميليون نفر زير خط فقر شديد رفته‌اند كه در كل تعداد افراد زير خط فقر شديد در كشور 14 ميليون نفر مي‌شود. ثروتي ادامه داد: اين آمارها در حالي در كشور وجود دارد كه بعضي مسئولان از جمله مسئولان در وزارت كشور اعلام مي‌كنند كه خط فقر به نصف كاهش يافته است و معلوم نـيست كه چطور اين آمارها را به دست مي‌آورند.‌ عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس افزود: اگر به اين آمارها و ميزان رشد آن‌ها در كشور بي‌توجه باشيم در واقع عواقب آن‌ها را در كشور بيشتر خواهيم كرد، بـي‌تـوجـهـي به اين آمارها فساد، قاچاق، سرقت و فحشا را بيشتر مي‌كند. وي در ادامه گفت: با توجه به اين‌كه 14 ميليون نفر در كشور زير خط فقر شديد هستند در واقع آمار اين افراد حدود 2 درصد جمعيت كل كشور مي‌شود. ثروتي ادامه داد: اين آمارها بر اساس افزايش تورم در كشور افزايش مي‌يابد چون دولت بر اساس افزايش نرخ تورم به اين دسته از افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي كمك نمي‌كند به طوري‌كه در حال حاضر كه با تورم 20 درصدي در كشور مواجه هستيم تنها 5 درصد مستمري اين افراد را افزايش داده ايم . عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس تصريح كرد: طبق ماده 95 برنامه چهارم توسعه تا پايان سال دوم برنامه چهارم بايد تمام افرادي كه نيازمند هستند تحت پوشش قرار گيرند. ثروتي افزود: طبق ماده 97 برنامه چهارم بايد 40 درصد حداقل حقوق به عنوان مستمري به افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي داده شود كه بر اين اساس بايد امسال ماهانه 66 هزار تومان به افراد تحت پوشش بهزيستي و كميته امداد امام(ره) مستمري پرداخت مي‌شد. وي گفت: اگر ما در مجلس نماينده مردم هستيم و آمار و ارقام دست ماست، مي‌بينيم كه وضعيت فقرا بدتر شده است.

حداكثر مستمري يك خانواده 5 نفره 60 هزار تومان

وزير رفاه و تامين اجتماعي در مراسم تجديد ميثاق با آرمان‌هاي بنيانگذار انقلاب اسلامي، از تصويب افزايش 5/17 درصدي حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي خبر داد وآن را از مصوبات هفته گذشته دولت خواند. به گزارش ايسنا، مصري افزود: در حال حاضر 66 درصد مردم ايران تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار دارند كه اين رقم بايد با افزايش به مرز 95 تا 97 درصد برسد و سه تا چهار درصد مابقي هم جمعيت خيلي خيلي پولدار هستند كه علاقه‌اي به بيمه شدن ندارند. مصري ادامه داد: مستمري‌هاي مددجويان دو نهاد حمايتي كشور 25 درصد، افزايش يافته است كه دستگاه‌هاي ذيربط بايد مابه التفاوت اين افزايش را از اول فروردين ماه امسال به حساب مددجويان واريز كنند. از سوي ديگر با توجه به اين افزايش، حداقل مستمري پرداختي به يك مددجو تحت پوشش نهادهاي حمايتي، 32 هزار تومان تعيين شده كه حداكثر اين رقم براي يك خانوار پنج نفره 60 هزار تومان است.

کور شدن یک زندانی بر اثر شکنجه های وحشیانه

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده از زندان گوهردشت کرج، چشمان یکی از زندانیان که در سلولهای انفرادی بند 1 زندانی است در اثر شکنجه با کابل به شدت آسیب دیده و بعضی از گزارشات تایید نشده حاکی از کور شدن این زندانی است.

این زندانی توسط فردی به نام خادم رئیس جدید این بند و بورزوئی پاسدار بند این بند بطور وحشیانه مورد شکنجه قرار گرفت و در اثر اصابت کردن کابل به یکی از چشمان این زندانی چشم او بشدت آسیب دید و او را به بهداری زندان منتقل کردند.

شاهدان عینی که این زندانی را در بهداری دیده اند چشم این زندان در آستانه کور شدن کامل قرار گرفته است.

خادم که رئیس حفاظت و اطلاعات زندان گوهرداشت بود به خاطر فساد اخلاقی و داشتن رابطه جنسی با یک زن زندانبان از سمت خویش برکنار شده و اخیرا او را به عنوان رئیس بند 1 این زندان منصوب شده است که سیاه چاله های انفرادی در آن تشکیل داده اند و تا به حال تعداد زیادی از زندانیان، زندانی در این شکنجه گاه در اثر شکنجه دچار شکستگی اعضای مختلف بدنشان گردیده است .

اخیرا توسط حاج کاظم رئیس زندان گوهردشت و وزارت اطلاعات سلولهای انفرادی با شرایط غیر انسانی در این بند برپا کرده اند ویکی از شکنجه گاههای جدید التاسیس این زندان می باشد که تعداد زیادی از زندانی در آن محبوس هستند.

از روز یکشنبه 16 تیر ماه 2 زندانی سیاسی به نامهای علیجان گرایی و فرزندش محسن گرایی جهت اذیت و آزار و شکنجه به سلولهای انفرادی این بند منتقل شده اند و از زمان انتقال تا به حال هیج خبری از آنها در دست نیست.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران،تشکیل شکنجه گاه جدید در بند 1 زندان گوهردشت و شکنجۀ زندانیان تا حد مرگ که تا به حال منجر به شکستگی اعضای بدن آنها و گزارشات اخیر حاکی از آن است که یکی از زندانیان در آستانه کور شدن قرار گرفته است را محکوم می کند و از سازمانهای حقوق بشری برای پیشگیری از فاجعه، در این بند مخوف جدید التاسیس خواستار اقدامات عملی و فوری است و ناظر بی عمل در مقابل این جنایتها نباشند.


23 تیر 1387 برابر با 13 جولای 2008
شرایط زندانی فوق به سازمانهای زیر گزارش شد
1-عفو بین الملل
2- شورای حقوق بشر سازمان ملل
3- کمیسر عالی حقوق بشر
4- دیدبان حقوق بشر

بازداشت دو فعال فرهنگی در بوکان، آژانس خبری موکریان

براساس گزارشهای رسیده به آژانس خبری موکریان، دو فعال فرهنگی شهر بوکان به نامهای امجد غلامی و سلیمان شریفی، شب گذشته توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شدند.

تاکنون از اتهام و محل نگهداری این دو فعال فرهنگی اطلاعی در دست نیست.

http://www.mukriannews.blogfa.com