۱۳۸۷ تیر ۸, شنبه

یک فعال سیاسی در اداره اطلاعات سنندج تحت شکنجه اس

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی وحقوق بشر ایران

رضا منبری توسط اداره اطلاعات شهر سنندج بازجویی و شکنجه می شود.

مطابق خبری که از آقای حسام منبری برادر رضا منبری به انجمن دفاع از زندانیان سیاسی وحقوق بشر ایران ارسال شده است، رضا منبری برای چندمین بار توسط نیروهای امنیتی دستگیر وتحت شکنجه قرار گرفته است.

پرونده این زندانی سیاسی درشعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی شهر سنندج با ریاست فردی بنام بابایی درجریان است.

جلوگیری از ورود یک خبرنگار به سازمان میراث فرهنگی خوزستان

گزارش : ابوالفضل عابدینی نصر

برابر با دستور صادق محمدي، رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان از ورود مجتبي گهستوني، سخنگوي انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي تاريانا خوزستان، به اين سازمان جلوگيري شد. گهستوني با اشاره به ضعف سازمان میراث فرهنگی در حفظ آثار تاریخی گفت: اين تصميم در پي سخنراني من در همايش يادگارهاي فرهنگي و طبيعي ايران در تهران كه در آن خواهان استعفاي صادق محمدي شده بودم، گرفته شده است.

وي تصريح كرد: یگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان به دستور صادق محمدي از ورود من به سازمان جلوگيري كرد و من هم‌ تصمیم دارم در این خصوص که یک مدیر دولتی مانع از ورود یک خبرنگار به سازمان دولتی ، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می شود از رییس سازمان شكايت کنم.

گفتني است كه سخنگوي انجمن دوست‌داران ميراث فرهنگي تاريانا خوزستان در همايش يادگارهاي فرهنگي و طبيعي ايران بيان كرد: اين استان كه گفته مي‌شود، رتبه‌ي نخست برخورداري از محوطه‌هاي باستاني را دارد، رتبه‌ي نخست حفاري‌هاي غيرمجاز را نيز در كارنامه‌ي مديران خود دارد.

گهستوني كه در همايش «يادگارهاي فرهنگي و طبيعي ايران» در تهران شركت كرده بود با بيان اين‌كه در استان خوزستان حدود 25000 محوطه‌ي باستاني و اثر تاريخي وجود دارد كه حدود 700 اثر از آن‌ها به ثبت رسيده‌اند، گفت: مديران استان حتا در حفظ اين 700 اثر نيز موفق نبوده‌اند.

مجتبي گهستوني سپس عكس‌هايي را از محوطه‌ي كاخ آپادانا در شوش كه به‌عنوان پيست موتورسواري از آن استفاده مي‌شود، كاخ اردشير و انبوهي از زباله‌ها در آن، حفاري غيرمجاز گور ايلامي و بقاياي خاكستر در پايه‌ستون‌هاي كاخ اردشير نمايش داد.

او در ادامه با خواندن بيانيه‌اي اظهار داشت: با توجه به تعرض وسيع به محوطه‌هاي باستاني خوزستان از استاندار درخواست مي‌كنيم كه با تخصيص اعتبار بيشتر شاهد حفظ و نگهداري آثار باشيم. با توجه به اين‌كه مديريت ميراث فرهنگي خوزستان به اشخاص مختلف و متعهد نيازمند است، از مدير فعلي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خوزستان نيز مي‌خواهيم كه در اقدامي فرهنگي پس از چهار سال بي‌توجهي به ميراث فرهنگي و ضعف در عملكرد، استعفا دهد و مديريت را به يك شخص متعهد و فرهنگي واگذار كند.

در صورت حمله نظامی منطقه را به آتش می کشیم

گفت و گوی روزنامه حکومتی جام جم با سرکرده سپاه پاسداران


به نظر شما اگر آمريكا احتمالا بخواهد به ايران حمله كند، مستقيم به اين كار اقدام خواهد كرد يا از طريق اسرائيل دست به اين عمل خواهد زد؟

به نظر مي‌رسد بدون همكاري اسرائیل اين تهديدها عملي نمي‌شود و آمريكا نياز به همراهي اسرائيل دارد، هر چند كه در ظاهر ممكن است آنها مدعي شوند كه آمريكا به طور مستقل حمله خواهد كرد ولي ما مطمئن هستيم كه آمريكا بدون همكاري اسرائيل نمي‌تواند دست به اين اقدام بزند. خود همين نكته به دليل آسيب‌پذيري‌هاي بسيار زيادي كه اسرائیل دارد، عاملي بازدارنده براي دشمنان به شمار مي‌رود.

موارد آسيب‌پذيري‌هاي آنها كجاست؟

آسيب پذيري امريكا و اسرائیل به توانمندي هاي دفاعي جمهوري اسلامي ايران برمي‌گردد. امروز جمهوري اسلامي ايران قابليت هاي دفاعي بسيار زيادي در داخل كشور دارد وبا توجه به عمق استراتژيك جمهوري اسلامي ايران در جهان اسلام، امكان ضربه زدن به هر متجاوزي در جهان بسيار بالاست كه بخش مهمي از اين موارد به توانمندي‌هاي موشكي جمهوري اسلامي ايران ارتباط دارد.

اين توانمندي بالا براي پاسخگويي به هرگونه حمله دشمن ، قطعا عامل بازدارنده‌اي براي آنهاست. وحدت، انسجام و يكپارچگي كه امروز در جهان اسلام، بويژه در بين شيعيان به وجود آمده است، عامل بازدارنده مهم ديگري است، زيرا اسرائيلي‌ها مي‌دانند كه اگر اقدامي عليه ايران انجام دهند، قطعا با توانمندي‌اي كه جهان اسلام و جهان تشيع بويژه در منطقه دارد، ضربات مهلكي به آنها وارد خواهد كرد.

بنابراين موقعيت جغرافيايي اسرائیل و همچنين توانمندي‌هايي كه در خارج از ايران براي ضربه زدن به اين کشور وجود دارد، عوامل مهمي هستند كه دشمن را از حمله به جمهوری اسلامی ایران بازداشته است. محاسبات و برآورد هاي استراتژيكي ما نشان مي دهد چنانچه اسرائیل به صورت مستقل يا همراه با آمريكا كوچكترين تحركي را بر عليه منافع ما داشته باشد، در كمترين زمان تمام مناطق در اسرائیل نا امن خواهد شد.

اسرائیل فاقد عمق استراتژيك است واين سرزمين تمامأ در برد موشكهاي جمهوري اسلامي قرار دارد. قابليتها و توان موشكي نيروهاي مسلح ما و بويژه سپاه پاسداران به گونه اي است كه اسرائیل با تمام امكانات خود قادر به مقابله با آن نخواهد بود.

منظور شما از توانمندي‌هاي خارج از ايران چيست. آيا احتمال دارد از طريق حزب‌الله يا حماس اقدامي بر عليه دشمنان صورت گيرد؟

همان‌طور كه در عراق شاهد بوديم، اين تنها عراقي‌ها نبودند كه در مقابل تجاوز و اشغال كشورشان توسط آمريكايي‌ها مقاومت مي‌كردند، بلكه تعدادي از جوانان مسلمان انقلابي از كشورهاي مختلف ديگرخودشان را به عراق رساندند و عمليات‌هاي خودمحور و تكليف‌گرايانه‌اي را عليه آمريكايي‌ ها انجام دادندو به مقابله با اشغالگران پرداختند.

با توجه به موقعيت و نفوذ جمهوري اسلامي در بين ملتها وكشورهاي جهان اسلام اين حالت براي جمهوري اسلامي ايران بشدت قوي‌تر است ، به اين شكل كه مسلمانان انقلابي جهان اسلام (چه شيعه و چه سني)‌ حمله آمريكا و اسرائيل به ايران اسلامي را حمله به جهان اسلام قلمداد مي‌كنند و بدون ترديد يك احساس تكليف الهي براي پاسخگويي و مقابله در ذهن انقلابيون مسلمان به وجود خواهد آمد و اين چيزي نيست كه جمهوري اسلامي بتواند ازآن ممانعت كند. اين مسُاله اعتقادي است كه دشمنان ، در جريان دفاع مقدس خودمان و همچنين در جريان حمله به كشور عراق آن‌را مشاهده و تجربه كرده‌اند.

به نظر شما آيا در صورت حمله احتمالي ممكن است در جنوب لبنان، جبهه‌اي عليه اسرائیل تشكيل شود؟

بله. احتمال اين مساله زياد است. زيرا وجود انگيزه و اعتقاد در بين مسلمانان جنوب لبنان و نيز پيوستگي عقيدتي و آرماني ميان ملت لبنان و ايران، خودبه‌خود نوعي احساس تكليف را براي آنان ايجاد مي‌كند كه براي مقابله با هر گونه اقدام نظامي دشمن عليه جهان اسلام آمادگي كامل داشته باشند.

در بحث تهديدات نظامي از سوي آمريكا، نوع مقابله و پاسخگويي جمهوري اسلامي ايران با اين كشور به چه شكلي خواهد بود؟

نوع مقابله را كه نمي‌توان مطرح كرد. اما مي‌توان گفت كه ما محدوده زماني خودمان را در پاسخگويي، بسيار كوتاه مي‌دانيم؛ زيرا دامنه اقدام نظامي دشمن را خود به خود محدود مي دانيم و اين دامنه محدود، ما را وامي‌دارد تا در فرصت و فاصله زماني كوتاه پاسخ‌هاي سريع، قاطع و كوبنده بدهيم تا اقدامات ما اثرپذيري خود را داشته باشد بنابراين پاسخگويي به دشمن سريع و در عين حال كوبنده و قاطع و غير قابل تصورخواهد بود تا جبران‌كننده بخشي از خسارت‌هايي كه دشمن به ما وارد مي‌كند باشد و طرح‌هاي ما بر اين اساس برنامه‌ريزي شده است.

اين برنامه ها براساس تهديد اسرائيل طرح شده‌اند يا آمريكا؟

ما معتقديم كه اسرائيل خيلي كوچك‌تر از آن است كه بخواهد به تنهايي عليه جمهوري اسلامي ايران اقدامي بكند. بنابراين محور تهديد‌ها آمريكاست. اما اين كشور در اقدام خود قطعا از همراهي اسرائیل بهره مي‌برد.

آيا منافع آمريكا و مراكز اين كشور در خليج فارس و عراق جزو اهداف جمهوری اسلامی در اقدام متقابل خواهند بود؟

ما معتقديم كه آمريكايي‌ها بيش از اسرائيلي‌ها آسيب‌پذيرند و حضور نيروهاي نظامي آمريكا در منطقه و در اطراف كشور ما بخشي از اين آسيب‌پذيري‌هاست و باعث مي‌شود جمهوري اسلامي ايران خارج از توانمندي‌هاي موشكي، از طرق مختلف بتواند به منافع آمريكا حتي در دوردستها صدمه بزند و اين نكته بازدارنده مهمي است كه آنهابه اين توجه دارند.

قطعا يكي از ابهامات آمريكا كه باعث شده تاكنون دست به اقدام نظامي عليه ايران نزند، اين است كه نسبت به سرنوشت وزمان پايان جنگ اطمينان ندارد و مي‌داند اگر جنگي را شروع كند، هرگز نمي‌تواند هر وقت كه خواست آن را خاتمه دهد. اين نگراني مهمي است كه اين كشور دارد.

در صورتي كه به جمهوري اسلامي ايران حمله شود، آيا پاسخ ايران سياسي و از طريق رجوع به مجامع بين‌المللي است، يا اين كه پاسخ ايران نيز نظامي خواهد بود؟

تجربه تاريخي انقلاب اسلامي ايران اين مساله را نشان داده است كه ما هيچ‌گونه اميدي به سازمان‌هاي بين‌المللي براي رسيدن به حقوق خودمان نمي‌توانيم داشته باشيم. البته ما اقدامات ديپلماتيك و سياسي انجام مي‌دهيم، اما اميدي به آنها نداريم؛ چون معمولا اين سازمان‌ها در سيطره كشورهاي سلطه‌طلب هستند و قبل از اين كه بخواهند از ما طرفداري كنند، از دشمنان ما به صورت يكجانبه حمايت مي‌كنند.

بر همين اساس ما محور اقدامات متقابل خودمان را توانمندي‌هاي نظامي و غيرنظامي گسترده قرار مي‌دهيم و با تجربه‌اي كه وجود دارد، خيلي راحت مي‌توانيم امكاناتمان را به‌گونه اي سازماندهي كنيم كه دشمن را در رسيدن به اهدافش ناكام بگذاريم.

آيا اين احتمال وجود دارد كه جمهوري اسلامي ايران از سلاح نفت در مقابل دشمنان استفاده كند؟

طبيعتأ كشوري كه مورد تهاجم دشمن قرار مي‌گيرد از تمامي ظرفيت وفرصت هاي خود براي رويارويي با دشمن استفاده مي‌كند و با توجه به بحث شاهراه خروج انرژي قطعا اعمال كنترل ايران بر خليج فارس و تنگه هرمز يكي از اقدامات ما خواهد بود و مسلما اگر بين ما و دشمنان فرامنطقه اي ايران درگيري به وجود بيايد، دامنه آن به موضوع نفت كشيده خواهد شد. به دنبال اين اقدام نيز قطعا قيمت نفت بشدت افزايش چشمگيري خواهد يافت و اين از جمله عوامل بازدارنده دشمنان از اقدام نظامي عليه جمهوري اسلامي ايران است.

اگر آمريكا در حمله احتمالي خود به ايران از خاك كشورهاي منطقه استفاده كند، جمهوري اسلامي ايران چگونه واكنش نشان خواهد داد؟

به هر حال اگر حمله از خاك كشوري عليه كشور ديگر انجام شود، كشوري كه مورد تجاوز واقع شده حق دارد به اقدام نظامي دشمن از همان نقطه شروع عمليات، پاسخ دهد. اگر دشمنان غيرمنطقه‌اي و فرامنطقه‌اي از خاك كشورهاي منطقه عليه جمهوري اسلامي ايران استفاده كنند، ما ملت آن كشورها را مقصر نمي‌دانيم، ولي دولت آن كشورها بايد پاسخگو باشند و اين حق مسلم ماست كه عليه امكانات نظامي و توانمندي‌هاي دشمنان در هر جايي مقابله به مثل كنيم

سرقت مشکوک از خانه یکی از مسوولان 'تهران امروز

خانه یکی از مسئولان روزنامه "تهران امروز" مورد دستبرد مشکوک سارقان قرار گرفت.

به گزارش عصرایران، در این سرقت که نیمه شب چهارشنبه انجام شد منزل قائم مقام موسسه صاحب امتیاز روزنامه لغو امتیاز شده تهران امروز مورد دستبرد قرار گرفت.

این درحالی است که فرد یا افراد ناشناس در این دزدی شبانه تنها دو عدد گوشی تلفن و مقدار اندکی پول به سرقت برده اند!

مسوولان انتظامی مشغول بررسی این سرقت هستند اما بنا بر بررسی های اولیه سرقت پولها تنها برای رد گم کردن از انگیزه اصلی سارقان ارزیابی شده است چراکه اشیای گرانبهای دیگری نیز به سهولت می توانسته مورد سرقت قرار گیرد.

یک سال حبس برای یک فعال کرد، آژانس خبری موکریان

یک شهروند کرد به نام مسعود رضایی فرزند امین ، ازسوی دادگاه انقلاب به تحمل یک سال حبس محکوم گردید.

نامبرده که هم اکنون در زندان مرکزی سنندج بسر می برد ، به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون از سوی دادگاه انقلاب سنندج به 1 سال زندان محکوم شده است.


http://www.mukriannews.blogfa.com/

نیویورک تایمز: بیش از 10 میلیون معتاد در ایران

روزنامه نیویورک تایمز طی گزارشی به فاجعه اعتیاد در جمهوری اسلامی پرداخته است.

به گزارش فرارو، این روزنامه نوشت بنا بر گزارش هاي دولتي، بيش از يك ميليون معتاد به ترياك، هروئين يا ساير مشتقات ترياك در ايران وجود دارد، ولی طبق برخي بر‌آوردها تعداد آنها بيش از 10 ميليون نفر است.

نیویورک تایمز نوشت هيچ كس به طور قطع نمي داند اعتياد در ایران تا چه اندازه گسترده است. جنوب تهران داراي محله هايي است كه معتادان آواره به سادگي در پارك ها و يا در حال تزريق مواد مخدر ديده مي شوند. بوي ترياك در مناطق مسكوني حتي در مناطق ثروتمند عادي است. بسياري از معتادان با كشيدن ترياك به صورت گاه و بيگاه شروع مي كنند و سپس به هروئين و ديگر مواد مخدر روي مي آورند.

این روزنامه نوشت چهار سال پيش 54 درصد از معتادان در ايران از ترياك استفاده ميكردند و تنها 30 درصد از معتادان در حال حاضر ترياك مي كشند در حالي كه بسياري ديگر از معتادان به كراك روي آورده اند. برخي از افرادي كه به كراك معتاد شده اند نمي دانند كراك از هروئين درست مي شود.

نیویورک تایمز نوشت همچنين مسئله ايدز در ایران مطرح است. دولت اصرار مي ورزد كه تنها حدود 17 هزار نفر مبتلا به ويروس ايدز در ايران وجود دارد ولي در همين حال به مراكز درمان اعتياد دستور داده است تعداد معتادان مبتلا به بيماري ايدز را كه به آنها مراجعه مي كنند فاش نسازند.

این روزنامه نوشت يك مقام وزارت كشور در همايشي در باره اعتياد در سال 2005 تعداد معتادان را 10 ميليون نفر اعلام كرده بود

روزنامه نگار کرد، کمال شریفی در خطر اعدام

گزارش دریافتی: روز چهارشنبه کمال شریفی یکی از روزنامه نگاران فعال کرد و عضو اتحادیه روزنامه‌ نگاران آزاد کردستان ایران که سالهاست در کردستان عراق بسر میبرد برای تحقیق و بررسی اوضاع کردستان ایران به اتفاق یکی از دوستانش به طور مخفیانه و پس از سالها به زادگاه خود شهر سقز برگشت. تنها یک شب پس از حضور روزنامه نگار کرد در سقز ماموران وزارت اطلاعات از بازگشت کمال شریفی به سقز مطلع گشته و خانه‌ای را که ایشان به طور مخفیانه در آن سکنا گذیده بود مورد حمله قرار میدهند و با تیراندازی مستقیم دوست و همسفر او را بنام شیخ غریب حسنی به قتل میرسانند و همزمان در این یورش افراد اطلاعات صاحبخانه نیز بنام درویش علی مطیعی بشدت زخمی و شب بعد او نیز در بیمارستان سقز جان میسپارد. هم‌اکنون جان کمال شریفی محقق و روزنامه نگار کرد ایرانی که در شکنجه‌گاه اطلاعات سقز میباشد در خطر است و بنا به پیشینه این نوع دستگیریها و برخوردهای شدید و بی محاکمه در کردستان احتمال اعدام فوری این جوان کرد وجود دارد. خانواده کمال شریفی خواهان دادگاه علنی با استفاده از حق وکیل مدافع شده‌اند که متاسفانه این خواسته مشروع آنها با بازداشت برادر کمال، آقای جمال شریفی روبرو شده است. جو و فضای عمومی شهر سقز در چند روز گذشته آکنده از نفرت و تنفر اقشار مختلف مردم مردم نسبت به این جنایت ددمنشانه بوده است.

دانشجوی دختر مورد تعرض قرار گرفت

روزنامه اعتماد: کنکاش درباره علت خودکشي يک دختر دانشجو راز تعرض به وي را برملا کرد.به گزارش خبرنگار ما يک ماه پيش پرونده مرگ دختر دانشجويي به نام «مونا» به پليس آگاهي تهران ارجاع شد و کارآگاهان پس از تحقيق درباره مرگ اين دختر تاکيد کردند وي خودکشي کرده است.با قطعي شدن اين موضوع در حالي که پرونده مراحل پاياني خود را مي گذراند و در آستانه مختومه شدن بود خانواده مونا با مراجعه نزد کارآگاهان از دو پسر شکايت و آنها را مقصر مرگ فرزندشان معرفي کردند. والدين دختر دانشجو گفتند اين دو پسر مونا را مورد تعرض قرار داده و از وي فيلم تهيه کرده بودند.پس از طرح اين شکايت کارآگاهان بررسي هاي خود را درباره صحت و سقم موضوع آغاز کردند و شواهدي به دست آوردند که گفته هاي والدين مونا را تاييد مي کرد. در ادامه دو پسر متجاوز به نام هاي عليرضا و مهدي شناسايي شدند و ماموران اين دو را در خانه هايشان واقع در شهرک وليعصر و خيابان استاد معين بازداشت کردند. هر دو متهم در بازجويي ها جرم شان را پذيرفتند. عليرضا در اعترافاتش گفت؛ من چندي قبل با مونا آشنا شدم و با چرب زباني و ابراز علاقه توانستم رابطه دوستانه ام را با وي آغاز کنم. پس از گذشت چند روز موضوع را به مهدي اطلاع دادم و نقشه کشيديم اين دختر را به خانه مان بکشانيم و مورد تعرض قرار دهيم. بعد از اينکه توانستم مونا را به بهانه گفت وگو درباره مسائل مختلف زندگي فريب بدهم و به خانه ام بکشانم به همراه مهدي وي را مورد آزار قرار داديم. او به شدت در برابر ما مقاومت مي کرد و قصد داشت از خانه فرار کند اما موفق به اين کار نشد. از سويي ما که احتمال مي داديم وي از ما شکايت کند از مونا فيلم گرفتيم.در ادامه تحقيقات مهدي گفت؛ با تهيه فيلم مونا را تهديد کرديم اگر درباره تعرض با کسي صحبت کند فيلم وي را پخش خواهيم کرد. بعد از چند روز نقشه تازه يي به ذهن مان خطور کرد و تصميم گرفتيم با فيلمي که در اختيار داشتيم از اين دختر اخاذي کنيم، به همين خاطر مرتب با وي تماس مي گرفتيم و تهديد مي کرديم اگر هر چه سريع تر مبلغ درخواستي مان را فراهم نکند فيلم را تکثير مي کنيم. به رغم تمام اين تهديدها در مرگ مونا هيچ نقشي نداشتيم.پس از اعترافات اين دو متهم و مشخص شدن اين موضوع که تهديدهاي دو پسر جوان سبب خودکشي دختر دانشجو شده است، متهمان به دستور بازپرس پرونده تا زمان تصميم گيري نهايي روانه زندان شدند.

۱۳۸۷ تیر ۴, سه‌شنبه

مجلسی ها! خون شما رنگین تر از بقیه نیست...........

مجلسی ها! خون شما رنگین تر از بقیه نیست

مجلس و نمايندگان ضحاکان

مجلسی ها! خون شما رنگین تر از بقیه نیست
چرا وقتی افراد دیگری مثل دانشجویان یا فعالان سیاسی و حقوق بشری و .... بازداشت می شدند، صدایی از آقایان و خانم های نماینده بلند نمی شد ولی اکنون که دادستانی پرونده های برخی از مجلسی ها را رو کرده، مانند اسپند بر آتش شده اند و حتی به رسانه ها می تازند که چرا تیتر می زنید نماینده مجلس بازداشت شد؟!
عصرایران - این ایام، برخی مجلسی ها، صف آرایی آشکاری علیه قوه قضاییه شکل داده اند. اگر تا قبل از این، تقابلات موجود، در جلسات محرمانه و پیغام و پسغام دادن های خصوصی و لابی های پشت پرده، پیش می رفت، امروز، منازعه موجود ، عیان شده و در معرض نظارت و قضاوت عموم قرار گرفته است.

ماجرا، از آخرین روز کاری مجلس هفتم، - شروع که نه - علنی شد. در آن روز، قرار بود گزارش تحقیق و تفحص از دخانیات در صحن علنی قرائت شود ولی مجلسی های متنفذ ، ناگهان برنامه را عوض کردند و قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضاییه را جایگزین آن کردند. (در آن روز البته، مجلسی ها، به این تغییر برنامه بسنده نکردند و چینش برنامه ها را به گونه ای قرار دادند که نوبت به استیضاح میرکاظمی وزیر بازرگانی نیز نرسد!)

در "خارج از برنامه" بودن قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضاییه همین بس که پس از آنکه اعضای هیات رییسه مجلس هفتم اعلام کردند که می خواهند گزارش را بخوانند برخی اعضای شاخص کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعتراض کردند که چگونه می توان گزارشی را خواند که آنها به عنوان متولیان امور قضایی مجلس، هنوز، امضایش نکرده اند؟!
این مساله، نشان می دهد که روند تحقیق و تفحص از قوه قضاییه و نیز قرائت گزارش آن در مجلس، طبیعی نبوده است و از این رو، یکی از بهترین کارهای مجلس هفتم یعنی اصل تحقیق و تفحص از قوه قضاییه که می توانست به سالم سازی محیط دستگاه دادگستری بینجامد، با سیاسی کاری برخی مجلسی ها، دچار "نقض غرض" و به یک جنجال سیاسی- رسانه ای بدل شد و بدین ترتیب بار دیگر ثابت شد مسوولان ما، خلاقیت بی نظیری در "تبدیل فرصت به تهدید" دارند.

نکته جالب اینجاست، پس از آنکه مجلسی ها، قوه قضاییه را متهم کردند که با مفسده ها برخورد جدی نمی کند، قوه قضاییه و مشخصا دادستانی تهران، پاسخی عملی به این انتقاد داد و چند نفر از نمایندگان مجلس که دارای پرونده های اتهامی متعددی بودند و رسیدگی به اتهامات آنها معلق مانده بود را مورد بازجویی قرار داد که این بار هم صدای اعتراض برخی از همان مجلسی ها بلند شد که چرا قوه قضاییه با ما برخورد می کند؟
جالب تر آنکه یکی از همین نمایندگان در تماس تلفنی با مسوولان قوه قضاییه گفته بود: "ما گفتیم برخورد کنید اما نه با خود ما!" (نقل به مضمون)

به راستی چرا برخی نمایندگان در روزهای اخیر به بهانه های مختلف مانند اعتراض به بازداشت تعدادی از همکاران خود یا پرونده دانشگاه آزاد و ... بر قوه قضاییه می تازند؟

چرا وقتی افراد دیگری مثل دانشجویان یا فعالان سیاسی و حقوق بشری و .... بازداشت می شدند، صدایی از آقایان و خانم های نماینده بلند نمی شد ولی اکنون که دادستانی پرونده های برخی از مجلسی ها را رو کرده، مانند اسپند بر آتش شده اند و حتی به رسانه ها می تازند که چرا تیتر می زنید نماینده مجلس بازداشت شد؟!... و ما به عنوان رسانه از آنها می پرسیم چرا وقتی بازداشت دیگران تیتر می شود، نمایندگان- که اتفاقا وکلای مردم و از جمله همان بازداشت شدگان "غیر" هستند- اعتراض نمی کنند ولی وقتی پای خودشان به میان می آید، سروصدا می کنند و حتی تیترهای منطبق با واقعیت را نیز برنمی تابند؟

آیا آقایان و خانم های مجلسی تصور می کنند خونشان رنگین از بقیه مردم است؟

چگونه است وقتی در طرح مبارزه با بدپوششی هزاران جوان دختر و پسر به اتهام نامناسب بودن ظاهر لباس و آرایش شان، بازداشت می شوند، مجلسی ها صرفا تماشاچی هستند ولی وقتی نماینده ای از خودشان به اتهامات سنگین غیراخلاقی به دادسرا فراخوانده می شوند، یاد حقوق بشر و حقوق متهم و آبروی مجلس می افتند؟

مجلسی ها اگر واقعا به فکر آبروی خانه ملت هستند، به جای آنکه از برخورد با متهمان خودی برآشوبند، نمایندگان بی اخلاق را مهار و طرد کنند.

البته باید تصریح داشت که تنها تعدادی از مجلسیان دچار این خطاکاری یا خطایی به نام حمایت از خطاکاران هستند و سوزاندن تر و خشک به یک آتش هرگز منصفانه نخواهد بود.

بر قوه قضاییه نیز ، هر چند نقدهای زیادی وارد است اما بی گمان یکی از بهترین رویکردهای آن، همین برخورد با نمایندگان متخلف مجلس است که انتظار می رود اراده ای برای استمرار این برخوردها وجود داشته باشد و دامنه آن به سایر متخلفان صاحب منصب نیز برسد تا هیچ کس گمان نبرد به صرف تکیه زدن بر کرسی های وکالت و وزارت و ریاست و ... مصون از برخورد و مجازات است.

لیست افراد و شرکتهای ایرانی مشمول تحریم جدید اروپا

انرژى هسته اى - تحریمها و جنگ
لیست افراد و شرکتهای ایرانی مشمول تحریم جدید اروپا

امروز اتحادیه اروپا لیست افراد و شرکت های ایرانی مشمول تحریم های جدید غیر قانونی این اتحادیه علیه ایران را منتشر کرد.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا امروز سه شنبه اسم 35 فرد و شرکتی که مشمول افزایش تحریم های غیر قانونی این اتحادیه شده اند را منتشر کرد.

این تحریم ها که کاملا بی مبنا و متضاد با روند همکاری سازنده تهران و آژانس است بانک ملی ایران را شامل می شود و 15 فرد و 20 شرکت را نیز در بر می گیرد که در گزارش خبرگزاری فرانسه به برخی از آنها اشاره شده است:

-صنایع هوافضای ایران و مسئولین آن

-شرکت تولید و آماد سوخت هسته ای ایران

- رضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

-علی حسینی تاش معاون دبیر شورای امنیت ملی

-سردار محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

در حالی اتحادیه اروپا این لیست را منتشر کرد که سید محمد علی حسینی سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش نسبت به تصمیمات تنگ نظرانه این اتحادیه در خصوص محدودیتهای مالی علیه جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: رویکردهای غیر قانونی دو گانه و متناقض در شرایط و فضایی که بررسی بسته های پیشنهادی مطرح می باشد بی معنا بوده و به شدت تقبیح می گردد.

وی با اشاره به رویکردهای سیاسی و مغرضانه نسبت به حقوق مشروع ملت بزرگ ایران گفت : اتخاذ سیاست چماق و هویج در برابر حقوق قانونی و اراده ملی و خلل ناپذیر ملت بزرگ ایران برای کسب پیشرفت در زمینه فن آوری های نوین بیراهه بوده و هیچگونه تاثیری بر پیگیری و تحقق حقوق مسلم این ملت نخواهد داشت.

احضار دو فعال حقوق زنان

زنان در حکومت ضحاکان

راحله عسگري زاده و نسيم خسروي از فعالان حقوق زنان به دادگاه انقلاب احضار شدند.


به گزارش امروز، بر اساس اين احضاريه آنها بايد 30 تيرماه در شعبه 13 دادگاه انقلاب حاضر شوند.اين دو فعال زن بهمن ماه سال گذشته به خاطر جمع آوري امضا در پارک دانشجو دستگير شده و 13 روز در بند عمومي زندان اوين بازداشت بودند

مدعی انرژی درمانی اعتماد سیاسیون را هم جلب کرد+ عکس

ماجرای مدعی انرژی درمانی همچنان ادامه دارد:
مدعی انرژی درمانی اعتماد سیاسیون را هم جلب کرد+ عکس
شهرت علی اکبری به قدری بالا گرفت که حتی برخی چهره های سیاسی مشهور هم به او مراجعه کردند از جمله حجت الاسلام مهدی کروبی.
به گزارش پارسینه، قریب یک دهه است که فردی مشهور به “استاد علی اکبری” با عنوان “انرژی درمانگر” در جامعه مطرح شده است و مدعی درمان بیماران صعب العلاج شده است.

وی مدعی است که از تمرکز انرژی هایی که از دستش ساطع می شود، قادر است بیماران مختلف را شفا دهد. البته وی همچنین اذعان می دارد که خود نیز از چگونگی این فرآیند کاملاً آگاه نیست.

علی اکبری بارها توسط صاحبنظران و مراکز پزشکی معتبر دنیا مورد مطالعه قرار گرفت که با مدارکی که خودش ارائه میدهد، گویا همگی آنها بر وجود انرژی های خارق العاده در ایشان صحه گذارده اند.



شهرت علی اکبری به قدری بالا گرفت که حتی برخی چهره های سیاسی مشهور هم به او مراجعه کردند.

اما با این حال افرادی هم هستند که ادعای علی اکبری را کذب می دانند و از وی به دلیل کلاهبرداری بارها شکایت کرده اند.

هنوز میزان صحت و سقم توانایی های منتسب به علی اکبری در هاله ای از ابهام قرار دارد.

وبلاگ: فقر، برنج و قتل پسر 5 ساله توسط پدر

سياسى,اجتماعى و اقتصادى در حکومت ضحاکان
وبلاگ: فقر، برنج و قتل پسر 5 ساله توسط پدر

حکایت از آنجا آغاز میشود چند روز گذشته در شهرک پردیس کرمانشاه پسر ۵ ساله ای که در کوچه با دوستش بازی میکرد .

دوستش به وی میگوید که ما امشب پلو می خوریم در این لحظه پسر مذکور به خانه می آید و از مادرش درخواست پلو می کند به دلیل فقر شدید خانواده مادر ش با رفتن به منزل همسایه و تهیه برنج برای فرزندش پلو می پزد .

پدر خانواده وقتی که به منزل می اید بادیدن برنج زن را مورد بازخواست قرار

می دهد مرد زمانی که از جریان قرض گرفتن برنج خبر دار میشود عصبانی

شده و با پرتاب آجر به صورت فرزندش سرانجام گلوی وی را میفشارد و او

را خفه کرده و به زندگی فرزند ۵ ساله اش پایان میدهد .

شاهدان عینی میگویند به هنگام کفن پسر مذکور مادرش دو قاشق برنج را در درون کفن پسرش می ریزد که این اقدام موجب خشم مردم محله شهرک پردیس میشود.

منبع: کردهای کرمانشاه

۱۳۸۷ تیر ۲, یکشنبه

باز هم تجمع بازنشسته‌هاي كرمانشاه

باز هم تجمع بازنشسته‌هاي كرمانشاه//نامه‌ي سرگشاده به کانون معلمان ايران (تهران)//سوگندنامه

باز هم تجمع بازنشسته‌هاي كرمانشاه

معلمان بازنشسته‌ي کرمانشاه روز دوشنبه 27/3/87 مقابل سازمان آموزش و پرورش دست به تجمع زدند. در اين تجمع اعتراض‌آميز شکايت نامه جمعي از بازنشستگان کرمانشاهي عليه وزارت آموزش و پرورش به ديوان عدالت اداري قرائت گرديد.

اميري رئيس سازمان آموزش و پرورش کرمانشاه همچون هميشه با وعده‌هاي سر خرمن خود گفتند: "شايد در تيرماه پاداش بازنشستگان بطور نقدي پرداخت شود. از طرفي وزير بي کفايت و دروغگوي آموزش و پرورش هر روز يک وعده در رسانه‌ها اعلام مي‌کند. بازنشستگان در تعجب‌اند که وعده‌هاي دروغين آقايان کي به واقعيت مبدل خواهد شد؟

تجمع بعدي روز دوشنبه 3/4/87 مقابل سازمان آموزش و پرورش کرمانشاه خواهد بود.

خودکشی دو دانشجو در حراست دانشگاه های لاهیجان و سیستان و بلوچستان...

دانشگاهها و دانشجويان در حکومت ملايان و ضحاکان

خبرنامه امیرکبیر: دو دانشجو دانشگاه های سیستان و بلوچستان و دانشگاه آزاد لاهیجان خودکشی کردند. دختر دانشجو دانشگاه آزاد لاهیجان خود را از محل اتاق حراست دانشگاه در طبقه چهارم به پایین انداخته و جان سپرد و یکی از دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز بر اثر فشارهای حراست دانشگاه با خوردن قرص خودکشی کرده است.

دختر دانشجوی دانشگاه لاهیجان پیش از این نیز چندین بار به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده بود و سرانجام پس از اینکه هفته گذشته مجددا به حراست احضار شد، خودکشی کرد. روزنامه اعتماد در این زمینه نوشت: “این دانشجوی دختر که به دلیل نامشخصی به اتاق حراست دانشکده فنی این دانشگاه مراجعه کرده بود، بعد از دقایقی خود را از پنجره اتاق - واقع در طبقه چهارم- به پایین انداخت و به زندگی خود پایان داد. با این حال هنوز از دلیل احضار -یا مراجعه- دختر دانشجو به حراست خبر موثقی در دست نیست.”

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد لاهیجان گفت: “ما هم اطلاعی از دلیل حضور دوست مان در حراست نداریم، فقط طبق اطلاعات ما ایشان امروز در سر جلسه امتحان هم حاضر نشده بود.”

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، یک دانشجوی دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز با خوردن قرص خودکشی کرده است. این دانشجو دانشگاه سیستان و بلوچستان بارها به کمیته انضباطی دانشگاه احضار شده و از طرف حراست دانشگاه تحت فشار بود. این دومین مورد خودکشی طی یک و ماه نیم گذشته در دانشگاه سیستان می باشد. پیش از این نیز در اواخر اردیبهشت ماه، یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه با خوردن جوهر نمک خودکشی کرده بود.

یکی از دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در این زمینه به خبرنامه امیرکبیر گفت: “مسئولین دانشگاه در برابر این خودکشی ها پاسخگو نیستند، در حالی که با استفاده از کمیته های انضباطی در دانشگاه سیستان جو خفقان ایجاد و دانشگاه را پادگان تبدیل کرده اند.”

احمد ناصری معاون دانشجوئی و فرهنگی دانشگاه سیستان و بلوچستان به جای پاسخگویی به مشکلات دانشجویان و خودکشی های اخیر در این دانشگاه گفته است: “ما همه معتقد به اصلاح اموریم. چه کسی است که ادعا کند که همه چیز در بهترین وضع ممکن است؟ تا امام زمان (عج) قدم بر چشم ما نگذارد، هیچ چیز در بهترین وضع ممکن قرار نخواهد گرفت.”

این خودکشی ها در دانشگاه های مختلف کشور حالی انجام می شود که مسئولین وزارت علوم پاسخگوی مشکلات دانشجویان و فشارهای وارده بر دانشجویان از طرف کمیته های انضباطی و حراست دانشگاه ها نمی باشند. چندی پیش مشاور وزیر علوم در مصاحبه با خبرگزاری های دولتی با اذعان به خودکشی های دانشجویان، “خودکشی” را دومین علت اصلی مرگ در بین دانشجویان ایرانی برشمرده بود. طبق گفته رئیس حراست ‏کل وزارت علوم از هر ۲۸ مورد خودکشی دانشجویی در ایران، ۷ مورد مربوط به پسران و ۲۱ مورد دیگر مربوط به ‏دختران است. بر اساس آمار اعلام شده از سوی نهادهای دولتی، سالانه ۴۲۰۰ ‏دانشجوی ایرانی خودکشی می کنند که بخشی از آنها به مرگ دانشجو منتهی می شود.

پیش از این نیز در روز چهارشنبه ۲۸ فروردین ماه یک دانشجوی دکتری شیمی معدنی دانشگاه شهید بهشتی با خوردن سیانور خودکشی کرد. چهار روز بعد از آن و در اول اردیبهشت ماه یک دانشجوی مرکز تربیت معلم همدان در محوطه دانشگاه با سلاح گرم خودکشی کرد.

چندی پیش یک دانشجوی اصفهانی نیز در شهرکرد خودکشی کرد. فریناز ۲۱ ساله که دانشجوی ‏پزشکی بود، دو روز قبل از خودکشی به ‏خاطر حجاب از سوی ماموران مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شده بوده و پس از آزادی دست به خودکشی ‏زد.

در سال جاری، در دامغان نیز یک دانشجوی دختر در محل خوابگاه و با استفاده از پارچه، خود را از در حمام خوابگاه حلق‌آویز کرد. این دختر، ۲۱ ‏ساله، اهل و ساکن کرج و دانشجوی “میکروبیولوژی” دامغان بود.

در تهران نیز یک دانشجوی کارشناسی ارشد صنایع غذایی خود را از بالای ساختمان خوابگاه ‏شش طبقه به طرف پایین پرت کرد و در دم جان باخت‎. این دانشجو که در خوابگاه شماره ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی ‏شهید‎ ‎بهشتی تهران واقع در خیابان یوسف آباد حضور داشت با پرتاب خود از بلندی به زندگی اش خاتمه داد.

khodkoshi۲.JPG

تصاوير جنايت زيست‌محيطي در زاينده رود؛ از وبلاگستان...

سپهر سليمي در وبلاگ خود با نام «دوستداران حيوانات و محيط زيست» در گزارشي مصور درباره فاجعه زيست محيطي در اصفهان نوشته است:

متاسفانه عکس‌ها و توضيحات آن به اندازه کافي گوياست! در ادامه مطلب ببينيد...

در اين کانال فاضلاب شهر «بهارستان» که در 15 کيلومتري شهر اصفهان قرار دارد جاري است.

اين همان کانال است. به نزديکي کانال فاضلاب و زمينهاي کشاورزي توجه کنيد!

اين کانال بعد از طي 10 کيلومتر به نزديکي زاينده رود مي‌رسد. اينجا درياچه فاضلاب است! تا چشم کار مي‌کرد فاضلاب بود. در منطقه‌اي که علامتگذاري شده روستايي به نام «گلستانه» قرار دارد. اين کانال بين روستاهاي «جار» و «گلستانه» در شرق اصفهان قرار دارد.

و سرانجام فاضلاب وارد زاينده رود مي‌شود ...

بله. باور کنيد ... فاضلاب وارد زنده رود مي‌شود!

اينجا چند کيلومتر پايين‌تر از محلي است که فاضلاب وارد آب شده است. حتي اين ماهي 4-3 کيلويي هم نتوانسته در برابر آلودگي مقاومت کند.

به رنگ آب توجه کنيد. آب! ببخشيد فاضلاب شديداً بوي بدي داشت

و اين ماهي‌ها. مرگ گسترده ماهي‌ها چند روز پيش اتفاق افتاده است. مردم محلي مي‌گفتند حجم ماهي‌هاي تلف شده چندين تن بوده است !

سطح آب پر بود از ماهي‌هاي مرده

و اينجا هم تور‌هايي براي صيد ماهي! و ماهي‌هايي که احتمالاً سر سفره‌ها مي‌آيند!

ماهي‌هاي کم جان و آلوده را صيد مي‌کردند. البته مي‌گفتند ماهي‌ها را براي مدتي در استخر نگهداري مي‌کنند و پس از آنکه پاک شدند استفاده مي‌کنند. در راه بازگشت کودکان ماهي فروش در کنار جاده ايستاده بودند!

در گوشه بالاي تصوير گله گوسفند قابل مشاهده است. چرخه کامل شد ...

پمب آب را نگاه کنيد! اين آب! ببخشيد فاضلاب وارد زمين‌هاي کشاورزي مي‌شود و خيار، سبزي، گوجه و... با آن آبياري! ببخشيد فاضلابياري مي‌شود.

از آن منطقه خارج شديم و به طرف شهر اصفهان آمديم. اين کانالي است که قرار است فاضلاب شهرکي که هنوز ساخته نشده را به کجا ببرد؟! ادامه اين کانال به زاينده رود مي‌رسد ...
﷼ ﷼
آنچه که در عکس‌ها نيامد:
• بوي تعفن کانال فاضلاب تا چندين کيلومتر باعث آزار و ناراحتي مردم مي‌شود. اعتراضات مردم و متعاقب آن وعده‌هاي مسئولان طي چند سالي که اين کانال ايجاد شده راه به جايي نبرده.

• يکي از کارشناسان خانه بهداشت منطقه از ميزان بالاي اسهال خوني، کم خوني، بيماري‌هاي گوارشي و پوستي سخن مي‌گفت.

• فکر نکنيد اين مناطقي که عکسشان آمده، آخر دنياست و خيلي از شهر پرت است! حداکثر فاصله تا شهر اصفهان کمتر از 7-6 دقيقه است! در 10 کيلومتري اين مناطق آپارتمان‌هاي متري بيش از 5 ميليون تومان قرار دارد.

WILLKÜRLICHE FESTNAHME / DROHENDE FOLTER UND MISSHANDLUNG

Urgent Action

UA-Nr: UA-169/2008
AI-Index: MDE 13/084//2008
Datum: 17.06.2008

WILLKÜRLICHE FESTNAHME / DROHENDE FOLTER UND MISSHANDLUNG

Iran:

Frau Mahboubeh Karami, 40-jährige Journalistin und Frauenrechtlerin
und etwa 200 weitere Personen

Die Journalistin und Frauenrechtlerin Mahboubeh Karami wurde am 13. Juni 2008 aus einem Bus geholt und von Sicherheitskräften in Zivil festgenommen. Der Bus passierte den Mellat-Park in Teheran, kurz nachdem dort eine Demonstration stattgefunden hatte. Etwa 200 weitere Personen wurden im Zusammenhang mit der Demonstration festgenommen. Die Demonstrierenden waren nach bisherigen Informationen von Amnesty International nicht gewalttätig vorgegangen. Der Aufenthaltsort von Mahboubeh Karami und den anderen 200 Personen ist nicht bekannt. Ihnen drohen Folter und andere Misshandlungen.

Die Deutsche Welle (in persischer Sprache unter: http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,3412526,00.html) berichtete unter Berufung auf iranische Nachrichtenagenturen, dass die Sicherheitskräfte Tränengas und Elektroschlagstöcke eingesetzt hatten, um die Demonstrierenden auseinanderzutreiben. Die Sicherheitskräfte errichteten in der an den Park grenzenden Vali Asr-Straße Kontrollpunkte. Autofahrerinnen und -fahrer wurden aufgefordert weiterzufahren und die Fenster geschlossen zu halten. Die Sicherheitskräfte hielten mehrere Buslinien an und stiegen in die Busse ein, darunter war auch der Bus, in dem Mahboubeh Karami saß.

Ehe die Sicherheitskräfte in den Bus stiegen, rief Mahboubeh Karami auf dem Mobiltelefon ihre Mutter, Frau Mosa’edi, an, um ihr zu sagen, dass sie in einem Bus vom Tajirsh-Platz (nordöstlich von Mellat-Park) säße, dieser aber im Stau stünde. Nach zwanzig Minuten rief Mahboubeh Karami erneut ihre Mutter an und teilte ihr mit, sie werde gerade aus dem Bus geholt und man habe ihr den Mantel entrissen. Dann brach die Verbindung ab. Seither kann ihre Familie sie auf dem Mobiltelefon nicht mehr erreichen.

Frau Mosa’edi teilte der „Kampagne für Gleichberechtigung“ mit, dass ein anderer Fahrgast die Tasche ihrer Tochter auf der Straße gefunden und sie der Familie zurückgegeben habe. Er hatte ihr weiter berichtet, dass man alle weiblichen Fahrgäste aus dem Bus geholt hatte, obwohl nach seinem Ermessen keine von ihnen an der Demonstration beteiligt gewesen war, da sie alle im Bus gesessen hatten.

Der Bruder von Mahboubeh Karami ging zur Hafteinrichtung Vozara, um sich nach dem Verbleib seiner Schwester zu erkundigen. Dort traf er auf viele Angehörige der Festgenommenen, die versuchten, etwas über den Verbleib und das Wohlergehen ihrer Verwandten herauszufinden. Niemand aus dieser Gruppe erhielt Informationen. Eine Freundin von Mahboubeh Karami, Rezvan Moghaddam, ging zum Vanak-Platz, um herauszufinden, ob man sie in der dortigen Hafteinrichtung festhielt. Auch sie konnte nichts über Mahboubeh Karamis Verbleib in Erfahrung bringen.

Bei einer Pressekonferenz am 14. Juni 2008 bestätigte der Leiter der Teheraner Justizbehörden, Ali Reza Avaie, dass 200 Personen festgenommen worden waren. Laut Aktivistinnen der „Kampagne für Gleichberechtigung“ sagte er, dass diejenigen, die unschuldig seien oder nur geringfügiger Vergehen verdächtigt würden, innerhalb einer Woche über den Stand ihres Falls unterrichtet werden würden.

HINTERGRUNDINFORMATIONEN
Die Demonstrierenden im Mellat-Park protestierten gegen die Festnahme vom Abbas Palizdar am 11. Juni 2008. Er hatte mehrere hohe iranische Beamte in Reden, die er im Mai 2008 an den Universitäten in Hamedan und Shiran hielt, der Korruption beschuldigt. Er gehörte zu einem parlamentarischen Untersuchungsausschuss, der Justizaffären untersucht hatte.

EMPFOHLENE AKTIONEN
Schreiben Sie bitte E-Mails oder Luftpostbriefe, in denen Sie

  • Ihre Sorge darüber zum Ausdruck bringen, dass Berichten zufolge um die 200 Personen, darunter auch Mahboubeh Karami, am 13. Juni 2008 nach einer offenbar friedlichen Demonstration festgenommen wurden;
  • die Behörden auffordern, die Namen aller Festgenommenen sowie ihren Aufenthaltsort bekannt zu geben;
  • die Behörden um die Zusicherung bitten, dass die Festgenommenen im Gewahrsam weder gefoltert noch in anderer Weise misshandelt werden;
  • fordern, allen Gefangenen umgehend Zugang zu ihren Familien, zu einem Rechtsanwalt ihrer Wahl und, falls nötig, medizinische Betreuung zu gewähren;
  • an die Behörden appellieren, alle Festgenommenen umgehend freizulassen, sofern sie keiner als strafbar erkennbaren Handlung angeklagt werden und umgehend ein faires Verfahren erhalten.


APPELLE AN
Leiter der Teheraner Justizbehörden
Head of the Judiciary in Tehran
Mr Ali Reza Avaie
Karimkhan Zand Avenue,
Sana’i Avenue, Corner of Ally 17, No 152,
Tehran, IRAN
(korrekte Anrede: Dear Mr Avaei)
E-Mail: avaei@Dadgostary-tehran.ir

Präsident
His Excellency Mahmoud Ahmadinejad
The Presidency, Palestine Avenue
Azerbaijan Intersection, Tehran, IRAN
E-Mail: dr-ahmadinejad@president.ir
via website: www.president.ir/email

KOPIEN AN
Oberste Justizautorität
Ayatollah Mahmoud Hashemi Shahroudi
Howzeh Riyasat-e Qoveh Qazaiyeh
Pasteur St., Vali Asr Ave., south of Serah-e Jomhouri
Tehran 1316814737, IRAN
(korrekte Anrede: Your Excellency)
E-Mail: info@dadgostary-tehran.ir (Betreff: FAO Ayatollah Shahroudi)

Leiter der iranischen Behörde für Menschenrechte
His Excellency Mohammad Javad Larijani
Howzeh Riassat-e Ghoveh Ghazaiyeh (Office of the Head of the Judiciary)
Pasteur St, Vali Asr Ave., south of Serah-e Jomhuri, Tehran 1316814737, IRAN
Fax: 00 98 21 3390 4986 (please keep trying)
E-Mail: fsharafi@bia-judiciary.ir
int_aff@judiciary.ir
(Betreff jeweils: FAO Mohammad Javad Larijani)

Botschaft der Islamischen Republik Iran
S.E. Herrn Mohammad Mehdi Akhondzadeh Basti
Podbielskiallee 65-67, 14195 Berlin
Fax: 030-8435 3535
E-Mail: iran.botschaft@t-online.de

Bitte schreiben Sie Ihre Appelle möglichst sofort. Schreiben Sie in gutem Persisch, Arabisch, Englisch, Französisch oder auf Deutsch. Da Informationen in Urgent Actions schnell an Aktualität verlieren können, bitten wir Sie, nach dem 29. Juli 2008 keine Appelle mehr zu verschicken.

Please send appeals to arrive as quickly as possible, in English or your own language:

  • expressing concern at the reports that around 200 people, including Mahboubeh Karami, were arrested on 13 June following an apparently peaceful demonstration;
  • calling on the authorities to clarify the names and current whereabouts of all those arrested;
  • urging the authorities to ensure that none of those arrested are tortured or otherwise ill-treated while in detention;
  • calling for all those detained to be allowed immediate access to their families, lawyers of their choice and to any medical treatment they may require;
  • calling for the immediate release of all those detained unless they are charged with recognisably criminal offences and brought to trial promptly and fairly.

DROHENDE FOLTER UND MISSHANDLUNG / GEWALTLOSE POLITISCHE GEFANGENE

Urgent Action

UA-Nr: UA-151/2008-1
AI-Index: MDE 13/076/2008
Datum: 11.06.2008

DROHENDE FOLTER UND MISSHANDLUNG / GEWALTLOSE POLITISCHE GEFANGENE

Weitere Informationen zu UA-151/2008 (MDE 13/076/2008, 30. Mai 2008)

Iran:

Zum Christentum übergetreten:
Herr Mojtaba Hussein, 21 Jahre alt
Herr Mahmoud Matin
Herr Arash
ein weiterer Mann und eine Frau

und nun auch:
Herr Moshen Namvar, 44 Jahre alt

Mojtaba Hussein wurde am 2. Juni 2008 auf Kaution aus der Haft entlassen. Zwei weitere Personen, die man im April in der Stadt Amol festgenommen hatte und von denen inzwischen bekannt ist, dass sie ein Ehepaar sind, wurden ebenfalls freigelassen. Ein anderer zum Christentum übergetretener Mann, Mohsen Namvar, wurde am 31. Mai 2008 festgenommen. Wie Arash und Mahmoud Matin, die sich beide noch in Gewahrsam befinden, scheint er allein aufgrund seiner religiösen Überzeugungen inhaftiert worden zu sein, was ihn zu einem gewaltlosen politischen Gefangenen macht.

Mohsen Namvar wurde bei sich zuhause in Teheran von acht Polizisten festgenommen, die sich weigerten, ihm zu sagen, warum man ihn verhaftete. Sie beschlagnahmten seinen Computer, seinen Drucker, CDs, Bücher und Geld. Es ist nicht bekannt, wo er zurzeit festgehalten wird. Mohsen Namvar war schon 2007 festgenommen worden, weil er Muslime getauft hatte, die zum Christentum übertreten wollten. Man folterte ihn am Rücken mit Elektroschocks, wodurch er anschließend nicht mehr laufen konnte. Nach seiner Entlassung wurde er am Rücken operiert. Er kann nun zwar wieder gehen, aber längeres Sitzen oder Stehen bereitet ihm Schmerzen.

Mojtaba Hussein klagte man des „Handelns gegen die Staatsreligion“ an und setzte seine Kaution auf 20.000 US-Dollar fest. Bisher ist noch kein Termin für eine Gerichtsverhandlung anberaumt worden. Er ist inzwischen wieder zuhause und wird dort streng überwacht. Er war am 11. Mai 2008 um 19 Uhr gemeinsam mit seinem Vater, einem Bruder und einer Schwester festgenommen worden, die man alle am folgenden Tag wieder freiließ. Die Bücher der Familie sowie CDs, Computer und Drucker waren bei ihrer Festnahme beschlagnahmt worden.

HINTERGRUNDINFORMATIONEN
Am 11. Mai 2008 waren noch weitere acht zum Christentum übergetretene Personen in Shiraz festgenommen und später wieder freigelassen worden. Sie warten auf ihr Verfahren. Zwei sind angeklagt „gegen den Islam“, die anderen beiden „gegen die Staatssicherheit“ gehandelt zu haben.

Das Christentum ist zwar als Religion im Iran anerkannt, evangelikale Christen, von denen einige vom Islam zum Christentum übergetreten sind, werden indes häufig von den Behörden drangsaliert. Konvertiten sind in Gefahr, festgenommen, angegriffen oder zum Tode verurteilt zu werden. Nach islamischem Recht ist das Übertreten vom Islam zu einer anderen Religion (Apostasie) verboten und kann mit dem Tode bestraft werden, wenn der Konvertit sich weigert, wieder zum Islam überzutreten. Das iranische Strafgesetzbuch sieht keine gesonderten Bestimmungen für Apostasie vor. Richter sind allerdings angewiesen, ihr Wissen über das islamische Recht in Fällen anzuwenden, zu denen das Strafgesetzbuch keine bestimmten Regelungen enthält.

Das iranische Parlament (Majiles) berät derzeit über eine Neufassung des iranischen Strafgesetzbuchs, die für Personen die Todesstrafe vorschreibt, die man als Abtrünnige betrachtet, also der Apostasie bezichtigt.

In Artikel 23 der iranischen Verfassung heißt es unter anderem, dass “gegen niemand wegen seines Glaubens ermittelt werden darf und niemand belästigt oder getadelt werden darf, nur weil er einen bestimmten Glauben hat“. Der Iran ist als Vertragsstaat des Internationalen Pakts über bürgerliche und politische Rechte dazu verpflichtet, die in Artikel 18 des Pakts verankerte Religionsfreiheit zu respektieren. Darin heißt es: „Jedermann hat das Recht auf Gedanken-, Gewissens- und Religionsfreiheit. Dieses Recht umfasst die Freiheit, eine Religion oder eine Weltanschauung eigener Wahl zu haben oder anzunehmen, und die Freiheit, seine Religion oder Weltanschauung allein oder in Gemeinschaft mit anderen, öffentlich oder privat durch Gottesdienst, Beachtung religiöser Bräuche, Ausübung und Unterricht zu bekunden“.

EMPFOHLENE AKTIONEN
Schreiben Sie bitte weitere E-Mails oder Luftpostbriefe, in denen Sie

  • Ihre Sorge darüber zum Ausdruck bringen, dass Mahmoud Matin, Arash und Mohsen Namvar offenbar allein aufgrund ihres Glaubens in Haft gehalten werden, und darlegen, dass sie in diesem Fall als gewaltlose politische Gefangene zu betrachten wären;
  • die Behörden auffordern, sie sofort und bedingungslos freizulassen, sofern sie keiner erkennbar strafbaren Handlung angeklagt werden und ein faires Gerichtsverfahren erhalten;
  • sich nach den Gründen für die Festnahmen und die gegen sie erhobenen Anklagen erkundigen sowie fragen, wo die Gefangenen festgehalten werden;
  • die Behörden um die Zusicherung bitten, dass die Gefangenen weder misshandelt noch gefoltert werden und alle drei umgehend Zugang zu einem Rechtsanwalt ihrer Wahl und ihren Familienangehörigen erhalten, sowie dass ihnen, falls erforderlich, die medizinische Versorgung gewährt wird;
  • darlegen, dass die Religionsfreiheit sowohl in der iranischen Verfassung als auch im Internationalen Pakt über bürgerliche und politische Rechte festgeschrieben ist.

APPELLE AN
Religionsführer
His Excellency Ayatollah Sayed ‘Ali Khamenei
The Office of the Supreme Leader
Islamic Republic Street - Shahid Keshvar Doust Street,
Tehran, IRAN
(korrekte Anrede: Your Excellency)
E-Mail: info@leader.ir

Oberste Justziautorität
Head of the Judiciary,
Ayatollah Mahmoud Hashemi Shahroudi,
Howzeh Riyasat-e Qoveh Qazaiyeh,
Office of the Head of the Judiciary
Pasteur St., Vali Asr Ave.,
south of Serah-e Jomhouri, Tehran 1316814737, IRAN
(korrekte Anrede: Your Excellency)
E-Mail: info@dadgostary-tehran.ir
(Betreff: FAO Ayatollah Shahroudi)

KOPIEN AN
Präsident
His Excellency Mahmoud Ahmadinejad
The Presidency, Palestine Avenue, Azerbaijan Intersection, Tehran, IRAN
E-Mail: dr-ahmadinejad@president.ir oder
via website: www.president.ir/email

Leiter der iranischen Menschenrechtsbehörde
His Excellency Mohammad Javad Larijani
Howzeh Riassat-e Ghoveh Ghazaiyeh (Office of the Head of the Judiciary)
Pasteur St, Vali Asr Ave., south of Serah-e Jomhuri
Tehran 1316814737, IRAN
Fax: (00 98) 21 3390 4986
E-Mail: fsharafi@bia-judiciary.ir
oder
int_aff@judiciary.ir
(Betreff jeweils: FAO Mohammad Javad Larijani)

Botschaft der Islamischen Republik Iran
S.E. Herrn Mohammad Mehdi Akhondzadeh Basti
Podbielskiallee 65-67, 14195 Berlin
Fax: 030-8435 3535
E-Mail: iran.botschaft@t-online.de

Bitte schreiben Sie Ihre Appelle möglichst sofort. Schreiben Sie in gutem Persisch, Englisch oder auf Deutsch. Da Informationen in Urgent Actions schnell an Aktualität verlieren können, bitten wir Sie, nach dem 22. Juli 2008 keine Appelle mehr zu verschicken.

RECOMMENDED ACTION: Please send appeals to arrive as quickly as possible in English or your own language:
- expressing concern that Mahmoud Matin, Arash and Mohsen Namvar appear to have been detained solely on account of their religious beliefs, in which case they would be prisoners of conscience;
- calling on the authorities to release them immediately and unconditionally, or charge them promptly with recognizably criminal offences and give them a fair trial;
- asking why they have been arrested, what they have been charged with and where they are held;
- urging the authorities to ensure that they are not being tortured or otherwise ill-treated, and all three have access to legal assistance of their own choosing, their families and any medical treatment they may require;
- reminding the authorities that freedom of religious belief is guaranteed by the Iranian Constitution, and by Article 18 of the International Covenant on Civil and Political Rights to which Iran is a party.