۱۳۸۷ شهریور ۱۰, یکشنبه

جان معلم دربند فرزاد کمانگر در خطر است

فعالان حقوق بشر در ايران

پس از اوج گرفتن اعتراضات اجتماعي در داخل و خارج کشور به حکم اعدام براي معلم و فعال حقوق بشر فرهيخته ، فرزاد کمانگر . وزارت اطلاعات در روندي غيرقانوني ، فرزاد کمانگر را بدون داشتن حکم قضائي يا وجود اتهامي جديد به همراه علي حيدريان و فرهاد وکيلي از زندان رجايي شهر کرج به بند امنيتي 209 زندان اوين منتقل نمود.

هر چند فرهاد وکيلي به زندان عمومي بازگردانده شد اما فرزاد کمانگر و علي حيدريان کماکان در سلولهاي بند 209 به سر مي برند. پس از اعدام يعقوب مهرنهاد به مثابه هشداري براي جامعه در قبال رويه اي که سيستم امنيتي در شرايط کنوني در پيش گرفته است نگراني ها از وضعيت فرزاد کمانگر افزايش يافته است.

فرزاد کمانگر بدون حکم قضايي در سلول انفرادي نگهداري ميشود ، وي امکان تماس و ملاقات ندارد ، تنها خانواده وي در هفته گذشته تحت تدابير امنيتي امکان ملاقات با وي را يافتند . هر چند خانواده کمانگر وضعيت جسمي و روحي اين معلم و مدافع حقوق بشر را مطلوب عنوان نمودند اما رويه اي که حاکميت در قبال فعالان مدني و بالاخص در مناطق کردنشين در پيش گرفته باعث نگراني روزافزون از وضعيت فرزاد کمانگر گرديده است.

گفته هاي متناقض سخنگوي قوه قضائيه که مدتي پيش کمانگر را بمب گذار و در گفته هاي اخير متهم به عضويت در گروهي خارجي عنوان نموده است و همچنين تاکيد بر قطعي بودن حکم اعدام نامبرده و شرايط به شدت امنيتي نگهداري وي ، همينطور قطع تماسهاي نامبرده با دنياي بيرون که موجب بي خبري از وي گشته است موجب نگراني و اعتراض ما است .

"مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران" ضمن اعتراض شديد به برخورد غيرقانوني با اين فعال حقوق بشر ، نگراني عميق خود از را وضعيت فرزاد کمانگر و شرايطي که دستگاه امنيتي در قبال نامبرده در پيش گرفته است اعلام مينمايد، وزارت اطلاعات بايد به نگهداري علي حيدريان و فرزاد کمانگر در سلول انفرادي و بند 209 مطابق قانون پايان دهد و اجازه دهد که اين افراد از حق انساني و قانوني خود براي تماس با خانواده و دنياي بيرون بهره مند گردند. همچنين اين مجموعه خواستار توجه سازمانهاي حقوق بشري و فعالان حقوق بشر نسبت وضعيت به شدت نگران کننده فرزاد کمانگر مي باشد.


تهران / 9 شهريور 1387 برابر با 30 آگوست 2008

بازداشت یک فعال سیاسی در کرج

کمیته گزارشگران حقوق بشر


کوروش احمدی از فعالان سیاسی کرج، دوشنبه گذشته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گفته ی خانواده احمدی، روز دوشنبه هنگامی که وی جهت خرید به خارج از منزل رفته بود، یک دستگاه پژو با چهار سرنشین، او را مورد ضرب و شتم قرار داده و دستگیر نموده اند.

یک روز پس از بازداشت کوروش احمدی، زندانیان زندان رجایی شهر خبر دادند که او را در زندان مشاهده کرده اند، آنها گفته اند که وی هم اکنون در بند 3 انفرادی سپاه در زندان رجایی شهر نگهداری می شود.

کوروش احمدی، پیش از این نیز در سال 83 بازداشت و چندین ماه در زندان رجایی شهر به سر برده بود.

گفتنی است، این فعال سیاسی از زمان بازداشت تاکنون تماسی را با منزل برقرار نکرده است.

به وخامت گراییدن وضعیت جسمانی شماری از زندانیان

کمیته حمایت از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و مدنی کُرد:

بنا بر گزارشات دریافتی از اولین ساعات هفتمین روز اعتصاب غذا، شرایط جسمانی شماری از اعتصاب کنندگان زندانی در زندان ارومیه رو به وخامت گراییده است،در بیشتر زندانهایی که زندانیان کُرد به اعتصاب غدا پرداخته اند، زندانیان شدیدا کنترل شده و با هدف منصرف ساختنشان از ادامه ی اعتصاب غذا پیوسته تحت فشار قرار گرفته اند. با این حال زندانیان همچنان بر ادامه اعتصاب غذا و نامحدود بودن آن اصرار میورزند.

کمیته ضمن ابراز نگرانی از وضعیت رو به وخامت زندانیان اعتصاب کننده مسولیت بروز این شرایط را متوجه مقامات قضایی جمهوری اسلامی دانسته و خواستار رسیدگی هر چه سریعتر این مقامات به خواستهای شش گانه ی اعتصاب غذا کنندگان است.

31 اگوست 2008

لغو مجوز انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم

خبرنامه امیرکبیر: در ادامه فشارهای وارد بر دانشجویان دانشگاه تربیت معلم، مجوز انجمن اسلامی این دانشگاه به طور رسمی لغو شد.

نماینده نهاد رهبری و عضو هیات نظارت دانشگاه تربیت معلم در این زمینه گفت: “به دلیل تخلفات متعدد تشکل انجمن اسلامی دانشجویان، هیات منصفه؛ متشکل از نمایندگان تشکل‌ها و شورای فرهنگی تشکیل جلسه دادند و نتیجه جلسه این بود که تخلفات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم محرز است و هیچ‌گونه تخفیفی برای‌شان قائل نشدند.”

مباشری افزود: “هیات نظارت دانشگاه نیز بعد از جلسات طولانی به نتیجه رسید که مجوز انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم لغو شود.”

آمار و ارقام تکاندهنده از اعتیاد نوجوانان در ایران

سایت حکومتی برنا: بنا بر اعلام منابع آگاه در ستاد مبارزه با مواد مخدر هر روزه 300 نوجوان در کشور به جرگه معتادان مي پيوندند و يک ميليون از نزديک به 3 ميليون معتاد کشور زير 19 سال هستند.

جديد ترين آمار ارائه شده در خصوص ميزان معتادان کشور حاکي از کاهش قابل ملاحظه سن اعتياد در کشور از 17به 13 سال است.

بر اساس اين گزارش 13 درصد معتادان کشور جنون دارند و 30 درصد کل معتادان از اختلالات رواني رنج مي برند.

همچنين بر اساس جديد ترين بررسي هاي انجام گرفته ميزان گرايش جوانان به کراک و شيشه به طور نگران کننده اي در حال افزايش است.

بر اساس اعلام منابع رسمي بيشترين جمعيت مصرف کننده مواد در ايران در محدوده سني 18 تا 30 سال قرار دارند.

همچنين سرانه مصرف روزانه مواد دودي در تهران روزانه 2 گرم و در مجموع 465 کيلو اعلام شده است.

بر اساس اين بررسي هر ماه 100 معتاد در ايران جان خود را از دست مي دهند و ميانگين سني معتادان زنداني نيز 39 سال اعلام شده است.

مادر یک دانشجوی زندانی: این است حکومت عدل علی؟

مادر ابوالفضل جهاندار از فعالان دانشجويي دربند در گفتگو با فعالان حقوق بشر در ايران گفت اگر این حکومت علي است، پس چرا پسر من را اينقدر زدند تا چند تا از مهره هاي کمرش آسيب ببيند؟ آيا حکومت عدل علي اين چنين حکومتي است؟ ماييکه اين همه زحمت کشيديم، طلاهاي گردنمان را براي جنگ فروختيم. شوهرم را فرستادم "ماهان"، جنگ کرد تا آرتوروز گرفت و گفتند ديگر نمي تواني بجنگي و بايد خانه نشين شوي. الان کساني که جنگيدند از سگ و گربه ولگرد بي ارزش ترند، لااقل سگ و گربه وقتي اطراف خانه کسي مي گردند، يک غذايي به آن ها مي دهند. ولي من نه هيچ حقوقي دارم، نه هيچ درآمدي دارم، نه هيچ مزايايي، آيا حکومت علي اين است؟ آيا حکومت رسول خدا اين است که يک پيرمرد 70 ساله، يک پيرزن 65 ساله بروند در برابر قاضي تضرع کنند؟ قاضي با لحن بد و تند با آن ها صحبت کند و آن ها را ريشخند کند. آيا در حکومت علي همچين چيزي بود؟ هزار نفر امضا کرده اند براي آزادي مشروط پسرم، گفته اند که او مريض است، چند تا از مهره هاي کمرش آسيب ديده است، بيايد درمان شود. هر کسي من را مي بيند، فقط از خدا عدالت مي خواهد، عدالت! مي گويند، فلان کس، هروئین داشته و بعد از يک هفته آزاد شده است، چرا فرزند تو آزاد نشده؟

بی خبری از دو دانشجوی زندانی تربیت معلم

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

بی خبری از دو دانشجوی زندانی وشدت یافتن تهدیدات علیه سایر دانشجویان تربیت معلم

گزارشات رسیده حاکی از آن است که بازجویان وزارت اطلاعات در طی روزهای گذشته فشارها و تهدیدات تلفنی را علیه دانشجویان تربیت معلم کرج شدت بخشیده اند با تعدادی از دانشجویان تماس تلفنی برقرار نموده اند و خواستار معرفی خود به اطاق 32 دادگاه انقلاب کرج (که بازجویان وزارت اطلاعات در آن مستقرهستند) می باشند.

از طرفی دیگر آقای فاروغ معروفی و مصلح فتاح پور 2 دنشجوی تربیت معلم که روز شنبه 2 شهریور پس از مراجعه به اطاق 32 دادگاه انقلاب کرج، اطاقی که بازجویان وزارت اطلاعات در آن مستقر هستند دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شدند از وضیت و شرایط آنها خبری در دست نیست.

از زمان دستگیری تا به حال خانواده های دانشجویان دستگیر شده چند بار به اطاق 32 دادگاه انقلاب کرج مراجعه نمودند که با درب های بسته مواجه شدند و سایر افراد در این دادگاه از دادن جوابی در مورد وضعیت و شرایط و محل بازداشت فرزندنشان خوداری می کنند. پس از بازگشت از دادگاه انقلاب یکی از بازجویان وزارت اطلاعات که خود را عبدالهی معرفی می کرد با خانواده آقای معروفی تماس تلفنی برقرار نمود و آنها را تهدید کرد که در مورد وضعیت فرزندشان نباید با فعالین حقوق بشری و رسانه ها تماس برقرار کنند در غیر اینصورت عواقب آن را خواهند دید. خانواده آقای فتاح پور روز جهارشنبه 6 شهریور ماه به دادگاه انقلاب کرج مراجعه کردند ولی آنها اظهار بی اطلاعی کردند . سپس به اداره اطلاعات کرج مراجعه کردند و خواستار مطلع شدن از وضعیت وشرایط فرزندشان بودند که به آنها گفته شد در بازداشت وزارت اطلاعات هستند و ممنوع الملاقات می باشند.


گفته می شود که آنها به سلولهای انفرادی بند سپاه زندان گوهردشت کرج که در دست بازجویان وزارت اطلاعات می باشد زندانی هستند.

زندانیان سیاسی که به سلولهای انفرادی بند سپاه زندان گوهردشت منتقل می شوند تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار می گیرند.

همچنین مباشری که هماهنک کننده نهادهای سرکوبگر در دانشگاه تربیت معلم کرج می باشد و در طی اعتراضات دنشجویان این فرد با تشگیل جلسات متعدد شخصا بر شیوه های سرکوب نظارت داشت و آنها را پیش می برد.در یک اقدام سرکوبگرانه دیگر مجوز انجمن اسلامی این دانشگاه را لغو کرد.

دانشجویان دانشگاه تربیت معلم در خردادماه امسال در اعتراض به شرایط حاکم بر دانشگاه دست به تحصن و اعتصاب غذا زدند که نهایتا منجر به پایان پیروز مند تحصن و اعتصاب غذای دانشجویان گردید و نماینده وزارت علوم در یک موافقت کتبی با دانشجویان متعهد شد که فعالین دانشجوئی دستگیر و یا به کمیته انظباطی احظار نخواهند شد.

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران،دستگیری، انتقال به سلولهای انفرادی و شکنجۀ دانشجویان را محکوم می کند و خواستار آزادی فوری و بی قید وشرط تمامی دانشجویان زندانی در ایران است و سازمانهای حقوق بشری را برای آزدادی تمامی دانشجویان زندانی در ایران به یاری می طلبد.

10 شهریور 1387 برابر با 31 اگوست 2008

به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر خانم لوئیز آربور
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

صدور حکم زندان برای یک شهروند پیرانشهری

آژانس خبری موکریان: دادگاه انقلاب یک شهروند کرد اهل پیرانشهر به نام عبدا... محمدی فرزند محی الدین را به زندان محکوم کرد.

نامبرده که حدود 50 سال سن دارد از سوی دادگاه انقلاب به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون به تحمل شش ماه حبس محکوم گردید

گفتنی است عبدا... محمدی که اهل روستای کرمندار پیرانشهر است ،هم اکنون در زندان ارومیه بسر می برد.

بازداشت يك فعال سياسي در كرج

کوروش احمدی از فعالان سیاسی کرج، دوشنبه گذشته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.
به گفته ی خانواده احمدی، روز دوشنبه هنگامی که وی جهت خرید به خارج از منزل رفته بود، یک دستگاه پژو با چهار سرنشین، او را مورد ضرب و شتم قرار داده و دستگیر نموده اند.
یک روز پس از بازداشت کوروش احمدی، زندانیان زندان رجایی شهر خبر دادند که او را در زندان مشاهده کرده اند، آنها گفته اند که وی هم اکنون در بند 3 انفرادی سپاه در زندان رجایی شهر نگهداری می شود.
کوروش احمدی، پیش از این نیز در سال 83 بازداشت و چندین ماه در زندان رجایی شهر به سر برده بود.
گفتنی است، این فعال سیاسی از زمان بازداشت تاکنون تماسی را با منزل برقرار نکرده است.
کمیته گزارشگران حقوق بشر

توهين و ضرب وشتم دختران به بهانه بدحجابي

حدود ساعت 7بعد از ظهر در فرهنگ سراي خاوران واقع در جاده خاوران گشت ارشاد تعداد 17نفر از دختر ان جواني كه جهت مطالعه به اين مكان آمده بودند را به دليل نامناسب بودن پوشش وحجاب به طرز فجيعي كتك زده وسواربر يك دستگاه ميني بوس به مقرشان منتقل كردند.
به گزارش خبرنگار ما ،در اين ميان چهار دختر تقريبا15يا16ساله نيز ديده ميشدند.
نكته قابل تامل اينجاست كه اين دختران جوان براي مطالعه به آن مكان رفته بودند نه چيز ديگر،ونكته ديگر اينكه در بين آنها دو نفر به چشم ميخوردند كه گشت ارشاد !!مانتوي آنها را پاره كرده بود وآنها را به وضعيت بسيار بدي سوار ماشين كردند وبردند !
آيا اين است معناي آيه لااكراه في الدين ؟؟؟!!!