۱۳۸۷ تیر ۲۲, شنبه

شکنجه وحشیانه یک دانشجویی زندانی در بند 209 اوین

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده از بند مخوف 209 اوین ، آقای هود یازرلو دانشجوی مدیریت صنعتی که در تاریخ 4 خرداد ماه از طریق تماس تلفنی همراه با مادرش خانم نازیلا دشتی به شعبه 2 امنیت دادگاه انقلاب احضار شد و پس از برخورد غیر انسانی فردی به نام مجید ضرغامی از دستیاران لاجوردی وبنابه گفتۀ خودش از 19 سالگی و به مدت 22 سال از بازجویان وزارت اطلاعات در زندان بوده و در شکنجۀ زندانیان سیاسی نقش مستقیم داشته بدلیل استفاده نکردن از فرهنک و ادبیان بازجویان دستگیر و به بند 209 اوین منتقل گردید.

آقای هود یازرلو پس از انتقال به بند 209 ساعاتی بعد به اطاق بازجوئی برده شد و توسط فردی بانام مستعار سید ساعتها اقدام به شکنجه های فیزیکی او نمود. این فرد با برخورد درنده خویانه در بدو حضور آقای یازرلو در اطاق بازجوئی به سمت او یورش برد و او را بشدت مورد شکنجه قرار داد.سپس او را به سلولهای انفرادی انتقال دادند. روز بعد سید همراه با بازجوی دیگری بانام مستعار علوی آقای یازرلو را به اطاق بازجوئی بردند.

سئوالاتی که در طی بازجوئی از ایشان می کردند عبارت بود از: چرا گروهی به کوهنوردی می روند؟ چرا با دوستانی که به کوهنوردی می رفتند فوتبال بازی می کردند؟ و چرا با خانواده هایی که اعضای خانواده شان توسط این رژیم اعدام شدند و از دوستان خانوادگی آنها هستند رفت و آمد داشته؟

بازجوئیهای آقای یازرلو در ساعات شب انجام می گرفت و بازجوییها توام با شکنجه های فیزیکی و روانی همراه بود.

روز سه شنبه 18 تیر ماه آقای هود یازرلو را به شعبۀ 2 دادگاه انقلاب برای بازجویی برده شد.رئیس این شعبه فردی بنام موسوی است سعی داشت اتهاماتی را علیه هود یازرلو عنوان کنداز آنجایی که همۀ این اتهامات ساختگی و غیر واقعی بود آقای یازرلو آنها را رد کردندو پس از این او را مجددا به بند مخوف 209 منتقل نمودند

خانوادۀ آقای یازرلو از زمان دستگیری فرزندشان تا به حال تقریبا روزانه به دادگاه انقلاب مراجعه می کنند و دائم با برخوردهای غیر انسانی حسن زارع دهنوی معروف به حداد مواجه هستند.حسن زارع دهنوی زمانی که دکتر هانی یازرلو برای جویا شدن از علت دستگیری و ادامه بازداشت فرزندش رفته بود اورا ساعتها در راهرو منتظر نگه داشت و نهایتا در راهرو وقتی رو درور دکتر یازرلوقرار می گیرد حاضر به داد جواب مشخصی در این باره نمی شود.

حسن زارع دهنوی که به دستگیریهای ،قرار دادن زندانیان سیاسی در سلول انفرادی به مدت طولانی و شکنجه آنها توسط بازجویان وزارت اطلاعات وجۀ قضایی می دهد.همچنین دستیاران او مانند فلاح، موسوی رئیس شعبه 2 امنیت و ضرغامی رفتاری غیر انسانی دارند و از روبرو شدن و جواب دادن به خانواده ها خوداری می کنند آنها خانواده ها را ساعتها در انتظار نگه می دارند و نهایتا به آنها پاسخ مشخصی نمی دهند.

لازم به یادآوری است که در پی بازداشت هود یازرلو تعداد زیادی از برجسته ترین شخصیتهای سیاسی ،حقوقی،اقتصادی و فرهنگی ایران طی بیانیه ای خواستار آزادی فوری این دانشجوی زندانی شدند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، دستگیری خودسرانه،انتقال به سلولهای انفرادی بند 209 اوین ، تحت شکنجه های وحشیانه قرار دادن و ادامه بازداشت غیر انسانی آقای یازرلو را محکوم می کند . و از سازمانهای حقوق بشری جهانی خواستار اقدامات فوری برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی در ایران است.

22 تیر 1387 برابر با 12 جولای 2008
شرایط زندانی سیاسی فوق به سازمانهای زیر گزارش شد
1-عفو بین الملل
2- شورای حقوق بشر سازمان ملل
3- کمیسر عالی حقوق بشر
4- دیدبان حقوق بشر

هلیکوپترهای نظامی بر فراز آسمان سقز

گزارش دریافتی: رژیم در شهر سقز که از صبح امروز در اعتصاب سراسری بسر میبرد، برای به وجود آوردن فضای ترس و وحشت در میان مردم و بازاریان و کسبه شهر، 3 فروند هلیکوپتر کبری را در آسمان سقز به پرواز درآورده است. خیابانها و اماکن عمومی و حتی کوچه‌های سقز نیز مملو از افراد تا به دندان مسلح و گارد یگان ویژه میباشد. در یک کلام حکومت نظامی محض در حال حاضر بر شهر سقز حکمفرماست و رژیم به دنبال بهانه‌ای میگردد تا مردم و بالاخص بازاریان شهر را به خاطر اعتصاب امروزشان تنبیه کند. ولی با این وجود تجربه اعتصابات 4 سال گذشته شهرهای کردستان نشان داده‌ است که زمانیکه پای حرکت جمعی و متحدانه به میان میاید رژیم هیچوقت توان و جرات برخورد با صدها هزار نفر را ندارد و همچون سالهای گذشته از فردای روز اعتصاب به سکوت خفت بار خود تمکین میکند و اوضاع را از این که هست برای خودش بدتر نمیکند.

انفجار شب گذشته شهر مهاباد را لرزاند

گزارش دریافتی: ساعت 00.30 د‌قیقه‌ امروز شنبه‌ اتاق بسیج واقع در خیابان طالقانی روبروی دادگاه‌ انقلاب شهرستان مهاباد، درحالی که‌ مردم شهر روز جمعه‌ در باغ میکائیل جمع شده‌ بودند و برای واکنش نشان دادن به‌ جنایت رژیم در وین و گرامیداشت 19 سالروز شهادت دکتر قاسملو و یارانش ،را گرامی بدارند ، انفجار شدیدی مهاباد را لرزاند و مردم را به‌ وحشت انداخت . تاکنون امکان این نبوده‌ که‌ اطلاعات بیشتری کسب شود و نیروهای رژیم شهر را در کنترل خود گرفته‌ وحکومت نطامی اعلام نشده‌ را با وجود نیروهای لباس شخصی و پاسداران و بسیجی ها ی مسلح میشود احساس کرد. وضعیت شهر نیمه‌ جنگی و احتمال درگیری و تظاهرات پیشبینی میشود ، هم اکنون بازار مهاباد به‌ طور کلی تعطیل شده‌ است، اغلب مردم با لباس سیاه‌ در خیابانها مشاهده‌ میشوند. رژیم نیروی قابل مشاهده‌ای را از شهرستانهای دیگر روانه‌ مهاباد کرده‌ است. در صورت خبر تازه‌ای شمارا در جریان خواهم گذاشت.

ارومیه در اعتصاب عمومی

گزارش دریافتی: در ادامه سلسله اخبار رسیده از مناطق کردنشین و شهرهای کردستان ایران پیرامون اعتصاب عمومی امروز که به مناسبت محکوم کردن عاملان تروردکتر عبدالرحمن قاسملو دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران صورت گرفته است هم اکنون مطلع شدیم که تمامی بازار منطقه کرد نشین شهر ارومیه در اعتصاب شرکت کرده و بخش اعظمی از هموطنان آذری نیز با اعلام همبستگی با کردهای ارومیه مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌ان

شرکتهای بزرگ نفتی ایران را ترک می کنند

روزنامه کارگزاران: دقیقا در شرایطی كه ایران با مانور موشكی قدرت خود را در خلیج فارس به نمایش گذاشت، حلقه تحریم باز هم تنگ‌تر شد. شركت شل كه در ایران برای توسعه میادین گاز فعالیت می‌كرد روز پنج‌‌شنبه رسما اعلام كرد كه دیگر در ایران ادامه فعالیت نخواهد داد. مدیرعامل توتال دلایل كناره‌گیری این شركت برای حضور در مناقصه فاز 11 پارس جنوبی را اعلام كرد.

هرچند زمان انتشار این خبر غلامحسین نوذری وزیر نفت كشور نسبت به خروج توتال از ایران ابراز بی‌اطلاعی كرده بود اما خبرگزاری‌های بین‌المللی به ویژه خبرگزاری رسمی فرانسه گفت‌وگویی را از كریستوف دی مارژری با فایننشال تایمز منتشر كردند كه در آن این مدیر ارشد توتال مدعی شد كه در حال حاضر سرمایه‌گذاری در ایران برای توتال با ریسك سیاسی زیادی همراه خواهد بود.

به نوشته فایننشال تایمز اظهارات كریستف دی مارژری حاكی از آن است كه این معامله جامه عمل نخواهد پوشید.

در حالی كه كناره‌گیری توتال از فعالیت در ایران در صدر اخبار خبرگزاری‌های جهان قرار گرفته بود، وزیر نفت در خصوص اعلام كناره‌گیری توتال از فاز 11 پروژه پارس جنوبی گفت: این موضوع هنوز به طور رسمی به ما اعلام نشده است؛ اما شركت‌های خارجی بزرگی برای حضور در این طرح اعلام آمادگی كرده‌اند. هرچند نوذری هنگامی كه از خروج توتال از ایران مطمئن شد در واكنش به اقدام این شركت فرانسوی اعلام كرد كه ما میدان گازی پارس جنوبی را با آنها یا بدون آنها توسعه خواهیم داد.

فایننشال تایمز در خبر دیگری در این رابطه نوشت غلامحسین نوذری وزیر نفت ایران در واكنش به اعلام شركت توتال برای عدم‌سرمایه‌گذاری در ایران در شرایط فعلی گفت: «ما میدان گازی پارس جنوبی را با آنها یا بدون آنها توسعه خواهیم داد». وزیر نفت در واكنش به اظهارات اخیر مدیرعامل شركت توتال مبنی بر خودداری توتال از سرمایه‌گذاری در ایران به دلیل آنچه آن را «ریسك‌های سیاسی» خوانده است، گفت: ما اعلام كرده‌ایم هر كس علاقه‌مند است برای سرمایه‌گذاری به ایران بیاید اگر علاقه‌مند نیستند ما هیچ اصراری نداریم و خودمان می‌توانیم پروژه‌های خودمان را اجرا كنیم.

وی افزود: البته این موضوع باید بررسی شود چون آقای دومارژری در اجلاس اخیر در مادرید، هم در سخنرانی و هم در جلسه‌ای كه با من داشتند به این موضوع تاكید داشتند كه برای تامین امنیت تولید در آینده، باید در ایران و سایر كشورهای دارای پتانسیل سرمایه‌گذاری كنند.

اكبر تركان یكی از مقامات نفتی ایران نیز در این باره گفت: ایران می‌تواند برخی از قراردادهای بلندمدت پروژه‌های تولید ال‌ان‌جی را به صادرات گاز از طریق خط لوله تبدیل كند. این یك گزینه و راهكار مرسوم و معمول برای صنعت نفت و گاز ایران است.

وی تصریح كرد: ما می‌توانیم با سرمایه‌گذاری داخلی، خط لوله‌های انتقال گاز را تا مرزهای بین‌المللی امتداد دهیم و كشورهای اروپایی مثل اتریش و سوئیس نیز می‌توانند چنین كاری را در داخل مرزهای خود انجام دهند بدون اینكه با موانع سرمایه‌گذاری بین‌المللی روبه‌رو شوند.

همانگونه كه تاكنون تحلیلگران بخش انرژی در جهان حضور شركت‌های بزرگ نفتی چون شل، توتال و رپسول در ایران را بسیار حائز اهمیت برای انرژی ایران ارزیابی كرده‌اند، اكنون كناره‌گیری این شركت‌ها از فعالیت روی منابع انرژی ایران را اتفاقی بسیار حائز اهمیت ارزیابی می‌كنند. مقامات نفت ایران از چند ماه پیش كه رپسول و شل ساز خروج از ایران را كوك كردند همواره از حضور شركت‌های چینی، روسی، مالزیایی و حتی آفریقایی در پروژه‌های نفتی ایران سخن می‌گویند؛ این در حالی است كه كارشناسان انرژی در جهان معتقدند كه این كشورها نخواهند توانست خلاء حضور شل را در ایران پر كنند.

ساموئل سیسزوك كارشناس ارشد موسسه گلوبال اینسایت معتقد است: شركت‌های روسی و چینی نمی‌توانند خلاء شركت توتال را جبران كنند. بدون تكنولوژی و تجربه نمی‌توان در ایران ال‌ان‌جی تولید كرد. به‌رغم آنكه عدم‌حضور شركت‌های بزرگ در ایران برای توسعه پروژه‌های گاز كشور برای اقتصاد انرژی ایران می‌تواند اتفاقی تكان‌دهنده باشد اما در عین حال جهان نیز از منابع انرژی در حال توسعه در ایران محروم خواهد شد اما به نظر می‌رسد كه دنیا تبعات منفی عدم‌برخورداری از امكانات انرژی ایران را به جان خریده و ترجیح می‌دهد در شرایط سیاسی موجود از این فعالیت كناره‌گیری كند.

اقدام اخیر توتال و كناره‌گیری از فعالیت در ایران به صورت ناگهانی صورت گرفت هرچند كه انتظار می‌رفت توتال حوزه عظیم نفتی پارس جنوبی را برای جمهوری اسلامی ایران به مرحله بهره‌برداری برساند؛ اما اكنون رئیس شركت عظیم انرژی توتال فرانسه به فایننشال تایمز گفته است: «اگر در ایران سرمایه‌گذاری كنیم مردم خواهند گفت توتال برای پول هر كاری حاضر است بكند. البته احتمال كناره‌گیری توتال از فعالیت در پارس جنوبی از چند ماه پیش مطرح شده بود.»

شركت توتال همكاری گسترده‌ای در 10 سال گذشته با ایران داشته است. این شركت در سال ۱۹۹۷، قراردادی با دولت ایران امضا كرد تا همراه با شركت روسی گازپروم و شركت مالزیایی پتروناس در زمینه اكتشاف و بهره‌برداری از میدان گاز پارس جنوبی با این كشور همكاری كند. روزنامه فایننشال تایمز در گزارش خود اقدام اخیر توتال را گامی در راستای اعمال فشارهای بیشتر از سوی آمریكا بر ایران اعلام كرده است. بر اساس تحلیل این روزنامه، توتال آخرین شركت بزرگ اروپایی است كه به‌رغم اعمال تحریم در ایران به فعالیت خود ادامه داده است. توتال دقیقا در زمانی كه رسانه‌های خبری جهان بر مانور موشكی ایران در خلیج فارس متمركز بودند خبر انصراف خود را اعلام كرد.

با این اوصاف معلوم نیست با گسترش تلاش‌های آمریكا برای به انزوا كشیدن ایران در راستای اقدامات هسته‌ای آیا باز هم می‌توان روی حضور شركت‌های روسی و چینی برای حضور در پروژه‌های نفت و گاز ایران حساب باز كرد؟! با آنكه به گفته تحلیلگران اقتصادی غربی، كنار كشیدن شركت توتال از پروژه‌های پارس جنوبی ضربه‌ای برای بخش انرژی ایران خواهد بود.


به حکم اعدام معلم دربند فرزاد کمانگر اعتراض کنید

فعالان حقوق بشر در ايران

فرزاد كمانگر (سيامند) معلم آموزش وپرورش شهرستان كامياران با 12 سال سابقه تدريس كه يكسال قبل از دستگيري در هنرستان كارودانش مشغول به تدريس بوده است ، همچنين عضو هيئت مديره انجمن صنفي معلمان شهرستان كامياران شاخه كردستان به عنوان مسئول روابط عمومي اين انجمن فعال بوده است ، او همچنين عضو شوراي نويسندگان ماهنامه فرهنگي - آموزشي رويان (نشريه آموزش و پرورش كامياران ) بوده است و نيز بعنوان عضو هيئت مديره انجمن زيست محيطي كامياران (ئاسك) مشغول به فعاليت بوده است .

آقاي کمانگر از ابتداي سال 85 با آغاز فعاليت مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران به عضويت آن درآمد اما در مرداد ماه سال 1385 که براي پيگيري درمان بيماري برادرش ( از فعالان سياسي كردستان ) به تهران آمد ، در آنجا توسط مامورين وزارت اطلاعات دستگير شد.

فرزاد کمانگر در پروسه هاي مختلف بازجويي در بند 209 زندان اوين ، اداره اطلاعات کرمانشاه و اداره اطلاعات سنندج تحت شديدترين شکنجه هاي غير انساني قرار گرفت و علي رغم عدم وجود مستندات و در يک روند سياسي توسط شعبه 30 دادگاه انقلاب در طي يک محاکمه 7 دقيقه اي به اعدام محکوم شد .

کمپين نجات جان فرزاد کمانگر پس راي دادگاه در تاريخ 5/12/86 توسط مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران راه اندازي شد که با حجم پر کاري پس از گذشت 140 روز از آغاز فعاليتش با جمع آوري بيش از 3000 هزار امضا از طريق اينترنت و جمع آوري بيش از 3800 امضا توسط فعالان کمپين و از طريق فرم هاي کتبي به فعاليت هاي خود ادامه ميدهد.

امروز در حالي گزارش 140 روز فعاليت کمپين را جهت تنوير افکار عمومي و تشکلات همراستا و مدافع حقوق بشر منتشر مي نماييم که حکم اعدام فرزاد کمانگر توسط دادگاه تجديد نظر به تائيد رسيده است و آقاي کمانگر بنا بر ديدگاه شخصي از نوشتن تقاضاي عفو سرباز زده است. بنابراين با توجه به عدم محکوميت حبس ، حکم مربوطه به واحد اجراي احکام ارجاع گرديده تا با دستور آقاي شاهرودي و کم توجهي ديده بانان و مدافعان حقوق بشر به مرحله اجرا درآيد.

کمپين نجات فرزاد کمانگر همچنان براي آزادي فرزاد کمانگر از هيچ کوششي فروگذار نخواهد کرد و سلسله مکاتباتي را با تمامي حاميان بين المللي که از وي حمايت نموده اند به انجام خواهد رساند و با مطرح کردن پرونده مذکور در مراجع بين المللي با اعمال فشار بر دستگاه قضايي حکم وي را لغو نمايد. در ذيل گزارشي از 140 روز حمايت صادقانه و قاطعانه اقشار مختلف جامعه و تشکلات مدافع حقوق بشري در سطح داخل و خارج کشور تقديم به آنانکه قلبشان براي صلح و دوستي ميتپد ميگردد :

روز شمار کمپين آزادي فرزاد کمانگر

8/8/86 - حمايت زندانيان سياسي زندان اوين: آقايان مجيد توکلي ، احسان منصوري ، احمد قصابان ، کيوان رفيعي و مصطفي علوي جدائي با نگارش بيانيه اي خواستار تشکيل دادگاه علني و عادلانه جهت محاکه نامبرده شده اند.
7/10/86 - حمايت 250 تن از اهالي کامياران از فرزاد کمانگر : بيش از 250 تن از اهالي شهرستان کامياران از جمله امام جماعت شيعيان ، شوراي شهر ، شوراي تامين ، کانون صنفي فرهنگيان و همسايگان با امضاي استشهادي محلي وي به عنوان يک معلم دلسوز ياد کرده و خواهان آزادي وي شدند .
9/10/86 - بيانيه جمعي از معلمان شهرستان کامياران : بيش از 130 تن از معلمان کامياراني با ارسال بيانيه اي خواهان رسيدگي به وضعيت ايشان جهت آزادي نامبرده شدند.
7/12/86 - استمداد يک سازمان حقوق بشري براي حمايت از فرزاد کمانگر : مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران با صدور فراخواني از تمامي مدافعان حقوق بشري براي نجات جان وي ياري خواست .
7/12/86 - اعتراض يک گروه حقوق بشري در سوئد به حکم اعدام فرزاد کمانگر : جامعه دفاع از حقوق بشر و دموکراسي با صدور بيانيه اي ضمن محکوم کردن هر گونه اعدام، صدور احکام غير انساني و ضد بشري مراجع قضائي جمهوري اسلامي را محکوم کرده و خواستار اقدام فوري، هماهنگ و يکپارچه ي همه ي جريانات و فعالين مدني براي توقف اين گونه احکام توسط جمهوري اسلامي شد.
8/12/86 - حمايت و اعتصاب غذاي جمعي از زندانيان سنندج در حمايت از فرزاد کمانگر : 8 تن از زندانيان محبوس در زندان مرکزي سنندج با صدور بيانيه اي در اعتراض به حکم اعدام فرزاد کمانگر يک روز اعتصاب غذا اعلام کردند.
8/12/86 - بيانيه سازمان ديدبان حقوق بشر در اعتراض به صدور حکم اعدام براي فرزاد کمانگر : سازمان ديدبان حقوق بشر در خصوص صدور حکم اعدام براي فرزاد کمانگر اعتراض نموده و خواهان لغو حکم اعدام نامبرده شده است .
12/12/86 - اعتراض فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشري : فدراسيون بين المللي جامعه هاي حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI) اعتراض شديد خود را نسبت به صدور حکم اعدام فرزاد کمانگر اعلام نمود.
13/12/86 - حمايت جمعي از مدافعان حقوق بشر کردستان : 7 تن از مدافعان محلي حقوق بشري در کردستان ايران با صدور بيانيه اي خواهان آزادي فرزاد کمانگر شدند .
13/12/86 - حمايت کانون نويسندگان کردستان : کانون نويسندگان کردستان با صدور اطلاعيه اي خطاب به سازمان هاي بين المللي ، اتحاديه اروپا ، سازمان ملل ، سازمان جهاني حقوق بشر خواهان واکنش ايشان به حکم ناعادلانه فرزاد کمانگر شدند.
16/12/86 - حمايت جمعي از دانشجويان دانشگاه اصفهان از فرزاد کمانگر : جمعيت مذبور با ارسال نامه خواهان شفافسازي دستگاه قضايي و تحقيق در خصوص شکنجه فرزاد کمانگر شده است و صدور حکم اعدام براي نامبرده را خلاف موازين حقوق بشري قلمداد کرد .
16/12/86 - صدور بيانيه توسط انجمن معلمان از کار برکنار شده استان کردستان : جمعيتي متشکل از 1500 تن از معلمان از کار بر کنار شده استان کردستان در بيانيه از اتحاديه اروپا و سازمان هاي جهاني حقوق بشري خواهان آزادي و لغو حکم فرزاد کمانگر شدند.
19/12/86 - بيانيه جمعي از تشکلات مدني استان کردستان : انجمن فرهنگي و اجتماعي ژيانه وه ، کانون شهروندي ژيار ، موسسه فرهنگي و اجتماعي شاهو ، جمعيت جوانان سنه دژ ، موسسه جوانان زاگرس ، مشترکا با صدور بيانيه اي خواهان تجديد نظر در رابطه با حکم اعدام فرزاد کمانگر معلم کرد در بند شدند .
22/12/86 - نامه 98 تن از شخصيت هاي سياسي و اجتماعي به هاشمي شاهرودي : 98 تن از فعالان سياسي و اجتماعي ايران طي بيانيه اي مشترکي خواهان پايان دادن به بازداشت هاي خودسرانه شدند که در انتهاي نامه با اشاره بازداشت تني چند از فعالان سياسي و مدني از جمله فرزاد کمانگر خواهان آزادي ايشان شدند.
23/12/86 - انتشار مستنداتي از شکنجه هاي روحي و جسمي فرزاد کمانگر : مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران با انتشار مستنداتي از شکنجه فرزاد کمانگر در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج گوشه اي از شکنجه هاي جسمي و روحي تحميل شده بر فرزاد کمانگر را افشا نمودند.
28/12/86 - حمايت دانشجويان زنداني پلي تکنيک : آقايان مجيد توکلي ، احمد قصابان و احسان منصوري سه تن از دانشجويان محبوس در زندان اوين با ارسال نامه از زندان به کمپين فرزاد کمانگر ضمن حمايت از فرزاد کمانگر خواهان نقض حکم صادره و بررسي مجدد پرونده ايشان در دادگاه صالحه و بصورت علني و با حضور هيئت منصفه اي صالح و عادل شدند.
29/12/86 - اعتراض کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران : کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران از قوه قضائيه خواهان تحقيق در خصوص شکنجه هاي جسمي فرزاد کمانگر شده و پذيرش مسئوليت صدور حکم اعدام براي ايشان و پاسخگويي به افکار عمومي شده است .
29/12/86 - جمع آوري امضا در سوئد : 134 تن از ايرانيان و خارجيان در سوئد با پيوستن به کمپين فرزاد کمانگر خواهان لغو حکم اعدام فرزاد کمانگر و آزادي بي قيد و شرط وي شدند.
6/1/87 - جمع آوري امضا در کامياران : 1100 تن از شهروندان کامياران با امضاي فرم هاي کتبي کمپين خواهان لغو حکم اعدام فرزاد کمانگر شدند.
26/1/87 - حمايت تشکل دانشجويي دانشگاه بين المللي قزوين : يک تشکل دانشجويي اصلاح طلب با برگزاري تجمعي در دانشگاه بين المللي قزوين خواهان آزادي فرزاد کمانگر شد.
28/1/87 - حمايت پارلمانترهاي سوئد از فرزاد کمانگر : بوديل سيبالوس عضو پارلمان و از اعضاي حزب سبز در سوئد، در رابطه ‌با وضعيت فرزاد کمانگر نامه‌اي براي سازمان عفو بين الملل ارسال کرد و قصد خود را براي جمع آوري امضا از ديگر پارلمانترها در سوئد اعلام داشت .
29/1/87 - فراخوان معلمان کامياران : معلمان کامياراني با ارسال فراخواني در آستانه هفته معلم نسبت به آزادي فرزاد کمانگر ابراز اميدواري کردند.
29/1/87 - حمايت وبلاگ نويسان ايراني : جمعي از وبلاگ نويسان ايراني با انتشار بيانيه اي روز 12 ارديبهشت را به روز حمات از فرزاد کمانگر ناگذاري کردند و خواهان لغو حکم اعدام ايشان شدند.
30/1/87 - جمع آوري امضا در بندر عباس : شهروندان بندر عباس در پارک ساحلي به کمپين نجات فرزاد کمانگر پيوستند .
8/2/87 - بيانيه انجمن فرهنگي اجتماعي زنان آذرمهر کردستان : انجمن فرهنگي و اجتماعي زنان آذر مهر با انتشار بيانيه اي نسبت به حکم اعدام فرزاد کمانگر اعتراض کردند .
8/2/87 - حمايت انجمن صنفي معلمان کردستان : انجمن صنفي معلمان کردستان با صدور بيانيه اي در آستانه روز معلم صدور حکم اعدام براي فرزاد کمانگر را محکوم نمود .
11/2/87 - حمايت جمعي از زندانيان سياسي اوين : آقايان مجيد توکلي ، احسان منصوري ، احمد قصابان ، ابوالفضل جهاندار ، صباح نصري ، هدايت غزالي ، عباس خرسندي و حميد رضا محمدي با ارسال نامه از زندان اعتراض خود را به ادامه بازداشت فرزاد کمانگر اعلام داشتند .
12/2/87 - حمايت 250 تن از شخصيت هاي سياسي و مدني ايران : 250 تن از فعالان سياسي ، اجتماعي ، حقوق بشري با صدور بيانيه اي نسبت به صدور حکم اعدام براي فرزاد کمانگر اعتراض کردند .
13/2/87 - همبستگي با فرزاد کمانگر در کنار مقبره کوروش : در پي اعلام روز همبستگي و همراهي با فرزاد کمانگر تعدادي از دانشجويان و اعضاي مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران با گردهمايي در کنار مقبره کورش کبير "پايه گذار منشور جهاني حقوق بشر" ضمن اعتراض به نقض سيستماتيک حقوق بشر خواستار حمايت و آزادي فرزاد کمانگر ، معلم اعدامي گشتند .
26/2/87 - تقدير کانون صنفي معلمان ايران : کانون صنفي معلمان ايران با ارسال تقدير نامه اي ار فرزاد کمانگر به عنوان فردي قابل ستايش ياد کرد .
2/3/87 - نامه رئيس حزب چپ سوئد : رئيس حزب چپ سوئد با ارسال نامه اي به محمود احمدي نژاد با اشراه به شکنجه هاي روحي و جسمي خواهان آزادي و معالجعه فرزاد کمانگر شد .
3/3/87 - حمايت معلمان زبان کردي در سوئد : 34 تن از معلمان سوئدي با انتشار نامه اي خواهان آزادي فرزاد کمانگر شدند
3/3/87 - حمايت کانون صنفي معلمان ايران : کانون صنفي معلمان اصلي ترين تشکل صنفي معلمان ايراني با ارسال نامه اي از رياست قوه ي قضائيه، ديوان عالي کشور و قاضي دادگاه تجديد نظر خواستار لغو حکم اعدام فرزاد کمانگر شدند.
4/3/87 - نامه فدراسيون جهاني اتحاديه معلمان : رئيس فدراسيون جهاني اتحاديه معلمان با بيش از 30 ميليون عضو از سفارت ايران خواهان توضيح در رابطه با صدور حکم اعدام و اتهامات منتسب به فرزاد کمانگر شد.
11/3/87 - بيانيه سازمان عفو بين الملل : سازمان عفو بين الملل با انتشار گزارشي از معلم اعدامي حمايت کرد و وي را فردي در آستانه اعدام معرفي نمود و از دريافت کنندگان گزارش خواست اعتراضات خود را به مقامات ايران اعلام کنند .
14/3/87 - انتشار طومار با بيش از 2000 امضا توسط کمپين : در پنج شهر ايران ، شيراز ، بندر عباس ، سنندج ، کامياران و اهواز فعالان کمپين فرزاد کمانگر موفق به جمع آوري 2000 امضاي کتبي توسط شهروندان ايراني شدند.
21/3/87 - ابراز نگراني فدارسيون جهاني اتحاديه معلمان : فدراسيون جهاني اتحاديه معلمان با صدور بيانيه اي نسبت به وضعيت فرزاد کمانگر اعلام نگراني کرده و خواهان پاسخگوي مقامات قوه قضائيه ايران و گفتگو در رابطه با پرونده فرزاد کمانگر شده است .
29/3/87 - حمايت روحاني بلند پايه کرد از فرزاد کمانگر : سياستمدار مستقل و روحاني شهير کرد " ملا شيخ عزالدين حسيني " ، از اهالي شهر بوکان کردستان ايران، که‌هم اکنون در خارج از کشور و به‌صورت پناهنده‌سياسي زند‌گي مينمايد، در طي بيانيه‌اي خواهان آزادي فوري و بدون قيد و شرط فعال مدني و اکولوژيست کرد،معلم زنداني " فرزاد کمانگر " شده‌است.
21/4/87 - مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران تائيد حکم اعدام فرزاد کمانگر را اعلام و طي اطلاعيه اي محکوم نمود.

-گزارش فوق در برگيرنده حمايتهاي جعي و سازماني ميباشد و نامه ها ، گفتگوها ، اطلاع رساني و مطالب بسياري بعلت محدوديتهاي نگارشي حذف گرديده است .
-همچنين اعلام ميداريم براي لغو حکم و تلاش براي آزادي فرزاد کمانگر مصمم هستيم و نيازمند همراهي تمامي آزاديخواهان و آزادانديشان. کمپين فرزاد کمانگر به فعاليتهاي خود ادامه خواهد داد.

کمپين نجات فرزاد کمانگر
تهران - 22/4/87

خيابانی به نام 18 تير در تمام شهرهای ایتالیا

روزنامه اعتماد ملی: انجمن ملي شوراهاي شهر نام‌گذاري خياباني در شهر رم با عنوان 18 تير يا 9 ژوئيه را در دستور كار خود قرار داده است. امكان نامگذاري 18 تير در ديگر شهرهاي ايتاليا نيز در دست بررسي است. روبرتو پلا‌ مدير بخش سياست‌گذاري سازمان ملي شوراهاي شهر ايتاليا در مصاحبه‌اي به خبرگزاري آكي كرونوس اينترنشنال ايتاليا گفت، مصوبه‌اي را ارائه خواهد داد كه در آن كليه شهرداري‌ها امكان نام‌گذاري خياباني در شهرهاي مختلف ايتاليا با نام 18 تير يا 9 ژوئيه را در دستور كار خود قرار داده و آن را بررسي كنند.

شهر سقز در اعتصاب عمومی بسر میبرد

گزارش دریافتی: امروز شنبه 22 تیرماه، بار دیگر همچون سالهای گذشته شهر سقز به شکلی بینظیر و متحدانه در اعتصاب عمومی بسر میبرد. تمامی مغازه‌های بازار بزرگ سقز و تمامی پاساژها و مراکز تجاری و مغازه‌های خیابانهای اصلی و فرعی شهر تعطیل میباشند.

وسعت اعتصاب امسال به حدی است که حتی مغازه‌های کوچه‌ها و محلات حاشیه شهر نیز بسته است.هیچ وسیله نقلیه‌ای اعم از شخصی و عمومی (حتی تاکسی) در خیابانها دیده نمیشوند و اتوبوسهای شرکت واحد نیز که دولتی هستند امروز به علت نبود مسافر به ناچار از حرکت ایستادند. سقز در سکوت کامل بسر میبرد و این سکوت به مثابه فریاد و اعتراض متمدنانه و نوین مردم کرد است که میخواهد با این حرکت متحد و با این نافرمانی عظیم خود خشم و بیزاری خود را به تروریزم بین المللی و در راس آن جمهوری اسلامی نشان دهند که نوزده سال پیش در چنین روزی دکتر عبدالرحمن قاسملو دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران را ناجوانمردانه و در سر میز مذاکره برای حل و فصل آشتیانه مسئله کرد، در کشور اتریش ترور کردند.

با اینکه هم اکنون شهر سقز در اعتصاب کامل بسر میبرد و هیچ عابری در معابر عمومی دیده نمیشود ولی صدها تن از نیروهای یگان ویژه ضد شورش در خیابانها و حتی کوچه‌های سقز مستقر شده‌اند و منتظر فرصتی هستند که با صدای گلوله‌هایشان سکوت و اعتصاب پر معنای سقز را بشکنند. از چهره‌های این نیروها میتوان خشم و عصبانیت، همراه با عجز و ناتوانیشان را در برابر این حرکت متمدنانه و متحدانه مردم سقز احساس کرد. این در حالیست که در چند روز گذشته نیز نیروهای گشت اماکن به بازار سقز رفته و با تهدید کردن بازاریان آنها را از عواقب بستن مغازه‌هایشان و پیوستن به اعتصاب مطلع میکردند و همزمان 24 اتحادیه مختلف اصناف و بازاریان نیز با برگزاری نشستهایی با اصناف مختلف شغلی و با تهدید و ارعاب، خواهان تحت فشار قرار دادن کسبه و به ثمر نرسیدن اعتصاب امسال بودند که خوشبختانه تلاشهایشان چون گذشته به انجام نرسید.

اعتصاب بزرگ امروز در سقز از این زاویه مهم و چشمگیر است که این شهر یکی از شهرهای بزرگ پرجمعیت و استراتژیک کردستان ایران بشمار میاید و از نظر اقتصادی نیز سقز با داشتن بزرگترین بازار سرپوشیده غرب کشور و دارا بودن بیش از 100 پاساژ و مرکز بزرگ تجاری، قطب اقتصادی و تجاری کردستان و غرب کشور محسوب میشود.

شایان ذکر است که امسال چهارمین سال متوالی است که شهرهای کردستان ایران و منجمله سقز به این مناسبت در اعتصاب بسر میبرند. تا مخابره این خبر هنوز اطلاعی از وضعیت سایر شهرهای کردستان و پیوستن به اعتصاب عمومی امسال در دست نیست و به محض اخذ اخبار موثق، خوانندگان را در جریان اهم رویدادهای امروز قرار خواهیم داد.

خودکشی دانشجوی ایرانی در زندان ترکیه

به گزارش خبرنامه آزادی برابری، داوود باقری دانشجوی ایرانی که به ترکیه گریخته به دلیل شرایط بسیار سخت و رفتار غیر انسانی مامورین زندان ادرنه ترکیه اقدام به خودکشی کرده است. وی هم اکنون در بهداری زندان در شرایط ناگواری به سر می برد.

بر طبق شنیده ها در روزهای گذشته وی از سوی مامورین بازداشتگاه ادرنه مورد ضرب و شتم و هتاکی قرار گرفته بود و از طرفی دیگر اداره پناهندگی ترکیه نسبت به رسیدگی به وضعیت او اهمال کرده است.

داوود باقری از فعالین وابسته به جریان دانشجویان آزادیخواه و برابری طلب دانشگاههای ایران است که چندی پیش به دنبال بازداشتهای گسترده دانشجویان بعد و قبل مراسم روز دانشجوی سال گذشته ناخواسته مجبور به ترک کشور شده و حال پس از گذشت چهار ماه به اتهام ورود غیر قانونی به ترکیه در زندان به سر می برد.

ما از تمامی گروههای رسمی حقوق بشر و کمیساریای عالی پناهندگان وابسته به سازمان ملل خواستار رسیدگی سریع به وضعیت داوود باقری هستیم.

حمله به رژیم تهران از طریق عراق خواهد بود

مسکو، 21 تیر، خبرگزاری «نووستی»/ ارتش اسرائیل آماده حمله به ایران شده و جنگنده های خود را وارد پایگاه های نظامی آمریکا در عراق می سازد.

روزنامه القدس العربی اطلاع می دهد که چند ماه است خلبان های اسرائیلی در عراق آماده می شوند.

به نوشته القدس العربی، ورود جنگنده های اسرائیلی و تجمع نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس، تاکیدی دیگر بر تصمیم بوش برای حمله به ایران است.

این روزنامه می نویسد که بنظر می رسد ضربه اصلی را نیروهای هوایی اسرائیلی وارد خواهند ساخت و نیروهای آمریکایی باید آنها را پوشش دهند.

مقامات رسمی ایران هشدار دادند که اجازه تکرار اوسیراک را نمی دهند و خاطر نشان داشتند که نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آماده پاسخگویی به هر حمله ای هستند.

۱۳۸۷ تیر ۱۹, چهارشنبه

افزايش جمعيت مناطق شهري ٢٥ استان بر اثر مهاجرت بي رويه

بنا به آمار سرشماري سال ٨٥ جمعيت شهرهاي ٢٥ استان كشور طي مدت ١٠سال با افزايش روبه رو بوده است؛ به طوري كه جمعيت اين شهرها به دليل مهاجرت بي رويه از روستاها در اين مدت افزايش يافته است و اين نگراني وجود دارد در صورتي كه برنامه ريزي و بررسي هاي لازم از سوي مسئولان صورت نپذيرد، در چند سال آينده با توجه به افزايش مهاجرت به شهرها برخي از روستاها به روستاهاي خالي از سكنه تبديل شود. رحيمي، كارشناس اداره جمعيت وزارت بهداشت، با بيان اين مطلب در گفت وگو با خراسان افزود: برآوردهاي آماري نشان مي دهد كه در سال ٧٥، چهار استان كشور از رشد انفجاري (نرخ رشد ٣-٢ درصد) برخوردار بودند كه سرشماري ٨٥ نشان مي دهد نرخ رشد جمعيت اين استان ها كاهش يافته و در حال حاضر تنها استان سيستان وبلوچستان داراي رشد انفجاري جمعيت است. وي خاطرنشان كرد: آمارها نشان مي دهد كه همگرايي استان ها از لحاظ نرخ رشد جمعيت به نسبت سال هاي قبل بيشتر شده است و ١١ استان كشور از رشد ثابتي نسبت به آمارهاي گذشته برخوردارند. رحيمي گفت: استان هاي تهران، كرمان، بوشهر، يزد، قزوين، سمنان، اصفهان، مازندران، آذربايجان شرقي و گيلان از جمله استان هايي هستند كه از نظر رشد جمعيت تغييري نداشته اند. وي افزود: اما جمعيت استان هاي هرمزگان، قم، كهكيلويه و بويراحمد، چهارمحال وبختياري، مركزي، زنجان و لرستان يك رده كاهش يافته است و برخي استان ها از تغييرات شديدي در نرخ رشد جمعيت برخوردار بوده اند. به عنوان مثال آذربايجان غربي، گلستان، كرمانشاه، اردبيل و ايلام از جمله استان هايي هستند كه نرخ رشد جمعيت در آن ها با تغييرات شديدي همراه بوده است. كارشناس اداره جمعيت وزارت بهداشت همچنين گفت: بررسي هاي آماري حكايت از آن دارد كه مناطق شهري ٢٥ استان كشور داراي رشد سريع جمعيت بوده اين درحالي است كه مناطق روستايي ٢٥ استان كشور از رشد منفي جمعيت برخوردار بوده است و اين مسئله نياز به بررسي و واكاوي دقيق علل و عوامل دارد. وي افزود: آنچه مسلم است اين كه مهاجرت روستاييان به شهرها عامل اصلي است كه در وهله اول باعث كاهش جمعيت روستاها و در وهله بعدي منجربه افزايش جمعيت شهرها شده است. به گفته اين كارشناس مهاجرت جوانان جوياي كار از روستاها به شهرها بر ساختار سني افراد در مناطق روستايي تاثيرگذاشته و به كاهش باروري در اين مناطق انجاميده است؛ مهاجرت در كنار كاهش باروري در روستاها به دليل مهاجرت افراد جوان دوعاملي است كه به كاهش جمعيت روستاها در سال هاي اخير منجر شده است كه اين مسئله جاي نگراني و هشدار دارد چرا كه اگر كاهش جمعيت روستاها با اين روند ادامه يابد، احتمال خالي از سكنه شدن تعداد زيادي از روستاهاي كشور افزايش مي يابد.

رحيمي تصريح كرد: بررسي روند مهاجرت از روستاها به استان ها نشان مي دهد كه ١٠ استان تهران، يزد، قم، خراسان رضوي، قزوين، اصفهان، گلستان، مازندران، مركزي و گيلان استان هاي مهاجرت پذير هستند، به همين دليل جمعيت اين استان ها به دليل مهاجرت افزايش يافته است؛ اما بقيه استان ها به جز استان هرمزگان كه روند مهاجرت در جمعيت آن تاثير نداشته و ميزان مهاجرت پذيري و مهاجرت فرستي به يك اندازه است، بقيه استان هاي كشور مهاجرت فرست هستند كه بخشي از جمعيت خود را طي سال هاي اخير از دست داده اند؛ اين احتمال را مي توان داد كه بخشي از جمعيت اين استان ها در جست وجوي امكانات بيشتر و اشتغال به استان هايي كه از آن ها نام برده شد، مهاجرت كرده اند. وي افزود: برآوردها نشان مي دهد مناطقي كه مهاجرت فرست بوده اند، ضريب اشتغال در آن پايين بوده است و بخشي از افراد كه به طور عمده بين گروه سني ١٥ سال به بالا هستند، به دنبال كار به شهرها به ويژه كلان شهرها مهاجرت كرده اند اما صرف نظر از افزايش جمعيت در كلان شهرها و برخي استان ها وكاهش جمعيت در برخي استان هاي ديگر و نيز كاهش شديد جمعيت در روستاها، نكته مهم اين است كه پديده مهاجرت در اين گروه سني، به كاهش نيروهاي فعال و كارآفرين در استان ها و به ويژه مناطق روستايي منجر شده است؛ علاوه بر اين كه در بحث مواليد و ازدواج نيز در اين مناطق تاثير داشته است. وي در پاسخ به اين كه آيا رشد منفي جمعيت در روستاها به افزايش و گسترش حاشيه نشيني در شهرها منجر شده است، گفت: اين كه روستاها نرخ رشد منفي جمعيت دارند، نشان مي دهد كه بخشي از جمعيت مناطق روستايي ٢٥ استان به شهرها مهاجرت كرده اند كه باعث افزايش جمعيت شهرهاي بزرگ شده است و برآوردهاي آماري نشان مي دهد كه مهاجران ابتدا در حاشيه شهرها ساكن شده اند؛ از اين رو ما با پديده گسترش حاشيه نشيني كه مشكلاتي را براي شهرها به وجود آورده است، روبه رو هستيم اما يك نكته را نيز بايد درنظر گرفت كه اين مهاجران به مرور با يافتن كار در مركز شهرها به بافت شهري وارد مي شوند.

رحيمي با اشاره به نرخ رشد ٦/١درصدي جمعيت كشور گفت: نرخ رشد مناطق شهري ٧٤/٢ درصد و مناطق روستايي منهاي ٤٤ درصد مي باشد وي نسبت به دوبرابرشدن جمعيت در استان سيستان وبلوچستان طي ٢٠ سال آينده هشدار داد و گفت: پيش بيني ها حاكي از آن است كه جمعيت كشور هر ٥/٤٣ سال، دوبرابر مي شود و اين مسئله نشان مي دهد كه دولتمردان حدود ٤٣ سال زمان دارند تا نسبت به دوبرابرشدن امكانات رفاهي، درآمدي و شغلي و ... براي اين ميزان جمعيت اقدام كنند. وي افزود: درحالي كه جمعيت استان سيستان وبلوچستان طي ٢٠ سال آينده به دو برابر ميزان فعلي افزايش مي يابد، جمعيت استان همدان پس از گذشت ٤٥٥ سال به دوبرابر ميزان فعلي مي رسد كه نشان دهنده كمترين رشد جمعيت در اين استان است. كارشناس اداره جمعيت وزارت بهداشت همچنين درباره ساختار سني جمعيت گفت: آمارها حاكي از آن است كه ٢٥درصد جمعيت كشور زير ١٥ سال سن دارند، درحالي كه براساس تعاريف جهاني، كشوري به عنوان كشور جوان محسوب مي شود كه ٤٠درصد جمعيت آن زير ١٥سال باشند؛ بنابراين كشور ما جوان محسوب نمي شود. علاوه بر اين آمارها نشان مي دهد كه ٥ درصد جمعيت كشور بالاي ٦٥ سال سن دارند، درحالي كه براساس تعاريف، كشوري پير و سالخورده تلقي مي شود كه ٨ درصد جمعيت آن بالاي ٦٥ سال سن داشته باشند. بنابراين كشور ما اگر چه ميانسال و رو به سالمندي است، اما هنوز كشور پير و سالخورده محسوب نمي شود.

وي افزود: نكته مهمي كه در اين زمينه براساس آمارها وجود دارد، اين است كه ٧٠ درصد جمعيت كشور در گروه سني ١٥ سال به بالا تا ٦٥ سال قرار دارند كه براساس تعاريف جهاني گروه فعال اقتصادي ناميده مي شوند.

بنابراين كشور ما در حال حاضر در دوران طلايي جمعيتي قرار دارد كه فرصتي مغتنم براي برنامه ريزان و سياست گذاران است تا از آن به بهترين نحو براي پيشرفت و توسعه كشور استفاده كنند.

رحيمي افزود: با توجه به اين آمار از نظر ساختار سني ما استان جوان يا پير نداريم. اما از جمعيت ٢ ميليون و ٣٩٦ هزار نفري استان سيستان و بلوچستان ٨٥/٣٨ درصد آن زير ١٥ سال قرار دارند كه اين استان بالاترين درصد جواني را به خود اختصاص داده است و از سوي ديگر استان گيلان، خراسان جنوبي، آذربايجان شرقي، مركزي، همدان و سمنان بالاترين ميزان سالمندي را دارند.

وي با اشاره به اين كه امسال شعار روز جهاني جمعيت (٢١ تير) به عنوان تنظيم خانواده ناميده شده است، گفت: بنابراين تعريف هر زوجي مي تواند هر تعداد فرزندي كه مي خواهد داشته باشد اما بايد از بارداري هاي ناخواسته جلوگيري شود.اين كارشناس در پاسخ به اين سوال كه آيا رشد جمعيت بالا در سيستان و بلوچستان نشان مي دهد كه برنامه هاي تنظيم خانواده در اين استان به خوبي اجرا نشده است، گفت: عدد باروري در اين استان همان دو فرزند است اما به دليل جوان بودن ساختار سني اين استان و اين كه تعداد زوج هايي كه در سن باروري هستند زياد است، ما با مواليد بيشتري در اين استان نسبت به ديگر استان ها روبه رو هستيم و همين مسئله به افزايش نرخ رشد جمعيت در سيستان و بلوچستان منجر شده است.

شايان ذكر است بر اساس اطلاعات آماري سايت مركز آمار ايران، تعداد مهاجران استان هاي كشور طي ١٠سال گذشته بيش از ١٢ميليون و ١٤٨هزار نفر برآورد شده است كه از اين تعداد يك ميليون و ٦٣هزار نفر براي جست وجوي كار و يك ميليون و ٤٠هزار نفر براي تحصيل و ٧٩١ نفر براي جست وجوي كار بهتر به شهرها مهاجرت كرده اند.

وزير بازرگاني: امسال ٥ميليون تن گندم وارد مي كنيم

وزير بازرگاني اعلام كرد: به دليل خشكسالي امسال نه تنها صادرات گندم نخواهيم داشت بلكه براي تامين نيازهاي داخلي بايد بيش از پنج ميليون تن گندم وارد كنيم.

سيد مسعود ميركاظمي درگفت وگو با مهر اظهار داشت: براي جبران كمبود گندم در كشور امسال مقرر شده كه بيش از پنج ميليون تن گندم وارد شود.

وي ادامه داد: متاسفانه به دليل خشكسالي امسال نه تنها صادرات گندم نخواهيم داشت بلكه براي تامين نيازهاي داخلي بايد بيش از پنج ميليون تن را وارد كنيم كه مقدمات انجام اين كار نيز فراهم شده است.

وزير بازرگاني خاطر نشان كرد: كشور ما در حالي مجبور به وارد كردن پنج ميليون تن گندم در سال جاري است كه اگر شرايط كشور همانند سال گذشته بود، مي توانستيم بيش از دو ميليون تن گندم را به ديگر كشورهاي جهان صادر كنيم.

ميركاظمي در ادامه به ساخت سيلو و انبار ذخيره سازي گندم در كشور اشاره و عنوان كرد: هم اكنون در كشور شش تا هفت ميليون تن فضاي ذخيره سازي گندم وجود دارد كه بايد اين ميزان به بالاي ١٢ميليون تن افزايش يابد.

وي افزود: براي ساخت اين ميزان فضاي ذخيره سازي گندم در كشور شرايط لازم براي ورود بخش خصوصي به آن فراهم شده است و امروز سه ميليون تن انبار و فضاي استاندارد ذخيره سازي اين محصول در كشور در دست ساخت قرار دارد.

وزير بازرگاني تصريح كرد: در حال حاضرو هم زمان با افتتاح سيلوي ٨٥هزار تني شهرستان قروه يك ونيم ميليون تن فضاي انبار و ذخيره سازي گندم در كشور به بهره برداري مي رسد.

وي در ادامه به بحث قاچاق گندم در كشور اشاره كرد و بيان داشت: تاكنون از هيچ گونه مرجع رسمي كشورگزارشي در موردقاچاق گندم اعلام نشده است و امكان قاچاق گندم نيز به دليل حجم زيادي كه مي خواهد عملا امكان پذير نيست.

ميركاظمي عنوان كرد: همچنين يكي از ديگر برنامه هاي دولت در سال جاري تثبيت قيمت سيب زميني و محدوديت در نحوه صدور آن است و اين كار به دليل افزايش قيمت اين محصول براي كشاورزان اجرا شده است.

وزير بازرگاني اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به اين كه سيب زميني در بسياري ازكشورهاي جهان جايگزين برنج و گندم شده است در بعضي از كشورها محدوديت هايي را براي صادرات آن وضع كرده اند.وي در پايان گفت: ميزان توليد سيب زميني در كشور بسيار مناسب است و هيچ گونه مشكلي در زمينه تامين نيازهاي داخلي وجود ندارد.

وزير بازرگاني در جريان سفر يك روزه به استان كردستان بزرگ ترين سيلوي بخش خصوصي در غرب كشور را افتتاح كرد و در جلسه كارگروه توسعه صادرات استان نيز حضور يافت.

DROHENDE ABSCHIEBUNG

Urgent Action

UA-Nr: UA-194/2008
AI-Index: EUR 23/001/2008
Datum: 04.07.2008

DROHENDE ABSCHIEBUNG

Deutschland
Mohamed Abdelrahman Ferah, 33-jähriger Asylbewerber aus Eritrea

Die deutschen Behörden bereiten derzeit die Abschiebung des Asylbewerbers Mohamed Abdelrahman Ferah nach Eritrea vor. Sollte er tatsächlich abgeschoben werden, ist er in Gefahr, willkürlich festgenommen, ohne Kontakt zur Außenwelt inhaftiert sowie misshandelt und gefoltert zu werden, weil man ihm vorwerfen könnte, sich dem Wehrdienst entzogen zu haben. Zudem würde er dafür bestraft, einen Asylantrag gestellt zu haben, was die Behörden Eritreas als „Verrat“ betrachten.

Mohamed Abdelrahman Ferah war am 12. Mai 2008 über den Sudan und Nigeria aus Eritrea in Frankfurt/Main eingetroffen. Die deutschen Behörden lehnten seinen Asylantrag ab, und auch sein Rechtsmittel gegen die Ablehnung wurde zurückgewiesen.

Die deutschen Behörden widersprachen der vom Rechtsanwalt des Asylbewerbers vorgelegten Stellungnahme eines Gutachters zu Eritrea, der darin erklärte, Mohamed Abdelrahman Ferah wäre bei seiner Rückkehr nach Eritrea in Gefahr, ohne Kontakt zur Außenwelt inhaftiert zu werden. Sie machten geltend, dass Mohamed Abdelrahman Ferah der Veröffentlichung seines Namens in der Presseerklärung mehrerer deutscher Nichtregierungsorganisationen zugestimmt habe und er deshalb nicht der Auffassung gewesen sein könne, dass er bei seiner Rückkehr nach Eritrea in Gefahr sei.

Die deutschen Behörden vertreten die Auffassung, dass er nicht in Gefahr ist, obwohl das Büro des UN-Hochkommissars für Flüchtlinge (UNHCR) derzeit allen Regierungen empfiehlt, „abgelehnte Asylbewerber nicht nach Eritrea abzuschieben und ihnen ersatzweise Schutz zu gewähren“. Deutschland ist Vertragsstaat der Genfer Flüchtlingskonvention und des UN-Übereinkommens gegen Folter und andere grausame, unmenschliche oder erniedrigende Behandlung oder Strafe, die festschreiben, dass die Behörden niemanden in einen Staat abschieben dürfen, in dem dieser Person Folter und andere schwere Menschenrechtsverletzungen drohen.

Zwei Asylbewerber, die die deutschen Behörden am 14. Mai 2008 nach Eritrea abgeschoben haben, sollen nach ihrer Ankunft dort festgenommen worden sein. Amnesty International befürchtet, dass die beiden Männer sich in Haft befinden und in Gefahr sind, misshandelt oder gefoltert zu werden (s. UA-145/2008 vom 29. Mai 2008).

HINTERGRUNDINFORMATIONEN
Tausende Menschen werden in Eritrea auf unbestimmte Zeit, ohne Kontakt zu Außenwelt an nicht bekannten Orten ohne Anklage oder Verfahren festgehalten. Sie befinden sich in Haft, weil sie angeblich gegen die Regierung arbeiten, verbotenen evangelikalen Kirchen oder anderen Religionsgemeinschaften angehören oder sich der Einberufung zum Militär entziehen und versuchen, das Land zu verlassen.

In Eritrea ist der Militärdienst für alle Männer und Frauen zwischen 18 und 40 Jahren obligatorisch und die Wehrpflicht ist zeitlich nicht begrenzt. Es ist nicht möglich, den Militärdienst aus Gewissensgründen zu verweigern; wer sich dem Militärdienst entzieht, wird normalerweise mit Folter bestraft. Dabei wird die Person über lange Zeiträume in einer schmerzhaften Position, dem sogenannten „Hubschrauber“, gehalten.

EMPFOHLENE AKTIONEN
Schreiben Sie bitte Faxe, E-Mails oder Luftpostbriefe, in denen Sie

  • an die Behörden appellieren, Mohamed Abdelrahman Ferah nicht nach Eritrea abzuschieben, weil er dort in Gefahr wäre, ohne Kontakt zur Außenwelt inhaftiert sowie misshandelt und gefoltert zu werden;
  • die Behörden an ihre Verpflichtung im Rahmen der Genfer Flüchtlingskonvention und des UN-Übereinkommens gegen Folter und andere grausame, unmenschliche oder erniedrigende Behandlung oder Strafe erinnern, niemanden in ein Land abzuschieben, in dem dieser Person Folter und andere schwere Menschenrechtsverletzungen drohen;
  • die Behörden auffordern, sich an die Empfehlungen des UNHCR zu halten und abgelehnte Asylbewerber nicht nach Eritrea abzuschieben, wo sie in Gefahr sind, ohne Kontakt zur Außenwelt inhaftiert sowie misshandelt und gefoltert zu werden.

APPELLE AN

Innenminister
Wolfgang Schäuble
Bundesminister des Innern
Bundesministerium des Innern
Alt Moabit 101 D
10559 Berlin
(korrekte Anrede: Sehr geehrter Herr Minister)
Fax: 0049 (0) 1888 681 2926
E-Mail: poststelle@bmi.bund.de

Aussenminister
Frank-Walter Steinmeier
Bundesminister des Auswärtigen
Auswärtiges Amt,
Werderscher Markt,
10117 Berlin
(korrekte Anrede: Sehr geehrter Herr Minister)
Fax: 0049 (0) 30 5000 3866
E-Mail: poststelle@auswaertiges-amt.de

Bitte schreiben Sie Ihre Appelle möglichst sofort. Schreiben Sie in gutem Deutsch. Da Informationen in Urgent Actions schnell an Aktualität verlieren können, bitten wir Sie, nach dem 29. August 2008 keine Appelle mehr zu verschicken

پیام شاهزاده رضا پهلوی به مناسبت سالگرد جنبش ۱۸ تیر

هم میهنان عزیزم،

جنبش دانشجویی در ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸ فریاد آزادیخواهی نسلی بـود که از یک انقلاب بی هدف پیشینیان خود جز خفقان و بی دادگری بهره ای نبرده است.

دانشجویان در آن روز بپا خاستند تا زنجیرهای اسارت را بگسلند و راه را به سوی ترقی و آزادی برای خود و نسل های آینده بازگشایند.

دانشگاه همیشه بستر تحولات سیاسی و مکتب آزاداندیشی و سنگـر مبـارزه با خفقان و بی عدالتی بوده است.

دانشجویان و جوانان برومند ایران

در این روزهای حساس و سرنوشت ساز نقش شما سازندگان ایران فردا از هر زمان حیاتی تراست. شما مواجه با رژیمی هستید که با تمام قدرت در صدد نابودی تاریخ، فرهنگ و هویت ملی شما است با ایرانی و ایرانیت در ستیزاست و بیگانه پرستی را برای خود افتخار می داند.

مقاومت و پایداری شما در مقابل چنین رژیمی قابل ستایش است. من اعتقاد راسخ دارم که راه شما سازندگان ایران فردا، راه پیروزی است.
دراین راه پرفراز و نشیب من همواره همراه با شما در تلاش هستم.

خداوند نگهدار ایران باد

رضا پهلوی

Reza Pahlavi
More pictures

يک فعال دانشجويی ديگر در مشهد بازداشت شد

فعالان حقوق بشر در ايران

محمد احساني از فعالان دانشجويي در مشهد ساعت 4 بعدازظهر امروز مورخه 19/4/87 توسط نيروهاي امنيتي در منزل شخصي خود بازداشت شد . نيروهاي امنيتي ضمن تفتيش منزل و ضبط لوازم شخصي محمد احساني، وي را به نقطه نامعلومي منتقل کردند. وي عضو کميته پيگيري بازداشتهاي خودسرانه در مشهد بوده است .

در طي روزهاي اخير حداقل 16 فعال دانشجويي توسط نيروهاي امنيتي بازداشت شده اند که عبارتند از : امير سرابي، مجتبي عماد پور، دانشجويي به نام بيات و علي صابري، رضا عرب، اشکان آرشيان ، مهدي قاسمي ، سجاد رجبي، محمد ميزبان، توحيد دولتشناس، محمد زراعتي ، فرزاد حسن زاده ، سلمان سيما ، مهدي خدايي و مجيد اسدي .

گزارشی از دور جديد اعتراضات کارگران نيشکر هفت تپه

واحد کارگري مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران

دور جديد اعتصابات کارگري شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت تپه از روز سه شنبه 18 تيرماه 87 آغاز شد .

يکي از فعالان کارگري در هفت تپه با اشاره به دلايل شروع اعتصابات اين شرکت گفت: حدود دو هفته ي پيش وقتي مديرعامل درخواست مهلت دو هفته اي براي پرداخت مطالبات و خواسته هاي کارگران را بيان کرد متاسفانه عده اي که مشخص بود از سوي هيات مديره خط مي گرفتند سعي در ايجاد تفرقه بين کارگران داشتند که نمايندگان کارگري ما با هوشياري توانستند نخست براي جلوگيري از شکاف بين کارگران و سپس براي نشان دادن حسن نيت به مديران، وحدت و يکپارچگي را بين کارگران حفظ کنند و به ناچار ما به صورت موقت به سر کار رفتيم. ولي روز دوشنبه 17تيرماه با مشاهده دو موضوع ، اول مصاحبه اي از جاسم ساعدي نماينده شوش که بيان کرده بود مشکلات هفت تپه قابل حل نيست و دوم انتشار خبري که حاکي از فروش بخش وسيعي از زمين هاي کشاورزي شرکت را مي داد، تصميم به شروع مجدد اعتصاب کرديم و طي دو روز گذشته دست از کار کشيده و اعتراض خود را به اين دو موضوع به مديران شرکت رسانديم .

وي در ادامه گفت :بعد از ظهر امروز افضل پور معاون مدير عامل با برخي از نمايندگان ما تماس گرفت و عنوان کرد:هيات دولت در جلسه ي خود موضوع هفت تپه را به صورت ويژه در دستور کار خود قرار داد و پيشنهاد کردند تا شرکت کشت و صنعت نيشکر هفت تپه از وزارت جهاد و کشاورزي به بانک صنعت و معدن واگذار گردد.

اين فعال کارگري همچنين از وعده پرداخت بخشي از مطالبات کارگران طي چند روز آينده را بر اساس گفته هاي مديران شرکت خبر داد و تاکيد کرد:14 روز از ما فرصت خواستند و ما نيز براي اينکه ثابت کنيم حسن نيت داريم و آشوبگر نيستيم قبول کرديم ولي آنها بر خلاف وعده هايشان اقدام به فروش زمينهاي ما کردند و در مصاحبه هايشان با روزنامه ها مي گويند مشکلات شرکت قابل حل نيستند. به همين دليل هيچ اعتمادي به اين مديران مسوولان نيست

.وي در پايان گفت: قصد داريم در هفته آينده انتخابات هيات مديره سنديکاي کارگري اين شرکت را برگزار کنيم.

خودکشی جوانان ایرانی به خاطر بيکاری

روزنامه اعتماد: يک جوان 18 ساله در روستاي سنگان از توابع شهرستان رشتخوار خودکشي کرد.

بخشدار مرکزي رشتخوار با تاييد اين خبر گفت؛ اين جوان با حلق آويز کردن خود با طناب، اقدام به خودکشي کرده و به زندگي خود پايان داده است.

وي ادامه داد؛ علت خودکشي اين جوان بنا به اظهارات اقوام و اهالي روستا بيکاري بوده است.

هشدار درباره شیوع یک نوع بیماری ویروسی در ایران

سایت عصر ایران: رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، نسبت به شیوع یک بیماری ویروسی در کشور طی هفته های اخیر هشدار داد.

دکتر ایرج خسرونیا با اشاره به آغاز فصل گرما و افزایش میزان آلودگی ها و مسمومیت های غذایی در نقاط مختلف کشور، به مهر گفت: طی دو سه هفته گذشته شاهد شیوع یک نوع بیماری ویروسی در برخی افراد بوده ایم که مجبور شده اند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی با اشاره به علائم این بیماری ویروسی که با اسهال، استفراغ، تب و ضعف عمومی بدن همراه است، افزود: این بیماری دو تا سه روز در بدن باقی می ماند که در برخی مواقع منجر به بستری شدن افراد بیمار نیز می شود.

خسرونیا، راه ورود این بیماری به بدن را از طریق آب و مواد خوراکی و همچنین دست های آلوده دانست و گفت: هفته گذشته بسیاری از خانواده ها با چنین بیماری مواجه شده بودند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، نسبت به درگیر شدن کودکان و افراد مسن با این بیماری هشدار داد و افزود: این بیماری باعث از بین رفتن پروتئین بدن شده و در نتیجه منجر به بازداشتن افراد ازانجام کارهای روزانه می شود.

کردستان در آستانه اعتصاب عمومی

گزارش دریافتی: با نزدیک شدن به 22 تیرماه سالروز ترور دکتر عبدالرحمن قاسملو دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران، مردم کردستان بار دیگر و همچون سالهای پیشین خود را برای اعتصاب گسترده و یک نافرمانی مدنی بزرگ دیگر آماده میسازند و بار دیگر همه چشمها و امیدها به روز شنبه 22 تیر و به شهرهای کردستان دوخته‌ شده‌ است و همه امیدوار، مضطرب و نظارگر کلید خوردن موفقیت آمیز اعتصابی عظیم همچون سالهای گذشته هستند.

در چند روز گذشته به طور بیسابقه و وسیعی فراخوان اعتصاب در شهرهای کردستان پخش شده‌ است و در برخی از شهرها منجمله شهر سقز، توسط تماس تلفنی از بازاریان و اصناف خواسته‌ شده است که همچون سالهای پیش به اعتصاب بپیوندند.

شایان ذکر است که 19 سال پیش در وین پایتخت اتریش دکتر عبدالرحمن قاسملو دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران در حالیکه بر سر میز مذاکره برای حل و فصل آشتیانه مسئله کرد با دیپلمات تروریستهای اعزامی رژیم تهران قرار داشت بهمراه مسئول حزب در اروپا عبدالله قادری آذر توسط رژیم ترور شدند و در چند سال گذشته در شهرهای کردستان همزمان با سالروز این حرکت تروریستی، شهرهای کردستان در یک حرکت آرام و بدور از خشونت و در یک نافرمانی مدنی عظیم و متحد به شیوه یکپارچه اعتراض و اعتصاب میکنند.

بازارها و مراکزخرید،ادارات،مدارس،وسائط نقلیه عمومی و... همگی تعطیل و از حرکت میایستند و شهرها در سکوت کامل بسر میبرند و مردم کردستان با این سکوت و اعتصاب بزرگ و بی نظیر خود انزجار و بیزاری خود را از این عمل وحشیانه و از سردمداران تروریست رژیم حاکم بر ایران ابراز میدارند.

در سالهای گذشته دو شهر مهاباد و سقز از شهرهای پیشگام و مبتکر این اعتصابات بوده‌اند و هر ساله در آستانه 22 تیرماه فضای عمومی این دو شهر حالت غیر عادی به خود میگیرد.

شهناز غلامی از فعالان زن آذربایجان به دادگاه انقلاب احضار

مدرسه فمینیستی: شهناز غلامی، روزنامه نگار و از فعالان مسائل زنان در آذربایجان طی ابلاغیه ای به شعبه اول دادگاه انقلاب شهر تبریز احضار شد. اتهام وی، در برگ احضاریه، «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.

شهناز غلامی باید در تاریخ 13/6/87 در دادگاه حاضر شود. وکالت وی را محمدعلی دادخواه، از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر، بر عهده دارد.

جزییات کامل خودکشی سالار بهروزیان دانشجوی دانشگاه شیرا

اخبار تکمیلی در مورد خودکشی سالار بهروزیان دانشجوی دانشگاه شیراز

شیراز نیوز: با انتشار خبر خودکشی سالار بهروزیان در خبرنامه شیراز و به تبع آن در سایر خبرگزاری های مستقل، خبرگزاری ایسنا و چند سایت وابسته به دولت سعی در تکذیب این خبر و کتمان واقعیت نموده اند لذا لازم دانستیم جهت تنویر افکار عمومی جزیئات بیشتری از مرگ سالار بهروزیان منتشر نماییم:

بنا به گزارشات دانشجویانی که در مراسم ترحیم این دانشجو حاضر شده اند، خودکشی این دانشجو برای همگان یک امر مسجل بوده است ولی نهادهای اطلاعاتی امنیتی با ایجاد فشار بر خانواده ی دانشجو سعی نموده اند آن را به صورت یک سانحه نشان دهند. از مصاحبه ای که پدر این دانشجو با خبرگزاری ایسنا داشته است( احتمال این که این مصاحبه ساختگی باشد بسیار زیاد است)، می توان پی برد که ترس نهادهای امنیتی از برگزاری تجمع اعتراضی به مرگ این دانشجو در آستانه 18 تیر بوده است.

یکی از دوستان نزدیک این دانشجو در مصاحبه خبرنامه شیراز از تماس تلفنی سالار بهروزیان ، دقایقی پیش از خودکشی به آموزش بخش علوم سیاسی خبر داد. وی خاطر نشان کرد که این دانشجو وضعیت خود را برای کارشناس آموزشی تشریح کرده است که سه ترم مشروط شده است و کارشناس آموزش از ارجاع پرونده وی به کمیسیون موارد خاص و موافقت احتمالی آن کمیسیون خبر داده است. اما بهروزیان ذکر کرده است که حتی در صورت موافقت کمیسیون با ادامه تحصیل خود، دکتر فرهاد قاسمی ریاست بخش علوم سیاسی رفتار گذشته خود را تکرار خواهد کرد.

بنا بر شنیده ها یکی دیگر از دوستان سالار بهروزیان که با همین استاد درس داشته است و نمره نیاورده است، در چند روز گذشته مفقود شده است که خانواده ی این دانشجو با تلاش های فراوان توانستند امروز با وی تماس داشته باشند.

کارنامه دکتر فرهاد قاسمی و نحوه ی برخورد وی با دانشجویان دگراندیش کاملا روشن می باشد و جزیئات کامل آن در آموزش دانشگاه شیراز و کارنامه های دانشجویان علوم سیاسی ثبت و غیر قابل انکار می باشد. وی به بسیاری از دانشجویان نمرات پایین و حتی صفر داده است. یکی از دانشجویان علوم سیاسی به خبرنامه شیراز گفت: « قاسمی به هیچ وجه لیاقت کرسی استادی را ندارد، برخورد وی با دانشجویان تبیعض آمیز و همراه با کینه و خصومت شخصی است. او با دانشجویان دختری که از نظر او حجاب کاملی ندارند برخورد بدی دارد و همواره سعی می کند که به آن ها نمرات پایینی بدهد.»

یکی دیگر از دانشجویان علوم سیاسی در مصاحبه خبرنامه شیراز خاطر نشان کرد: « تعداد اساتید علوم سیاسی به اندازه کافی نیست و هر دانشجو هر ترم حدود 4 تا 6 واحد با قاسمی کلاس دارد که برخورد بد وی با دانشجویان منتقد و دگراندیش هر ترم مشکلات اساسی را برای این دانشجویان ایجاد می کند.» وی اضافه کرد: « ما بارها به نحوه ی رفتار این به اصطلاح استاد اعتراض کرده ایم که هیچ گاه این اعتراضات مورد بررسی مسئولان دانشگاه قرار نگرفت و حتی به عنوان استاد نمونه نیز انتخاب شد.»

تعدادی از فعالان دانشجویی دانشگاه شیراز با محکوم کردن رفتار دکتر قاسمی به مسئولان دانشگاه هشدار داده اند که اگر پیرامون موضوع خودکشی سالار بهروزیان شفاف سازی صورت نگیرد و با قاسمی برخورد نشود، خود وارد میدان می شوند و به ظلمی که به دانشجویان بخش علوم سیاسی روا داشته شده، پاسخی قاطع خواهند داد. این دانشجویان، حرکت خبرگزاری ایسنا و سایر سایت های دولتی را در این زمینه محکوم کرده و بیان نمودند که دفاع از اساتیدی که به دانشجویان دگراندیش فشار زیادی وارد می کنند جزیی از پروژه ی سرکوب دانشجویان منتقد می باشد.

قابل ذکر سالار بهروزیان دانشجوی سال سوم رشته علوم سیاسی دانشگاه شیراز می باشد که در روز شنبه 15 تیرماه اقدام به خودکشی کرد که منجر به مرگ وی شد.

۱۳۸۷ تیر ۱۸, سه‌شنبه

ماجرای ترور احمدی نژاد با پيف پاف در مالزی

وبلاگ علیرضا رضايی: کاش زبان احمدی نژاد هم عین قدش کوتاه بود ؟! آنقدر زبان درازی میکند که آخر دشمن تجاوز بکند بعد بگوید تورم تقصیر اینها بود ؟! باز این رفت دو هزار کیلومتر اونورتر از ایران. دیشب در مالزی هم بهش شام ندادند بعد گفت ما الآن پیروز شدیم ؟! ایندفعه وقتی برمیگرده حتما میگه میخواستن منو با پیف پاف ترور کنن ؟! کاش راست میگفت ؟!

آغاز تظاهرات دانشجويان دلیر براى بزرگداشت قيام 18 تير

گزارش دریافتی: دانشجویان دلير پلیتكنیك و خواجه نصیر تظاهرات سالگرد قيام 18 تير را آغاز كردند. به رغم تدابیر شدید سركوبگرانه و برقراری حكومت نظامی اعلام نشده، از صبح امروز دانشجویان دانشگاههای پلی تكنیك و خواجه نصیر الدین طوسی تظاهرات و تجمع اعتراضی بهمناسبت سالگرد قیام قهرمانانه 18تیر 1378 را آغاز كردند. براساس اولین گزارشها انبوه دانشجویان در خواجهنصیر با در دست داشتن پلاكارهایی با شعارهای ضدحكومتی حركت اعتراضی خود را آغاز كردهاند. در دانشگاه پلیتكنیك نیز دانشجویان به رغم وجود انبوه مأموران گارد ویژه در اطراف دانشگاه، تجمع اعتراضی خود را از صبح امروز آغاز كردهاند.

این در شرایطی است که رژیم در وحشت از برگزاری مراسم سالگرد قیام دانشجویی 18تیر یك حكومت نظامی اعلام نشده به ویژه در اطراف دانشگاه های بزرگ تهران و داخل و اطراف برخی مراكز عمومی به اجرا گذاشته است. ماموران سركوبگر نیروی انتظامی از تجمع دانشجویان بیش از سه نفر جلوگیری به عمل می آورند و به آنها تذكر می دهند كه پراكنده شوند.

پیام دانشجویان مبارز در تهران: همه باهم در روز سه شنبه 18 تير به پا خيزيم تهران دانشگاه تهران-ميدان ولي عصر-خيابان فاطمي-خيابان کارگر-پارک لاله
مرگ بر ديکتاتور و استبداد

وثیقه پانصد میلیون تومانی برای يک دانشجو

خبرنامه آزادی برابری : شنیده ها حکایت از آن دارد که وثیقه ای معادل 500 میلیون تومان از جانب اداره اطلاعات برای فرزاد حسن زاده دانشجوی رشته آمار دانشگاه فردوسی که چندی پیش به دنبال برگزاری تظاهرات خودجوش مردم مشهد بازداشت شده بود، در نظر گرفته شده است.

اعلام این وثیقه سنگین نشان دهنده جلوگیری در تسریع رسیدگی به پرونده و آزادی این دانشجو است.

در حال حاضر آقایان محمد زراعتی، محمد میزبان، توحید دولتشناس، سجاد رجبی و فرزاد حسن زاده پس از گذشت ده روز همچنان در سلول انفرادی اداره اطلاعات شهر مشهد و همینطور زندان تربیت به سر می برند و به غیر از یکی از دانشجویان بقیه تماس تلفنی با خانواده هایشان نداشته اند.

اطلاعیه جدید جنبش مقاومت مردمی ایران (جندالله)

این اطلاعیه از طریق ایمیل برای سایت ارسال شده و عینا درج می شود:

به نام خدا

بدینوسیله جنبش مقاومت مردمی ایران به اطلاع عموم مردم بلوچستان و ایران می رساند :مذاکرات بین رژیم ولایت فقیه و جنبش مقاومت به خاطر نیرنگ و دروغ گوئیهای کارگذاران رژیم به نتیجه نرسیده است و رژیم از سوئی در حال گفتگو و مذاکره و از سوئی دیگر در حال بمباران کوههای بلوچستان و اعدام مردم و جوانان بی گناه بلوچستان است و جنبش چنین مذاکراتی را نمی پذیرد.

لذا جنبش طی این اطلاعیه اعلام می دارد که اگر تا روز جمعه 21 تیرماه 87 زندانیان سیاسی بلوچستان آزاد نشدند و بمباران منطقه متوقف نشد دو پاسدار دیگر با نامهای جواد حسن زاده و علی اسماعیل زاده اعدام خواهند شد .

لازم به ذکر است که پاسداران دستگیر شده همه جنایتکار جنگی هستند که دستشان به خون مردم آغشته است و خود اعتراف به جرائم و جنایات خود کرده اند و جنبش در اعدام چنین جنایتکارانی هیچ تردیدی به خود راه نمی دهد ؛ البته جنبش مقاومت در هر صورت خواهان حل مسائل مهم منطقه از راه گفتگو و مذاکره است اما رژیم ولایت فقیه به هیچ صورت حاضر به دادن حقوق مردم از راه مسالمت آمیز نیست و علاوه بر ندادن حقوق مردم ، بلوچستان را تبدیل به پادگانی برای سربازان و پاسداران جنایتکار و خونخواری کرده است که به هیچ اصل انسانی و ارزش بشری اعتقاد ندارند و برخوردی بدتر از درندگان وحشی با مردم دارند در چنین وضعیتی جهت دفاع از خود و مردم راهی جز متوسل شدن به اسلحه وجود ندارد.

جنبش استفاده از اسلحه را نه به خاطر کشتار دیگران بلکه برای دفاع از خود و مردم لازم می داند و طبق قوانین بین المللی دفاع به هر صورت ممکن حق مسلم و مشروع انسانها است.

وضعیتی که امروز بلوچستان با آن دچار است وضعیت فوق العاده و منطقه کاملا جنگی با دادگاههای صحرائی و اعدامها و تیربارانهای غیر قانونی است ؛ که پاسداران و نیروهای رژیم اجازه دارند بدون هیچ گونه جرمی مردم را هدف قرار دهند چنانچه در پرونده های بدست آمده از قرارگاه سراوان مبارزین به یک نامه محرمانه دست یافتند که فرمانده کل نیروی انتظامی سابق استان غفاری برای فرمانده قرارگاه حق آباد سراوان ارسال کرده است و از وی خواسته است که بدون هیچ ایستی می تواند به سوی مردم تیراندازی نماید نیازی به پرونده سازی هم وجود ندارد.

غفاری در این نامه محرمانه به فرمانده قرارگاه نوشته است :بلوچ یعنی دشمن و باید با همه بلوچها مثل دشمن برخورد کرد و به هیچ صورت دشمن قابل رحم نیست.

غفاری در این نامه به فرمانده قرارگاه متذکر شده است که بلوچها سنی های کافری هستند که اموالشان غنیمت و زنانشان حلال و خونشان هدر است ،وی با استناد به قول امام جعفر از فرمانده قرارگاه خواسته است که در برخورد با مردم بلوچ اصول اخلاقی و اسلامی را کنار نهد زیرا بلوچهای کافران نجسی هستند که باید از بین بروند.

و طبق اعترافات خود فرمانده و دیگر پاسداران دستگیر شده ، آنها صد در صد بر توصیه های فوق پاسدار جنایتکار غفاری عمل کرده اند و مردم منطقه گواه جنایات این فرمانده و نیروهایش هستند .

پاسداران و مامورین نیروی انتظامی با این گونه نگرشهای متحجرانه و افراطی در بلوچستان مشغول قلع و قمع مردم هستند ؛ الان در برابر اینگونه نگرشهای ضد بشری و کردارهای غیر انسانی هیچ راهی برای زنده ماندن جزو متوسل شدن به اسلحه نیست وبا همه این مسائل اگر باز هم رژیم ولایت فقیه از اقدامات جنایتکارانه خود بر علیه مردم دست بردارد و حاضر به گفتگو و مذاکره باشد و اجازه فعالیت سیاسی دهد جنبش مقاومت حاضر است اسلحه را کنار نهد وبه مبارزه سیاسی روی آورد.

نهایتا باید بگوئیم که جوانان جنبش برای خود و یا اهداف شخصی و یا قبیله ای مبارزه نمی کنند بلکه جهت دفاع از مردم مظلوم و ستمدیده قیام کرده اند و مردم بلوچستان چنان از مظالم و جنایات رژیم به تنگ آمده اند که خواهان اعدام فوری همه پاسداران هستند و رای مردم برای جنبش مهم تر از هر کس دیگر است.

جنبش مقاومت مردمی ایران

بی خبری از وضعیت دانشجویان بازداشت شده

کمیته گزارشگران حقوق بشر


فعالان دانشجویی بازداشت شده در روزهای اخیر،پس از انتقال به بند 209 تاکنون هیچ گونه تماسی با خانواده های خود نداشته اند.

خانواده سلمان سیما، دانشجویی دانشگاه آزاد و مدیرمسئول نشریه توقیف شده "سخن تازه" می گویند که روز یکشنبه، تعدادی مأمور لباس شخصی در حالی که سلمان را در خیابان بازداشت کرده و او را با خود به منزل آورده بودند، ضمن تفتیش منزل مقداری از لوازم او را همراه با خود بردند. در حکم مأموران محل بازداشت این دانشجو بند 209 زندان اوین و مدت بازداشت وی 24 ساعت قید شده بود.

با این حال پس از گذشت 24 ساعت از زمان بازداشت، از وضعیت بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست و احتمال می رود قرار بازداشت آنان تمدید شده باشد.

سلمان سیما از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد پیش تر به دلیل فعالیت های خود از سوی کمیته انضباطی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب به دو ترم محرومیت از تحصیل و تبعید به واحد دانشگاهی کرج محکوم شده بود.

همچنین مجید خدایی دیگر فعال دانشجویی دانشگاه آزاد نیز روز پنج شنبه در منزلش بازداشت و به بند 209 انتقال یافت. مجید اسدی دیگر دانشجویی است که در روزهای گذشته از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده است.

همزمان با دور جدید بازداشت دانشجویان در تهران، در مشهد نیز 5 تن از فعالان دانشجویی دستگیر شده اند، این دانشجویان عضو کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه در مشهد بوده اند. علی قلی زاده، عضو انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود، علی صابری، عضو انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير، رضا عرب، دبير انجمن اسلامی دانشگاه مازندران، مهدی قدسی و اشکان آرشيان، عضو انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد،افرادی هستند که به دلایل نامعلوم به بازداشت نیروهای امنیتی در آمده اند.

گفتنی است هر ساله با نزدیک شدن به سالگرد تظاهرات دانشجویی 18 تیرماه، نهادهای امنیتی با اعمال فشارهای مضاعف بر فعالان دانشجویی اقدام به بازداشت آنان می کنند. در طی سال های گذشته این نهادها همواره مانع از برگزاری مراسمی در بزرگداشت 18 تیرماه شده اند.

لازم به یادآوری است از دانشجویان و افراد بازداشت شده در جریان تظاهرات 18 تیر، اکبر محمدی پس از تحمل 7 سال حبس و شکنجه در پی اعتصاب غذا در زندان اوین جان باخت و بهروز جاوید تهرانی، همچنان درحال گذران دوران محکومیت خود در زندان رجایی شهر می باشد.

حسین بازجو هم طرفدار مذاكره شد

حسین شریعتمداری مدیرمسوول روزنامه كیهان كه از بدو مطرح شدن پرونده اتمی جمهوری اسلامی خواستار كنار كشیدن از مسیر مذاكره و حتی خروج از NPT بود، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس از مذاكره با 1+5 دفاع كرد. وی گفته: به لحاظ مستندات دست ما پر است و دلیلی ندارد كه از مذاكرات اجتناب كنیم». وی البته در این مصاحبه تاكید كرده: از آنجا كه تعلیق غنی‌سازی در بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی به غرب وجود ندارد، طبعا این مقوله نمی‌تواند بخشی از مذاكرات باشد.