۱۳۸۷ شهریور ۲۷, چهارشنبه

دستگیری 2 عضو یک خانواده زندانی سیاسی


دستگيري وبازداشت

بنابه گزارشات رسیده از گلپایگان روز سه شنبه 26 شهریور ماه خانم ها هما نیکبخت و نسرین نیک بخت با یورش مامورین وزارت اطلاعات دستگیر و به اداره اطلاعات گلپایگان منتقل شدند.

خانم هما نیکبخت دانشجوی دانشگاه شهر کرد و خواهر ایشان نسرین نیکبخت روز سه شنبه با یورش مامورین وزارت اطلاعات که توسط فردی بنام بدخواهی معاون اداره اطلاعات، آنها را فرماندهی می کرد دستگیر و به اداره اطلاعات گلپایگان منتقل شدند. آنها ساعتها مورد بازجوئی ،اهانت و تهدید بدخواهی قرار داشتند. وقتی که خانم نیکبخت علت دستگیری خود را از بدخواهی خواستار شد.بدخواهی در جواب آنها گفت:اقدام علیه امنیت ملی ،ما اینها را پرونده می کنیم و احتمال دارد در آینده به دادگاه احضار خواهید شد. بدخواهی در ادامه تهدیداتش به خانم نیکبخت گفت : رفتن به دانشگاه را فراموش کن. آنها بعد از چندین ساعت بازجوئی و بدرفتاری آزاد شدند.ولی هنوز هم از علت دستگیری خود مطلع نیستند. بدخواهی در دستگیری،بازداشت و شکنجه این خانواده و سرکوب مردم گلپایگان نقش مستقیم دارد. خانم ها هما و نسرین نیکبخت خواهران زندانی سیاسی محمد نیکبخت می باشند.

از طرفی دیگر فشارها ،تهدیدات و اذیت و آزار علیه آقای محمد نیکبخت زندانی سیاسی در زندان مرکزی اصفهان به نحو بی سابقه ای شدت یافته . فردی بنام عباس گرجی معاون حفاظت و اطلاعات زندان ورئیس بند 3 از زندانیان عادی و خطرناک این بند خواسته که به آقای نیکبخت با تیزی حمله وار شوند و او را طوری مضروب کنند که به بیمارستان منتقل گردد و در صورت موفق بودن احکام آنها تقلیل خواهد یافت وبه آنها مرخصی داده خواهد شد.

آقای نیکبخت به دستور هاشمی رئیس فعلی زندان و عباس گرجی از بند 2 به بند 3 منتقل گردید این بند محل نگهداری قاچاقچیان و مصرف کنندگان مواد مخدر می باشند و دارای شرایطی طاقت فرسا و غیر انسانی است.در این بند که چندین برابر ظرفیتش، زندانی جا داده اند و زندانیان بدلیل کمبود جا مجبورند که در راهروهای سرویسها و راه پله ها استراحت کنند.زندانیان این بند اکثرا مبتلا به بیماریها واگیر دار هستند.

هاشمی رئیس زندان،مهاجر از مدیران زندان و عباس گرجی از وارد کنندگان مواد مخدر به صورت انبوه در زندان هستند.آنها با تشکیل باندهای مافیای در بندهای مختلف مواد مخدر را در اختیار زندانیان قرار میدهند.هاشمی،مهاجر وعباس گرجی با تشدید فشار علیه زندانیان که اکثرا جوانانی هستند در سنینی بین 19 تا 35 سال به سمت مصرف مواد مخدر و اعتیاد سوق میدهند.

عباس گرجی و مهاجر از شکنجه گران شناخته شده زندان اصفهان می باشند و در اثر شکنجه های این افراد تا بحال جندین نفر دچار نقص عضو شده اند .

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، دستگیری،بازجویی و بدرفتاری با خانواده های زندانیان سیاسی و تحت فشار قرار دادن زندانیان سیاسی را محکوم می کند و از سازمانهای حقوق بشری برای پایان دادن به این جنایت ها علیه زندانیان سیاسی و خانواده های آنها استمداد می طلبد.

فعالین حقوق بشر ودمکراسی در ایران

27 شهریور 1387 برابر با 17 سپتامبر 2008

شرایط زندانی سیاسی فوق را به سازمانهای زیر گزارش شد

1-عفو بین الملل

2- شورای حقوق بشر سازمان ملل

3- کمیسر عالی حقوق بشر

4- دیدبان حقوق بشر

تجمع صنفی دانشجویان دانشگاه امیركبیر

دانشجویان دانشگاه امیركبیر(پلی‌تكنیك تهران) در اعتراض به مكشكلات صنفی دانشگاه، اقدام به برگزاری تجمع كردند.

این تجمع در اعتراض به تغییر قانون ادعای فارغ التحصیلی مبنی بر رعایت پیش نیاز و هم نیاز دروس، عدم تداخل برنامه زمانی و نیز اخذ حداکثر ۲۴ واحد و همچنین با توجه به اطلاعیه اسکان مهر اداره امور خوابگاهها مبنی بر عدم اسکان ورودی های سال ۸۳ کارشناسی و ورودی های سال ۸۵ کارشناسی ارشد، برگزار شد.
مدیریت این دانشگاه در سال جدید از ارایه خوابگاه، غذا و امكانات رفاهی خودداری كرده است كه مشكلات زیادی برای دانشجویان به وجود آورده است.
این تجمع از حدود ساعت 11:30 روز دوشنبه از مقابل دانشكده شیمی دانشگاه امیركبیر برگزار شد و دانشجویان با سردادن شعارهایی علیه ریاست دانشگاه او را با لیاقت خواندند و خواستار بركناری او شدند.
همچنین دو نفر از اعضای شورای صنفی دانشگاه نیز در این تجمع، و در بین دانشجویان سخنرانی كردند و خواستار رفع مشكلات شدند.
رهایی، رییس دانشگاه پلی‌تكنیك تهران از زمان ریاست بر این دانشگاه در دولت نهم، فشارهای زیادی به دانشجویان وارد كرده و شكایت او از دانشجویان سیاسی این دانشگاه و حتی دانشگاه‌های دیگر تهران، باعث دستگیری یا محرومیت دانشجویان از تحصیل شده است. وی یكی از افرادی است كه قائله نشریات جعلی دانشگاه امیركبیر كه منجر به دستگیری تعدادی از دانشجویان و صدور احكام سنگین زندان برای سه دانشجوی این دانشگاه شد را به بی‌راهه كشاندن تا ماموران امكنیتی بتوانند به راحتی دانشجویان را بازداشت كنند.

بند 350 زندان اوين ، محلي براي آزار زندانيان سياسي

از تغييرات مديريتي در زندان اوين و تغيير مدير بند 350 زندان اوين که بالغ بر 40 زنداني سياسي در آنجا نگهداري ميشوند ، فردي به نام "بزرگ نيا" بعنوان مسئول جديد اين بند به روي کار آمد که با حمايت مسئولان جديد حراست اين زندان(آقاي کورگل) اقدام به اتخاذ محدوديتها و برنامه هايي براي هر چه بيشتر تحت فشار قرار دادن زندانيان سياسي اين بند نمود.
وي ضمن اتخاذ قوانين توهين آميز و غيرمتعارفي همچون اجبار به پوشيدن دمپائي براي زندانيان سياسي در حاليکه ساير زندانيان از کفش هاي شخصي استفاده ميکنند ، همينطور اعلام خاموشي زودهنگام و مجبور کردن زندانيان به خواب زودهنگام ، اقدامات خود را آغاز و با برداشتن تمام پرده هاي پنجره هاي بند مذکور و اجبار به شرکت در برنامه هاي صبحگاه روند فشار بر زندانيان مذکور را تداوم بخشيد.
نامبرده طي آخرين اقدام خود ، اقدام به محدود کردن زمان تماس زندانيان و کنترل تماسها همانگونه که در بندهاي امنيتي چون 209 معمول است نموده ، به طوريکه زندانياني که ديگر داراي طبقه بندي امنيتي و پرونده هاي مفتوح نيستند براي تماس با خانواده هاي خود نيز با مشکل رو به رو گرديده اند.
همچنين آقاي بزرگ نيا ضمن انتخاب مسول (وکيل بند) غير سياسي براي زندانيان سياسي عملا پرونده سازي و تهديد زندانيان را با توسل به اين شيوه امکان پذير اعلام نموده است و در چندين مورد نيز تا کنون با اين شيوه براي زندانيان سياسي پرونده سازي نموده است ، تا کنون هر زنداني سياسي که به وضعيت مذکور معترض گرديده است ، تهديد يا تبعيد گرديده است .
ابوالفضل جهاندار ، عبدالرضا رجبي ، حميدرضا محمدي، صالح کهندل ، حميدرضا برهاني ، هاشم شاهيني نيا ، سعيد شاه قلعه ، غلامحسين کلبي ، منصور رادپور، منصور اسانلو ، ارژنگ داودي منجمله افرادي هستند که بر اساس برخوردهاي جديد در اين بند و به دليل اعتراض به نقض حقوق انساني و قوانين لازم الاجرا ، به زندانهاي مختلف اعم از بندهاي ديگر زندان اوين ، زندان مخوف رجايي شهر ، زندانهاي بندرعباس ، برازجان و ماهشهر تبعيد گرديده اند.
همچنين در طي روزهاي اخير زندانيان سياسي به نامهاي محمد حسن فلاحيه زاده ، دکتر سعيد ماسوري ، سعيد درخشندي و ميثاق يزدان نژاد که معترض به شرايط نامنساب بند مذکور بوده اند و خواسته خود را متوقف شدن روند مذکور و جاري ساختن قوانين و آئين نامه هاي سازمان زندانها بيان نموده اند مورد تهديد براي پرونده سازي و تبعيد قرار گرفته اند ،
لازم به ذکر که زندانيان سياسي بند مذکور برخلاف ساير زندانيان زندان اوين از حق دسترسي به کتابخانه و امکانات حداقلي براي ورزش نيز محروم ميباشند.

التهاب دردانشگاه علوم پزشكي شيراز بالا گرفت

در پی احضار گسترده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر فصل تابستان و تعطیلی دانشگاه ، دو تن دیگر از فعالین دانشجویی و اعضای انجمن اسلامی این دانشگاه به کمیته انضباظی احضار شدند.طیبه جهانگیرفام مسئول کمیته زنان و حقوق بشر شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و یاسر رحمانی مسئول کمیته سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی شیراز به این کمیته احضار شدند.گفتنی است دکتر محمد هادی ایمانیه رئیس این دانشگاه، از کمیته انضباطی،حراست و کمیته ناظر بر نشریات خواسته است فشار خود را بر فعالین دانشجویی و نشریات منتقد به شدت افزایش داده و عرصه فعالیت تشکل ها و نشریات منتقد محدود کنند.در همین راستا نشریات "ایران آرمانی"، "راه سوم" و "بانو"به کمیته ناظر بر نشریات احضار شدند و حراست این دانشگاه فشار خود را بر دانشجویان به شدت افزایش داده و با احضار گسترده آنان به تهدید دانشجویان می پردازد.قابل ذکر است سیر صعودی احضارها به کمیته انضباطی و حراست و افزایش فشار بر دانشجویان در فصل تابستان، نارضایتی واعتراض شدید دانشجویان این دانشگاه را در پی داشته و فضای این دانشگاه را در آستانه آغاز سال تحصیلی ملتهب کرده است.