۱۳۸۷ آذر ۱۵, جمعه

ادامه بلاتکلیفی احمد دانش پذیر

کمیته گزارشگران حقوق بشر


احمد دانش پذیر، فعال سیاسی که در بهمن ماه سال گذشته از سوی مأموران امنیتی در منزلش بازداشت شده بود، همچنان در شرایط بلاتکلیفی به سر می برد.

دادگاه احمد دانش پذیر پس از 8 ماه از زمان بازداشتش، روز 28 آبان ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران برگزار شد، در این جلسه، نماینده دادستان طبق ماده 500 قانون مجازات اسلامی برای وی تقاضای کیفرخواست نمود.

با این حال با وجود گذشت بیش از 15 روز از زمان دادگاه، تاکنون حکمی به وی ابلاغ نشده است. این در حالی است که مطابق با قانون، دادگاه موظف است، حداکثر 6 روز پس از اخذ لایحه دفاعیه از متهم، اقدام به صدور حکم نماید.

احمد دانش پذیر، حدود 3 ماه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات نگهداری شده و پس از آن به اندرزگاه 8 زندان اوین انتقال یافت.

نامه ای از همسر يکی از زندانيان بهايی استان مازندران

انتشار: فعالان حقوق بشر در ایران


به استحضار مي رساند که اينجانب پيام خوش بين با مشکلي مواجه شده که از طرفي موجب ايجاد بحراني در خانواده ي من گرديده و از طرفي ديگر عدالت محوري و عدالت خواهي را در کشور زير سوال برده است.

روز شنبه 2/9/1387 رييس اطلاعات ساري آقاي موحد به اتفاق 8 نفر به منزل ما آمدند و بدون آنکه حکم ورود به منزل يا حکم قضايي داشته باشند شروع به تجسس کردند و منزل ما را کامل به هم ريختند و به ناسزا و تحقير و استخفاف ما پرداختند، حتي نهايت بي احترامي و بي ادبي را به خانم من (سهيلا مطلبي) و خواهر خانم بنده نمودند (اصل ششم حقوق شهروند منتشر در روزنامه رسمي شماره 17249-20/3/83- در جريان دستگيري بازجويي يا استطلاع و تحقيق از ايذاي افراد نظير بستن چشم و ساير اعضا تحقير و استخفاف به آنان اجتناب گردد- بازرسي و معاينات محلي... بر اساس مقررات قانوني و بدون مزاحمت و در کمال احتياط انجام شود...)

و سپس تمام وسايل از جمله کتب و عکس ها و تابلوهاي دست نويس، سي دي ها و جزوات و... را بردند. سپس من همسرم را به ستاد خبري بردم و حتي در اين لحظه هم از هر گونه ناسزا و فحش دريغ نکردند. جالب اينجاست که نتوانستند به دليل هيچ جرم و حکمي همسرم را به زنداني انتقال دهند و مجبور شدند ايشان را شب در يک کلانتري نگه دارند. بدون غذا و در يک وضعيت وحشتناک و عجيب يک خانم را نگه داشتند. آيا حتي با يک مجرم بالفطره يا محکوم به قصاص چنين برخوردي مي کنند که با همسر من که مادر يک فرزند چهار ساله است که با وحشتي که مامورين ايجاد کردند داراي لکنت زبان شد، انجام دهند.

طبق قانون اساسي؛ اصل 14 قانون اساسي: دولت ايران موظف است نسبت به افراد غير مسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامي عمل نمايد و حقوق انساني آنان را رعايت کند.
اصل 20: همه ي افراد ملت اعم از زن و مرد يکسان در حمايت قانون قرار دارند...
اصل 21: حيثيت، جان، حقوق، مسکن، شغل اشخاص از تعرض مصون است.
اصل 23: تفتيش عقايد ممنوع است و هيچ کس را نمي توان به صرف داشتن عقيده اي مورد تعرض و مواخذه قرار داد.

16 آذر؛ بیانیه جمعی از زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج

انتشار: فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

بیانیه جمعی از زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج به مناسبت 16 آذر روز دانشجو

بنام آفریدگار آزادی،
با درود بیکران به روان پاک تمامی جانباختگان راه عزت و آزادی ایران و ایرانیان

ما جمعی از زندانیان سیاسی زندان رجائی شهر کرج روز شانزدهم آذر روز دانشجو روز شهادت آزدیخواهان؛ بزرگ نیا ، قند چی و شریعت رضوی را که ملایان سوار شدن بر موج خونین به راه افتاده از شهادت این عزیزان در دانشگاه تهران و دیگر بهانه های این چنینی با فریب ملت ایران در سال 57 به قدرت رسیدند و با نیرنگ انقلاب ایران را ربودند و امروز در چنین سالروزهایی دانشجویان و ملت ایران را برای حفظ قدرت نامشروع خود به خاک و خون می کشند.

لذا از تمامی دانشجویان ایران دعوت به عمل می آوریم، تا با حضور یک پارچه بیاد همسنگران خود، در برابر دانشگاههای این سرزمین این روز را گرامی بدارند و از تهدید و ارعاب ملایان ناجوانمرد و نمک نشناس ترسی به دل راه ندهند که اینان نیز همچون دیگر دیکتاتورهای تاریخ بدست و تفکر و اعمال و ناکار آمدی حکومت خود گور خود را می کنند و خواهند کرد و پیروزی نهایی از آن شما سرکوب شدگان مظلوم آزادیخواه است و بس .

12 آذر 1387


نیروی انتظامی در شیراز بصورت آماده باش در آمد

نیروی انتظامی در شیراز برای شناسایی و سرکوب دانشجویان و اقشار مردم بصورت آماده باش در آمد.
نیروهای یگان امداد در سطح شهر با ایجاد موانع ایست بازرسی باعث رعب و ناراحتی مردم و جوانان شده اند بصورتی که با بازرسی تک تک اتومبیل های شهروندان و گیر دادن به قشر جوان جامعه میخواهند ترسی در دل جوانان بوجود بیاورند تا جوانان در مراسم 16 اذر شرکت نکنند.

در آستانه روز دانشجو آب را برروي دانشجويان بستند

يروهاي حکومت طي روزهاي اخير بيشترين فشار را بر دانشجويان وارد مي کنند , اين فشار بردانشجويان که در روزهاي نزديک به روز دانشجو به طور مضاعفي در حال انجام است به گونه هاي مختلف به دانشجويان وارد مي شود .روز پنج شنبه براي ترساندن دانشجويان, آب خوابگاه هاي دانشگاه تهران را از صبح قطع کردند.اين درحالي است که مشکل قطع آب را ترکيدگي لوله ها عنوان مي کنند, اما با توجه به ساعات طولاني قطعي آب اين امر از سوي دانشجويان به عنوان حربه ي حکومت براي تضعيف روحيه ي دانشجويان در آستانه روز دانشجو عنوان شده است .
بيشتر دانشجويان تهديد کردند درصورت ادامه روند قطعي اب شيشه هاي ساختمان ها را پائين مي اورند.حربه هاي کثيف حکومت براي سركوب جنبش دانشجويي واعتراضات دانشجويي تا جايي پيش رفته است که حراست دانشگاه در يک اقدام هماهنگ اب پرديس مرکزي دانشگاه وخوابگاهها ي دانشگاه تهران را قطع نمود. بنابراين دانشجويان خوابگاههاي اطراف پرديس مرکزي ودانشجويان حاضر در پرديس به دليل قطعي آب نتوانستند بسياري از کارهاي روزمره خود را انجام دهند.
اين امر دانشجويان خوابگاهي را با مشکلات بسياري روبرو ساخت زيرا در خوابگاه ها قطره ايي آب براي خوردن يا مصارف ديگر پيدا نمي شد, قطع آب از صبح پنج شنبه آغاز شد وتا غروب ادامه يافت.به هرحال در استانه روز دانشجو اين فشارها از سوي حکومت قابل پيش بيني است.

یک جوان کرد، در یک حکم کاملآ ظالمانه به‌ قطع یک دست و یک پا، محكوم شد

حكومت ایران بر فشارهای خود در کردستان می افزاید. در خوی، 3 عضو یک خانواده بازداشت شده اند .
طبق خبرهای رسیده در یکی از روستاهای خوی، سه برادر به نام های
یعقوب زمانی، قاسم زمانی و صادق زمانی از مدتي پيش بازداشت شده اند .
به گفته ی منابع محلی خبر، یعقوب زمانی به سه سال زندان محکوم شده و اینک نیز در زندان سلماس درحال سپری نمودن محکومیت خود است.
قاسم زمانی نیز به یک سال حبس محکوم شده و اینک در زندان خوی به سر می برد، همچنین صادق زمانی در زندان خوی در بازداشت می باشد و به قطع یک دست و یک پا به اتهام همكاري با يكي از احزاب كردي محکوم شده است.

۱۳۸۷ آذر ۱۳, چهارشنبه

وزارت بهداشت یا وزارت اطلاعات؟!

خبرنامه امیرکبیر: در پی فشارهای اخیر بر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و احضار دانشجویان این دانشگاه به شورای انضباطی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشجویان این دانشگاه گزارش دادند که این شورای انباطی برگه های مخصوصی همچون برگه های اعتراف نویسی وزارت اطلاعات در برابر دانشجویان قرار داده می دهد و از آنان می خواهد تا پاسخ سوالات مطرح شده در این کمیته را بر روی آن بنویسند و به اصطلاح بازجویی می شوند.

تصویر زیر از برگی تهیه شده است که دانشجویان احضار شده به شورای انضباطی مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید پاسخ های خود را در آن بنویسند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر فشار بر دانشجویان این دانشگاه طی مدت اخیر افزایش پیدا کرده است. در ابتدای هفته جاری نیز سید مهدی طیبی دبیر شورای انضباطی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت، طی مصاحبه ای صراحتا از حضور والدین دانشجویان در شورای انضباطی دانشگاه برای کنترل دانشجویان خبر داده و گفت: “بعد از دخالت مستقیم والدین، کنترل هم از طرف دانشگاه و هم از طرف خانواده انجام می شود.”

طیبی در مصاحبه خود همچنین به تهدید دانشجویان از همان روزهای اول آغاز دانشگاه اذعان کرده و گفت: “سعی شده در ابتدای ورود دانشجویان نسبت به توجیه آنها در اردوها به صورت شفاهی و کتبی انواع تخلفاتی که معمولاً در محیطهای دانشجویی انجام می شود را گوشزد کنیم و راههای مقابله با آنها را نیز به دانشجویان آموزش دهیم.”

وی افزود: “هشدارهای بازدارنده هم در حد امکان در فضاهای دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی نصب شده است.”

گفتنی است از زمان آغار به کار کامران باقری لنکرانی در سمت وزارت بهداشت که از مریدان مصباح یزدی می باشد، محدودیت های فراوانی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور که زیر نظر این وزارتخانه می باشند، برای دانشجویان اعمال شده و تعداد زیادی از دانشجویان به کمیته های انضباطی دانشگاه خود و یا کمیته انضباطی مرکزی احضار شده و با احکام انضباطی روبرو شده اند.

در همین زمینه:

تبدیل دانشگاه به مدرسه: حضور والدین دانشجویان در شورای انضباطی دانشگاه

olshrz۱.JPG

olshrz۲.JPG

زندانی ها در زندان دزفول گرسنه اند

بنا بر خبر دريافتي ,طي ملاقات يك خانواده از زنداني خودشان در زندان دزفول,زندانی پشت تلفن خطاب به خانواده، فریاد می زند که :" غذاي نا چيز ما را جلوي يك بچه 3 ساله بگذاري باز هم از گرسنگي فرياد خواهد زد گرسنه ام... ، زندانی ها در زندان دزفول گرسنه اند."
خانواده اين زنداني با اعلام اين خبر گفتند: زنداني ما ,يكسال و اندي ميشود كه در بند اسير است, در روز 3وعده به اصطلاح غذا مي دهند ولي غذاي آنان پر از كافور و به اصطلاح برنج است كه 4 قاشق سهميه هر زنداني است يا اينكه 6 عدد نخود در 8 قاشق آب قيمه تحويل
زندانيا ن مي دهند.
آنها ميگويند كه در صورت اعتراض نسبت به كم و كاستي غذا با بيگاري تنبيه خواهيم شد . كدام حقوق بشر و دادگاه چنين مقرارتي را ثبت كرده است؟!

تهدید خانواده یک فعال دانشجويی همدان توسط نهادهای امنیتی

خبرنامه بوعلی سینا: در ادامه فشارهای وارده بر فعالان دانشجویی در آستانه ۱۶ آذر، خانواده محمد صیادی؛ دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان؛ مورد تهدید تلفنی نهادهای امنیتی قرار گرفت.

روز دوشنبه ۱۱/۹/۱۳۸۷ درست در زمانی که محمد صیادی در بحث آزاد دانشجویی حاضر بود، تماس تلفنی با خانواده وی مبنی بر تهدید به بازداشت مجدد، در صورت ادامه فعالیت های وی برقرار شد.

تماس گیرنده به خانواده وی هشدار داد که ادامه فعالیت های محمد صیادی منجر به محرومیت اعضای خانواده وی از تحصیل و سایر حقوق اجتماعی می گردد.

در این رابطه سیاوش حاتم؛ دبیر کل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان؛در گفتگو با خبرنامه بوعلی سینا ضمن محکوم کردن اقداماتی از این دست اظهار داشت: به طور قطع حیات جنبش دانشجویی با ارعاب و تهدید فعالان آن مورد خدشه واقع نخواهد شد و این قبیل اقدامات نشان از ضعف اقتدارگرایان در تقابل با جنبش دموکراسی خواهی ایران دارد.

وی افزود: در صورت تداوم این روند انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان سکوت نخواهد کرد.

این در حالیست که این فعال دانشجویی در شهریور گذشته به مدت ۴۸ ساعت توسط نیروهای اطلاعات استان در بازداشت به سر برده و در حال حاضر به قید وثیقه آزاد می باشد.

جان دانشجویان زندانی در خطر است

کمیته گزارشگران حقوق بشر


وضعیت سلامتی دانشجویان دانشگاه علامه که پس از بازداشت، دست به اعتصاب غذا زده بودند رو به وخامت است.

بر اساس گزارش های رسیده از زندان اوین، مهدیه گلرو دانشجوی دختر بازداشت شده، امروز پس از سپری نمودن 7 روز اعتصاب غذا، دچار ضعف جسمی شدید شده و به بهداری زندان اوین انتقال یافت. وی که هم اکنون در بند نسوان به سر می برد، در روزهای گذشته نیز به بهداری انتقال یافته بود.

همچنین صادق شجاعی، سعید فیض الله زاده، و مجید دری که در اندرزگاه های 7، 8 و 350 زندان اوین نگهداری می شوند، همچنان در اعتراض به بازداشت خود و عدم رسیدگی به خواسته هایشان در اعتصاب غذا به سر می برند.

گفتنی است این 4 فعال دانشجویی دانشگاه علامه، از سوی کمیته انضباطی به دلیل فعالیت های منتقدانه خود در دانشگاه، احکام سنگین 3 و 4 ترم محرومیت از تحصیل دریافت کرده بودند. این دانشجویان، از روز اول آذرماه، با خواست بازگشت به تحصیل در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه، دست به تحصن زدند. با این حال مسئولان دانشگاه، نه تنها به خواسته های آنان توجهی نشان ندادند بلکه، حراست دانشگاه در چندین نوبت دانشجویان متحصن را مورد ضرب و شتم قرار داده و از دانشگاه بیرون نمود.

اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه علامه در زندان اوین در شرایطی صورت می گیرد، که در سال های گذشته مسئولان زندان، کمترین توجهی به وضعیت زندانیان اعتصاب کننده نداشته و عدم توجهشان، منجر به مرگ دو زندانی سیاسی شده است. اکبر محمدی از زندانیان کوی دانشگاه و ولی الله فیض مهدوی، از جمله افرادی بودند که در پی اعتصاب غذای 10 روزه در زندان های اوین و رجایی شهر جان باختند.

نامه زندانيان سياسی در حمايت از دانشجويان بازداشت شده

فعالان حقوق بشر در ایران

اصل 30 قانون اساسي صريحاً عنوان ميدارد «دولت موظف است وسايل تحصيلات عالي را تا سرحد خودکفايي کشور به طور رايگان گسترش دهد» و همچنين بصورت مکرر در قوانين جاري حق تحصيل بعنوان يکي از حقوق بنادين افراد جامعه مطرح گريده است.

متاسفانه اين اصل نيز چون بسياري ديگري از اصول انساني و حقوقي قرباني منافع افراد و افکار قدرت طلبانه و انحصارگرايانه گرديده است ، به طوريکه ما امروز در زندان شاهد حضور چهار دانشجوي محروم از تحصيل به نامهاي مهديه گلرو ، سعيد فيض الله زاده ، صادق شجاعي و مجيد دري هستيم . دانشجوياني که تنها خواست خود را تحصيل اعلام نموده اند.

زنداني کردن اين دانشجويان علاوه بر نقض قوانين اساسي همچون مواد 30 و 32 ، دهن کجي آشکاري است به تمام قوانين بين المللي مترقي و اعلاميه جهاني حقوق بشر که حق آموزش و تحصيل در سرلوحه آن قرار دارد و بعنوان ابتدائي ترين حقوق انساني هر فرد و جامعه شناخته شده است .

بنابراين ما زندانيان سياسي محبوس در زندان اوين در دفاع از خواسته هاي مشروع اين دانشجويان عزيز که در بند بيعدالتي و در اعتصاب غذا به سر مي برند حمايت و همراهي قاطعانه خود را اعلام کرده و همراه با افکار عمومي خواستار آزادي بي قيد و شرط آنها و برآورده شدن خواسته هاي به حقشان مي باشيم.

محمد حسن فلاحيه زاده / روزنامه نگار زنداني
ابوالفضل جهاندار / فعال دانشجوي زنداني
حميدرضا محمدي / زنداني سياسي
زندان اوين - 12/9/87