۱۳۸۷ دی ۲۵, چهارشنبه

با افزایش فشارها بر دانشجویان دانشگاه شیراز؛ حمداله نامجو یازدهمین بازداشت شده دانشگاه شیراز

خبرنامه امیرکبیر: حمداله نامجو یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه شیراز بازداشت شد. با بازداشت نامجو شمار بازداشت شدگان شیراز در دو هفته گذشته به ۱۱ نفر رسید. پس از بازداشت آرش روستایی و هادی الم لی در روز دوشنبه و بی خبری از وضعیت این دو دانشجو بازداشت نامجو نگرانی ها از ادامه بازداشت دانشجویان را افزایش داده است.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر با آزادی لقمان قدیری گل تپه، عبد الجلیل رضایی، کاظم رضایی و محسن زرین کمر که شنبه ۱۴ دی بازداشت شده بودند و همچنین عباس رحمتی که ۲۱ دی ماه بازداشت شده بود، روند آزادی ها نیز متوقف شده است. به گفته نزدیکان این دانشجویان آقای کریمی قاضی رسیدگی کننده به این پرونده با توجه به مسائلی (که گفته می شود تماس های انجام گرفته نهادهای امنیتی می باشد) بیان کرده اند که فعلا قرار بازداشت نامجو و روستایی و الم لی با قرار وثیقه جابجا نمی شود. همچنین قاضی از قبول قرار وثیقه ۳ دانشجوی دیگر بازداشت شده - سعید خلعتبری، عنایت تقوی و احمد کهنسال - که به همراه رحمتی قرار آن ها به قرار وثیقه تبدیل شده بود، خودداری می نماید.

همچنین تهدیدات و فشارها علیه اسماعیل جلیلوند، آلما رنجبر و یونس میرحسینی ۳ دانشجوی احضار شده دیگر افزایش یافته است. این ۳ دانشجو در اعتراض به احضار قضایی به نهاد غیر قضایی حاضر به حضور در دفتر وزارت اطلاعات نشده بودند.

با توجه به أغاز امتحانات موج احکام اجرایی دانشگاه علیه دانشجویان نیز شدت یافته است. علاوه بر ۷ حکم قطعی که دوشنبه علیه دانشجویان صادر شده بود امروز نیز احکام دیگر محرومیت از تحصیل دانشجویان صادر شده است.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر برخورد با دانشجویان دانشگاه شیراز با نزدیک شدن با انتهای ترم با احضار ۳۷ دانشجو به کمیته انضباطی شروع شد. احضارهایی که در أغاز به صدور حکم ۲۸ ترم تعلیق برای ۱۸ دانشجوی دانشگاه شیراز شده بود که به تدریج این احکام از سوی دانشگاه قطعی و اجرایی شده است. همچنین در کنار برخوردهای انضباظی، ۱۵ دانشجو در ظرف ۲ هفته به اداره اطلاعات شیراز احضار که متعاقب آن ۱۱ نفر بازداشت شده و یک دانشجو نیز پس از ارائه توضیحات آزاد شده بود. با آزادی ۵ دانشجو در ابتدای این هفته همچنان ۶ دانشجو - آرش روستایی، حمداله نامجو، هادی الم لی، سعید خلعتبری، عنایت تقوی و احمد کهنسال - در بازداشت به سر می برند.

درگیری دانشجویان با مزدوران حراست در دانشگاه بابل

خبرنامه امیرکبیر: صبح روز سه شنبه ۲۴ دی ماه و در ایام برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بار دیگر شاهد رویداد تازه ای بود.

همان طور که پیشتر به اطلاع رسید ۴ عضو انجمن اسلامی این دانشگاه در هفته پیش به دلیل برگزاری مراسم ۱۶ آذر در این دانشگاه به کمیته انضباطی فرا خوانده شدند.انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نیز در دفاع از این دانشجویان از روز شنبه به جمع آوری امضا برای محکوم کردن این موضوع پرداخت و همچنین نامه سرگشاده ای را علیه قربانی رییس حراست دانشگاه منتشر نمود و به افشاگری علیه او پرداخت.

در این نامه اشاره شده بود که قربانی و نیروهای امنیتی خارج از دانشگاه رییس واقعی و مافیای قدرت پشت پرده دانشگاه هستند و مسئولین دانشگاه اختیاری ندارند. در پی این اقدامات اقتدارگرایان که فکر می کردند در ایام امتحانات می توانند به راحتی برای دانشجویان احکام سنگین صادر کنند و هیچ دانشجویی در برابر آنان موضع نمی گیرد شوکه شدند و در حرکتی شتابزده خانواده محسن برزگر (دبیر فرهنگی انجمن اسلامی و یکی از دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی) را به اداره اطلاعات شهرستان بابل فرا خواندند و در آنجا با تهدید و ارعاب پدر و یکی دیگر از اعضای خانواده وی مبنی بر صادر شدن حکم تعلیق و بازداشت برای فرزندش از آنها خواستند که جلوی جمع آوری امضا در دانشگاه را بگیرند.

در پی این اقدام وقیحانه نیروهای امنیتی بیش از ۳۰ تن از اعضای فعال انجمن اسلامی به بخش حراست دانشگاه رفته تا نسبت به این کار او و همدستانش اعتراض کنند که وی به محض مشاهده دانشجویان به سمت اتاقش فرار کرده و درب اتاق خود را قفل نمود! نیروهای حراست نیز به محض در خطر دیدن رییس خودشان فورا به سمت دانشجویان حمله کردند که در نتیجه این درگیری چندین دانشجو و حراستی زخمی شدند و لباس بعضی از دانشجویان نیز پاره شد.

دانشجویان عصبانی بر مامورین حراست غلبه کرده و قصد شکستن درب اتاق قربانی و ورود به آنجا را داشتند که با حضور دکتر مجیدی قائم مقام دانشگاه و دکتر امینی راد معاونت فرهنگی دانشگاه در جمع دانشجویان و درخواست آنها مبنی بر مذاکره با دانشجویان معترض از این کار خودداری نمودند.

در پی این اقدام نمایندگان این دانشجویان به دفتر رییس دانشگاه دکتر شکری رفتند و با او مذاکره کردند و سایر دانشجویان تا اتمام مذاکرات که حدود ۲ ساعت به طول انجامید ناحیه حراست را محاصره کردند. دکتر شکری متعهد شد که از قربانی توضیح بخواهد و چنین اقداماتی دیگر تکرار نشود. دانشجویان پس از اتمام مذاکرات مجددا به سمت ناحیه حراست رفتند و به معاون قربانی اعلام کردند در صورتی که یک بار دیگر خانواده دانشجویی توسط اداره اطلاعات احضار شود دانشگاه برای قربانی امن نخواهد بود.

گفتنی است در دانشگاه ۳۰۰۰ نفری صنعتی نوشیروانی بابل تاکنون بیش از ۱۱۰۰ نفر از دانشجویان طومار حمایت از افراد احضار شده به کمیته انضباطی را امضا کرده اند.جمع آوری امضا همچنان ادامه دارد.

بازداشت چند تن از اهالی روستای ساروقامیش بوکان

آژانس خبری موکریان
سرویس حقوق بشر :

چند تن از اهالی روستای ساروقامیش از توابع شهر بوکان واقع در استان آذربایجان غربی ، به نام های ریبوار بیرامپور ، ، بیژن پژومان ، هژار پژومان ، اسعد دامنگیر و پیمان علیزاده ساعاتی پس از نیمه شب دو روز قبل از سوی نیروهای حکومتی بازداشت شدند.

تاکنون هیچ علت یا عللی از سوی مراجع رسمی برای بازداشت این افراد اعلام نشده است.

گفتنی است که خانواده های این افراد ،نگرانی خود را نسبت به وضعیت و سرنوشت فرزندانشان ابراز نموده اند.

قتل دانشجوی سنندجی؛ هیچ کسی پاسخگو نیست

سایت روز: یکسال پیش در چنین روزهایی،ابراهیم لطف اللهی فعال دانشجویی سنندجی، ۹ روز پس از اینکه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد، در بازداشتگاه اطلاعات سنندج به طرز مشکوکی جان سپردو بدون اطلاع خانواده اش در گورستان بهشت محمدی سنندج دفن و قبر وی هم بلافاصله از سوی نیروهای امنیتی، با سیمان بتون ریزی شد.مسئولان قضایی دلیل مرگ این دانشجو را “خودکشی” اعلام کردند اما خانواده این فعال کرد مدعی شدند که فرزندشان بر اثر شکنجه به قتل رسیده است.در این ارتباط با هیوا احمدی، عضو موسس کانون دانشجویان مدافع حقوق بشر کردستان گفت و گو کرده ایم.

مرگ ابراهیم لطف اللهی اعتراضات گسترده ای را در پی داشت و صدها فعال اجتماعی در ایران، چندی بعد، با صدور بیانیه ای خواستار انجام تحقیقات مستقلی در مورد علت مرگ وی شدند.

با وجود همه اعتراضات،بازپرس پرونده با درخواست خانواده ابراهیم لطف اللهی مبنی بر نبش قبر فرزندشان و کالبد شکافی وی مخالفت کردند و عملا پیگیریهای خانواده این دانشجو راه به جایی نبرد.

در همین ارتباط کانون دانشجویان مدافع حقوق بشر کردستان با صدور بیانیه ای با اشاره به سالگرد مرگ ابراهیم لطف اللهی، از رویکرد مسئولان قضایی و امنیتی در خصوص این پرونده انتقاد کرده است.

هیوا احمدی از اعضای موسس این کانون دانشجویی در گفتگو با روز گفت: “پرونده‌ آقای لطف اللهی به‌ دلیل امتناع مقامات امنیتی استان کردستان و اصرار آنان بر پنهان ماندن زوایای مرگ مشکوک ابراهیم لطف اللهی با بن بست مواجه شده است. در واقع عملا به‌ دلیل اقداماتی که‌ پس از مرگ مشکوک ابراهیم صورت گرفت، از قبیل بتون ریزی محل دفن وی و انتشار شایعه‌ خودکشی این دانشجو از همان ابتدا مشخص بود که‌ نمی توان در روندی بی طرفانه در این پرونده‌ مواجه‌ بود”.

آقای احمدی در ادامه افزود: “هنگامی که‌ به‌ یک کمیته‌ بی طرف که‌ آن موقع مورد خواست فعالان دانشجویی و مدنی بود اجازه فعالیت ندادند راه بر انتشار هر احتمالی باز شد که‌ یکی از قوی ترین این احتمالات قتل آقای لطف اللهی بود”.

این فعال حقوق بشر همچنین مخالفت مسئولین با درخواست نبش قبر ابراهیم لطف اللهی را نشانه “ترس و وحشت از افشای حقیقت” دانست و گفت: “مرگ ابراهیم بنا بر گزارش پزشکی قانونی به‌ علت ضربه‌ای بوده‌ است که‌ به‌ سر این فعال دانشجویی هنگام بازداشت وارد آمده‌ است.اما هنگامی که‌ به‌ صورت خودسرانه‌ و بدون حضور و اطلاع خانواده‌ اقدام به‌ تشییع پیکر ابراهیم کردند، ابتدا علت مرگ، خودکشی اعلام گردید. نهایتا با گزارش پزشکی قانونی تضادها نمایان شد و بالاخره، صلاح را در پنهان کاری دیدند”.

هیوا احمدی همچنین با بیان اینکه “همه زمینه‌هایی که‌ مقدمات مرگ مشکوک ابراهیم لطف اللهی را به‌ وجود آوردند کماکان به‌ قوت خود باقی هستند”، افزود: “هم اکنون با توجه اینکه آن زمینه ها حتی تقویت هم شده اند و با دستگیری روز افزون فعالان مدنی کرد و دانشجویان ـ در حال حاضر بالغ بر ۱۵ دانشجوی کرد در زندانها هستند ـ نگرانی های ما روز به‌ روز بیشتر می شود”.

کانون دانشجویان مدافع حقوق بشر هم در همیت ارتباط در بیانیه خود نوشته اند: “کانون دانشجویان مدافع حقوق بشر در سالروز جان سپردن ابراهیم لطف اللهی، به‌ یاد می آورد که‌ شمار کثیری از دانشجویان کرد در زندانها تحت دشوارترین شرایط به‌ سر می¬برند؛ به‌ ویژه‌ دانشجوی کرد حبیب الله‌ لطیفی در حالی با حکم مرگ مواجه‌ شده‌ است که‌ هم اکنون در سلول های انفرادی اداره‌ی اطلاعات سنندج با وضعیت نامشخصی روبرو است”.

روناک صفازاده‌ با اتهامی تازه‌ از زندان به‌ دادگاه احضار شد

زنان آذرمهر کردستان: روناک صفازاده‌ عضو زندانی انجمن زنان آذرمهر کردستان و فعال کمپین یک ملیون امضا به‌ دادگاه احضار و به‌ اتهام مشارکت در اعتصاب غذای زندانیان کرد تفهیم اتهام شد.

احضار روناک صفازاده‌ به‌ دادگاه که‌ مورد تایید آقای دکتر محمد شریف و خانواده‌ی وی نیز قرار گرفته‌ است،پس از آن صورت می پذیرد که‌ در گزارشات پیشین از تغییر محل زندان هانا عبدی دیگر فعال زن از زندان همدان به‌ مشکین شهر خبر داده‌ شده‌ بود.

گفتنیست که‌ خانم فاطمه‌ گفتاری نیز پس از اتمام اعتصاب به‌ همین اتهام محاکمه‌ گردیده‌ و همچنین دهها زندانی دیگر به‌ اتهام مشارکت در اعتصاب غذای زندانیان سیاسی کرد با اقدامات تنبیهی مواجه‌ شده‌اند که‌ نمونه‌ اخیر آن تغییر مکان 54 زندانی کرد در زندان ماکو بود.در همین راستا برخی از منابع حقوق بشری هفته‌ پیش از آغاز دوباره‌ی اعتصاب در این زندان خبر داده‌اند که‌ هنوز اطلاع تازه‌ای از آن در دست نیست.

انتقال آیت الله بروجردی به بند زندانیان خطرناک

فعالان حقوق بشر در ایران

مسئولان زندان یزد با انتقال روحانی زندانی ، آیت الله بروجردی از بند نظامیان این زندان به بند زندانیان مواد مخدر که دارای شرایط محدودتری از نظر امکان تماس و همچنین امنیت کمتری می باشد ، موجبات اعتراض این زندانی عقیدتی به شرایط خود در این زندان گردیدند.

آقای بروجردی در این ارتباط، پیامی به شرح زیر مخابره نموده اند:

امروز مرا به بند دیگری منتقل کردند و با نیت آزار بیشترم، جایم را تغییر دادند، در این قسمت از زندان یزد به مشکلات جدید و جدی تری مبتلا گشته ام که از جمله سردی مکان و تضییقات ارتباطی با تلفن می باشد، هدف هیئت حاکمه دیکتاتور و زورگو از پا درآوردن مقاومت و خاموش کردن فریادم می باشد. اکنون بار دیگر از وکلایم در داخل و خارج از کشور می خواهم تا مراتب اعتراضات وسیع خود را نسبت به هدم حقوق بشر و سلب تنفس یک پیشوای مذهبی زندانی اعلام کنند و از نهادهای مدافع زندانیان و اسرا بخواهند تا حرکت رهائی بخش خود را تشدید نمایند و نیز از رسانه های جمعی جهان در رفع حصارهای سنگین و سخت من مساعدت گیرند، قطع تلفنهای من به معنای کور کردن دیده بان حقوق بشر در زندانهای قرون وسطائی دیکتاتور است، خفه کردن یک منادی آزادی و مبشر استقلال اعتقادی در بندهای نکبت بار حکومت مذهبی به مفهوم انسداد خبررسانی های پایدار و موثر در جهان معاصر می باشد.من لحظات رقت باری را سپری می کنم که نیازمند مساعدت فوری مجامع جهانی هستم.

حكومت نظامی اعلام نشده در همايونشهر

بنابه گزارشهای دریافتی پس از درگیریهای شدید مردم همایونشهر با ماموران سركوبگر نیروی انتظامی در هشتم محرم كه به كشته شدن دست کم یک نفر منجر شد، وضعیت این شهر و شهرهاى درچه و زینبیه همچنان ناآرام است و نیروهای امنیتی یک حكومت نظامی اعلام نشده را در این شهرها برقرار كرده اند.

بنابر این گزارش هم اكنون 260 نفر از دستگیر شدگان به زندان مركزی اصفهان منتقل شده اند كه تعدادی از آنها در سلولهای وزارت اطلاعات و در پادگان موسوم به ایراندوست نگهداری می شوند.

بازداشت شدگان از ساكنان همایونشهر، درچه، قهدریجان، زینبیه و مناطق داخل شهر اصفهان هستند. این افراد پس از بازجويی و شكنجه شدید در پادگان ایراندوست، به شكنجه گاههای رژیم در زندان دستگرد منتقل شده اند.