۱۳۸۷ مرداد ۸, سه‌شنبه

در صورت عدم توجه جامعه بین الملل، وضعیت وخیم تر می شود

بخشی از گزارش وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ارائه شده به سیزدهمین نشست سالیانه نهادهای ملی و سازمانهای غیر دولتی در کوالالامپور

تهیه کنندگان:
کانون مدافعان حقوق بشر
سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)
سازمان حقوق بشر کردستان

گزارش پیش رو بیان مختصری از وضعیت حقوق بشر در ایران است و به هیچ وجه نمی تواند بیانگر همه ی موارد نقض حقوق بشر باشد. هدف از این گزارش تنها ارئه ی تصویری از وضعیت حقوق بشر در ایران است، بدیهی است که ذکر تمام مصادیق نقض حقوق بشر در ایران با توجه به وضعیت نا مطلوب حقوق بشر در کشور ما نیاز به گزارش تفصیلی دارد.

در قوانین جزایی جمهوری اسلامی حق حیات از حمایت و تضمین کافی بر خوردار نیست و با توجه به پیش بینی مجازات مرگ برای جرایم متعددی می توان به این نتیجه رسید که نقض حق حیات در ایران از طریق قانون نهادینه شده است. از موارد نقض فاحش حق حیات در ایران، اعدام کودکان است. در حالیکه مطابق اسناد بین المللی، افراد زیر 18 سال کودک محسوب می شوند اما وفق قوانین ایران سن مسئولیت کیفری برای پسران 15 و برای دختران 9 سال است. طی سال گذشته موارد متعددی از اجرای حکم اعدام کودکان (حداقل 7 مورد) گزارش شده است. ایران رتبه اول را در اعدام افراد زیر ۱۸ سال دارد. حداقل 140 نفر بخاطر خطاهایی که ادعا می شود قبل از سن ۱۸ سالگی مرتکب شده اند در انتظار اعدام بسر می برند که این امر نقض تعهدات این کشور در قبال پیمان حقوق کودک است. نمونه اخیر، اعدام یک نوجوان 16 ساله کرد به نام محمد حسن زاده در 10 ژوئن 2008 به خاطر جرمی است که در سن 14 سالگی مرتکب شده بود. علیرغم بخشنامه ی قوه قضائیه مبنی بر ممنوع بودن اعدام در ملاء عام، طی ماه جاری 4 نفر که اسامی شان اعلام نشده، در شهر برازجان استان بوشهر در ملاء عام حلق آویز شدند.

در قانون مجازات اسلامی ده ها ماده به عنوان مجازات ها و اقدامات تامینی و ترتیبی بویژه در مجازات های مقرره حدود، قصاص، دیات، تعزیر و غیره شامل مجازات های خشن فیزیکی و بدنی، شلاق زدن و قطع اعضای بدن، رجم (سنگسار کردن) آمده است که موادی از آن در گزارش تفصیلی ارائه خواهد شد. در رابطه با مجازات های بدنی، اخیرا رئیس قوه قضائیه بر استفاده هرچه بیشتر از حد شلاق تاکید داشته است. اما برغم همه اینها، شکنجه در زندانها و بالاخص در بازداشتگاههای وزارت اطلاعات عملا اعمال می شود. نمونه مشخص آن، آزار وشکنجه ی شدید فرزاد کمانگر، معلم و فعال مدنی کُرد در زندان است که اثرات شکنجه بر بدن وی بجا مانده و او شدیدا از عوارض آن رنج می کشد. همچنین می توان به مرگ مشکوک "ابراهیم لطف اللهی" دانشجوی سنندجی در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج اشاره کرد. او 7 روز پس از بازداشت، به طرز مشکوکی در زندان جان سپرد. هر چند مسئولان دلیل مرگ وی را "خودکشی" اعلام کردند، اما خانواده وی و فعالان حقوق بشر هیچگاه این را نپذیرفتند، چرا که جسد وی بدون اطلاع خانواده دفن و بعد هم سیمانکاری شد، و با درخواست نبش قبر این دانشجو موافقت نگردید.

وضعیت حقوق بشر در ایران به هیچ وجه مطلوب نیست. بخش زیادی از این عدم مطلوبیت به خاطر قوانین بد و بخش عمده ای نیز به دلیل عدم حاکمیت قانون است. وضعیت حقوق بشر در ایران به گونه ایست که می توان به صراحت از نقض سازمان یافته و نهادین حقوق بشر سخن گفت. ضمن اینکه در ایران اساسا هیچ نوع نظام حمایتی برای جبران خسارت قربانیان نقض حقوق بشر و تضمین اجرای حقوق بشر وجود ندارد. بیم آن می رود که در صورت عدم توجه جامعه ی بین الملل، این وضعیت وخیم تر از این نیز بشود.

استمداد پدر یک زندانی سیاسی از سازمانهای حقوق بشری

انتشار:فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

استمداد خانواده حاج میرزائی از سازمانهای حقوق بشری برای آزادی فرزندشان

فرهاد حاج میرزائی فعال حقوق کودکان خیابانی و بی سرپرست در شهر سنندج ، در 12 دی ماه 1386 در مطب دندان پزشکی دستگیر و به مدت 3 ماه بی خبری خانواده از سرنوشت نامعلوم او بی اطلاع بودند. همزمان با دستگیری وی اینجانب محی الدین حاج میرزائی پدر او در سن 75 سالگی دستگیر و مدت 48 ساعت در بدترین شرایط و سرمای چندین درجه زیر صفر در بازداشتگاه بودم.

به قرار اطلاع و شنیده ها فرهاد در بازداشتگاه تحت سخترین شرایط و شکنجه های غیر انسانی قرار داشته و کلیه وی آسیب دیده و همچنین چشم او را در اثر کتک و شکنجه ها دچار خونریزی و آسیب دیدگی شده است. وی نزدیک 6 ماه در بازداشت موقت بدور از دسترس و داشتن وکیل در زندان اوین بسر می برد. از امضای وکالت نامه و ملاقات وکیل وی آقای رمضان حاجی مشهدی به نام برده تاکنون جلوگیری به عمل آمده است .

از آنجایی که شکنجه طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اعلامیه های حقوق بشر و میثاقهای ممنوع می باشد. ما خواستار آزادی وی و تنظیم وکالت نامه و مراجعۀ وکیل به دادگاه و مطالعه پرونده و برگزاری دادگاه علنی با حضور هیئت منصفه طبق اصل 168 قانون اساسی هستیم.

مقامات امنیتی وی را متهم به ارتباط با گروههای کمونیستی خارج از ایران و ارتباط با خارج می نمایند، ضمن تکذیب این موضوع وی صرفا مدافع حقوق کودکان بوده و آرمان و انگیزه وی شرافتمندانه می باشد.

از خانم لوئیز آربور کمیسیر عالی حقوق بشر ،عفو بین الملل و سازمانهای بین المللی حقوق بشری خواستار کمک و اقدام مصرانۀ آنها در آزادی فرزندم می باشم.

محی الدین حاج میرزائی
7 مرداد 1387

سه تن دیگر از جمله یاسر کیانی امروز اعدام شدند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، دستگاه قضايی جمهوری اسلامی امروز سه تن دیگر را اعدام کرده است.

افرادی که امروز اعدام شدند عبارتند از یاسر کیانی، 22 ساله که از سه سال پیش در زندان اصفهان بسر می برد. زندان دیگری نیز بنام محمد، 33 ساله که او نیز به اتهام قتل در زندان اصفهان در حبس بود، اعدام شده است. هویت فرد سوم که به اتهام قاچاق مواد مخدر در زاهدان اعدام شده، اعلام نگردیده است.

این در حالیست که روز یکشنبه نیز در اقدامی بی سابقه طی سالهای اخیر 29 نفر در تهران حلق آویز شدند.

روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل در گزارشی در باره اعدامهای روز یکشنبه تهران نوشت ايران محل بزرگترین اعدامهاى دسته جمعى در جهان است. روز یکشنبه 29 نفر در ایران هنگامیکه آلمان هنوز در خواب بود، اعدام شدند. در بین اعدام شدگان افرادی بودند كه به اتهام اخلال در امنیت به دار آویخته شدند. این اقدام بزرگترین اعدام دسته جمعی در ایران در سال های اخیر بود.

نگرانی از شکنجه فعال آذربایجانی و سه متهم سياسی ديگر

فعالان حقوق بشر در ايران

بنا بر گزارشات دريافتي حميد والايي، نويسنده، وکيل و فعال حقوق بشر آذربايجاني، بر اثر شکنجه هاي متعدد جسمي که در دوره دوازده روزه اخير در زندان مرکزي تبريز بر وي وارد گرديده است دچار آسب ديدگي جسمي همچون شکستگي دندان ، شکستگي پاي راست و همچنين شکستگي از ناحيه سر گرديده است ، وي بعلت وضعيت بد جسمي چندين بار به بهداري زندان منتقل گرديده است.

اتهام و دليل بازداشت آقاي والايي که از تاريخ 25 تيرماه سال جاري و در پي احضار به ستاد خبري وزارت اطلاعات بازداشت گرديده بود مشخص نيست.

- همچنين گزارش گرديده است ، سه متهم سياسي به نامهاي "اردشير جودت" ، "يوسف خاتمي" و "آيت نقش عنبري" از اهالي منطقه "برادوست" اروميه که حدود يکماه پيش ، به اتهام هکاري با احزاب کردي بازداشت و هم اکنون نيز در اداره اطلاعات شهر اروميه به سر ميبرند تحت بدرفتاري و شکنجه هاي جسمي قرار گرفته اند ، بطوريکه "اردشير جودت" از ناحيه قفسه سينه دچار شکستگي استخوان و آقاي حاتمي نيز دچار آسيب ديدگي دو مهره از ستون فقرات گرديده است.

ضمن ابراز نگراني از وضعيت افراد تحت شکنجه ذکر شده ، يادآور ميشويم هرگونه تحقير و شکنجه زندانيان بر اساس معاهدات بين المللي همچون اعلاميه جهاني حقوق بشر ، ميثاق بين المللي حقوق مدني و سياسي و کنوانسيون منع شکنجه و رفتار غير انساني ممنوع است ، و ضمن آنکه هرگونه اخذ اقرار در اين شرايط فاقد مشروعيت مي باشد ، فرد اعمال کننده شکنجه در هر مقام و موقعيتي بايد تحت تعقيب قرار گيرد . بديهي است هرگونه عدول از اين اصول تخلف و نص سريع معاهدات بين المللي لازم الاجرا و قوانين داخلي مي باشد.

ضرب وشتم و بازداشت گروهی از مسیحیان کلیسای خانگی

به گزارش شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان ، در۲۶جولای ۲۰۰۸ برابر با ۵ مرداد ۱۳۸۷، گروهی از نیروهای لباس شخصی وابسته به اداره اطلاعات و ستاد خبری دولتی ، به یک کلیسای خانگی در" ملک شهر" اصفهان هجوم برده و تعدادی از هموطنان مسیحی مان را با توهین و ضرب و شتم بازداشت نمودند.

این كلیسای خانگی در منزل یک زوج مسیحی بنام ( ع ) و خانم (ر) در ملك شهر اصفهان برگزار میشد.

بازداشت شدگان شامل شش نفر از خواهران و هشت نفر از برادران مسیحی و دو کودک بودند كه همه آنان را با ضرب و شتم به مکان نامعلومی انتقال دادند.

در میان بازداشت شدگان دو ایماندار کهنسال زن و شوهر بالای شصت سال سن بودند که میزبانی مراسم را برعهده داشتند ، مامورین امنیتی بدون توجه به کهولت سن آنان، آنها را به باد کتک و زیر مشت و لگد خود قرار می دهند و این حادثه منجر به وخامت حال آنها می گردد كه در ساعت ۳ صبح به دلیل شدت جراحات و وخامت حالشان سریعا به بیمارستان شریعتی اصفهان انتقال داده می شوند و طبق آخرین خبرهای واصله در حال حاضر از سوی پزشكان تحت مراقبت های ویژه پزشكی قرار دارند.

در میان بازداشت شدگان دو كودك حضور داشتند كه علیرغم درخواست ها و التماس از سوی والدین آنها نتوانستند مانع از بازداشت آنها شوند.

نیروهای امنیتی پس از دستگیری افراد اقدام به جستجوی خانه نمودند كه در این بین مدارک، کتب و لوح های فشرده در این خانه را تحت نام اقلام مسیحی ضبط كرده و بهمراه بردند.

بنا بر گزارش خبرنگار ما از اصفهان ، مامورین امنیتی لباس شخصی بیشتر از این موضوع عصبانی بودند که برادر (ع ) كه میزبانی كلیسای خانگی را برعهده داشت خود زمانی به سفر "( حج – مكه )" رفته و عنوان " حاجی" را نیز بر خود داشته است و در طول جنگ نیز به عنوان رزمنده در جبهه ها حضور داشت و برای آنان باورنکردنی بود که وی به مسیح ایمان آورده باشد و به تشکیل کلیسای خانگی همت ورزیده باشد.

امروزه با توجه به جو حاكم و فشارهای موجود از سوی رژیم جمهوری اسلامی بر علیه نوكیشان و مسیحیان در ایران، كلیه فعالیت های پرستشی ، دعا و گردهمایی های مسیحیان ایرانی در كلیساهای خانگی و یا زیر زمینی انجام می گیرد .

ایمانداران و نوكیشان مسیحی در استان اصفهان در شهرهای مختلف اصفهان متمرکز هستند و در طی این چند سال موارد زیادی از دستگیری و شکنجه و تعقیب و متواری شدن مسیحیان مشاهده شده است .

این گزارش می افزاید ، نیروهای اطلاعاتی در ملك شهر اصفهان به مسئولین و رهبران کلیسای اسقفی شهر واقع در خیابان عباس آباد و کلیسای جماعت ربانی در خیابان سنگتراش تذكر داده اند که باید مانع از ورود مسلمان زادگان بداخل كلیسا شوند و اجازه پذیرش هیچ مسلمان زاده ایی را ندارند ، و یا آنان را تعمید دهند ، و اگر چنین مواردی مشاهده و گزارش شود با آنان برخورد و منجر به تعطیلی كلیسا خواهد شد.

بر طبق گزارش غیررسمی تعداد نوكیشان مسیحی در این شهر به بیش از هزار نفر بر آورد میشود .

شبكه خبر مسیحیان فارسی زبان ضمن اعتراض به اینگونه رفتارهای دور از شان انسانی و قانون، خواستار آن است كه مسیحیان دستگیر شده را بدون هیچ قید و شرط آزاد نماید و کودکان را به خانواده های آنان بازگرداند و به مخفی کردن آنان درمكانهای نامعلوم پایان دهد و در بازجوئی ها از آنان شرائط انسانی را لحاظ کنند.

دیدار اعضای کمیته پیگیری بازداشت دانشجویان با انجمن دفاع از حقوق زندانیان

خبرنامه امیرکبیر: روز شنبه، ۵ مرداد، جمعی از دانشجویان عضو کمیته پیگیری بازداشت های اخیر دانشجویان با فریده غیرت، وکیل دادگستری، در محل انجمن دفاع از حقوق زندانیان دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر دانشجویان ضمن ارائه گزارشی از بازداشت های گسترده دانشجویان در شهرهای مختلف، خصوصا بازداشت دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، به شرایط بازداشت های اخیر اشاره کردند و خواستار پیگیری انجمن دفاع از حقوق زندانیان در این خصوص شدند.

فریده غیرت، عضو هیئت مدیره، انجمن دفاع از حقوق زندانیان، در این دیدار ضمن ابراز تاسف از برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان و تاکید کرد انجمن دفاع از حقوق زندانیان مطمئنا در زمینه احقاق حقوق دانشجویان در بند تلاش خواهد کرد.

این وکیل دادگستری در پایان خاطرنشان کرد که انجمن دفاع از حقوق زندانیان بیانیه یا نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضاییه در خصوص بازداشت های دانشجویان منتشر خواهد کرد.

استمداد خانواده حاج میرزائی از سازمانهای حقوق بشری برای آزادی فرزندشان

فرهاد حاج میرزائی فعال حقوق کودکان خیابانی و بی سرپرست در شهر سنندج ، در ۱۲ دی ماه ۱۳۸۶ در مطب دندان پزشکی دستگیر و به مدت ۳ ماه بی خبری خانواده از سرنوشت نامعلوم او بی اطلاع بودند.

همزمان با دستگیری وی اینجانب محی الدین حاج میرزائی پدر وی در سن ۷۵ سالگی دستگیر و مدت ۴۸ ساعت در بدترین شرایط و سرمای چندین درجه زیر صفر در بازداشتگاه بودم.

به قرار اطلاع و شنیده ها فرهاد در بازداشتگاه تحت سخترین شرایط و شکنجه های غیر انسانی قرار داشته و کلیه وی آسیب دیده و همچنین چشم او را در اثر کتک و شکنجه ها دچار خونریزی و آسیب دیدگی شده است.

وی نزدیک ۶ ماه در بازداشت موقت بدور از دسترس و داشتن وکیل در زندان اوین بسر می برد. از امضای وکالت نامه و ملاقات وکیل وی آقای رمضان حاجی مشهدی به نام برده تاکنون جلوگیری به عمل آمده است.

از آنجایی که شکنجه طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اعلامیه های حقوق بشر و میثاقهای ممنوع می باشد.

ما خواستار آزادی وی و تنظیم وکالت نامه و مراجعۀ وکیل به دادگاه و مطالعه پرونده و برگزاری دادگاه علنی با حضور هیئت منصفه طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی هستیم.

مقامات امنیتی وی را متهم به ارتباط با گروههای کمونیستی خارج از ایران و ارتباط با خارج می نمایند،ضمن تکذیب این موضوع وی صرفا مدافع حقوق کودکان بوده و آرمان و انگیزه وی شرافتمندانه می باشد.

از خانم لوئیز آربور کمیسیر عالی حقوق بشر ،عفو بین الملل و سازمانهای بین المللی حقوق بشری خواستار کمک و اقدام مصرانۀ آنها در آزادی فرزندم می باشم.

محی الدین حاج میرزائی

۷ مرداد ۱۳۸۷

انتشار: فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران