۱۳۸۷ شهریور ۶, چهارشنبه

تجمع اعتراض آمیز مخالفان لایحه حمایت از خانواده

سایت عصرایران: تشکل های حمایت از حقوق زنان قصد دارند هفته آینده در چند نوبت ، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراض آمیز داشته باشند.

گروه های حمایت از حقوق زنان نسبت به ارائه لایحه حمایت از خانواده معترض اند و آن را در راستای تضییع حقوق زنان قلمداد می کنند.

مهم ترین انتقادی که به لایحه حمایت از خانواده مطرح شده این است که در ماده 23 آن شرط اجازه همسر اول برای ازدواج مجدد مرد ضروری دانسته نشده است. در این ماده شرط ازدواج مجدد مرد ، صرفاً تمکن مالی او عنوان شده است و بدین ترتیب هر مرد ثروتمندی می تواند بدون جلب رضایت همسر اول خود ، اقدام به ازدواج مجدد نماید.

گروه های حمایت از حقوق زنان این لایحه را زمینه ساز گسترش چند همسری در جامعه و از بین رفتن بنیان های خانواده تلقی می کنند.

استمداد پدر یک زندانی سیاسی محکوم به اعدام

فعالان حقوق بشر در ایران


محمد حسين پناهي پدر زنداني سياسي محکوم به اعدام انور حسين پناهي طي نامه اي کوتاه از وجدانهاي بيدار براي نجات فرزند خويش استمداد طلبيده است :

پسرم انور حسين پناهي فعال مدني است که در تاريخ 15/8/2008در دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم شده است . من به عنوان پدر ايشان از تمام سازمانهاي حقوق بشري و همچنين انسانهاي ازاده و انسان دوست خواستار کمک جهت ازادي فرزندم مي باشم . انور جرمي جز فعاليتهاي انسان دوستانه در چهار چوب قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نداشته لذا من بعنوان پدري که با رنج و زحمت خون دل فرزندم را سالم تحويل جامعه داده ام از تمامي انسانهاي آزاد که خواستار پيشرفت جامعه مي باشند ميخواهم در قبال صدور اين حکم ناعادلانه و غير قانوني سکوت نکنند .

انور هيچ کار ي غير قانوني انجام نداده لذا از مقامات مسئول حکم تقاضا دارم با ديدي امنيتي سياسي به پرونده فرزندم نگاه کنند بلکه ميخواهم بعنوان يک شهروند ايراني که حق يک دادگاه عادلانه را دارد با وي برخورد کنند و از تمام ملت آزادي خواه اعم از فعالين مدني و سياسي بار ديگر خواهشمندم براي نجات و آزادي فرزندم اقدام کنند.

مسعود کردپور، روزنامه نگار در بلاتکلیفی تحت فشار است

سایت روز: مسعود کردپور، روزنامه نگار و موسس “بنیاد دمکراسی و حقوق بشر” در کردستان، از نوزده روز پیش ‏دربازداشت وزارت اطلاعات بوکان بسر می برد. وی که ده سال تمام در کنار فعالیت های حقوق بشری و ‏مدنی، به عنوان یک خبرنگار حرفه ای با بسیاری از رسانه ها و مطبوعات در داخل و خارج همکاری ‏داشته، در روز خبرنگار در منزل خود دستگیر و به همراه وسایل شخصی و حرفه ای خود به بازداشتگاه ‏اطلاعات این شهر انتقال داده شد. تلاش خانواده و نزدیکان وی برای بدست آوردن اطلاع از وضعیت وی ‏تاکنون نتیجه چندانی در پی نداشته است.‏

نزدیکان و خانواده مسعود کردپور تاکنون بارها نسبت به وضعیت وی در بازداشتگاه اطلاعات ابراز نگرانی ‏کرده و گفته اند: مسئولان وزارت اطلاعات هیچ گونه اطلاعی در خصوص وضعیت وی نمی دهند و به طور ‏مشخصی علت و یا علل دستگیری وی را اعلام نمی کنند. مسئولان امنیتی تاکنون نه تنها به مراجعات و ‏تقاضای های مکرر ما پاسخی نداده اند، بلکه به وی حتی اجازه یک تماس تلفنی چند دقیقه ای هم نداده اند.‏

‏ ‏برخی از گزارشات منتشر شده در خصوص دستگیری این خبرنگار که عضو یک سازمان غیردولتی حفاظت ‏از محیط زیست نیز هست، حاکی از آن است که وی به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با رسانه های ‏خارج ازکشور” دستگیر شده و تحت فشار و بازجوئی های مکرر ماموران وزارت اطلاعات قرار دارد. ‏

با طولانی شدن مدت بازداشت مسعود کردپور و بی خبری از وضعیت وی، این نگرانی در بین خانواده و ‏نزدیکان وی افزایش یافته، که وی مانند دفعات قبل که مورد تعقیب قضائی و امنیتی قرار گرفته و مدت زیادی ‏نیز در بازداشت و زیر شکنجه بود، این بار نیز در شرایط مشابهی قرار داشته باشد.‏

برادر مسعود کردپور هفته گذشته در گفتگویی خبری، عنوان کرده بود که برادرش در بازداشتگاه وزارت ‏اطلاعات ضرب و شتم شده و مورد بی حرمتی ماموران امنیتی قرار گفته است و در شرایطی سخت در سلول ‏انفرادی نگهداری می شود. ‏

مسعود کردپور سال ۷۸ برای اولین بار به دلیل فعالیت های مدنی و صنفی خود دستگیر و روانه زندان شد. ‏این فعال حقوق بشر بهمن ماه سال گذشته نیز به علت دیگر فعالیت های خود در زمینه های حقوق بشر، ‏فرهنگی و مطبوعاتی در دادگاهی در آذربایجان غربی به تبعید محکوم شد.‏

‏ این دادگاه وی را که دارای سابقه بیست و یک سال تدرس در دبیرستان و از چهره های فرهنگی بوکان ‏است، با اتهاماتی نظیر ” تحریک معلمان برای نرفتن به سرکلاس” و “انجام مصاحبه با رسانه های داخل و ‏خارج” به تبعید به شهرستان تکاب محکوم کرده بود.‏

دستگیری مسعود کردپور تاکنون اعتراض چندین سازمان و نهاد حقوق بشری و مدنی را درپی داشته که ‏کماکان ادامه دارد. طی روزهای اخیر سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، مجموعه فعالان حقوق بشر در ‏ایران و برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر، ضمن محکوم کردن بازداشت غیرقانونی این معلم سی ‏و هفت ساله خواستار رسیدگی سریع به پرونده و روشن شدن وضعیت وی شدند.‏

برنامه نظارت بر حمایت مدافعان حقوق بشر در قسمتی از درخواست فوری خود از مسئولان و مقامات ‏قضائی جمهوری اسلامی در خصوص وضعیت این فعال حقوق بشر آورده است:‏‎ ‎‏”برنامه نظارت مراتب ‏نگرانی عمیق خود را نسبت به حبس نامعلوم آقای مسعود کرپور اعلام می دارد و خاطرنشان می سازد که این ‏قبیل اقدامات کاملا نشان دهنده ادامه سرکوب های شدید از سوی دولتمردان به جانب مدافعان حقوق بشر، به ‏ویژه مدافعانی است که در مناطق اقلیت نشین فعالیت می کنند.”

بی‌خبری از وضعیت رضا نگهداری

ازلابلاي نامه هاي رسيده به آژانس ايران خبر
با آن‌که دو روز از خبر بازداشت رضا نگهداری دانشجوی محروم از تحصیل رشته حقوق دانشگاه تهران توسط نیروهای امنیتی می‌گذرد، هنوز خبری از علت و نحوه بازداشت این فعال دانشجویی در دست نیست و دوستان و نزدیکان وی نیز در این مورد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

کمپین بین المللی حقوق بشر: ایران مدال ننگ اعدام نوجوانان را از آن خود کرد

دومین اعدام نوجوانان درمدت یک هفته
۵ شهریور ماه ۱۳۸۷- امروز مقامات ایرانی بهنام زارع را به دار آویختند؛ نوجوانی که بخاطر قتل در سن ۱۵ سالگی محکوم شده بود. درست یک هفته پیش، رضا حجازی که در سن ۱۵ سالگی مرتکب جرم شده بود در تاریخ ۲۹ مرداد ماه ۱۳۸۷ اعدام شد.
ایران پیشگام جهانی اعدام نوجوانانی است که در سن زیر ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده‌اند. هیچ کشور دیگری در سال جاری میلادی هیچ نوجوانی را اعدام نکرده است. ایران بعنوان یکی از اعضای امضا کنده میثاق بین المللی حقوق سیاسی مدنی و پیمان حقوق کودک موظف است که به چنین اعدامهایی پایان دهد.
هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: “تعداد بشدت رو به افزایش اعدام نوجوانان، گواه وحشتناک و نگران کننده بی‌توجهی کامل دولت ایران به حقوق شهروندان و قانون بین‌المللی است.” وی تاکید کرد که ” لازم است که شرکای تجاری ایران الزامات اخلاقی تجارت با یک چنین دولتی را مورد بازنگری قرار دهند.”
بهنام زارع؛ متولد ۱۳۶۸، بر اتفاقی بودن جرمش در یک درگیری کودکانه تاکید کرده بود. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نسخه‌ای از حرفهای بهنام زارع را که از درون زندان قبل ازاعدامش ضبط شده بود دریافت کرده است. او گفته بود: “من زندانی بهنام زارع هستم. من به مدت سه سال است که در زندان عادل آباد شیراز محبوس هستم. من قاتل هستم. من در سن ۱۵ سالگی مرتکب قتلی شدم. من از کردار خودم الآن پشیمان هستم. شما ای مدافعان حقوق بشر، شما ای انسانهای آزاد منو نجات بدهید. اون یک اتفاق تصادفی بود. خواهش می کنم منو نجات بدهید. من میخواهم زنده بمانم. من می خواهم آزاد باشم. من دارم آخرین روزهای زندگی ام را طی می کنم. ممکن است هر لحظه منو به پای چوبه دار ببرند. آیا خدا راضی است که من در ۱۵ سالگی چشم از جهان ببندم. ای کسانی که صدای منو می شنوید، آیا کسی هست که به من کمک کند؟ من از شما می خوام که صدای منو به گوش همه مسئولین برسانید. می خوام که منو نجات بدهید. من می خوام زنده بمونم.”
خانواده و وکیل بهنام زارع از زمان و مکان اعدام او مطلع نبودند و این نقض قوانین بین المللی است.
با این دو اعدام اخیر، تعداد نوجوانان اعدام شده در ایران در سال جاری میلادی به ۶ نفر رسید. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران و سایر سازمان های حقوق بشر از احکام ۱۳۲ نوجوان دیگری که در صف اعدام هستند، خبر می دهند.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقامات قضایی ایران می خواهد که فورا اعدام نوجوانانی را که در صف اعدام هستند متوقف کرده و مجازاتهای دیگری را جایگزین حکم اعدام آنها بکند.
هادی قائمی می گوید: “اصرار هولناک مقامات قضایی ایران در اجرای چنین اعدامهای ظالمانه ای، علیرغم فریادهای اعتراضی در داخل و خارج کشور، با سرعت و پشت سر هم فقط از تشنه به خون بودن مقامات حکایت می کند. هیچ نشانه ای از حل ریشه ای مسائل اقتصادی و اجتماعی ای که منجر به چنین جرایمی می شود در ایران مشاهده نمی شود.”
۲۴ سازمان مهم حقوق بشر منطقه ای و بین المللی در یک ائتلافی در تاریخ ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۷ از دولت ایران خواستند که به اعدام نوجوانان پایان بدهد. نمایندگان سازمان ملل متحد بارها از دولت ایران خواستار رعایت تعهدات بین المللی اش شده اند. بهنام زارع درست یک روز بعد ازاینکه اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعدام رضا حجازی را محکوم کرد، اعدام شد. اتحادیه اروپا در این بیانیه تاکید کرده بود که این اعدام “نقض فاحش” الزامات بین المللی حقوق بشر ایران است.
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران

۱۳۸۷ شهریور ۵, سه‌شنبه

شکنجه وحشیانه یک زندانی سیاسی در زندان گوهردشت کرج

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

بنابه گزارشات رسیده از زندان گوهردشت کرج، منصور رادپور زندانی سیاسی که از تاریخ 16 مردادماه به سلول انفرادی بند 1 این زندان که محل شکنجه زندانیان است انتقال یافته بود بشدت تحت شکنجه قرار گرفته است.

در طی این مدت مادر پیر و بیمار آقای رادپور که به سختی قادر به راه رفتن است بارها به زندان مراجعه نمود وهر بار تقریبا تمام روز در آنجا منتظر می ماند تا از وضعیت و شرایط فرزندش با خبر شود. تا اینکه روز یکشنبه 3 شهریور ماه پس از چندین بار مراجعه کردن ایشان همانند روزهای قبل از ساعت 08:00 صبح تا ساعت 16:00 منتظر ماند تا بلاخره به او اجازه ملاقات کابینی داده شد.

خانم رادپور فرزندش را در حالی که سر و دست او باندپیچی شده بود و صورتش متورم از پشت شیشه های کابین ملاقات مشاهده نمود. ملاقات خانم رادپور در حضور بازجو و یک مامور دیگر وزارت اطلاعات صورت گرفت و به فرزندش اجازه داده نمی شد آنچه را که بر او روا رفته بود بیان کند. آقای رادپور همچنان در اعتصاب غذا بسر می برد و در شرایط جسمی بسیار بدی است.

کسانی که در شکنجه این زندانی مستقیما نقش دارند کرمانی رئیس حفاظت و اطلاعات زندان و نوید خدیوی معاون حفاظت و اطلاعات زندان و محمود مغنیان رئیس بند 4 که از مجریان حملات خونین علیه زندانیان سیاسی است.

روز شنبه 2 شهریور ماه آقای رادپور را به دادگاه انقلاب کرج در حالی که پابند و دست بند به او زده بودند و در شرایط بسیار بدی جسمی قرار داشت بردند. بازجویان وزارت اطلاعات قصد دارند که پرونده جدیدی علیه او تشکیل دهند. این پرونده سازیها تا به حال علیه تعدادی از زندانیان سیاسی مانند امیر حشمت ساران ،بهروز جاوید طهرانی و تعدادی دیگری از زندانیان سیاسی صورت گرفته است.

لازم به یادآوری است که آقای منصور رادپور 14 مرداد ماه دراعتراض به شرایط غیر انسانی و رفتارهای وحشیانه با زندانیان سیاسی اقدام به اعتصاب غذا نمود و در سومین روز اعتصاب غذای خود 16 مرداد ماه او را به سلولهای انفرادی بند 1 که محل شکنجه زندانیان است انتقال دادند. چند روزی است که آقای رادپور را به سلولهای انفرادی بند سپاه زندان گوهردشت کرج منتقل نموده اند شرایط این بند همانند بند 209 اوین می باشد و در کنترل بازجویان وزارت اطلاعات است.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، انتقال زندانیان سیاسی به سلولهای انفرادی و مورد شکنجه وحشیانه قرار دادن آنها را محکوم می کند،و ازسازمانهای حقوق بشری خواستار اقداماتی عملی برای پایان دادن به شرایط غیر انسانی علیه زندانیان سیاسی در ایران است.

5 شهریور 1387 برابر با 26 اگوست 2008

به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر خانم لوئیز آربور
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل
سازمان دیدبان حقوق بشر

دانشجویان دانشگاه زنجان: تحصن را از سر می گیریم

خبرنامه امیرکبیر: زمان کوتاهی تا بازگشایی دانشگاه ها باقی مانده است ولی همچنان و بر خلاف سال های گذشته برخورد با دانشجویان منتقد و مخصوصا دانشجویان دانشگاه هایی که در بهار سال جاری انتقادات خود را به صورت تحصن ابراز نمودند، همچنان ادامه دارد.

البته در این باره ذکر این مطلب نیز ضروری به نظر می رسد که به همراه آماج دستگیری های خصمانه و سیاست سرکوب حکومت که در تابستان و در شرایطی ظاهرا ایده آل، بوسیله اقتدار گرایان صورت می پذیرد، گزارشات و اخبار، از چیز دیگری حکایت دارد.

طبق عقیده و نظر بسیاری از کارشناسان و استادان و روشن اندیشان دانشگاهی که همانگونه که در خبرهای پیشین نیز آمده است، سیاست سرکوب نتیجه عکس خواهد داد و حقیقت آن است که با وجود استمرار در روند دستگیری دانشجویان و فعالین دانشجویی که ظاهرا بر خلاف سال های گذشته همچنان به پیش می رود و در عرصه دانشگاه می تازد، شاهد آن بودیم که صحنه فعالیت های دانشجویی نه تنها خالی نگشته است بلکه جنبش دانشجویی اینبار، هوای تازه ای استشمام می کند و جوشان و خروشان به پیکار آمده است که این خود می تواند گواهی باشد بر اعتقاد آن دسته از کارشناسان امور دانشگاهی که ذکرشان به میان آمد.

در این میان و در تابستان جاری، دانشگاه زنجان سهم بسزایی از اینگونه تاخت و تازها را به خود اختصاص داده است؛ دانشجویان این دانشگاه مستوجب پرداخت هزینه های بسیاری به موجب حق گویی خود، از سوی حکومت و سرکوبگران شدند که اخبار آن به دفعات منتشر گردید.

بر همین اساس دانشجویان دانشگاه زنجان از شروع این برخوردها نظرسنجی های اینترنتی گوناگونی برگزار کرده اند که در این گزارش خلاصه ای از نظر سنجی های انجام شده در رابطه با تحصن دانشگاه زنجان و همچنین برخورد با دانشجویان متحصن این دانشگاه، آمده است.

گفتنی است این نظر سنجی ها از ۲۵ تیر ماه، بعد از بازداشت سه فعال دانشجویی دانشگاه، پیام شکیبا، آرش رایجی و حسن جنیدی آغاز شد و با بازداشت بهرام واحدی، دبیرانجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان و سورنا هاشمی، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان، شدت گرفت.

شایان ذکر است که نظر سنجی ها کماکان ادامه دارد و متعاقبا نتایج آن ها اعلام می گردد. اما در زیر خلاصه ای از نظرسنجی ها را از تاریخ ۲۵ تیرماه تا ۳ شهریور، به نظر می رسانید.

- تعداد شرکت کنندگان در نظر سنجی ها از تاریخ ۲۵ تیر تا تاریخ ۳ شهریور ۱۳۸۷: ۷۰۳ نفر

تعداد شرکت کنندگان به تفکیک جنسیت: دختر: ۴۰۱ نفر، ۵۷.۰۴% پسر: ۳۰۲ نفر، ۴۲.۹۵%

- نظر سنجی در رابطه با برخورد با دانشجویان متحصن:

برخورد ها را محکوم می کنیم : ۶۰۸ نفر معادل ۸۶.۵%

- نظرسنجی در رابطه با ادامه ی تحصن در آغاز سال تحصیلی جدید:

تحصن را از سر می گیریم: ۵۰۶ نفر معادل ۷۱.۹۷%

تحصن خاتمه یافته است: ۱۹۷ نفر معادل ۲۸.۰۳%

- در صورت شروع دوباره تحصن، نوع تحصن را چگونه پیشنهاد می کنید:

تنها عدم حضور در کلاس های درس: ۸۷ نفر معادل، ۱۷.۱۹%

عدم حضور در کلاس های درس و تحصن در سالن ورزش دانشگاه: ۲۷ نفر معادل، ۵.۳۳%

بستن درب دانشگاه و جلوگیری از ورود مسئولین به دانشگاه: ۳۹۲ نفر معادل، ۷۷.۴۷%

تشكر وزیر جعل و تجاوز از اعتماد خامنه ای به دولت

عوض علی کردان، وزیر كشور رژیم (وزیر جعل و تجاوز) گفت به عنوان عضوی از كابینه، از مقام معظم رهبری در مورد اعتمادی كه به شخص رئیس‌جمهور و اعضای كابینه ابراز داشتند، تشكر می‌كنم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت كشور، علی كردان روز دوشنبه طی سخنانی در نشست مشترك شورای معاونین وزارت كشور با استاندار خوزستان، معاونین استانداری، نمایندگان استان در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و نماینده ولی فقیه در استان خوزستان اظهار امیدواری كرد كه وزارت كشور بتواند در حد میسور و مقدور و به نحو مطلوب پاسخگوی لطف عظیم رهبری در طی هفته دولت تا پایان كار دولت نهم باشد.

وزیر كشور در قسمت دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینكه «یكی از مواردی كه در كشور كمتر مورد توجه قرار گرفته، ایجاد نشاط ملی است»، گفت: مردم نیازمند نشاط ملی هستند و وظیفه حاكمیت نیز ایجاد قالب‌های مقتضی در چارچوب شرع برای ایجاد نشاط ملی است.

زندانیان سیاسی و مدنی کرد در اعتصاب غذای نامحدود

بیش از 80 نقر از زندانیان سیاسی و مدنی کرد در اعتصاب غذای نامحدود


شبکه حقوق بشر کرد:

بیش از 80 نفر از زندانیان سیاسی ومدنی کرد به اعتصاب غذای سراسری پیوستند.

بنابر گزارشات رسیده از سوی خانواده های زندانیان سیاسی و مدنی کرد، هم چنین اطلاعاتی که از درون زندانهای سراسر کشوربه دست آمده، بیش از80 نفراززندانیان سیاسی ومدنی کرد درروز نخست- درزندانهای اوین وتهران وارومیه وسنندج ومهاباد - به اعتصاب غذای سراسری پیوسته اند.

بر اساس این گزارشات؛
40 نفر اززندانیان سیاسی ومدنی کرد در زندان ارومیه،
13 نفراز زندانیان سیاسی و مدنی کرد درزندان مرکزی سنندج ،
8 نفر اززندانیان سیاسی و مدنی کرد در زندان اوین و
15 نفر در زندان مهاباد و دیگرشهرها، اعتصاب غذای نامحدودی را آغاز نموده اند .

انتظار می رود طی روزهای آینده شمار بیشتری از این زندانیان به اعتصاب غذای سراسری بپیوندند.

این اعتصاب غذا از روز دوشنبه و با امضای بیانیه ای از سوی زندانیان سیاسی و مدنی کرد در تمام زندانهای کشور، آغاز شد و هدف از آن اعتراف حاکمیت به هویت سیاسی ومدنی این زندانیان و در پیش گرفتن رفتاری شرافتمندانه با آنان، تجدید نظر در اعدام دسته جمعی زندانیان وتوقف فوری اجرای احکام اعدام کلیه زندانیان سیاسی و مدنی و پایان دادن به شکنجه و نقض های مکرر حقوق بشر در کردستان عنوان شده است.

اسامی زندانیان اعتصاب کننده در روزهای آتی اعلام خواهد شد.


***


شبکه حقوق بشر کرد یادآور می شود:

- هم اینک 8 فعال مدنی و دگر اندیش کرد به اعدام محکوم شده اند. این فعالین عبارتند از:
1- عدنان حسن پور(روزنامه نگار)
2- هیوا بوتیمار(روزنامه نگار و فعال مدنی)
3- فرزاد کمانگر(فعال حقوق بشر و فعال مدنی)
4- انور حسین پناهی(معلم)
5- فرهاد وکیلی(فعال مدنی)
6- علی حیدریان (فعال مدنی)
7- ارسلان اولیایی(فعال مدنی)
8- حبیب الله لطیفی (دانشجو، فعال مدنی)

- همچنین 7 فعال کرد با احکام سنگین مواجه شده اند:
1- محمد صدیق کبودوند(فعال حقوق بشر- 11 سال حبس تعزیری)
2- هانا عبدی (فعال حقوق زنان، 5 سال حبس تعزیری و تبعید به گرمی در آذربایجان شرقی)
3- زینب بایزیدی (فعال حقوق زنان، 4 سال حبس تعزیری و تبعید به زنجان)
4- فاطمه گفتاری(فعال حقوق زنان، 18 ماه حبس تعزیری)
5- امیررضا اردلان(دانشجو، یک سال حبس تعزیری)
6- علی شاکری(دانشجو، دو سال و شش ماه حبس تعزیری)
7- سهراب جلالی(فعال مدنی، در حال سپری نمودن حکم و تبعید به زندان کاشمر)

- و نیز 13 فعال کرد در زندان به سر می برند و یا از سرنوشت آنها خبری در دست نیست:
1- کاوه جوانمرد(روزنامه نگار، در حال سپری حکم در زندان مراغه – تبعید)
2- یاسر گلی(فعال دانشجویی، در انتظار حکم)
3- هدایت غزالی (فعال دانشجویی، در انتظار حکم)
4- صباح نصری (فعال دانشجویی، در انتظار حکم)
5- روناک صفازاده(فعال حقوق زنان- در انتظار حکم)
6- مسعود کرد پور(روزنامه نگار و فعال حقوق بشر- سرنوشت نامشخص)
7- کامران علایی(پزشک- سرنوشت نامشخص)
8- آرش علایی(پزشک- سرنوشت نامشخص)
9- خضر رسول مروت(دانشجو، سرنوشت نامشخص)
10- سالار یاره(دانشجو، سرنوشت نامشخص)
11- فرهاد حاجی میرزایی(فعال حقوق زنان و کودکان- سرنوشت نامشخص)
12- ساسان بابایی(فعال مدنی و معلم کامیارانی، در حال سپری حکم(دوسال از سال 85 به اتهام همکاری با احزاب کردی))
13- محمد کعبی(فعال مدنی، سرنوشت نامشخص)

گزارش رادیو دویچه وله از فشار بر دانشجویان در آستانه‌ی سال تحصیلی جدید

سازمان سنجش آموزش کشور علت عدم ارائه کارنامه به یکی از دانشجویان دانشگاه علامه را نداشتن صلاحیت عمومی عنوان کرده‌است. یک مسئول روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت می‌گوید، صدور چنین حکمی از سوی سازمان یادشده غیر قانونی است.

پایگاه اینترنتی خبرنامه امیرکبیر نامه‌ای از سازمان سنجش آموزش کشور خطاب به دیوان عدالت اداری را منتشر کرد. در این نامه سازمان سنجش آموزش کشور علت عدم ارائه کارنامه به یکی از دانشجویان دانشگاه علامه را نداشتن صلاحیت عمومی عنوان کرده‌است.

علی نیکونسبتی مسئول روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت می‌گوید، این نامه نشان‌ می‌دهد که سازمان سنجش آموزش کشور اقدام به صدور حکم عدم صلاحیت برای دانشجو نموده که این کار غیر قانونی است و باید در یک دادگاه صالح اثبات شود.

نیکونسبتی همچنین در مورد نصب گیت‌های امنیتی در ورودی دانشگاه تهران، به منظور ثبت ورود و خروج دانشجویان می‌گوید، این اقدام غیرمعمول بوده و جز ایجاد محدودیت بیشتر برای دانشجویان و نیز ثبت اطلاعات شخصی آنها هدف دیگری نمی‌تواند داشته‌باشد.

عضو دفتر تحکیم وحدت، همچنین سخنان هفته گذشته‌ی دادستان کل کشور، مبنی بر برخورد با دانشجویان منحرف را نیز در راستای اعمال فشارهای بیشتر بر دانشجویان در سال تحصیلی جدید دانسته و معتقد است که به علت نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری، در سال تحصیلی آینده، با دانشجویان برخوردهای شدیدتری صورت خواهد گرفت.

میترا شجاعی

رادیو دویچه وله

بازداشت مهدی ذاکریان استاد دانشگاه آزاد تهران

مهدی ذاکریان، استادیار حقوق بشر دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس انجمن‎ ‎ایرانی روابط بین الملل و پژوهشگر ارشد ‏مرکز پژوهشهای علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، بیش از دو هفته است که در بازداشت وزارت اطلاعات ‏قرار دارد.‏

از محل نگهداری ذاکریان تاکنون خبری منتشر نشده است و به گفته منابع خبری در تهران، مقامات قضائی و ‏امنیتی از اعلام اتهامات وارد شده به وی امتناع کرده اند.‏

این استاد دانشگاه در کنار فعالیت های تحقیقاتی، سردبیر و مدیر مسئول نشریه “مطالعات بین المللی” که به ۲ ‏زبان فارسی و انگلیسی در تهران منتشر می شود، و مدیر مسئولی فصلنامه مطالعات منطقه ای را نیز بر عهده ‏دارد. ذاکرایان همچنین از بنیانگذاران “انجمن علمی ایرانی روابط بین الملل” در ایران است که آذر ماه سال ۸۶ ‏پس از ثبت در وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری به منظور ارتقای رشته روابط بین الملل و گسترش همکاری ‏های علمی تاسیس شد. ‏

عبدالعلی قوام، محمود سریع القلم، حسین دهشیار وکیهان برزگر در کناری مهدی ذاکریان از دیگر اعضای هیات ‏مدیره این انجمن هستند.‏

بازداشت مهدی ذاکریان در حالی صورت می گیرد که دو برادر پزشک به نام کامیار و آرش علایی که از اوایل ‏تیرماه گذشته بازداشت شده اند، همچنان در حبس به سر می برند. به رغم درخواست های داخلی و بین المللی برای ‏آزادی این دو پژوهشگر مبارزه با ایدز،حسن حداد معاون امنیت دادستانی تهران شنبه ۱۲ مرداد بیش از یک ماه ‏پس از بازداشت؛ این دو برادر را به تلاش برای براندازی متهم کرد.‏

نزدیک به دوهفته پیش نیز خبر بازداشت یکی روزه یکی از استادان علوم ارتباطات، که سردبیری بخش آنلاین ‏یکی از روزهای های صبح تهران را بر عهده دارد، بدون ذکر نام وی انتشار یافت.

روزآنلاین

بهنام زارع، یک نوجوان، صبح امروز اعدام شد

بهنام زارع، از کسانی که در نوجوانی مرتکب قتل شده است، صبح سه شنبه بدون حضور وکیل و خانواده اش به دار آویخته شد. هفته پیش نیز رضا حجازی اعدام شد.

محمد مصطفایی، وکیل ۲۵ نوجوان محکوم به اعدام، با اعلام این خبر به رادیو فردا گفت: «از تابستان سال گذشته ما پیگیر کسب رضایت از خانواده اولیای دم پرونده بودیم. اما چون پدر مقتول در دوبی زندگی می کرد، هیچ گاه نتوانستیم او را ملاقات کنیم.»

بهنام زارع متولد سال ۱۳۶۸ در پانزده سالگی در یک دعوای کودکانه بر سر یک کبوتر، مرتکب قتل مهرداد، شد. وی از سال ۸۴ تا زمان اجرای حکم در زندان شیراز زندانی بود.

اعدام بهنام زارع یک روز پس از انتشار اطلاعیه اتحادیه اروپا در محکوم کردن اعدام رضا حجازی، صورت گرفت.

رضا حجازی هفته گذشته به جرم قتلی که وی در پانزده سالگی مرتکب شده بود، اعدام شد. رضا حجازی ساعاتی پس از اینکه به وکیل او اعلام شد اجرای حکم به تعویق افتاده است، به دار آویخته شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود همچنین از اینکه طی سال جاری شمار اعدام افرادی که در نوجوانی مرتکب جرم شده بودند در ایران به پنج نفر رسیده، به شدت ابراز نگرانی کرده است.

در این بیانیه همچنین یادآوری شده است که اتحادیه اروپا روز نوزدهم اوت قویا از جمهوری اسلامی خواسته بود تمهیدی بیندیشد تا برای بزهکاران نوجوان شیوه هایی نظیر دادگاه اطفال، محکومیت هایی با هدف آموزش و همچنین کمک به توانبخشی اجتماعی آ نان در نظر گرفته شود.

اعدام دو جوان تنها در یک هفته، در حالی صورت می گیرد که طبق ماده ۳۷ کنوانسیون حقوق کودک و بند ششم ماده پنج میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، که به تصویب ایران نیز رسیده است، اعدام افرادی که در زمان ارتکاب جرم سن شان زیر ۱۸ سال باشد، ممنوع است.

ایران در سال ۱۳۷۲ کنوانسیون حقوق کودک را پذیرفته و در سال ۱۳۵۴ به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی پیوسته است.

در هر دو سند بین المللی به صراحت، دولت ها از اعمال مجازات مرگ برای اطفالی که در زمان ارتکاب جرم سن آنها کمتر از ۱۸ سال بوده، منع شده اند.

منع این مجازات غیر قابل برگشت به زندگی، در ماده ۳۷ کنوانسیون حقوق کودک به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و شورای نگهبان در نظریه خود هیچ گونه ایراد شرعی بر این ماده قانونی وارد نیاورده است.

یک گروه طرفدار حقوق بشر در ایران در ۲۹ خردادماه سال جاری اعلام کرد: طی ده سال گذشته، دستگاه قضایی ایران ۱۷۷ حکم اعدام برای نوجوانان متهم زیر۱۸ سال صادر کرده است که حکم ۳۴ نفر تاکنون اجرا شده وحدود ۱۱۴ نفر دیگر منتظراجرای حکم هستند.

کمپین بین المللی حقوق بشر درایران، در بیانیه ای اسامی ۱۱۴ متهم نوجوان را که در انتظار اعدام به سر می برند، منتشر کرد که خردسال ترین آنها، فردی به نام احمد نوروزی است که سه سال پیش در سیستان و بلوچستان به مرگ محکوم شده است.

در همین زمینه، سازمان عفو بین الملل نیز می گوید از سال ۱۹۹۰ تا کنون حداقل ۳۰ نوجوان در ایران اعدام شده اند که از این تعداد هفت نفر در سال ۲۰۰۷ و در سال جاری حداقل سه جوان که در سنین کمتر از ۱۸ سال مرتکب جرم شده اند، به دار آویخته شده اند.

رادیو فردا

محبوبه کرمی بعد از گذشت بیش از هفتاد روز در زندان اوین آزاد شد

محبوبه کرمی فعال کمپین یک میلیون امضا عصر روز دوشنبه چهارم شهریور بعد از گذشت بیش از هفتاد روز بازداشت در زندان اوین با قرار وثیقه آزاد شد.

کرمی ۲۴ خرداد در حالی که سوار بر اتوبوسی در خیابان ولی عصر تهران در حال عبور از مقابل تجمع اعتراضی برخی از مردم در پارک ملت بود با برخورد خشن ماموران امنیتی به همراه دیگر مسافران اتوبوس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

در طول مدت بازداشت در بندهای ۲۴۰ و نسوان اوین در شرایط نامطلوبی نگهداری می شده است به طوری که بیش از پانزده کیلو از وزن وی کم شده است.

محبوبه کرمی که شیرین عبادی و پوربابایی وکالتش را به عهده داشتند با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

مدرسه فمینیستی

محبوبه کرمی آزاد شد

محبوبه کرمی، از اعضای کمپین یک میلیون امضا، بعد از گذراندن ۷۰ روز زندان اوین، با تودیع وثیقه ۱۰۰میلیون تومانی آزاد شد.

محبوبه کرمی که یک روز پس از آزادی خود با سایت تغییر برای برابری گفت و گو می کرد با شرح مختصری از زندان اوین، شرایط خود و زنان زندانی را بسیار بد توصیف کرد و تاکید کرد با دیدن زنان زندانی و چشم امیدی که آنان به جنبش زنان دوخته اند بیش از پیش برای ادامه راه خود مصمم شده است.

کرمی که همزمان با دومین سالگرد کمپین از زندان ازاد شده است با تبریک این روز گفت: «امیدوارم روزی پنجم شهریور ماه را در سراسر جهان جشن بگیریم. من این روز به همه دوستانم در کمپین و به همه زنان ایران تبریک می گویم».

این عضو کمپین یک میلیون امضا در ادامه با توصیف شرایط زندان زنان گفت: «برداشت من این است که با زندانی کردن اعضای جنبش زنان، تنها کاری که می کنند، این است که محل زندگی ما را تغییر می دهند. چون لحظه ای که وارد بند عمومی زندان شدم، دسته دسته زنان زندانی به استقبال ام می آمدند. همه شان اهداف کمپین را می دانستند و چشم امید به آن دوخته بودند. احساس من این بود که پا به خانه دومم گذاشته ام. آنها به خاطر دو سال تمام ایستادگی جنبش زنان در مقابل همه این فشارها به من تبریک می گفتند».

وی در ادامه تاکید کرد که بیش از پیش برای برداشتن قدم هایی محکم تر در راه برابری زنان و مردان گام خواهد برداشت.

محبوبه وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی خود را عاملی می داند برای اینکه مزه شیرین آزادی را برای او تلخ کرده است. او درباره شرایط بازداشت اش می گوید: « همراه با من ده ها زن، از هر رده سنی بازداشت شدند. برخوردها در بازداشتگاه وزرا خوب بود، اما بازجویی ها در زندان اوین بسیار خشن و توهین آمیز بود. همه زنان بعد از بازجویی از شدت اهانتی که به آنها شده بود گریه می کردند. من هم بعد از بازجویی تمام شب را تا صبح گریه کردم که چرا باید در سرزمین ما با زنان چنین وقاحت بار و بی شرمانه صحبت کنند».

محبوبه کرمی در تاریخ ۲۴ خرداد ماه سال جاری در میدان ونک تهران بازداشت شد. اتهام وی اقدام علیه امنیت داخلی کشور عنوان شده است. دادگاه وی آبان ماه سال جاری در دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد. هوشنگ پوربابایی و شیرین عبادی وکالت این پرونده را به عهده خواهند داشت.

تغییر برای برابری