۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۵, سه‌شنبه

اعتصاب معلمان در مناطق کردنشین ایران

گزارش احمد اندریاری

روز دوشنبه‌ چهاردهم اردیبهشت ماه‌ در شهرهای سنندج،کرمانشاه‌،مریوان و سه‌قز، معلمان کرد برای احقاق حقوق خود دست به اعتصاب زدند.

معلمان کرد در شهر” سنندج” در تجمعی شرکت کردند و در پایان این تجمع قطعنامه ای قرائت گردید که‌ مندرجات قطعنامه‌ مورد تائید معلمین شرکت کنندکان در تجمع قرار گرفت.

بخشی از خواسته های مطرح شده در این قطعنامه عبارتند از:

1- فرهنگیان کردستان ضمن اعلام حمایت و پشتیبانی از تمام فرهنگیان ایران اجرای لایحه خدمات کشوری را از اهم مطالبات خود می دانند.

2- ما خواهان برسمیت شناخته شدن حق تشکل و اعتصاب برای فرهنگیان هستیم.

3- ایجاد هرسیستم آموزشی بدون حضور و مشارکت معلمان به عنوان متولیان اصلی آموزش در تصمیم سازی ها امکان پذیر نمی باشد، لذا مشارکت واقعی معلمان در تمام سطوح آموزش و پرورش خواسته ی ما فرهنگیان کردستان خواهد بود.

4- احیای فضای اعتماد میان معلمان و مسئولین فقط به بسته شدن پرونده ها ی مفتوح همکاران و لغو احکام صادره بستگی دارد. ما خواهان پایان دادن به فضای غیره فرهنگی درآموزش و پرورش هستیم و هر چه زودتر بدون هیچ قید و شرطی باید احکام صادره برای فعالان صنفی لغو شود.

5- با عنایت به اینکه سیستم قضای جمهوری اسلامی بیگناه بودن فرزاد کمانگر را مورد تأیید قرار داده است ما خواهان آزادی و بازگشت ایشان به میان خانواده ی معلمان کردستان هستیم.

6- با یاد آوری همکار در تبعید، اسکندر لطفی، خواستار لغو حکم تبعید ایشان هستیم.

7- ما نهادینه کردن نظام مدیریت انتخابی در مدارس و تسری آن به مدیران مناطق و استانی را خواستاریم.

8- ما خواستار توسعه آزادی بیان در آموزش و پرورش هستیم.

9- ما خواستار لغو حکم تبعید آقای جمال خوال از معلمان دلسوز سنه هستیم.

10- ما فرهنگیان کردستان پشتیبانی خود را از مطالبات صنفی کارگران، پرستاران، روزنامه نگاران و سایر اقشار جامعه اعلام می داریم.

در همین روز، معلمان کرماشانی نیز تجمعی اعتراضی برگزار کردند. حدود دویست نفر از معلمان کرماشان در سازمان آموزش و پرورش این شهر تجمع اعتراضی آرامی برگزار کردند. این تجمع در پاسخ به فراخوان کانون صنفی معلمان کشور و در اعتراض به عدم اجرای لایحه خدمات کشوری صورت پذیرفت.
اعتراض معلمان کرمانشاه‌ در حالی برگزار شد که در روزهای گذشته اعضای شورای مرکزی کانون صنفی در کرماشان تهدید و یا از اجرای تحصن و اعتراض منع شده بودند.

تجمع اعتراضی دوشنبه در کرمانشاه با حضور گسترده مأموران امنیتی و انتظامی انجام پذیرفت.

هم زمان بیش از پانصد معلم از مدارس شهر سقز نیز در برابر اداره آموزش و پرورش این شهر تجمع کردند.

مطالباتی که در این تجمع از سوی معلمان مطرح شد عبارت بودند از:

1- اصلاح سیستم آموزشی با توجه به وضعیت ملی، فرهنگی و زبانی مناطق مختلف ایران

2- اجرای اصول 15 و 19 قانون اساسی

3- ایجاد وضعیت بهتر برای دانش آموزان

4- بهتر نمودن وضعیت معلمان در چارچوب نظام هماهنگی خدمات کشوری

از سوی دیگر همزمان با سنندج و کرمانشاه‌، در مریوان نیز معلمان کرد تجمعی اعتراضی برگزار کردند.

روز دوشنبه چهارده ارديبهشت معلمين مريوان مقابل سازمان آموزش و پرورش اين شهر از ساعت 13 الي 15 تجمعی برگزار کردند.


احمد اندریاری
arezandaryari@gmail.com

بازداشتی های روز جهانی کارگر ممنوع الملاقات هستند

تغییر برای برابری - خانواده های بازداشت شدگان روز جهانی کارگر همچنان با جواب های ضد ونقیض مسئولین روبرو هستند. به گفته یکی از حاضران روبروی دادگاه انقلاب مسئولین به آنها اجازه ملاقات با مسئول پرونده ها را نمی دهند و فقط به دادن جواب های گمراه کننده اکتفا می کنند. او اضافه می کنند هر لحظه آنها را به تاریخ های نامعلوم ارجاع می دهند در حالی که بازجویی های بازداشت شدگان انجام شده و بازداشت بیش از این کاملا غیرقانونی است.

روزگذشته خانواده های بازداشت شدگان روز جهانی کارگر دو نامه تنظیم کردند یکی خطاب به قوه قضائیه و دیگری خطاب به دادسرای انقلاب اسلامی تهران. آنها در در نامه های خود ضمن رد هرگونه مجرم بودن اعضای خانواده شان خوستار آزادی بی قید وشرط آنها شدند. امروز هم جلوی دادستانی انقلاب جمع شدند و پلیس مجددا سعی کرد آنان را پراکنده کند و آنها را تهدید به بازداشت کرد. عده ای دیگر از آنهابرای ملاقات زنان بازداشتی - امروز روز ملاقات زندانیان زن بود -به اوین رفتند اما به آنها گفته شد به دستور قاضی حداد کلیه بازداشتی های روز کارگر ممنوع الملاقات هستند.

نیلوفر احمدپور همسر مسعود لقمان، روزنامه نگار ضمن اعتراض به بازداشت بی دلیل همسرش که او را روزنامه نگار و فعال فرهنگی معرفی می کند می گوید:همسرش وکیل ندارد ومسئولین هم تا آن لحظه به آنها هیچ پاسخ روشنی نداده اند. فقط می گویند خودمان با شما تماس می گیریم و حتی در مورد وثیقه هم صحبتی نکرده اند.

اکرم رحیم پور همسر جعفر عظیم زاده می گوید: جواب مشخصی نمی دهند. اول گفتند وثیقه پنجاه میلیونی بیاورید. حالا می گویند بازجویی هاشون تکمیل نشده است. او اضافه می کند که همسرش و دیگران هیچ گناهی نکرده اند که بازداشت شوند و باید بدون قید و شرط آزاد شوند.

مادر افسانه عظیم زاده یکی دیگر از بازداشت شدگان می گوید دخترش از بند عمومی زندان تماس گرفته و حالش هم خوب است. مسئولین پرونده هیچ پاسخی نمی دهند. حتی در مورد وثیقه هم صحبتی نکرده اند. او اضافه می کند پارک رفتن جرم نیست و بازداشت دخترش غیرقانونی است.

رزا فرج اللهی دختر مریم محسنی با تاکید بر اینکه مادرش حق تجمع در روز کارگر را به رسمیت می شناسد می گوید آنها مجرم نیستند بلکه از حقشان استفاده کرده اند. او اضافه می کند خانم منیژه محمدی وکیل خانم ها مریم محسنی و شاه نظری از بازداشت شدگان روز کارگر توانسته اند با مسئولین دادگاه انقلاب صحبت کنند. آنها قول داده اند تکلیف پرونده های همه بازداداشتی ها را روشن کنند اما الان به خانواده ها می گویند تا شنبه جوابی نمی دهیم و کسی هم آزاد نمی شود.

مادر امیر یعقوبعلی فعال دانشجویی و عضو کمپینضمن اعتراض به روند رسیدگی و عدم پاسخگویی مسئولین می گوید: در برخی سایت ها اعلام شده که پسرش عضو سندیکای شرکت واحد است در حالی که امیر دانشجو است و طبیعتا چون در این حرفه شاغل نیست نمی تواند عضو سندیکا باشد. اوبا اشاره به بی گناهی پسرش اظهار امیدواری کرد که هر چه زودتر آزاد شود.

گزارش هفتگی نقض حقوق بشر در ایران

فعالان حقوق بشر در ایران

نقض گسترده‌ی حقوق بشر در ایران این هفته رنگ و بوی خشونت‌آمیز و وسیع‌تری به خود گرفت. تجمع معلمان و کارگران هر دو به خشونت کشیده شد و دل‌آرا دارابی نوجوان متهم به قتل پس از شش سال زندانی بودن، اعدام شد. ده‌ها تن در این هفته بازداشت شدند، در حالی که هنوز از محل بازداشت بسیاری از آن‌ها خبری در دست نیست.

در روز هشتم اردیبهشت ماه در حالی که عده‌یی آن‌سوی مرزها دست به اعتصاب غذای نمادین در جهت حمایت از رکسانا صابری زده بودند، این‌سو و در داخل قضای حداد در مورد اعتصاب رکسانا صابری گفت «اصلا بحث اعتصاب غذا مطرح نيست و وی هيچ مشکل جسمانی ندارد.» و این در حالی بود که روز به روز وضعیت جسمانی رکسانا صابری رو به وخامت می‌گذاشت. اما در حالی که در تهران دانش‌جویان دانش‌گاه‌های تهران در اعتراض به روند غیر قانونی دانش‌جویان پلی‌تکنیکی روزه‌ی سیاسی خود را آغاز کرده‌ بودند، دورتر ادیب شاه ابراهیمی، دانش‌جوی ترم سوم کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل دانش‌گاه شهرضای اصفهان، به علت اصرار بر پیروی علنی از ‌آیین اهل حق، از دانش‌گاه محل تحصیل خود اخراج شد . هم‌چنین کانون صنفی معلمان اعلام کرد سجاد خاکساری در تجمع معلمان حق‌التدریسی مقابل مجلس به همراه تعداد دیگری از معلمان دستگیر شد. در مشهد مامورین وزارت اطلاعات به منزل علی عبادی از زندانیان سیاسی دهه‌ی60 رفته او و فرزندش را دستگیر و به نقطه‌ی نامعلومی منتقل کردند و در آخر این‌که سازمان عفو بين‌الملل هشدار داده است که يونس آقايان، از پيروان ِ اهل حق، در معرض خطر اعدام قريب‌الوقوع قرار دارد. يونس آقايان در حال حاضر به جرم «محاربه با خدا» در زندان اروميه به سرمی‌برد.


روز نهم اردیبهشت ماه از سوی مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران، با اعلام بی‌خبری از وضعیت وحدت دانا زندانی بهایی که چند روز قبل در شیراز بازداشت شده بود و اعتصاب سراسری معلمان آغاز شد. بالاتر از شیراز، در اصفهان یک زندانی به شمار بسیار زیاد اعدام در ایران پیوست. بیژن خلیلی، از بند افاغنه‌ی زندان مرکزی اصفهان صبح این روز بدون خبر دادن خانوده‌ی وی اعدام شد. اما در حالی‌که نیروی انتظامی به «گشت‌زنی» در اینترنت می‌پرداخت و هدف از این طرح را «شناسايي و برخورد با سايت‌هاي مستهجن و انواع سايت‌هايي كه به قصد كلاه‌برداري از مردم فعاليت مي‌كنند» اعلام می‌کرد، قضای حداد اتهامات سنگین و غیرقابل باوری را به دانش‌جویان بازداشتی که بیش از دو ماه است در سلول انفرادی به سر می‌برند، وارد کرد. «ارتباط با سازمان مجاهدین» و «کشف مواد مخدر و مشروبات الکلی» از آن دسته اتهاماتی بود که شاید خود قاضی حداد هم آن را باور نکرد، چه برسد به دیگران. این اتهامات با واکنش گسترده‌ی همه‌ی فعالین سیاسی و دانش‌جویی مواجه شد. به دنبال دستگيري سجاد خاكساري، شعبه‌ي دو دادگاه انقلاب، براي آزادي وی وثيقه‌ي 500 میلیون ریالی مطالبه كرد. اما در سمنان دو نفر از شهروندان بهایی سمنان به نام‌های نظام الدین فنائیان و یحیی هدایتی مورد سوء قصد قرار گرفتند، كه در هر دو مورد مهاجمین موتورسوار با پرتاب سنگ اقدام به شكستن شیشه‌های اتومبیل‌ها کرده و با ریختن مواد شیمیایی سعی در تخریب بدنه اتومبیل داشتند. پنج اتحادیه‌ی کارگری بین‌المللی در این روز قطع‌نامه‌یی برای آزادی فعالین کارگری در ایران صادر کردند. در این بیانه آن‌ها خواستار آزادی منصور اسانلو، ابراهیم مددی و فرزاد کمانگر شدند. هم‌چنین در این روز «مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران» با انتشار اطلاعیه‌یی نسبت به بی‌خبری از وضعیت محمدحسن فلاحیه‌زاده ابراز نگرانی کرد. و این روز در حالی پایان می‌گرفت که منصوره امیری همسر سعید درخشندی که هم‌اکنون سومین سال زندانی بودن خود را سپری می‌کند، از نهادها و گروه‌های حقوق‌بشری نسبت به آن‌چه که آن را وجود «تبعیض» در حمایت‌های حقوق‌بشری می‌داند، انتقاد کرد. او می‌گوید: « محکومیت همسر من سه ماه دیگر تمام می‌شود ولی دوست دارم نهادهای حقوق بشر بی‌طرفانه، صادقانه و خارج از هر گونه تقسیم‌بندی و مصلحت‌اندیشی به حمایت از فعالین و مبارزین ما بپردازند و خودی و غیر خودی نکنند. و از همه به صورت مساوی حمایت کنند.»

در دهم اردیبهشت ماه اعتصاب سراسری معلمان ادامه پیدا کرد و آن‌ها به خاطر گرفتن مطالبات خود در کلاس‌های درس حاضر نشدند. در دیگر خبر و در همدان محمد صیادی، دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانش‌جویان همدان (دانش‌گاه بوعلی سینا) براساس دومین پروند‌ی کمیته انضباطی به محرومیت از امکانات رفاهی و دانش‌جویی دانش‌گاه بوعلی سینا محکوم شد. کانون صنفی معلمان در این روز طی دیدار با کروبی خواستار آزادی فرزاد کمانگر شدند.


در یازدهم اردیبهشت ماه جمعی از فعالین دانش‌جویی انجمن‌های اسلامی شرق کشور به همراه اعضای «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» در شهر مشهد، در حمایت از دانش‌جویان بازداشتی امیر کبیر روزه سیاسی گرفتند. اما همان لحظه‌هایی که آنان روزه‌ی سیاسی خود را آغاز کرده بودند، در شمال کشور و در زندان رشت، دل آرا دارابی، دختر 23 ساله‌یی که در سن 17 ساله‌گی به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود،‌ اعدام شد. اعدامی که با اعتراض‌های شدید داخلی و خارجی همراه شد. طبق گزارش “فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر” دست‌کم ۱۲۰ نفر تنها در دو ماه و نیم اول امسال در ایران اعدام شده‌اند. این روز که روز جهانی کارگر نیز بود، آبستن حوادث بسیاری شد که همه‌ی آن‌ها در راستای نقض حقوق‌بشر در ایران بود. تجمعات مختلف کارگری در کشور با مداخله‌ی نیروی انتظامی و ماموران امنیتی به خشونت کشیده شد و ده‌ها تن از فعالین کارگری بازداشت شدند؛ جعفر عظیم زاده (رييس هيئت مديره‌ی اتحاديه آزاد کارگران ايران)، منصور حیات غیبی (از اعضای هیات مدیره‌ی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه)، شاپور احسانی راد (نماینده‌ی اخراجی کارگران کارخانجات نورد و پروفیل ساوه)، بهزاد خباز، غلامرضا خانی، خانم ثقفی، مریم حاج محسن، پروانه قاسمیان، فاطمه شاه نظری، شریفه، محمد فرجی، فرج الله سعدی، محمد اشرفی، علی رضا تقفی ، محسن تقفی ، سعید مقدم،سعید یوزی،بهروز خباز، مریم محسنی، فایق کیخسروی و زانیار احمدی، نجما رنجبران، علی معدب، سعید سجودی، جمال سید علی، سیروس رهیاد، خمید قربانی، سید جواد موسوی (از فعالان دانشجویی) و یکزاد زنگنه، امیریعقوبعلی، کاوه مظفری ، پوریاپوشتاره، طاها ولی زاده (از فعالین چپ ) و علیرضا فیروزی (از اعضای مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران) بازداشت و به زندان اوین بند 240 منتقل شدند. در همین روز و در رودهن نیروی انتظامی با ورود به دانش‌گاه رودهن و ضرب و شتم دانش‌جویان وهتاکی به آنان، موجب اعتراض دانش‌جویان این دانش‌گاه شد. در خاوران و در ادامه‌ي تخریب گورستان خاوران که محل دفن کشتار 67 است، پیکرهای کشته‌شده‌گان از دل خاک بیرون آورده شد و به مکانی نامعلوم منتقل شد. در خبر دیگر صدیقه فلاحت زاده در شعبه 28 دادگاه انقلاب به 8 سال زندان محکوم شد. وی روز 26 بهمن ماه دستگیر و به سلول‌های انفرادی بند 209 منتقل شده بود. هم‌چنین مسعود لقمان روزنامه‌نگار آزاد و سردبیر وب‌سایت روزنامک، پس از مضروب شدن توسط نیروهای امنیتی، بازداشت شد.

در دوازدهم اردیبهشت ماه خانواده‌های ده‌ها تن از بازداشت‌شده‌گان مراسم روز کارگر در مقابل دادگاه انقلاب تهران تجمع کردند و خواستار آزادی آنها شدند. در این روز کميسيون آمريکايی آزادی بين‌المللی مذهب، در گزارش سالانه‌ی خود از نقض سازمان یافته آزادی‌های مذهبی در ايران انتقاد کرد. در بخشی از گزارش آن‌ها آمده: «طی چند سال گذشته کارنامه ضعيف آزادی‌های مذهبی در ايران رو به وخامت نهاده است به ويژه برای اقليت‌های مذهبی مانند بهائيان، دراويش و مسيحيان.» هم‌چنین جمعی از مدافعان حقوق کودک و فعالان جنبش «لغو کار کودک در ایران» با صدور بیانیه‌یی به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، خواستار ممنوعیت کار کودکان شدند. «اعلام جرم علیه همه‌ی اشکال کار کودکان» از مهم‌ترین خواسته‌های عنوان شده در این بیانیه است. مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران به مناسبت روز معلم طی بیانیه‌یی خواستار لغو حکم اعدام فرزاد کمانگر و آزادی هر چه سریع‌تر وی شد و در آخر این‌که پروانه اسانلو همسر منصور اسانلو با اشاره به وضعیت جسمانی بد وی خواستار آزادی وی شد.


در سیزدهم اردیبهشت ماه اتحادیه‌ي اروپا اجرای حکم اعدام دل‌آرا دارابی را محکوم کرد. نیروی انتظامی در ادامه‌ی طر‌ح‌های مختلف امنیت اجتماعی خود از پاک‌سازی خانه‌های مجردی که به زعم خودشان "لانه‌ي فساد" است، خبر داد. خبرهای منتشر شده از وضعیت بد منصور رادپور با تحمل 130 روز سلول انفرادی خبر دادند. جامعه‌ی بین المللی حقوق بشر دو زن جوان مسیحی را که در زندان اوین به سر می‌برند، به عنوان «زندانیان ماه مه» انتخاب کرده و افکار عمومی را به حمایت از آنان فرا خواندند. مریم رستم‌پور و مرضیه امیرزاده اسماعیل‌آباد که روز پنجم ماه مارس سال جاری در تهران دستگیر شده و با ۲۷ زن دیگر در سلولی در زندان اوین به سر می‌برند. آن‌ها متهم شده‌اند که «امنیت کشور را به خطر انداخته، در نشست‌های غیر قانونی مسیحیان شرکت کرده و کتاب مقدس را پخش کرده‌اند.» در حالی که رکسانا صابری هم‌چنان در اعتصاب غذا است و از محمدحسین فلاحیه‌زاده هیچ خبری در دست نیست جمعی از روزنامه‌نگاران و وب نگاران ایرانی در ۱۳ اردیبشت ماه، روز جهانی آزادی مطبوعات، با انتشار بیانیه‌یی، سوء استفاده از خبرنگاران را در بازی های سیاسی محکوم کردند. دیگر این‌که خانواده‌ی آیت الله بروجردی، روحانی زندانی به صورت تلفنی از سوی افراد نامشخص مورد تهدید قرار گرفتند. در این روز مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران از شکنجه و ضرب و شتم تعدادی از زندانیان رجایی شهر هم‌چون صلاح‌الدین جعفری خبر داد. دیگر این‌که علی عید نصیری پناه‌جوی اهوازی در تاریخ 27/4/2009 در عراق توسط نیروهای برون مرزی امنیتی در این کشور با هم‌کاری عده‌یی از کارکنان وزارت کشور عراق ربوده و به ایران منتقل شد و در آخر این‌که سیدرضا اطهرنیا 32 ساله به جرم قاچاق مواد مخدر صبح این روز در زندان اردبیل به دار آویخته شد.


در آخرین روز و در چهاردهم اردیبهشت ماه قشقاوی سخن‌گوی وزارت خارجه در حالی‌که دستگاه قضایی ایران رکسانا صابری را به 8 سال حبس محکوم کرده گفت که او یک ایرانی است و از مجامع بین المللی خواست که به حکم او اعتراضی نکنند! باز هم در ادامه‌ی طرح‌های مختلف امنیت اجتماعی، نیروی انتظامی برای کسبه‌ی لاله‌زار تهران مشکل‌‌ساز شد و آن‌ها در اعتراض به این حرکت نیروی انتظامی مغازه‌های خود را به نشانه‌ی اعتراض بستند. سر آخر نیروی انتظامی مجبور به عقب‌نشینی از یکی دیگر از طرح‌های مشکل‌ساز خود برای شهروندان شد. پایین‌تر از تهران زندانی مصطفی کیانی 28 ساله از بند 4 زندان مرکزی اصفهان که 2 سال است در این زندان به‌سر می‌برد، جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شد. هم‌چنین خبرها از اعدام قریب‌الوقوع دو زندانی نوجوان به نام‌های صفر انگوتی و امیر خالقی حکایت کردند. نیروی انتظامی در این روز از برگزاری تجمع معلمان نیز جلوگیری به عمل آورد و چندین تن از آنان را بازداشت کرد. رسول بداقی سخن‌گوی کانون صنفی معلمان تهران از اعضای مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران از جمله بازداشت شده‌گان این روز است. در این روز حدود200 نفر از معلمان کرمانشاه در سازمان آموزش و پرورش این شهر تجمع اعتراضی آرامی را برگزار کردند. اعتراض معلمان کرمانشاه در حالی برگزار شد که در روزهای گذشته اعضای شورای مرکزی کانون صنفی در کرمانشاه تهدید و یا از اجرای تحصن و اعتراض منع شده بودند. پارلمان اروپا نیر روز دوشنبه از جمهورى اسلامى ايران خواست تا «بدون قيد و شرط» ركسانا صابرى، خبرنگار ايرانى – آمريكايى را آزاد كند و در آخرین خبر هفته این‌که وضعیت وحدت دانا زندانی بهایی در زندان شیراز وخیم گزارش شده است.