۱۳۸۷ مهر ۱۶, سه‌شنبه

گزارش پزشکی وضعيت ابوالفضل جهاندار

انتشار: فعالان حقوق بشر در ايران

گزارش دکتر حسام فيروزي

ابولفضل (پويا) جهاندار 34 ساله، بيش از دو سال است در زندان اوين دوران محکوميت سياسي خود را مي گذراند و حدود هشت ماه به پايان محکوميت وي مانده است.

ايشان پس از دستگيري دچار درد کمر گرديده است . طبق اسناد موجود در بند 209 زندان اوين، سه بار جهت مداوا به پزشک مستقر در 209 مراجعه نموده و صرفا داروي مسکن دريافت نموده است. ايشان پس از انتقال به بند 350 در تاريخ 15/5/86 به پزشک ارتوپد درمانگاه اوين مرجعه کرده و توسط آقاي دکتر رضي زاده مورد معاينه قرار مي گيرد و عکس ساده از ستون فقرات وي گرفته مي شود و تشخيص سائيدگي مهره هاي کمري گذاشته مي شود و 20 جلسه فيزيوتراپي در بهداري اوين براي ايشان انجام مي گيرد، داروهاي مسکن نيز تجويز مي شود که هيچ گونه بهبودي حاصل نمي شود .

ايشان به علت درد شديد کمري که به پايش کشيده مي شود مجددا به ارتوپد مراجعه مي نمايد و دکتر رضي زاده با آقاي دکتر زالي مشاوره مي نمايند و مجددا تحت عکسبرداري مهره هاي کمري قرار مي گيرد و تشخيص افزايش فاصله بين مهره هاي کمري و بيرون زدگي مهره هاي کمري گذاشته مي شود و مسکن تجويز مي گردد.

با توجه به مطالبي که ذکر شد آقاي پويا جهاندار به دليل درد شديد در ناحيه کمر که به پاها کشيده مي شود و احساس بي حسي که در انگشتان پا دارد ، واجد نشانه هاي بيرون زدگي مهره هاي کمري و تحت فشار قرار گرفتن اعصاب نخاعي است که اين وضعيت هر لحظه خطر فلج شدن وي را افزايش مي دهد.

با توجه به موارد ذکر شده نياز مبرم به عکس برداري MRI جهت تشخيص قطعي و همينطور استراحت مطلق و در صورت نياز عمل جراحي براي ايشان احساس مي شود. .

لازم به ذکر است که اخيرا در زندان اوين ورزش صبحگاهي براي زندانيان اجباري گرديده است . که در مورد ايشان نه تنها فوايد و امتيازاتي براي سلامتي به همراه ندارد ، که بسيار مضر است و باعث عدم بهبودي و تاخير در تسکين درد ايشان مي گردد . و لذا شرکت نامبرده در اين فعاليت اجباري به هيچ وجه مفيد فايده نخواهد بود .

متاسفانه آقاي جهاندار به دليل 2 سال اقامت مداوم بدون مرخصي در زندان شديدا دچار مشکلات رواني از جمله افسردگي، سرگيجه، بي خوابي و دردهاي گوارشي نيز شده است .

طبق ماده 229 آيين نامه اجرايي سازمان زندانها :

" اگر ادامه حبس موجب شدت بيماري يا تاخير در بهبود بيمار باشد و بيمار قادر به تحمل حبس نباشد به پيشنهاد رئيس زندان ، شوراي طبقه بندي موظف است به مدت يک ماه به وي مرخصي اعطا نمايد که در صورت نياز قابل تمديد مي باشد"
. مرخصي جهت درمان در خارج از زندان براي آقاي ابولفضل جهاندار توصيه مي شود.

هیچ نظری موجود نیست: