۱۳۸۷ مهر ۱۶, سه‌شنبه

دو گزارش از خبرگزاری ديده بان حقوق بشر كردستان

كاهش محكوميت هانا عبدی و صدور حكم عليه روناك صفازاده

دكتر محمد شريف وكيل هانا عبدی از كاهش محكوميت موكلش در دادگاه تجديد نظر خبر داد.

وی در گفت‌‌وگوی كوتاهی با خبرگزاری ديده‌بان حقوق بشر كردستان اعلام داشت: يكشنبه چهاردهم مهرماه رای دادگاه تجديدنظر مبنی بر يك سال و نيم حبس برای موكلش به وی ابلاغ شده و زندان محل تبعيد نيز از گرمی اردبيل به شهر رزن در استان همدان انتقال يافته است.

دكتر شريف در پاسخ به اين پرسش كه آيا مدت زمان بازداشت هانا عبدی جزو دوران محكوميت وی محسوب خواهد شد گفت: هر چند در رای ابلاغی چنين موردی ذكر نشده اما تلاش خواهم كرد تا ايام بازداشت در مدت زمان اجرای محكوميت لحاظ گردد.

محمد شريف كه وكالت روناك صفازاده را نيز بر عهده دارد در رابطه با پرونده وی گفت: هنوز حكم دادگاه بدوی روناك در پرونده اصلی كه من وكالت آن را بر عهده دارم صادر نشده و قرار بازداشت موقت وی مرتباً از طرف قاضی پرونده تمديد می‌شود كه اين امر مورد اعتراض من قرار گرفته است.

وی در مورد محكوميت روناك صفازاده در پرونده‌ای ديگر گفت: روناك در جريان پرونده‌ای كه پيش از اين در دادگاه پيرانشهر داشته به دليل خروج غيرقانونی از مرز و نگهداری تجهيزات ماهواره به 9 ماه حبس محكوم شده است. خود روناك در اعتراض به اين حكم درخواست تجديدنظر خواهی داده است.

لازم به ذكر است روناك صفازاده و هانا عبدی از فعالان زن و عضو انجمن آذرمهر كردستان می‌باشند كه يك سال پيش به فاصله‌ی كمتر از يك ماه در سنندج بازداشت شدند و از هفته‌ی گذشته كه به اعتصاب غذای سراسری زندانيان سياسی و مدنی كُرد پيوسته‌اند به سلول‌های انفرادی منتقل و ممنوع ‌الملاقات شده‌اند.

***

بازداشت نگين شيخ الاسلامی

يكی از اعضای خانواده نگين شيخ الاسلامی از بازداشت اين فعال كُرد در تهران خبر داد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ديده بان حقوق بشر كردستان گفت: ساعت 12 شب شنبه سيزدهم مهرماه مأموران امنيتی در مراجعه به منزل خانم شيخ الاسلامی در تهران اقدام به بازداشت وی و يكی از بستگانش كه آن شب را ميهمان ايشان بوده نموده‌اند. هر چند كه پس از يك ساعت فرد ميهمان آزاد می‌شود اما دو تن از مأموران امنيتی برای كنترل رفت و آمدها و تماس‌های تلفنی‌ تا روز بعد در منزل خانم شيخ الاسلامی باقی مانده‌اند.

وی با اعلام بی اطلاعی از محل نگهداری اين فعال مدنی نسبت به وضعيت سلامتی ايشان ابراز نگرانی نمود و گفت: خانم شيخ الاسلامی مدتی پيش تحت عمل جراحی در ناحيه‌ی قلب قرار گرفته بود و هنوز دوران نقاهت خود را طی می‌كرد.

لازم به ذكر است نگين شيخ الاسلامی موسس و دبير انجمن زنان آذرمهر كردستان كه از سال 79 در سنندج فعال است می‌باشد.

اين فعال جنبش زنان كُرد همچنين در راستای فعاليت‌های حقوق بشری همكاری‌هايی را نيز با سازمان حقوق بشر كردستان داشته است.

هیچ نظری موجود نیست: