۱۳۸۷ خرداد ۱۵, چهارشنبه

آمارهای تازه از گسترش برخورد با «بدحجابی زنان و مردان»

اخبار عمومى در حکومت ضحاکان

آمارهای جدید اعلام شده از سوی نیروی انتظامی از بازداشت چند هزار نفر زن و مرد طی اجرای دور اخیر طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی حکایت دارد.

تنها در اصفهان طی دو ماه اول سال ۸۷ بنابر اعلام فرمانده نیروی انتظامی این استان، « بیش از ۱۸۸ هزار نفر مورد تذکر لسانی قرار گرفتند» و در هفته نخست خرداد ماه، نزدیک به چهار هزار و ۱۰۰ نفر دستگیر و مورد «ارشاد» قرار گرفته اند.

آمارهایی نیز از بازداشت چند هزار نفر در تهران، آذربایجان شرقی، قزوین و استان گلستان منتشر شده است که همگی حاکی از تشدید برخورد با زنان و جوانان تحت عنوان «برخورد با بدحجابی» و «برخورد با مزاحمان نوامیس» دارند.

همزمان فرمانده نیروی انتظامی شهر تهران خبر داد که ماموران این نیرو در پایتخت اقدام به فیلمبرداری از افرادی می کنند که تحت عنوان «مزاحم نوامیس» بازداشت می شوند. وی این اقدام را «مستند سازی» نامیده است.

اصفهان، رکورد دار دستگیری و ارشاد

فرمانده اطلاعات وامنیت عمومی اصفهان این استان را طلایه دار اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی واخلاقی در کشور اعلام کرد.

سرهنگ امیر عباس صوفی وند با اشاره به این که ماموران تحت امرش به شدت با بدحجابی برخورد می کنند، همچنین اعلام کرد که تعداد قابل توجهی از زنان دستگیر شده به اتهام بدحجابی در اصفهان از «همسران و دختران کارمندان و کارکنان» ادارات و سازمان های دولتی و حکومتی هستند.

این فرمانده نیروی انتظامی با اظهار تاسف از عدم برخورد ارگان های دیگر با اعضای خانواده کارکنان ادارات دولتی اعلام کرده است: «متاسفانه شاهد برخورد نشدن با بانوان بد حجاب در ارگان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی هستیم. مسئولان حراست و ادارات می توانند با بهره گیری از روحانیت معزز آموزه های دینی کارکنان را تعالی بخشیده واز آنان رعایت آن را بخواهند وفقط به صرف داشتن حجاب در محل کار کفایت نشود، چرا که متاسفانه بعضاً شاهد هستیم برخی از افراد دستگیر شده همسران و یا دختران کارکنان یکی از ادارات و یا سازمان ها می باشند.»

به گفته سرهنگ امیر عباس صوفی وند، به دنبال دو برابر شدن گشت های ارشاد در این استان شدت برخورد با مردان و زنانی که وی اتهام آن ها را«مخلان امنیت جامعه» نامیده افزایش یافته است.

بنابر اعلام این مقام نیروی انتظامی اصفهان، «در مبارزه با بد حجابی از ابتدای سال جاری تا کنون۳۴۱ نفر از افرادی که عفت عمومی را جریحه دارمی کردند وتحت عنوان مانکن خیابانی اقدام به اشاعه ابتذال در سطح جامعه می نمودند شناسایی وپس از دستگیری تحویل مقامات قضایی شدند.»

وی تعداد دستگیر شدگان به این اتهام را ۱۸۰۰ نفر اعلام و گفته است که مابقی آنها پس از انتقال به مقر پلیس تحویل ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان شده اند.

سایت خبری نیروی انتظامی به نقل از سرهنگ صوفی وند خبر داده که در دو ماه نخست سال ۸۷ بیش از « ۱۸۸ هزار نفر مورد تذکر لسانی قرار گرفتند و ۳۰۵ دستگاه خودرو و موتورسیکلت که برای نوامیس مردم ایجاد مزاحمت می نمودند و یا از نوار ها و سی دی های غیر متعارف با صدای بلند استفاده می کردند، نیز توسط ماموران توقیف و مورد اعمال قانون قرار گرفتند.»

تعداد افرادی که به گفته وی در اصفهان و طی دو ماه اخیر مورد تذکر کتبی قرار گرفته اند نیز ۲۳۰۰ نفر است.

این فرمانده نیروی انتظامی همچنین با اعلام اینکه در سطح کل استان، بیش از هفت هزار و ۶۰۰ نفر نیز به اتهام «مزاحمت برای بانوان در مقابل درب دبیرستان ها، دانشگاه ها و یا داخل پارک ها » مورد تذکر و ارشاد قرار گرفته اند، گفته است: «۷۸۸ نفر از این مزاحمان دستگیر واز این تعداد ۵۹۶ نفر ضمن اخذ تعهد مورد ارشاد قرار گرفته و۸۷ نفر نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.»

آمارهای جدید در چهار استان دیگر

سرتیپ علیرضا اکبر شاهی، فرمانده نیروی انتظامی استان تهران نیز اعلام کرد: «از ابتدای سال جاری شش هزار و ۴۱۴ نفر به اتهام مزاحمت برای نوامیس دستگیر شده اند که پنج هزار و ۴۹۲ نفر از دستگیر شدگان با اخذ تعهد کتبی آزاد، و تعداد ۹۲۴ نفر نیز به مراجع قضایی سپرده شده اند.»

وی گفته است: « با نزدیک شدن فصل گرما عده ای از زنان، ارزش های دینی و انقلابی را نادیده گرفته و با مظاهر ضد ارزش و اشکال مختلف بدحجابی و پوشش های نامناسب دل هراسان هر متعهدی را به درد می آورند.»

آقای اکبر شاهی گفته است: نیروی انتظامی استان تهران طی یک ماه گذشته شش هزار و ۱۰ ۸ نفر از زنان و دختران را در شهرستان های تهران به اتهام «بدحجابی» دستگیر کرده است که ۹۵۴ نفر با اخذ تعهد کتبی آزاد، و تعداد ۱۱۴ نفر با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شده اند.

وی آمار دستگیر شدگان به اتهامی که وی «محصولات ضد فرهنگی» نامیده را یک هزار و ۵۳۴ نفر اعلام کرده و گفته همگی این دستگیر شدگان به دادگاه معرفی شده اند.

فرمانده نیروی انتظامی استان تهران همچنین گفته است که ۸۳ نفر هم به دلیل برگزاری عروسی مختلط در شهرستان های استان تهران دستگیر شده اند.

به گفته آقای اکبر شاهی، ۱۹۷ زن نیز طی ماه های فروردین و اردیبهشت ۸۷ در تهران به اتهام «دایر کردن خانه فساد» بازداشت شده اند.

در آذربایجان شرقی نیز بنابر اعلام نیروی انتظامی، شش هزار و ۸۲ نفر به اتهام «مزاحمت برای نوامیس» تذکر دریافت کرده و ۹۹۱ نفر به این اتهام دستگیر شده اند.

محمد علی نصرتی، فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته که ۳۰۰ مرد و ۲۷۵ زن در این استان به اتهام «رابطه ناسالم» دستگیر شده اند. وی در باره تعریف رابطه ناسالم توضیحی نداده است.

به گفته آقای نصرتی، ۱۴ هزار و ۵۶۰ تن از زنان و دختران این استان به اتهام «بدحجابی» تذکر دریافت کرده و ۱۸ مرد و ۴۹ زن به همین اتهام دستگیر شده اند.

در استان گلستان نیز مریم بای، «فرمانده پلیس بانوان» این منطقه به خبرگزاری های دولتی ایران گفته است که به ۱۸۰۰زن و دختر به اتهام بدحجابی تذکر داده شده، و ۶۳ زن نیز دستگیر شده اند که ۱۶ نفر از دستگیر شدگان تحویل دادگاه شده اند.

این مقام نیروی انتظامی در عین حال از بازرسی ۲۰ منزل در گرگان از سوی پلیس بانوان این استان خبر داده اما در خصوص بازرسی از منازل توضیح بیشتری نداده است.

در قزوین نیز بنابر اعلام واحد اطلاع رسانی نیروی انتظامی طی یک ماه گذشته دو هزار زن به اتهام «بدحجابی» تذکر دریافت کرده ، و ۹۵ تن نیز به همین اتهام دستگیر شده اند.

«مستند سازی مزاحمت های خیابانی»

با گذشت یکسال از اجرای سراسری طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی نیروی انتظامی در سراسر کشور که با حمایت آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روبرو شده است، روز ۱۱ خرداد روزنامه تهران امروز به نقل از احمد رضا رادان از «مستند سازی مزاحمت های خیابانی» خبر داد.

فرمانده نیروی انتظامی پایتخت در توضیح این اقدام جدید، آن را فیلمبرداری از مزاحمت خودرو ها برای زنان توسط تیم های نامحسوس نیروی انتظامی معرفی کرد و گفت: «پس از توقیف خودرو معمولاً مزاحمان خیابانی عنوان می کنند که این اقدام را انجام نداده اند اما پلیس با نمایش دادن فیلم مستند خود، این موضوع را ثابت می کند.»

وی همچنین اعلام کرد: هر خودرویی که به اتهام مزاحمت توقیف شود تا دو ماه در توقیف نیروی انتظامی خواهد ماند.

همزمان با تشدید مبارزه نیروی انتظامی با بدحجابی، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در ملاقاتی با فرمانده کل نیروی انتظامی از حمایت کامل رهبر جمهوری اسلامی از اقدامات نیروی انتظامی خبر داد و گفت: «نیروی انتظامی با اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی وارد مصاف و رویاروئی مستقیم با دشمنان انقلاب شده است، و اجرای این طرح مورد حمایت مقام معظم رهبری است.»

از سوی دیگر برخی از مطبوعات و از جمله روزنامه اعتماد ملی روز ۱۲ خرداد خبر دادند که «هشت دانشجوی دختر دانشگاه صنعتی شیراز از سوی کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی شیراز، به اتهام بدحجابی در محیط دانشگاه، به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده اند.»

در این گزارش تاکید شده که پس از اعتراض این دانشجویان به احکام کمیته انضباطی، یکی از مسوولان دانشگاه، علت صدور این احکام را نامه ۱۱ تن از دانشجو به کمیته انضباطی عنوان کرده ، و گفته که این ۱۱ دانشجو در نامه خود ادعا کرده بودند که «پوشش این هشت دانشجوی دختر باعث تحریک جنسی آنان شده است.»

صدور این حکم در مورد هشت دانشجوی دختر اگر چه با اعتراض و تجمع اعتراض آمیز دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز مواجه شد اما به گفته ناظران، حاکی از به کارگیری روش های جدیدی برای برخورد با بدحجابی ارزیابی شده است.

بیژن یگانه

رادیو فرداhttp://www.autnews.info/archives/1387,03,0009717

هیچ نظری موجود نیست: