۱۳۸۷ خرداد ۱۵, چهارشنبه

ميوه، سبزي و چاي خطر ابتلا به سرطان ريه را در افراد سيگاري کاهش مي دهن

ایسنا: نتايج بررسي هاي جديد نشان داده است که مصرف 3 وعده ميوه، سبزي و چاي سبز يا سياه در روز در پيشگيري از بروز سرطان ريه در افراد سيگاري موثر است.

مطالعات جديد از سوي دانشمندان دانشگاه کاليفرنيا در لوس آنجلس نشان داده است: افراد سيگاري که مقادير زيادي از مواد شيميايي موسوم به فلاونوئيدها را مصرف مي کنند کمتر با خطر ابتلا به سرطان ريه مواجه هستند. فلاونوئيدها ذرات گياهي محلول در آب هستند که داراي خواص آنتي اکسيدان و ضد التهابي مي باشند.

گفتني است که هر دوي اين ويژگي ها مانع از آسيب رسيدن به بافتها مي شوند.

دکتر زو - فنگ شانگ، پژوهشگر مرکز سرطان جونسون در دانشگاه کاليفرنيا و استاد بهداشت عمومي و همه گيرشناسي در اين باره گفت: آنچه که از اين تحقيقات به دست آمد و براي ما بي نهايت جالب بود اين است که برخي از انواع فلاونوئيدها با کاهش خطر بروز سرطان ريه در افراد سيگاري در ارتباط هستند.

وي افزود: اين يافته بويژه از اين نظر جالب بود که خود تنباکو بزرگترين عامل ابتلا به سرطان ريه است و با اين اقدام تغذيه اي مي توان از بروز سرطان ريه پيشگيري کرد.

در طول اين تحقيقات، پژوهشگران 558 نفر که مبتلا به سرطان ريه بودند و 837 فرد سالم مورد آزمايش قرار گرفته و سابقه رژيم غذايي اين افراد نيز تجزيه و تحليل شد.

نتايج اين تحقيقات نشان داد: افرادي که از مواد غذايي حاوي فلانوئيدهاي خاص استفاده مي کنند ظاهرا در برابر سرطان ريه حفاظت مي شوند.

آزمايشات دقيق تر نشان داده است که فلاونوئيدها با جلوگيري از شکل گيري رگ هاي خوني که باعث رشد تومورها مي شوند، از بدن در برابر بروز سرطان ريه محافظت مي کنند.

تومورهاي سرطاني رگ هاي خوني را توليد مي کنند تا بتوانند با کمک اين رگ ها رشد کرده و گسترش پيدا کنند.

فلاونوئيدها هم چنين رشد سلولهاي سرطاني را متوقف مي کنند و امکان مرگ سلولي برنامه ريزي شده و طبيعي را در بدن فراهم مي نمايند.

به گفته پژوهشگران؛ ميوه ها و سبزيجاتي که بيشترين ميزان فلاونوئيدهاي خاص را دارند شامل توت فرنگي، چاي سبز و سياه، سيب، پياز و نخودفرنگي هستند.

با اين حال شانگ تاکيد کرده است: از آنجا که اين پژوهش براي اولين بار انجام گرفته لذا هنوز هيچ نوع توصيه اي براي تغيير در رژيم غذايي ارائه نمي شود و اين کار مستلزم انجام تحقيقات بيشتر و در نتيجه ارائه نتايج قطعي تر است.

اما با اين حال به طور کلي مصرف ميوه و سبزيجات بيشتر همواره براي بدن مفيد است و توصيه مي شود.

خواص آنتي اکسيداني فلاونوئيدها به گونه اي است که مي توانند اثرات مخرب ناشي از کشيدن سيگار روي مولکول دي ان آ، را از بين ببرند. اين پژوهشگران در نظر دارند که در مطالعات بعدي خود به طور دقيق دريابند که کدام گروه از ميوه ها و سبزيجات مي توانند چنين اثرات مطلوبي داشته باشند.

نتايج اين تحقيق در ماهنامه سرطان منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست: