۱۳۸۷ خرداد ۱۶, پنجشنبه

قرائت بيانيه اتحاديه اروپا درباره ايران

اخبار مرتبط داخلی و خارجی ایران

سفير اسلووني به نمايندگي از اتحاديه اروپا روز چهارشنبه در نشست شوراي حکام مدعي شد : اين که ايران بسادگي اطلاعات درباره "مطالعات ادعايي" را رد مي کند و آن را ساختگي مي داند، معتبر و پذيرفتني نيست.


"ارنست پتريچ " که کشورش رياست دوره اي اين اتحاديه را بر عهده دارد، در بيانيه اي که در اين ارتباط قرائت کرد، با طرح اين ادعا که ايران مستندات و دسترسي هاي مورد نياز آژانس به افراد را فراهم نکرده، از اين موضوع ابراز تاسف کرد و خواستار پاسخگويي ايران به سوالاتي شد که به پيوست گزارش اخير مدير کل در اين زمينه ضميمه شده بود.

در اين بيانيه همچنين گفته شده است که پاسخگويي شفاف به اين مسايل عنصر مهمي در اعتماد سازي نسبت به ماهيت صلح آميز برنامه هاي هسته اي خواهد بود.

ادعاي نماينده اتحاديه اروپا در شرايطي مطرح مي شود که سفير جمهوري اسلامي ايران در آژانس، در جلسه توجيهي 9خرداد 86 خود با اعضاي شوراي حکام درباره گزارش اخير مديرکل آژانس مربوط به برنامه هسته اي ايران، تاکيد کرد: در نشستهاي دوماه گذشته هيات فني اين نهاد در تهران، بر موضوع "مطالعات ادعايي " متمرکز بوديم و در اين زمينه حتي به 20 سوال ديگر آژانس نيز پاسخ گفتيم .


دکتر علي اصغر سلطانيه همچنين يادآوري کرد: مدارک مرتبط با اين موضوع به آژانس ارايه شده است و ما ثابت کرديم که اسناد جعلي است.
ازسوي ديگر، جنبش عدم تعهد (گروه نم) نيز در بخشي از بيانيه روز (چهارشنبه) خود که در نشست شوراي حکام قرائت شد، در ارتباط با موضوع "مطالعات ادعايي" تاکيد کرد: اگرچه دبيرخانه نتوانسته است در موارد متعددي اسناد مربوطه را ارايه دهد اما ايران به هرصورت با ارايه اطلاعات در مورد اين مسايل، همکاري کرده است.


"نم" در بيانيه خود در عين حال يادآوري کرده است که در موضوع "مطالعات اتهامي" مواردي وجود دارد که در صلاحيت اصلي آژانس نيست.


نماينده اتحاديه اروپا همچنين با مطرح کردن اين ادعا که "آژانس هنوز نتوانسته است ماهيت اين برنامه ها را تعيين نمايد"، افزود: اتحاديه اروپا بر نگراني هاي آژانس درباره احتمال ابعاد نظامي در برنامه هاي هسته اي ايران تاکيد مي کند.


اين ادعا نيز اين درحالي مطرح شده است که جمهوري اسلامي ايران همواره بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي خود تاکيد ورزيده و برنامه خود را تحت نظارت آژانس دنبال کرده است.


نماينده اتحاديه اروپا همچنين با ابراز تاسف از عدم تعليق غني سازي توسط ايران، ازجمله خواستار اجراي پروتکل الحاقي از سوي ايران شده است.
در ادامه بيانيه اتحاديه اروپا از پيشنهادي که "خاوير سولانا" بر مبناي بسته سال 2006 به ايران ارايه خواهد کرد، استقبال شده و آمده است : از ايران مي خواهيم که هر چه زودتر براي شروع مذاکرات زمينه لازم را فراهم کند.


اين بيانيه، زمينه لازم را شامل اجراي درخواستهاي شوراي امنيت و شوراي حکام ازجمله تعليق غني سازي اورانيوم توصيف کرده است . http://asriran.com/view.php?id=44262

هیچ نظری موجود نیست: