۱۳۸۷ خرداد ۱۸, شنبه

اسکن چشم زائران ایرانی در فرودگاه جده...

اخبار مرتبط داخلی و خارجی ایران
بررسی مدارک زائران بیش از 2 ساعت به طول انجامیده و ماموران برخوردهایی ناشایست را به خصوص بانوان جوان ایرانی داشته اند! نکته قابل توجه "اسکن چشم" از زائران بوده که گفته می شود این تکنولوژی از سوی آمریکا، در اختیار عربستان سعودی گذاشته شده است.
بسیاری از زائران ایرانی که طی هفته های اخیر از سفر نورانی به مکه مکرمه و مدینه منوره بازگشته اند نسبت به رفتار ماموران سعودی در فرودگاه جده با اتباع جمهوری اسلامی ایران گلایه دارند.

بر اساس گزارش خبرنگار «فردا»، زائرانی که اخیرا سعادت تشرف به سرزمین وحی و زیارت حرم مطهر نبوی (ص) را داشته اند، از تاخیر غیرطبیعی انجام امور مربوط به بررسی روادیدشان در فرودگاه جده توسط ماموران سعودی و نوع برخورد آن ها با اتباع کشورمان ناراضی هستند.

یکی از زائران ایرانی که طی هفته های اخیر برای این منظور به عربستان سعودی سفر کرده، در این خصوص به فردا گفت: با توجه به اینکه اغلب پروازهای زیارتی از ایران به عربستان از طریق فرودگاه جده صورت می گیرد، متاسفانه ماموران سعودی بدون توجه به ماهیت سفر زائران ایرانی به کشورشان و علاوه بر آن سن و سال آن ها، برخوردهایی ناشایست را با آنان انجام می دهند.

وی افزود: در جریان سفری که اخیرا به کشور عربستان داشتیم، پس از ورود به فرودگاه جده زائران دو کاروان ایرانی که به سبب تاخیر دوساعته هواپیمایی جمهوری اسلامی در آغاز سفرشان نیز با روندی فرسایشی مواجه شده بودند، بدون هیچ دلیل مشخصی برای زمانی در حدود بیش از 5 ساعت در یکی از سالن های جانبی فرودگاه جده که خالی از امکانات اولیه از قبیل آب آشامیدنی بود نگه داشته شدند.

بر اساس اطلاعات این زائر ایرانی در مدت چندین ساعته نگهداری زائران ایرانی در یکی از سالن های جانبی فرودگاه جده هیچ یک از ماموران سعودی حاضر به پاسخگویی درباره علت این مسئله نشده و تاخیر طولانی مدت در انجام امور مربوط به روادید اتباع ایرانی، وخامت حال چند تن از زائران مسن ایرانی را نیز در پی داشته است.

این زائر ایرانی همچنین گفت: به هر صورت بعد از گذشت بیش از 5 ساعت انتظار، ماموران سعودی، اعضای دو کاروان ایرانی را به گونه ای ناشایست در مقابل دو باجه مربوط به بررسی روادید به خط کرده و به بررسی مدارک شناسایی آن ها مشغول شدند.

به گفته این مسافر سرزمین وحی روند بررسی مدارک زائران کشورمان در این مرحله بیش از 2 ساعت به طول انجامیده و ماموران سعودی برخوردهایی ناشایست را با زائران ایرانی به خصوص بانوان جوان ایرانی داشته اند! نکته قابل توجه "انگشت نگاری کامل" از اکثر زائران ایرانی در این مرحله و انجام "عملیات اسکن چشم" از تک تک آن ها بوده که گفته می شود این تکنولوژی از سوی آمریکا، پس از عراق در اختیار عربستان سعودی نیز گذاشته شده است.

یکی از مسئولان این دو کاروان ایرانی در گفتگو با فردا با ابراز تاسف از رفتار ماموران سعودی با زائران ایرانی در فرودگاه جده، گفت: متاسفانه برخوردهایی که اخیرا با زائران ایرانی صورت می گیرد، در شان روابط دو کشور مسلمان نیست و البته تهران نیز بارها نسبت به عواقب چنین رفتاری با اتباع خویش از سوی ماموران سعودی به مقامات عربستان هشدار داده است.

پیش از این نیز برخی از مراجع عظام تقلید نسبت به احتمال تحریم سفر معنوی حج در صورت تداوم رفتارهای غیرعادی ماموران سعودی با زائران ایرانی و تشدید اقدامات ضدتشیع در آن کشور هشدار داده بودند.

البته برخی از تحلیلگران مسائل منطقه ای و جهان اسلام معتقدند که با سفر اخیر آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری به کشور عربستان نوع برخوردهای ماموران سعودی با اتباع ایرانی بهبود خواهد یافت اما بدون شک باید برنامه هایی برای دائمی سازی و قطعی کردن حفظ شان زائران ایرانی در کشور عربستان اندیشیده شود. http://www.fardanews.com/fa/pages/?cid=53324

هیچ نظری موجود نیست: