۱۳۸۷ خرداد ۱۵, چهارشنبه

اعتراض به ادامه بازداشت روناک صفارزاده و هانا عبدی

زنان در حکومت ضحاکان

روناک صفارزاده، فعال حامی حقوق زنان در کردستان در تاریخ ۳ مهرماه ۸۶ توسط نیروهای امنیتی بازداشت، و مسئولان دادگاه، ۱۸ روز پس از آن به خانواده ی این فعال زنان اطلاع دادند، که قرار بازداشت موقت فرزندشان برای یک ماه تمدید شده است. هم‌چنین هانا عبدی، دیگر فعال حامی حقوق زنان در کردستان نیز در تاریخ ۱۱ مهرماه توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شد.

هانا عبدی و روناک صفازاده هر دو عضو انجمن زنان کردستان ” آذرمهر ” هستند. این انجمن در زمینه برگزاری کارگاه های ظرفیت سازی و همچنین فعالیت های ورزشی برای زنان در شهر سنندج و دیگر نقاط استان کردستان فعالیت می کند. آنها همچنین در کمپین یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین ناعادلانه فعال بوده اند.

در مدت زمان ۸ ماه پس از بازداشت این دو دختر جوان، وکلای پرونده با دشواری‌هایی نظیر ماه‌ها محرومیت از دیدار با موکلان خود روبه‌رو بوده‌اند. هم‌چنین کیفرخواست‌های تنظیم شده بر پایه‌ی اعترافاتی است که در شرایطی نامعلوم از روناک و هانا گرفته شده است. اعترافاتی که به ادعای روناک صفارزاده تحت شکنجه‌های جسمی و روحی به دست آمده است.

هم اکنون این دوفعال حقوق زنان با اتهام‌های سنگینی روبه‌رو شده‌اند.

روناک صفارزاده به اتهام محاربه محاکمه شود و هانا عبدی به اتهام تبانی و همکاری در جرم مورد محاکمه قرار می گیرد.

با توجه به این‌که بازداشت طولانی مدت، اخذ اعتراف تحت شکنجه، عدم دسترسی به وکیل و عدم برخورداری از حق محاکمه در دادگاه علنی با حضور هیات منصفه از مصادیق بارز نقض حقوق بشر به شمار می‌رود، کمیته‌ی دانشجویی گزارشگران حقوق بشر ضمن محکومیت اقدامات غیرقانونی دادگاه انقلاب سنندج در رسیدگی به پرونده ی، این افراد، خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط آنان می باشد.

بدیهی است، اتهامات موجود در پرونده روناک صفارزاده و هاناعبدی، از آنجا که به ادعای متهمان تحت شرایط شکنجه اخذ شده ، فاقد اعتبار قانونی است.

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

http://www.autnews.info/archives/1387,03,0009716

هیچ نظری موجود نیست: