۱۳۸۷ خرداد ۲۰, دوشنبه

افزایش قیمتها؛ از شیر مرغ تا...

احتکار-گرانى و تورم در حکومت اسلامى ضحاکان

به گزارش ايسنا اگرچه تنقلات جزو مواد اصلي و مايحتاج ضروري و روزانه مردم به حساب نمي‌آيند اما همواره در سبد خريد خانوارها جاي دارند و به همين دليل افزايش قيمت آن‌ها بر سطح عمومي قيمت‌ها تاثير مي‌گذارد و قدرت خريد خانوارها را كاهش مي‌دهد.

چيپس و پفك
قيمت چيپس كه در يكي دو سال گذشته ‌٣٠٠ تومان بود، در هفته‌هاي اول امسال و در اقدام هماهنگ كارخانه‌هاي توليدي به ‌٤٥٠ تا ‌٥٠٠ تومان افزايش يافت و برخي از برندها هم كه قيمت خود را افزايش ندادند و چيپس را با همان قيمت‌هاي ‌٣٠٠ تا ‌٣٥٠ تومان عرضه كردند، تغييرات فاحشي در نحوه بسته‌بندي كالاي خود انجام دادند و وزن و محتواي مواد موجود به نصف تقليل يافت. با توجه به بحراني نبودن قيمت سيب‌زميني اين افزايش قيمت تا حدودي تعجب‌آور است.
انواع پفك‌هايي هم كه تا پيش از اين با قيمت‌هاي ‌٢٠٠ توماني به فروش مي‌رفتند به يك باره به ‌٣٠٠ تومان افزايش پيدا كردند.

سيگار
قيمت سيگار در انواع آن با افزايش حداقل ‌٢٠ درصدي مواجه بوده و سيگارهاي ‌١٠٠٠ توماني از اواخر سال گذشته به قيمت‌هاي ‌١٢٠٠ تا ‌١٣٠٠ تومان افزايش پيدا كرده است.
ارزان‌ترين نوع سيگار پاكتي ‌٢٥٠ تومان و گران‌ترين نوع آن با ‌٢٦٠٠ تا ‌٢٧٠٠ تومان به فروش مي‌رسد، اما تمامي آن‌ها حداقل ‌٢٠ تا ‌٤٠ درصد افزايش قيمت داشته‌اند.
با وجود تمام تاكيدي كه بر مضرات استفاده از سيگار مي‌شود اما اين كالا از بازار مخصوص به خود و مشتريان ويژه‌اش برخوردار است و افزايش قيمت آن بر قدرت خريد طبقات پايين تاثيرگذار است.

آدامس
قيمت آدامس‌هاي داخلي از ‌٥٠ و ‌٧٥ تومان به ‌١٠٠ تومان و قيمت آدامس‌هاي بسته‌اي خارجي از ‌٣٥٠ تا ‌٤٠٠ تومان به ‌٥٠٠ تومان افزايش يافته است.
عمده آدامس‌هاي خارجي از مسير قاچاق به كشور وارد مي‌شوند و افزايش قيمت‌ آن‌ها به تبع گران شدن آدامس‌هاي توليد داخل بوده است، در واقع واردكنندگان قانوني و قاچاقچيان قيمت‌هاي خود را بر اساس توليدات داخلي تعيين مي‌كنند.

دوغ و نوشابه
بنا به مصوبه‌اي كه در اواخر سال ‌٨٥ به تصويب نمايندگان مجلس رسيد ‌٦٠ درصد در‌آمد حاصله از افزايش قيمت نوشابه‌هاي گازدار به منظور پيشگيري، آموزش، تغيير زندگي و غربالگري بيماران ديابتي و كمك به هزينه‌هاي درماني اين بيماران و انجمن‌هاي غيردولتي مرتبط با ديابت در اختيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي قرار گيرد كه اين موضوع افزايش قيمت نوشابه را در پي داشت.
روند صعودي قيمت نوشابه كه از ابتداي سال گذشته آغاز شده بود ادامه دارد و در حال حاضر انواع نوشابه‌هاي خانواده با قيمت ‌٧٥٠ تا ‌٨٠٠ تومان به فروش مي‌رسد.
قيمت ماء‌الشعير‌هاي شيشه‌اي هم كه سال گذشته ‌١٥٠ تومان بود امسال به ‌٢٠٠ تومان افزايش پيدا كرده است.
قيمت دوغ ‌٥/١ ليتري از اواخر سال گذشته با افزايش زيادي مواجه بود و از قيمت‌هاي ‌٤٥٠ تا ‌٥٥٠ تومان به ‌٧٥٠ تومان افزايش يافته است؛ اين گراني در ادامه افزايش قيمت لبنيات پس از خارج شدن اين محصولات از شمول قيمت‌گذاري‌هاي دولتي است كه نمونه آن را در قيمت خامه، پنير و خامه شكلاتي هم شاهد بوده‌ايم؛ مثلا قيمت خامه شكلاتي از ‌٦٠٠ به ‌١٠٠٠ تومن يعني افزايش يافته است.

بيسكوئيت
قيمت بيسكوئيت‌هاي ويفر با افزايش ‌٥٠ درصدي از ‌١٠٠ تومان به ‌١٥٠ تومان افزايش يافته است. انواع ديگر بيسكوئيت هم به خاطر افزايش نسبي قيمت آرد با رشد ‌٢٠ تا ‌٥٠ درصدي قيمت روبرو بوده‌اند.
قيمت تي‌تاپ‌هاي ‌٥٠ و ‌٧٥ توماني هم امسال يكدست شده و انواع تي‌تاپ با قيمت ‌١٠٠ تومان به بالا عرضه مي‌شود.

مربا و ترشي‌جات
قيمت انواع مربا‌هاي ‌١٦٠ سي‌سي از ‌٣٠٠ تومان در سال گذشته به ‌٤٠٠ تومان افزايش يافته و ترشي‌هاي ‌٧٥٠ سي سي هم از قيمت ‌٨٥٠ تا ‌٩٠٠ تومان به ‌١٠٠٠ تومان رسيده‌اند.

بستني
قيمت انواع بستني‌هاي عروسكي كه در تابستان سال گذشته ‌٢٥٠ تومان بود امسال به ‌٤٠٠ تومان افزايش يافته و قيمت بستني‌هاي كاكائويي موسوم به "مگنوم" هم كه سال گذشته ‌٣٥٠ تومان بود به ‌٥٠٠ تا ‌٥٥٠ تومان رسيده است.
قيمت انواع بستني‌هاي دستي در بستني‌فروشي‌ها هم با افزايش قيمت روبرو بوده است و با اين كه نرخ مصوب اتحاديه براي بستني ممتاز كيلويي ‌٣٥٠٠ تومان، بستني درجه يك سه هزار تومان و بستني درجه دو ‌٢٥٠٠ تومان اعلام شده است ولي بستني فروش‌ها كار خود را مي‌كنند و قيمت‌هاي خود را تعيين مي‌كنند، به طور مثال قيمت بسياري از بستني‌هايي كه سال گذشته در بستني‌فروشي‌هاي جلوي پارك‌ها ‌٥٠٠ تومان بود امسال به ‌٧٥٠ تا ‌٨٠٠ تومان افزايش يافته است و اگر واحد صنفي‌ هم نرخ‌هاي مصوب اتحاديه را رعايت كند بستني باكيفيت و خوشمزه‌اي در اختيار مردم نمي‌گذارد.
علاوه بر اين بحث غير بهداشتي بودن اين بستني‌ها كه در واحدهاي صنفي زنجيره‌اي به فروش مي‌رسد هم مطرح است و به گفته‌ يكي از بازرسان اتحاديه وضعيت بهداشت برخي از اين واحدها اسف‌بار است و با توجه به اين كه رعايت موارد بهداشتي براي توليد بستني با توجه به مصرف شير در آن بسيار مهم است غفلت از اين موارد مي‌تواند منجر به صدمات جبران‌ناپذير براي مشتريان شود.
بستني‌هايي هم كه اين روزها به عنوان بستني خارجي به فروش مي‌رسند داراي مشكلات مشابهي هستند چون امكان اين كه بستني خارجي وارداتي با قيمت هر كيلو ‌١٢ هزار تومان به فروش برسد وجود ندارد چون قيمت آن بسيار بالاتر از اين‌هاست؛ بنا به گفته مسئولان اتحاديه اين بستني‌ها در داخل و با رنگ‌هاي شيميايي توليد و به اسم بستني خارجي به فروش مي‌رسد!

رب گوجه‌فرنگي
با وجود كاهش قيمت صيفي گوجه‌فرنگي و فرارسيدن فصل برداشت محصول، قيمت رب گوجه‌فرنگي در بازار عمده‌فروشي با افزايش شديد روبرو شده و در بسياري از واحدهاي صنفي خرده‌فروشي رب كمياب است.
قيمت عمده‌فروشي رب گوجه‌فرنگي در يك ماهه اخير ‌٩٥٠ تا ‌١٠٠٠تومان به ‌١٥٠٠ تا ‌١٦٠٠ تومان افزايش يافته است.
خرده‌فروش‌هايي كه به تازگي در بازار خريد كرده‌اند آن را با قيمت ‌١٨٠٠ تا دو هزار تومان به فروش مي‌رسانند و اين در حالي است كه قيمت رب يك كيلويي پس از عيد ‌١٢٠٠ تا ‌١٣٠٠ تومان بوده است و سال گذشته در همين ايام قيمت رب گوجه‌فرنگي يك كيلويي ‌٩٠٠ تا ‌١٠٠٠ تومان بود.

تن ماهي
قيمت تن ماهي نسبت به يك سال گذشته با جهش خيره‌كننده‌اي روبه رو بوده است به گونه‌اي كه قيمت برخي از برند‌هاي آن از ‌٧٥٠ تومان در سال گذشته به دو هزار تومان در اوايل امسال رسيد كه اين موضوع باعث واكنش سازمان تعزيرات حكومتي شد و مديرعامل يك شركت توليد تن ماهي در تهران به اتهام گران‌فروشي و اجحاف در حق مصرف‌كنندگان به پرداخت جزاي نقدي يك ميليارد و ‌٢٥٠ ميليون ريال محكوم شد.
بنا به اعلام سازمان تعزيرات حكومتي ارقام محاسبه شده اين شركت بالاتراز حداكثر سود مجاز عوامل عمده و خرده‌فروشي اعلامي در بخشنامه سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان است و قيمت مندرج در فاكتورهاي صادر شده توسط شركت كه مستقيماً در اختيار خرده‌فروش قرار مي‌گيرد نشانگر حاشيه سود بالا براي خرده‌فروشان بوده است.http://www.dastranj.ir/shownews.asp?NC=4514

هیچ نظری موجود نیست: