۱۳۸۷ خرداد ۲۳, پنجشنبه

احکام سنگین برای 8 نشریه در طول فقط سه ماه

برخوردها با نشریات دانشجویی دانشگاه شیراز شدت گرفته است ...

در حالی که دانشگاه شیراز با تعطیل شدن انجمن اسلامی و عدم صدور مجوز برای دانشجویان منتقد ، خالی از تشکل های منتقد شده بود نشریات دانشجویی نیز در این دانشگاه با برخوردهای سلیقه ای روبرو می شوند . این برخوردها زمانی شدت گرفت که در زمان تحصن یازده روزه ی دانشجویان در اسفند ماه خاکرند ، معاون فرهنگی وقت ، به صورت غیر قانونی و بدون برگزاری جلسه ی کمیته ی ناظر برنشریات نشریه ی پیک شورا را توقیف کرد .

پس از آن ، کارشکنی در صدور مجوز برای دانشجویان منتقد و برخورد سلیقه ای با نشریات از سوی کمیته ی ناظر ، بیشتر شد . صدور استعلام های منفی کمیته ی انضباطی برای دانشجویانی که حتی به این کمیته احضار نشده بودند ، سوال و جواب از دانشجویان در مورد عقاید شان در کمیته ی ناظر و عدم همکاری با دانشجویان برای چاپ نشریات از اقدامات غیر قانونی کمیته ی ناظر هستند که بر خلاف آیین نامه ی نشریات صورت می گیرد . نکته ی قابل توجه در این مورد عدم صدور مجوز برای بعضی از دانشجویان به دلیل همکاری با نشریات توقیف شده است .

از آخرین اقدامات کمیته ی ناظر بر نشریات می توان به توقیف نشریه ی دانشجویی (( وریا )) به مدیر مشولی هادی غفاری که پس از تحصن یازده روزه در دو شما ره ی خود از مواضع متحصنین در مقابل مدیریت دانشگاه دفاع کرده بود ، اشاره کرد . اتهام این نشریه استهزا ارکان نظام عنوان شد و این توقیف در حالی صورت گرفت که مدیر مسئول این نشریه که حق حضور در جلسه ی کمیته ی ناظر و دفاع از اتهامات وارده را داشت از این افدام کمیته ی ناظر کاملا بی اطلاع بود .

گفتنی است در 22 اسفند ماه سال گذشته 4 تن از مدیران مسوول نشریات منتقد دانشگاه شیراز به مجموعا بیش از 4 سال محرومیت از تحصیل محکوم شدند. حمدا... نامجو (مدیر مسوول نشریه متن) سحر یزدانی (مدیر مسوول نشریه قاصدک) اسماعیل جلیلوند (مدیر مسوول نشریه عصیان ) و ناهید افراسیابی (مدیر مسوول نشریه رهگذر) هر کدام با حکم کمیته انضباطی ،یک سال محرومیت از تحصیل و از دست دادن مجوز نشریه هایشان را باید تحمل کنند.

از سوی دیگر در دانشگاه علوم پزشکی شیرازدر اسفند ماه 1386 مدیر مسوولان دو نشریه منتقد دیگر به مدت شش ماه از احراز این سمت محروم شده اند. کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی حکمی محمد مهدی احمدی (مدیر مسوول نشریه ایران آرمانی ) و فخرالدین آرمن (مدیر مسوول نشریه صدا) به اتهام آنچه که " توهین به رییس جمهور ونشر اکاذیب " خوانده شد به شش ماه ممنوعیت از مدیر مسولی نشریات ودر نتیجه عدم انتشار نشریه محکوم کرد.

اما نکته ی قابل توجه در دانشگاه شیراز انتصاب فنایی به سمت مسئول نشریات و تشکل های این دانشگاه می باشد . فنایی قبل از این سمت از مسئولین اصلی حراست دانشگاه محسوب می شد و در این مقام جهت گیری های تندی در مقابل دانشجویان منتقد داشت .به طوری که از وی به عنوان یکی از عوامل اصلی تهدید تلفنی خانواده های دهها دانشجودر اعتصاب 11 روزه سال گذشته نام می برند. پس از این انتصاب دانشجویان منتظر آینده ی نشریات و تشکل های منتقد هستند.


هیچ نظری موجود نیست: