۱۳۸۷ خرداد ۲۳, پنجشنبه

فعالان زن بازداشت شده را آزاد کنید

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر


مراسم بزرگداشت 22 خرداد که قراربود امروز در سالن فرهنگی راه ابریشم در منطقه فرمانیه برگزار شود، با دستور نیروهای امنیتی لغو و تعدادی از فعالان زن که برای اطلاع به سایرشرکت کنندگان در محل حضور یافته بودند، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

این برخوردها درشرایطی صورت می گیرد که مطابق با قانون، برگزاری همایش یا نشست در اماکن سرپوشیده نیازی به اخذ مجوز از مراجع ذیربط قضایی ندارد. همچنین مطابق با ماده بیستم اعلامیه جهانی حقوق بشر و اصل 27 قانون اساسی، برگزاری راهپیمایی و تجمع های مسالمت آمیز، ازحقوق اساسی تمامی افراد بشر محسوب می شود. با این حال نیروهای امنیتی بدون هیچ گونه توجیه قانونی، با حضور پرشمار درمحل، علاوه بر ممانعت از برگزاری این نشست، شماری از فعالان زن را نیز بازداشت نموده اند.

گزارش ها حاکی است که کلیه بازداشت شدگان به بازداشتگاه وزرا انتقال یافته اند،و گشت های حاضر ، با افرادی که قصد توقف در محل برگزاری نشست را دارند به شدت برخورد می کنند.

جنبش زنان طی سال های پس از 22 خردادماه 84، همواره از سوی دستگاه های امنیتی مورد سرکوب قرار گرفته است. تنها در 2 سال گذشته از سوی دادگاه های انقلاب، 30 سال حبس تعلیقی و تعزیری برای فعالان زن صادر شده است.

خواسته های جنبش زنان در تجمع 22 خردادماه 84 و پس از آن در سال 85 در میدان هفت تیر که با برخوردهای شدید نیروهای انتظامی مواجه شد،" تغییر قوانین تبعیض امیز" بوده و زنان برای دستیابی به این امر، راهکارهای مسالمت آمیز و مدنی را برگزیده اند. با این وجود، دستگاه های اطلاعاتی، مبارزات مسالمت آمیز زنان را " اقدام به راه اندازی انقلاب مخملین" تعبیر کرده و با اتهامی چون" اقدام علیه امنیت ملی"، آنها را با احکام سنگین شلاق و یا زندان مجازات نموده اند.

بدون‌شک مطالبات برابری‌طلبانه زنان ایران، از جمله تغییر قوانین نابرابر و غیرانسانی از مجموعه قوانین مدنی و جزایی، مطالباتی مشروع و انسانی است و لذا مقاومت در برابر این خواسته ها بیش از پیش نقض حقوق انسانی افراد را در جامعه ایران نشان می دهد.

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر، ضمن گرامیداشت سالروز 22 خرداد، رویکرد نهادهای امنیتی در برخورد با خواسته های زنان را غیرقانونی و مخالف با کلیه اسناد بین المللی و حقوق بشری دانسته و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه افراد بازداشت شده در جریان مراسم _ برگزار نشده ی_ امروز می باشد.

هیچ نظری موجود نیست: