۱۳۸۷ خرداد ۲۷, دوشنبه

دو زندانی سیاسی در آستانه مرگ قرار دارند

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران


شرایط جسمی 2 زندانی که چندین هفته است در اعتصاب غذا بسر می برند به شدت وخیم شده و عملا آنها را در آستانه مرگ قرار داده است. از طرف دیگر زندانبانان هیچگونه اقدام جدی برای نجات جان آنها تا به حال انجام نداده اند.

آقای ارژنگ داودی که وارد 61 روز اعتصاب غذای خود شده است، روز جمعه شرایط جسمی اش رو به وخامت گراییده و به نقطه خطرناکی رسیده بود ولی زندانبانان هیجگونه اقدامی حتی برای رسیدگی اولیه پزشکی انجام ندادن و او را تا روز شنبه به حال خود رها کرده بودند.

روز شنبه شرایط جسمی او به حدی وخیم شده بود که زندانبانان ناچار به انتقال او به بهداری زندان شدند. آقای داودی قادر به حرکت نیست و فقط با صندلی چرخ دار و کمک سایرین قادر به حرکت می باشد بنابه گفتۀ خانواده اش آقای داودی نزدیک به 20 کیلو وزن کم کرده است و به سختی قادر به حرف زدن می باشد. چهرۀ او زرد و و استخوانی شده است. رفتار زندانبانان در بهداری با زندانیان سیاسی غیر انسانی و زندانی بیمار را تحت فشارهای روحی قرار میدهند به حدی که زندانی ترجیح میدهد در سلول خود باقی بماند تا در بهداری .

بعد از ظهر روز جمعه به خانم داودی اطلاع داده شد که وضعیت همسرش به وخامت گراییده . روز شنبه به زندان گوهرداشت مراجعه کرد و خواستار دیدن همسرش شد ولی علی محمدی با برخوردی طلبکارانه سعی داشت که مقصر را خود آقای داودی معرفی کند و اجازه ملاقات به ایشان نداد و به او گفت روز چهارشنبه میتوانی ملاقات داشته باشید .

همان روز با سلیمانی رئیس سازمان زندانها تماس گرفت و خواستار ملاقات با همسرش شدند که او مخالفت کرد و گفت روز دوشنبه میتواند ملاقات کند. خانم داودی روز یکشنبه دوباره به زندان مراجعه کردند و اعلام کردن تا همسرش را نبیند از آنجا نخواهد رفت و زندانبانان ناچار به دادن ملاقات به او شدند.بر خلاف معمول که خانواده ها در سالن زندان منتظر آمدن عزیزشان می شوند این بار ابتدا آقای دادوی را به اطاقی آوردند و روی صندلی نشاندند و سپس به خانم ایشان اجازه دیدن او را دادند او ناچار بود که در حضور 2 زندانبان با همسرش ملاقات کند وصحنه دیدن همسرش پس از تقریبا یک ماه ندیدن او، و با شرایط دردناک همسرش مواجه گردید.خانم داودی در حال حاضر در نگرانی شدید و شرایط سخت عاطفی بسر می برد.

دکتر مصطفی علوی زندانی سیاسی دیگری که وارد پنجاه و هشتمین روز اعتصاب غذای خود شده است روز یکشبنه به حالت اغما فرو رفت و او را به بهداری زندان منتقل کردند قند بدن او به 42 رسیده بود که بطور معمول می بایستی 70 باشد. او همچنان دچار خونریزی معده است و ناراحتیهای دیگر این زندانی شدت یافته است که جان او را در معرض خطر جدی قرار داده است.

به نظر می رسد که بازجویان وزارت اطلاعات و حاج کاظم رئیس زندان و علی محمدی معاون رئیس زندان قصد حذف فیزیکی این 2 زندانی را دارند.تا به حال 2 زندانی سیاسی بنامهای اکبر محمدی در زندان اوین و ولی الله فیض مهدوی در زندان گوهردشت کرج در حین اعتصاب غذا به قتل رسیدند.

فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به تکرار فاجعه ای دیگر در این زندان هشدار می دهد و برای نجات جان این 2 زندانی خواهان اقدامات فوری سازمانها حقوق بشری است.

27 خرداد 1378 برابر با 16 ژون 2008

موارد فوق به سازمانهای زیر گزارش شده:
کمیسیر حقوق بشر سازمان ملل
-شورای حقوق بشر سازمان ملل
- سازمان عفو بین المل
-بخش حقوق بشر اتحادیه اروپا

هیچ نظری موجود نیست: