۱۳۸۷ مرداد ۲۹, سه‌شنبه

هشدار دادستان کشور به دانشجویان علیه ‘جریان آفرینی سیاسی’

دادستان کل ایران روز سه شنبه در یکی از علنی ترین هشدارها علیه فعالیت سیاسی دانشجویان به آنها گفته است که از “جریان آفرینی” به خصوص “جریان آفرینی سیاسی” پرهیز کنند یا با برخورد قضایی مواجه شوند.

این هشدار درحالی صادر می شود که مقام های جمهوری اسلامی در گذشته سعی کرده اند بر حق دانشجویان در انجام فعالیت سیاسی تاکید کنند. با این حال در هفته های اخیر فشارها بر فعالان دانشجویی ادامه یافته است.

قربانعلی دری نجف آبادی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی ایرنا گفت: “با دانشجویانی که به دنبال جریان آفرینی و انحراف در دانشگاه ها هستند برخورد قضایی می شود.”

آقای نجف آبادی که زمانی در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی وزیر اطلاعات بود پس از قتل های زنجیره ای دگراندیشان توسط ماموران وزارت اطلاعات تحت فشار مجبور به استعفا شد. او پس از روی کار آمدن محمود احمدی نژاد به ریاست دادستانی کل کشور منصوب شد.

به گزارش ایرنا او گفت: “جریان آفرینی دانشجویی پیگرد قانونی دارد چه رسد به اینکه این جریان آفرینی یک جریان آفرینی سیاسی باشد.”

وی همچنین هشدار داد که با دانشجویانی که “به تمام مقدسات و مقام معظم رهبری اسائه ادب می کنند” برخورد قضایی صورت خواهد گرفت.

فعالیت سیاسی در دانشگاه

هرچند منتقدان می گویند که دانشجویان همواره به خاطر فعالیت های سیاسی انتقادآمیز علیه حکومت تحت فشار بوده اند، اما مقام های بلندپایه ایران تاکنون می گفتند حق دانشجو در انجام فعالیت سیاسی را به رسمیت می شناسند.

به این ترتیب اظهارات آقای دری نجف آبادی یکی از معدود هشدارهای علنی به دانشجویان علیه فعالیت سیاسی است.

محمد مهدی زاهدی وزیر علوم بهار سال گذشته پس از بازداشت تعدادی دانشجو در مازندران گفته بود “هیچ کس حق بازداشت دانشجویان به خاطر فعالیت سیاسی شان در داخل دانشگاه را ندارد.”

غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات در دولت محمود احمدی نژاد نیز درست یک سال قبل در چنین روزهایی گفت “ما معترض دانشجویانی نخواهیم شد که می خواهند به بیان عقاید و نظرات خود بپردازند.”

اما او افزود: “متاسفانه بعضی افراد به اسم دانشجو وارد محیط های دانشگاهی می شوند و به تخریب فضای دانشجویی و اهانت به مقدسات می پردازند که ما با این افراد که دانشجو نیستند، برخورد می کنیم.”

با این حال برخی فعالان دانشجویی در گفتگو با خبرگزاری های عمده گفته اند که افراد ناشناس هر از گاه در تماس تلفنی با خانواده های آنها هشدار می دهند که در صورت ادامه فعالیت دانشجویان در طرفداری از دموکراسی از دانشگاه اخراج خواهند شد.

ادامه فشارها

همزمان فشارها بر فعالان دانشجویی ادامه یافته است. اوایل ماه جاری علی عزیزی از فعالان برجسته دانشجویی به اتهامات امنیتی و تبلیغاتی علیه نظام به سه سال حبس محکوم شد.

به گزارش روزنامه اعتماد یوسف مولایی، وکیل علی عزیزی، گفته است که موکل او در دادگاه انقلاب “به دو سال زندان به خاطر اقدام علیه امنیت ملی و یک سال زندان به خاطر تبلیغ علیه نظام محکوم شده است.”

آقای عزیزی از اعضای شورای مرکزی انجمن دانشجویی “دفتر تحکیم وحدت” است.

کانون مدافعان حقوق بشر که شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل از موسسان آن است سه ماه قبل در گزارشی گفت که طی یک سال اخیر (بهار ۸۶ تا بهار ۸۷) ۱۰۸ دانشجو بازداشت شده، ۴۵ دانشجو بازجویی شده، پنج دانشجو محاکمه شده و ۱۵ دانشجو مجازات هایی از جمله زندان، شلاق و جریمه دریافت کرده اند.

ایران طی دو هفته اخیر در پی اعتراض های متعدد، پنج فعال دانشجویی را آزاد کرد.

محمد هاشمی و بهاره هدایت، دو دانشجوی عضو دفتر تحکیم وحدت، ۲۶ مرداد پس از یک ماه بازداشت با قرار کفالت آزاد شدند. پیشتر احمد قصابان، مجید توکلی و احسان منصوری، سه عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر، نیز پس از ۱۵ ماه حبس از زندان آزاد شده بودند.

بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: