۱۳۸۷ مرداد ۲۹, سه‌شنبه

تا وقتي سنگسار در قانون است اجرا هم مي شود

گفت‎ ‎وگو‎ ‎با‎ ‎شادي‎ ‎صدر‎ ‎فعال‎ ‎زنان - چهارشنبه 30 مرداد 1387 [2008.08.20]

po_memarian_01.jpg

‎ ‎اميدمعماريان
‏‎ ‎omid@memarian.info ‎

شادي‎ ‎صدر‎ ‎وکيل،‎ ‎فعال‎ ‎حوزه‎ ‎زنان‎ ‎و‎ ‎از‎ ‎اعضاي‎ ‎اصلي‎ ‎کمپين‎ ‎ضد‎ ‎سنگسار‎ ‎در‎ ‎گفت‎ ‎وگو‎ ‎با‎ ‎روز،‎ ‎به‎ ‎ويژگي‎ ‎هاي‎ ‎اعلام‎ ‎توقف‎ ‎اجراي‎ ‎حکم‎ ‎سنگسار‎ ‎توسط‎ ‎قضاييه‎ ‎پرداخته‎ ‎است. ‏‎ ‎صدر‎ ‎معتقد‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎بايد‎ ‎با‎ ‎حمايت‎ ‎از‎ ‎افراد‎ ‎مصلحت‎ ‎گرا‎ ‎در‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه،‎ ‎مسير‎ ‎را‎ ‎براي‎ ‎حذف‎ ‎اين‎ ‎مجازات‎ ‎از‎ ‎قانون‎ ‎هموار‎ ‎کرد.‏‎ ‎‏ هر‎ ‎چند‎ ‎به‎ ‎گفته‎ ‎اين‎ ‎وکيل‎ ‎دادگستري،‎ ‎چنين‎ ‎تصميمي‎ ‎بيشتر‎ ‎جنبه‎ ‎سياسي‎ ‎دارد‎ ‎و‎ ‎عملا‎ ‎به‎ ‎اين‎ ‎معني‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه‎ ‎تصميم‎ ‎گرفته‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎قانون‎ ‎را‎ ‎اجرا‎ ‎نکند، ‏‎ ‎ولي‎ ‎قضات‎ ‎هنوز‎ ‎مي‎ ‎توانند‎ ‎حکم‎ ‎سنگسار‎ ‎صادر‎ ‎کنند.‏‎ ‎‏ اين‎ ‎گفت‎ ‎وگو‎ ‎را‎ ‎مي‎ ‎خوانيد.‏

shadisadr.jpg

‎ ‎‎‎اعلام‎ ‎متوقف‎ ‎شدن‎ ‎اجراي‎ ‎حکم‎ ‎سنگسار‎ ‎توسط‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه‎ ‎تا‎ ‎چه‎ ‎حد‎ ‎جدي‎ ‎است؟‎ ‎اين‎ ‎آيا‎ ‎يک‎ ‎تصميم‎ ‎اداري‎-‎‏ ‏سياسي‎ ‎است‎ ‎يا‎ ‎اينکه‎ ‎به‎ ‎هرحال‎ ‎مسوولين‎ ‎به‎ ‎اين‎ ‎جمع‎ ‎بندي‎ ‎رسيده‎ ‎اند‎ ‎که‎ ‎اندک‎ ‎اندک‎ ‎اين‎ ‎نوع‎ ‎مجازات‎ ‎را‎ ‎ابتدا‎ ‎به‎ ‎صورت‎ ‎اداري‎ ‎وبعد‎ ‎به‎ ‎صورت‎ ‎قانوني‎ ‎کناربگذارند؟‎
‎ ‎
در‎ ‎دنيا‎ ‎مجازات‎ ‎اعدام‎ ‎و‎ ‎يا‎ ‎شکنجه‎ ‎هاي‎ ‎بدني‎ ‎اول‎ ‎در‎ ‎رويه‎ ‎هاي‎ ‎قضايي‎ ‎از‎ ‎بين‎ ‎رفته‎ ‎و‎ ‎بعد‎ ‎از‎ ‎آن‎ ‎از‎ ‎قانون‎ ‎حذف‎ ‎شده‎ ‎است‎. ‎اگر‎ ‎ما‎ ‎خوشبين‎ ‎باشيم‎ ‎مي‎ ‎توانيم‎ ‎بگوييم‎ ‎در‎ ‎مورد‎ ‎سنگسارهم‎ ‎ابتدا‎ ‎تغيير‎ ‎در‎ ‎رويه‎ ‎قضايي‎ ‎را‎ ‎مي‎ ‎بينيم‎ ‎و‎ ‎بعد‎ ‎تغيير‎ ‎قانون‎ ‎مطرح‎ ‎مي‎ ‎شود‎. ‎‏ با‎ ‎اين‎ ‎وجود‎ ‎از‎ ‎اينکه‎ ‎چقدر‎ ‎تصميم‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه‎ ‎جدي‎ ‎است‎ ‎خبر‎ ‎ندارم‎. ‎‏ موضوع‎ ‎اصلي‎ ‎اين است که‎ ‎تا‎ ‎زماني‎ ‎که‎ ‎اين‎ ‎مجازات‎ ‎در‎ ‎قانون‎ ‎است‎ ‎قضات‎ ‎مکلف‎ ‎هستند‎ ‎قانون‎ ‎را‎ ‎اجرا‎ ‎کنند. ‏‎ ‎اجراي‎ ‎اين‎ ‎قانون‎ ‎به‎ ‎اين‎ ‎معناست‎ ‎که‎ ‎اگر‎ ‎ببينند‎ ‎که‎ ‎پرونده‎ ‎اي‎ ‎شرايط‎ ‎صدور‎ ‎حکم‎ ‎سنگسار - رجم‎ ‎‏- را‎ ‎دارد،‎ ‎اين‎ ‎حکم‎ ‎را‎ ‎صادر‎ ‎خواهند‎ ‎کرد. ‏‎ ‎بنابراين‎ ‎تا‎ ‎زماني‎ ‎که‎ ‎اين‎ ‎مجازات‎ ‎در‎ ‎قانون‎ ‎وجود‎ ‎دارد‎ ‎اين‎ ‎احکام‎ ‎هم‎ ‎صادر‎ ‎خواهد‎ ‎شد‎. ‎‎ ‎اينکه‎ ‎از‎ ‎مجموعه‎ ‎رياست‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه‎ ‎اعلام‎ ‎مي‎ ‎شود‎ ‎که‎ ‎اجراي‎ ‎حکم‎ ‎سنگسار‎ ‎متوقف‎ ‎شده‎ ‎موضوعي‎ ‎سياسي‎ ‎است‎. ‎البته‎ ‎نمي‎ ‎گويم‎ ‎چنين‎ ‎اراده‎ ‎اي‎ ‎نيست‎ ‎يا‎ ‎دروغ‎ ‎مي‎ ‎گويند‎. ‎‏ اما‎ ‎تصميمي‎ ‎نيست‎ ‎که‎ ‎جمعي‎ ‎در‎ ‎دستگاه‎ ‎قضا‎ ‎يا‎ ‎حتي‎ ‎رييس‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه‎ ‎بگيرد. ‏‎ ‎براي‎ ‎اينکه‎ ‎قاضي‎ ‎مستقل‎ ‎است‎ ‎وتنها‎ ‎تکليفي‎ ‎که‎ ‎دارد‎ ‎اجراي‎ ‎قوانين‎ ‎است‎ ‎وقرار‎ ‎نيست‎ ‎که‎ ‎قاضي‎ ‎قانون‎ ‎را‎ ‎اجرا‎ ‎نکند‎.‎‏ بنابراين‎ ‎اعلام‎ ‎اينکه‎ ‎مجازات‎ ‎سنگسار‎ ‎اعمال‎ ‎نمي‎ ‎شود‎ ‎به‎ ‎معناي‎ ‎اجرا‎ ‎نکردن‎ ‎قانون‎ ‎است‎. ‎‎ ‎اما‎ ‎اعلام‎ ‎چنين‎ ‎موضوعي،‎ ‎اگر‎ ‎بخواهيم‎ ‎منصفانه‎ ‎قضاوت‎ ‎کنيم،‎ ‎به‎ ‎خودي‎ ‎خود‎ ‎امر‎ ‎مثبتي‎ ‎است‎. ‎هرچند‎ ‎نبايد‎ ‎به‎ ‎آن‎ ‎ارزش‎ ‎بيش‎ ‎از‎ ‎حد‎ ‎بار‎ ‎کرد‎. ‎‏ من‎ ‎وقتي‎ ‎بازتاب‎ ‎هاي‎ ‎خبري‎ ‎کنفرانس‎ ‎مطبوعاتي‎ ‎آقاي‎ ‎جمشيدي‎ ‎را‎ ‎دررسانه‎ ‎ها،‎ ‎به‎ ‎خصوص‎ ‎رسانه‎ ‎هاي‎ ‎خارجي،‎ ‎ديدم،‎ ‎هم‎ ‎تعجب‎ ‎کردم‎ ‎وهم‎ ‎خيلي‎ ‎عصباني‎ ‎شدم‎. ‎چون‎ ‎به‎ ‎نظرم‎ ‎بيش‎ ‎از‎ ‎حد‎ ‎ارزش‎ ‎دادن‎ ‎به‎ ‎اظهاراتي‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎بيشتر‎ ‎از‎ ‎آنکه‎ ‎حقوقي‎ ‎باشد‎ ‎و‎ ‎قابل‎ ‎اجرا‎ ‎باشد‎ ‎ديپلماتيک‎ ‎است. ‏‎ ‎از‎ ‎نظر‎ ‎حقوقي‎ ‎تا‎ ‎وقتي‎ ‎درقانون‎ ‎چيزي‎ ‎تغيير‎ ‎نکند‎ ‎نمي‎ ‎شود‎ ‎اميدوار‎ ‎بود‎ ‎که‎ ‎با‎ ‎يک‎ ‎تصميم‎ ‎از‎ ‎بالا‎ ‎که‎ ‎اراده‎ ‎بخشي‎ ‎از‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه‎ - ‎ونه‎ ‎همه‎ ‎آن‎- ‎است‎ ‎اين‎ ‎داستان‎ ‎متوقف‎ ‎شود‎. ‎‏ طبق‎ ‎قانون‎ ‎قضات‎ ‎مکلف‎ ‎نيستند‎ ‎که‎ ‎به‎ ‎نظرات‎ ‎آيت‎ ‎الله‎ ‎شاهرودي‎ ‎يا‎ ‎حتي‎ ‎بخش‎ ‎نامه‎ ‎هايش‎ ‎عمل‎ ‎کنند. چون‎ ‎کسي‎ ‎نمي‎ ‎تواند‎ ‎مافوق‎ ‎قانون‎ ‎دستوري‎ ‎بدهد‎ ‎وچنين‎ ‎دستوري‎ ‎خلاف‎ ‎قانون‎ ‎است‎. ‎‎ ‎موضوع‎ ‎ديگري‎ ‎که‎ ‎هيچ‎ ‎يک‎ ‎از‎ ‎رسانه‎ ‎هاي‎ ‎خارجي‎ ‎انعکاس‎ ‎ندادند‎ ‎درحالي‎ ‎که‎ ‎درکنفرانس‎ ‎خبري‎ ‎ياد‎ ‎شده‎ ‎اتفاق‎ ‎افتاد،‎ ‎سوالي‎ ‎بود‎ ‎مبني‎ ‎براينکه‎ ‎با‎ ‎اين‎ ‎تصميم‎ ‎در‎ ‎لايحه‎ ‎قانون‎ ‎مجازات‎ ‎اسلامي‎ ‎که‎ ‎هم‎ ‎اکنون‎ ‎درمجلس‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎روي‎ ‎آن‎ ‎بحث‎ ‎مي‎ ‎شود‎ ‎آيا‎ ‎مجازات‎ ‎سنگسار‎ ‎حذف‎ ‎مي‎ ‎شود؟‎ ‎آقاي‎ ‎جمشيدي‎ ‎در‎ ‎پاسخ‎ ‎به‎ ‎اين‎ ‎سوال‎ ‎خيلي‎ ‎با‎ ‎صراحت‎ ‎گفتند‎ ‎که‎ ‎نه،‎ ‎مجازات‎ ‎سنگسار‎ ‎حذف‎ ‎شدني‎ ‎نيست‎. ‎‎ ‎

‏ ‏‎‎به نظر مي رسد از‎ ‎يک‎ ‎طرف بخشي از ‏‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه‎ ‎در جهت‎ ‎تطبيق‎ ‎قوانين‎ ‎با‎ ‎شرايط‎ ‎کنوني‎ ‎تلاش هايي را ‏انجام مي دهد‎ ‎واز‎ ‎طرف‎ ‎ديگر‎ ‎تلاش‎ ‎مي‎ ‎کند‎ ‎که‎ ‎به‎ ‎نوعي‎ ‎بخش‎ ‎هاي‎ ‎مذهبي‎-‎سنتي‎ ‎حامي‎ ‎چنين‎ ‎مجازات هايي‎ ‎در‎ ‎قوانين‎ ‎را‎ ‎از‎ ‎خود‎ ‎راضي‎ ‎نگهدارد‎. ‎اين‎ ‎تناقض‎ ‎ناشي‎ ‎از‎ ‎چيست؟‎
از‎ ‎نظر‎ ‎من‎ ‎گروهي‎ ‎در‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه‎ ‎وجود دارند که‎ ‎مصلحت‎ ‎گراهستند. ‏‎ ‎اين‎ ‎به‎ ‎آن‎ ‎معني‎ ‎نيست‎ ‎که‎ ‎نگاه‎ ‎مذهبي‎ ‎ندارند.‏‎ ‎اما‎ ‎برآيند‎ ‎فعاليت‎ ‎هايشان‎ ‎نشان‎ ‎مي‎ ‎دهد‎ ‎که‎ ‎خواست‎ ‎هاي‎ ‎جامعه‎ ‎را‎ ‎هم‎ ‎در‎ ‎نظر‎ ‎مي‎ ‎گيرند. عاملي‎ ‎که‎ ‎دراين‎ ‎ميان‎ ‎نقش‎ ‎ايفا‎ ‎مي‎ ‎کند‎ ‎فشارهاي‎ ‎داخلي‎ ‎وبين‎ ‎المللي‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎اين‎ ‎گروه‎ ‎به‎ ‎آن‎ ‎توجه‎ ‎مي‎ ‎کند‎. ‎‏ عامل ديگر،‎ ‎فشار‎ ‎بنيادگراهاي‎ ‎داخل‎ ‎حکومت‎ ‎يا‎ ‎بيرون‎ ‎حکومت‎ ‎است که‎ ‎قدرت‎ ‎سياسي‎ ‎‏- مذهبي‎ ‎دارند‎. ‎بنابراين‎ ‎مي‎ ‎بينيد‎ ‎که‎ ‎بعد‎ ‎از‎ ‎صحبت‎ ‎هاي‎ ‎آقاي‎ ‎جمشيدي‎ ‎و با‎ ‎اينکه‎ ‎اعلام‎ ‎مي‎ ‎کنند‎ ‎مجازات‎ ‎سنگسار‎ ‎قابل‎ ‎حذف‎ ‎نيست‎ ‎کسي‎ ‎مثل‎ ‎علي‎ ‎مطهري‎ ‎مي‎ ‎آيد‎ ‎و در‎ ‎نطق‎ ‎پيش‎ ‎از‎ ‎دستور‎ ‎مجلس (از توقف اجراي ‏احکام) ‏‎ ‎اظهار‎ ‎نگراني‎ ‎مي‎ ‎کند‎ ‎و در‎ ‎واقع‎ ‎طرف‎ ‎مقابل‎ ‎را‎ ‎نمايندگي‎ ‎مي‎ ‎کند. دراين‎ ‎شرايط‎ ‎که‎ ‎از‎ ‎دو‎ ‎طرف‎ ‎به‎ ‎اين‎ ‎گروه‎ ‎در‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه‎ ‎فشار‎ ‎مي‎ ‎آيد‎ ‎طبيعي‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎گاهي‎ ‎به‎ ‎نعل‎ ‎بزنند‎ ‎و گاهي‎ ‎به‎ ‎ميخ‎. ‎‏ گاهي‎ ‎چيزي‎ ‎بگويند‎ ‎که‎ ‎ما‎ ‎خوشمان‎ ‎بيايد‎ ‎و گاهي‎ ‎هم‎ ‎کاري کنند که ديگران راضي شوند.‏

‎ ‎‎‎اگر‎ ‎رييس‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه‎ ‎تغيير‎ ‎کند،‎ ‎احتمال‎ ‎تغيير‎ ‎اين‎ ‎تصميم‎ ‎هم‎ ‎وجود‎ ‎دارد؟‎

خيلي‎ ‎امکان‎ ‎دارد. ‏‎ ‎بستگي‎ ‎دارد‎ ‎به‎ ‎اينکه‎ ‎رييس‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه‎ ‎بعدي‎ ‎چه‎ ‎کسي‎ ‎باشد و اينکه‎ ‎آيا‎ ‎اراده‎ ‎سياسي‎ ‎قوي‎ ‎دارد‎ ‎که‎ ‎مثلا‎ ‎بخواهد‎ ‎اساسا‎ ‎حرف‎ ‎هاي‎ ‎جامعه‎ ‎را‎ ‎بشنود‎ ‎و يا‎ ‎اينکه‎ ‎خودش‎ ‎جزو‎ ‎بنيادگراها‎ ‎باشد‎ ‎و‎ ‎جوزه‎ ‎کساني‎ ‎باشد‎ ‎که‎ ‎مي‎ ‎گويند‎ ‎حدود‎ ‎شرعي‎ ‎بايد‎ ‎به‎ ‎هر‎ ‎قيمتي‎ ‎اجرا‎ ‎شود
‎. ‎‎ ‎
‎حرکت‎ ‎کمپين‎ ‎قانون‎ ‎بدون‎ ‎سنگسار‎ - ‎که‎ ‎شما‎ ‎از‎ ‎عناصر‎ ‎کليدي‎ ‎آن‎ ‎هستيد ‏‎- ‎تا‎ ‎چه‎ ‎حد‎ ‎در‎ ‎آگاهي‎ ‎بخشي‎ ‎به‎ ‎جامعه‎ ‎و‎ ‎مسوولين‎ ‎در‎ ‎خصوص‎ ‎موضوع‎ ‎سنگسار‎ ‎و‎ ‎پديده‎ ‎هاي‎ ‎وابسته‎ ‎به‎ ‎آن‎ ‎موثر‎ ‎بوده‎ ‎است؟‎

من‎ ‎البته‎ ‎دراين‎ ‎زمينه‎ ‎ارزياب‎ ‎خوبي‎ ‎نيستم. ‏‎ ‎به‎ ‎دليل‎ ‎اينکه‎ ‎از‎ ‎ابتدا‎ ‎تا‎ ‎همين‎ ‎الان‎ ‎درگير‎ ‎آن‎ ‎هستم‎ ‎ونگاهم،‎ ‎نگاهي‎ ‎از‎ ‎درون‎ ‎خواهد‎ ‎بود‎.‎‏ شايد‎ ‎بهتر‎ ‎باشد‎ ‎افراد‎ ‎از‎ ‎بيرون‎ ‎به‎ ‎آن‎ ‎نگاه‎ ‎کنند. ‏‎ ‎اما‎ ‎ازابتدا‎ ‎که‎ ‎وارد‎ ‎اين‎ ‎داستان‎ ‎شديم‎ ‎هدفمان‎ ‎اين‎ ‎بود‎ ‎که‎ ‎اين‎ ‎مجازات‎ ‎از‎ ‎قانون‎ ‎حذف‎ ‎بشود‎.‎‏ تا‎ ‎يک‎ ‎قدمي‎ ‎آن‎ ‎هم‎ ‎رفتيم‎. ‎‏ تا‎ ‎آنجا‎ ‎که‎ ‎خبر‎ ‎دارم‎ ‎مجازات‎ ‎سنگسار‎ ‎در‎ ‎پيش‎ ‎نويس‎ ‎لايحه‎ ‎جديد‎ ‎مجازات‎ ‎اسلامي‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎قم‎ ‎نوشته‎ ‎شده،‎ ‎نبود. بلکه‎ ‎بعدا‎ ‎به‎ ‎آن‎ ‎اضافه‎ ‎شد. ‏‎ ‎به هر حال، هنوز‎ ‎به‎ ‎آن‎ ‎هدف‎ ‎نرسيده ايم‎ ‎و‎ ‎مبارزه‎ ‎همچنان‎ ‎ادامه‎ ‎دارد‎. ‎با‎ ‎اين‎ ‎وجود‎ ‎دستاوردهاي‎ ‎قابل‎ ‎ذکرزيادي‎ ‎داشته ايم. مثلا، نجات‎ ‎دادن‎ ‎جان‎ ‎چندين‎ ‎نفراز‎ ‎سنگسار‎ ‎و اينکه‎ ‎از‎ ‎زندان‎ ‎هم‎ ‎بيايند‎ ‎بيرون‎ ‎ولازم‎ ‎نباشد‎ ‎که‎ ‎شرايط‎ ‎زندان‎ ‎را‎ ‎تحمل‎ ‎کنند.‏‎ ‎نکته‎ ‎ديگر‎ ‎آنکه‎ ‎وقتي‎ ‎اين‎ ‎کمپين‎ ‎را‎ ‎شروع‎ ‎کرديم‎ ‎طرح‎ ‎موضوع‎ ‎سنگسار‎ ‎در‎ ‎مطبوعات‎ ‎و در‎ ‎حوزه‎ ‎عمومي‎ ‎يک‎ ‎بحث‎ ‎تابو‎ ‎بود. ‏‎ ‎به‎ ‎نوعي‎ ‎که‎ ‎مطبوعات‎ ‎حاضر‎ ‎نبودند‎ ‎مطالب‎ ‎مربوط‎ ‎به‎ ‎اين‎ ‎بحث‎ ‎را‎ ‎چاپ‎ ‎کنند. ‏‎ ‎درحالي‎ ‎که‎ ‎الان‎ ‎مي‎ ‎بينيم‎ ‎خيلي‎ ‎بازتر‎ ‎عمل‎ ‎مي‎ ‎کنند‎ ‎و‎ ‎مي‎ ‎توانيم‎ ‎در‎ ‎اين‎ ‎مورد‎ ‎حرف‎ ‎بزنيم‎ ‎ومطلب‎ ‎بنويسيم. ‏‎ ‎يعني‎ ‎تبديل‎ ‎شده‎ ‎به‎ ‎بحثي‎ ‎که‎ ‎بدنه‎ ‎جامعه‎ ‎آن‎ ‎را‎ ‎دنبال‎ ‎مي‎ ‎کند. ‏‎ ‎من‎ ‎اين‎ ‎را‎ ‎دستاورد بزرگي‎ ‎مي‎ ‎دانم. ‏‎ ‎چون‎ ‎تا‎ ‎زماني‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎مورد‎ ‎يک‎ ‎مساله‎ ‎اجتماعي‎ ‎در‎ ‎جامعه‎ ‎بحث‎ ‎نشود‎ ‎و‎ ‎تابو‎ ‎شکسته‎ ‎نشود،‎ ‎به‎ ‎مرحله‎ ‎اينکه‎ ‎آيا‎ ‎دولت‎ ‎کارخوب‎ ‎يا‎ ‎بدي‎ ‎مي‎ ‎کند‎ ‎نمي‎ ‎رسيم. ‏‎ ‎چون‎ ‎جامعه‎ ‎اصلا‎ ‎به‎ ‎آن‎ ‎فکر‎ ‎نمي‎ ‎کند. ‏‎ ‎من‎ ‎بارها‎ ‎وبارها‎ ‎وقتي‎ ‎با‎ ‎مردم‎ ‎صحبت‎ ‎مي‎ ‎کردم‎ ‎مي‎ ‎شنيدم‎ ‎که‎ ‎مي‎ ‎گفتند‎ ‎مگر‎ ‎هنوز‎ ‎هم‎ ‎سنگسار‎ ‎مي‎ ‎کنند؟‎ ‎يا‎ ‎اينکه‎ ‎مي‎ ‎گفتند حقشان‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎وقتي‎ ‎فلان‎ ‎کار‎ ‎را‎ ‎مي‎ ‎کنند‎ ‎سنگسار‎ ‎شوند‎. ‎‏ بعد‎ ‎مي‎ ‎پرسيدم‎ ‎که‎ ‎اصلا‎ ‎شما‎ ‎مي‎ ‎دانيد‎ ‎سنگسار‎ ‎چطوري‎ ‎است؟‎ ‎مي‎ ‎گفتند‎ ‎نه. وقتي‎ ‎توضيح‎ ‎مي‎ ‎دادم‎ ‎مي‎ ‎گفتند‎ ‎اين‎ ‎که‎ ‎خيلي‎ ‎وحشيانه‎ ‎وغير‎ ‎انساني‎ ‎است‎ ‎ونبايد‎ ‎باشد. ‏‎ ‎همين‎ ‎حرف‎ ‎زدن‎ ‎درفضاي‎ ‎عمومي‎ ‎باعث‎ ‎مي‎ ‎شود‎ ‎روشنگري‎ ‎صورت‎ ‎بگيرد. ما‎ ‎خودمان‎ ‎را‎ ‎درمسيري‎ ‎مي‎ ‎بينيم‎ ‎که‎ ‎اين‎ ‎موضوع‎ ‎به‎ ‎خوبي‎ ‎پيش‎ ‎مي‎ ‎رود‎. ‎البته‎ ‎فکر‎ ‎نمي‎ ‎کنيم‎ ‎به‎ ‎هدفمان‎ ‎رسيده‎ ‎ايم‎. ‎

‎ ‎‎‎چطور‎ ‎مي‎ ‎شودزمينه سازي کرد که ‏‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه‎ ‎در مسير حذف سنگسار‎ ‎جدي‎ ‎تر‎ ‎پيش‎ ‎برود‎ ‎و مقدمات‎ ‎حذف‎ ‎اين‎ ‎مجازات‎ ‎را‎ ‎از‎ ‎قانون‎ ‎فراهم‎ ‎کند؟‎
‎ ‎هرکاري‎ ‎که‎ ‎جناح‎ ‎مصلحت‎ ‎گرا‎ ‎را‎ ‎درقوه‎ ‎قضاييه‎ ‎حمايت‎ ‎کند‎ ‎مهم‎ ‎است. ‏‎ ‎اين‎ ‎که‎ ‎به‎ ‎رسميت‎ ‎بشناسيم‎ ‎تلاش‎ ‎هايي‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه‎ ‎انجام‎ ‎مي‎ ‎شود،‎ ‎موضوع‎ ‎مهمي‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎مشوق‎ ‎است‎. ‎به‎ ‎هرحال‎ ‎اينطور‎ ‎نيست‎ ‎که‎ ‎همه‎ ‎چيزسياه‎ ‎وسفيد‎ ‎باشد‎. ‎اينطور‎ ‎نيست‎ ‎که‎ ‎همه‎ ‎در‎ ‎داخل‎ ‎حکومت‎ ‎با‎ ‎سنگسار‎ ‎موافق‎ ‎باشند‎. ‎مخالفان‎ ‎ومنتقداني‎ ‎هم‎ ‎وجود‎ ‎دارد‎ ‎که‎ ‎بايد‎ ‎تقويت‎ ‎بشوند‎. ‎براي‎ ‎اينکه‎ ‎آنها‎ ‎ممکن‎ ‎است‎ ‎مثل‎ ‎ما‎ ‎نباشند‎ ‎واصلا‎ ‎ما‎ ‎را‎ ‎قبول‎ ‎نداشته‎ ‎باشند‎ ‎ولي‎ ‎به‎ ‎هرحال‎ ‎دراين‎ ‎موضوع‎ ‎خاص‎ ‎نظرشان‎ ‎به‎ ‎ما‎ ‎نزديک‎ ‎است‎ ‎ومي‎ ‎توانند‎ ‎به‎ ‎ما‎ ‎کمک‎ ‎کنند‎. ‎هرچند‎ ‎ما‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎حوزه‎ ‎قدرت‎ ‎نيستيم‎ ‎و‎ ‎کارزيادي‎ ‎از‎ ‎دستمان‎ ‎برآيد
‎. ‎‎ ‎
‎يک‎ ‎سوال‎ ‎کلاسيک‎ ‎در‎ ‎خصوص‎ ‎پيگيري‎ ‎مساله‎ ‎مجازات‎ ‎سنگسار‎ ‎وجود‎ ‎دارد‎ ‎که‎ ‎پاسخ‎ ‎به‎ ‎آن‎ ‎مي‎ ‎تواند‎ ‎ضرورت‎ ‎واهميت‎ ‎تلاش‎ ‎هايي‎ ‎که‎ ‎دراين‎ ‎زمينه‎ ‎انجام‎ ‎مي‎ ‎شود‎ - ‎چه‎ ‎در‎ ‎جامعه‎ ‎مدني‎ ‎وچه‎ ‎در‎ ‎قوه‎ ‎قضاييه‎- ‎‏ را ملموس‎ ‎کند‎ ‎و‎ ‎آن‎ ‎اينکه‎ ‎با‎ ‎توجه‎ ‎به تعداداحکام‎ ‎دراين‎ ‎زمينه‎ ‎وهمچنين‎ ‎وجود‎ ‎مساپل‎ ‎مختلفي‎ ‎که‎ ‎جامعه‎ ‎زنان‎ ‎با‎ ‎آن‎ ‎مواجه‎ ‎است،‎ ‎چرا‎ ‎پرداختن‎ ‎موضوع‎ ‎سنگسار‎ ‎در‎ ‎حال‎ ‎حاضر‎ ‎درجامعه‎ ‎ايران‎ ‎بسيار‎ ‎مهم‎ ‎است؟‎

اگر‎ ‎از‎ ‎زوايه‎ ‎حقوق‎ ‎بشري‎ ‎به‎ ‎موضوع‎ ‎نگاه‎ ‎کنيم‎ ‎ممکن‎ ‎است‎ ‎بگوييم‎ ‎که‎ ‎اين‎ ‎مجازات‎ ‎غيرانساني‎ ‎است‎ ‎و‎ ‎مصداق‎ ‎شکنجه‎ ‎است‎ ‎ونقض‎ ‎همه‎ ‎موازين‎ ‎حقوق‎ ‎بشري،‎ ‎ولي‎ ‎فراگيري‎ ‎اش‎ ‎نسبت‎ ‎به‎ ‎موضوعي‎ ‎مثل‎ ‎اعدام‎ ‎ها‎ ‎ويا‎ ‎حتي‎ ‎اعدام‎ ‎هاي‎ ‎زير‎ ‎‏۱۸‏‎ ‎سال‎ ‎آن‎ ‎قدر‎ ‎نيست‎ ‎که‎ ‎روي‎ ‎آن‎ ‎انرژي‎ ‎زيادي‎ ‎گذاشته شود‎. ‎‏ ولي‎ ‎از‎ ‎نظر‎ ‎فمينيستي‎ ‎که‎ ‎به‎ ‎داستان‎ ‎نگاه‎ ‎مي‎ ‎کنيم‎ -‎جدا‎ ‎از‎ ‎زاويه‎ ‎حقوق‎ ‎بشري‎-‎‏ موضوعي‎ ‎که‎ ‎خيلي‎ ‎براي‎ ‎ما‎ ‎مهم‎ ‎است‎ ‎اين‎ ‎حقيقت‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎پرونده‎ ‎هاي‎ ‎سنگسار‎ ‎به‎ ‎مثابه‎ ‎کلکسيوني‎ ‎از‎ ‎تبعيضات‎ ‎عليه‎ ‎زنان است‎ ‎که‎ ‎به‎ ‎نوعي‎ ‎اغراق‎ ‎شده‎ ‎درهمه‎ ‎آنها‎ ‎ديده‎ ‎مي‎ ‎شود. يعني‎ ‎اعم از‎ ‎ازدواج‎ ‎اجباري،‎ ‎ازدواج‎ ‎هاي‎ ‎در سن‎ ‎کم،‎ ‎خشونت‎ ‎هاي‎ ‎شديد‎ ‎درخانواده،‎ ‎فقدان‎ ‎حق‎ ‎انتخاب‎ ‎وديگر‎ ‎موارد‎ ‎‏... در‎ ‎اين‎ ‎پرونده‎ ‎ها‎ ‎به‎ ‎کرات‎ ‎ديده‎ ‎مي‎ ‎شود‎. ‎‏ در‎ ‎برخي‎ ‎پرونده‎ ‎ها‎ ‎مي‎ ‎بينيم‎ ‎که‎ ‎بارها‎ ‎افراد‎ ‎براي‎ ‎طلاق‎ ‎گرفتن‎ ‎مراجعه‎ ‎کرده‎ ‎بودند‎ ‎به‎ ‎دادگاه‎ ‎چون‎ ‎همسرانشان‎ ‎آنها‎ ‎را‎ ‎مورد‎ ‎ضرب‎ ‎وشتم‎ ‎قرار‎ ‎مي‎ ‎داده اند‎ ‎يا‎ ‎اعتياد‎ ‎داشته اند‎. ‎‏ اما‎ ‎درخواستشان‎ ‎رد‎ ‎شده‎ ‎واصلا‎ ‎مطرح‎ ‎نشده‎ ‎بود‎. ‎‏ در‎ ‎برخي‎ ‎موارد‎ ‎که‎ ‎شوهر‎ ‎معتاد‎ ‎بوده و‏‎ ‎زن‎ ‎را‎ ‎وادار‎ ‎به‎ ‎خودفروشي‎ ‎مي‎ ‎کرده. ‏‎ ‎همه‎ ‎اينها‎ ‎وبه‎ ‎خصوص‎ ‎حق‎ ‎بدن‎ ‎وسکسواليتي‎ ‎درمجموع‎ ‎مساپلي‎ ‎اند‎ ‎که‎ ‎از‎ ‎طريق‎ ‎پرونده‎ ‎هاي‎ ‎سنگسار‎ ‎قابل‎ ‎طرح‎ ‎هستند‎. ‎‎ ‎جالب‎ ‎اين‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎برخي‎ ‎در مواجهه با‎ ‎تلاش‎ ‎ها‎ ‎ما‎ ‎براي‎ ‎دفاع‎ ‎از‎ ‎زنان‎ ‎اتهام‎ ‎مي‎ ‎زنند‎ ‎که‎ ‎از‎ ‎جدايي‎ ‎طلبي‎ ‎قومي‎ ‎دفاع‎ ‎مي‎ ‎کنيم‎. ‎درحالي‎ ‎که‎ ‎بحثي‎ ‎که‎ ‎ما‎ ‎مطرح‎ ‎مي‎ ‎کنيم‎ ‎اين‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎بسياري‎ ‎ازاين‎ ‎زنان‎ ‎خيلي‎ ‎فقير‎ ‎بوده اند‎ ‎و به‎ ‎دليل‎ ‎بي‎ ‎سوادي‎ ‎وفقر‎ ‎در‎ ‎مراحل‎ ‎دادرسي‎ ‎نتوانسته‎ ‎اند‎ ‎از‎ ‎خود‎ ‎دفاع‎ ‎کنند. خيلي‎ ‎ازاين‎ ‎ها‎ ‎جزو‎ ‎اقليت‎ ‎ها‎ ‎قومي،‎ ‎مهاجر‎ ‎و‎ ‎حاشيه‎ ‎نشين‎ ‎بوده اند‎. ‎‏ ولي‎ ‎موضوع‎ ‎اين‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎همه‎ ‎اين‎ ‎مباحث‎ ‎چشم‎ ‎جامعه‎ ‎را‎ ‎به‎ ‎اين‎ ‎موضوع‎ ‎باز‎ ‎مي‎ ‎کند‎ ‎که‎ ‎وقتي‎ ‎کسي‎ ‎به‎ ‎سنگسار‎ ‎محکوم‎ ‎مي‎ ‎شود‎ ‎چه‎ ‎مسيري‎ ‎را‎ ‎طي‎ ‎مي‎ ‎کند‎ ‎و دچار‎ ‎چه‎ ‎تبعيضات‎ ‎پنهان‎ ‎وآشکاري‎ ‎شده‎ ‎است. حال‎ ‎درهر‎ ‎کجاي‎ ‎کشور‎ ‎که‎ ‎مي‎ ‎خواهد‎ ‎باشد‎. ‎‎ ‎‎ ‎اين‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎ما‎ ‎سنگسار‎ ‎را‎ ‎تنها‎ ‎گرفتن‎ ‎جان‎ ‎چند‎ ‎نفرنمي‎ ‎دانيم، ‏‎ ‎بلکه‎ ‎موضوع‎ ‎ابعاد‎ ‎پيچيده‎ ‎وعميق‎ ‎تري‎ ‎دارد‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎کمپين‎ ‎وحرکت‎ ‎هاي‎ ‎ترويجي‎ ‎واگاهي‎ ‎بخشي‎ ‎که‎ ‎درحوزه‎ ‎هاي‎ ‎مختلف‎ ‎دنبال‎ ‎مي‎ ‎شود‎ ‎مورد‎ ‎توجه‎ ‎قرار‎ ‎مي‎ ‎گيرد‎. ‎‏ ما‎ ‎سنگسار‎ ‎را‎ ‎نمادي‎ ‎از‎ ‎همه‎ ‎تبعيض‎ ‎هايي‎ ‎که‎ ‎عليه‎ ‎زنان‎ ‎است‎ ‎مي‎ ‎بينيم‎ ‎واصولا‎ ‎اين‎ ‎مجازات‎ ‎را‎ ‎مجازاتي‎ ‎زنانه‎ ‎مي‎ ‎بينيم‎. ‎

هیچ نظری موجود نیست: