۱۳۸۷ آبان ۳, جمعه

ادامه بازداشت کامیار و آرش علایی در بند 209

کمیته گزارشگران حقوق بشر


آرش و کامیار علایی از پیشگامان مبارزه با ایدز در ایران، که در تاریخ سوم تیرماه به بازداشت نهادهای امنیتی در آمده بودند، با گذشت حدود 4 ماه همچنان در بند 209 زندان اوین به سر می برند.

این دو پزشک ایرانی، که پس از بازداشت جهت انجام اعترافاتی مبنی بر داشتن ارتباط با احزاب اپوزسیون تحت فشار قرار گرفته بودند، هم اکنون در بند عمومی بازداشتگاه وزارت اطلاعات نگهداری می شوند. گفتنی است، خانواده این افراد طی یک ماه گذشته موفق به ملاقات با آنان شده اند. با این حال، زمان رسیدگی به اتهامات این دو پزشک کرد، نامعلوم است.

دکتر کامیار علایی پژوهشگر دانشگاه هاروارد و کارشناس بین‌المللی بهداشت، پایه‌گذار برنامه کلینیک‌های مثلثی در جلوگیری از گسترش ایدز در ایران است. کامیار علایی پیش ازبازداشت گفته بود برخی آمارها از وجود صد هزار نفر بیمار مبتلا به ایدز در ایران حکایت دارد اما می‌توانیم مانع از گسترش این بیماری شویم.

قوه قضائیه ایران با گذشت یک ماه از دستگیری این دو متخصص ایدز، دلیل بازداشت آنان را اقدام برای «براندازی جمهوری اسلامی» از طریق تشکیل سازمان‌های غیر دولتی‌که آمریکا در شکل‌گیری آنها نقش داشته، عنوان کرد. با این حال قاضی حداد معاونت دادستان، جزئیات بیشتری در مورد روند پرونده آنان ارائه نکرد.

در سال های اخیر دستگاه قضایی ایران با نسبت دادن اتهام" براندازی" به فعالان مدنی در ایران، اقدام به بازداشت آنان نموده است.

ایران عضو کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است و از این رو التزام قانونی دارد که به طور خودسرانه افراد را دستگیر و بازداشت نکند و حقوق اساسی هر بازداشت شده را که شامل اعلام بدون تاخیر دلایل دستگیری، اعلام هر اتهامی که باید تفهیم شود، حق دسترسی به وکیل و مشاور حقوقی، و حق حضور در مقابل مأمور قضایی برای مشخص شدن قانونی بودن بازداشت، محترم بشمارد.

هیچ نظری موجود نیست: